1,122 views
عنوان :
تعداد صفحات : ۱۹۵
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
تکنولوژی یکی از عوامل موثر و تعیین کننده در ساختار سازمانی است و تغییرات و تحولات تکنولوژیکی باعث پیدایش صنایع و مشاغل جدید و از بین رفتن یا بیاهمیت شدن بعضی از صنایع و مشاغل قبلی میگردد. بنابراین ورود تکنولوژی به سازمان محدودیتها و فرصتهایی را پدید میآورد که از جمیع جهات بر سازمان تاثیر میگذارد. تکنولوژی ترکیب جدیدی از تلاش انسان، ماشینها و تجهیزات و روشهای انجام کار را ایجاد میکند که نیازمند آمادگی سازمان در جهت پذیرش و انتخاب ترکیب صحیح میباشد.
فنآوری اطلاعات بر بکارگیری سیستمهای اطلاعات، ارتباطات و سیستمهای مکانیزاسیون اداری بنام کامپیوتر تاکید دارد.
ضرورت فناوری اطلاعات در سازمان برای رسیدن به اهدف سازمانی و اثربخشی و کارآیی بالاتر در عصر اطلاعات غیرقابل انکار است. سازمانهای مختلف میبایست بر مبنای نیازسنجی که مخصوص خود سازمان است به گونهای از این ابزار کمک بگیرند که بتوانند هر چه سریعتر به اهداف خود دست یابند. از سوی دیگر سرعت تغییر و تحولات، بکارگیری این ابزار را برای ادامه بقای سازمانها ضروری ساخته است. به عبارت دیگر سازمانها امروزه بر سر یک دوراهی قرار گرفتند، یکی دو راهی که به راستی اجتنابناپذیر است، یا باید با پذیرش فناوریهای اطلاعاتی و بازگذاشتن درهای سازمان به روی این فناوریها وارد دنیای تغییر شتابنده و روز افزون بشوند که این فناوریها بوجود آوردهاند و یا اینکه با حفظ وضعیت موجود و انکار تغییرات بوجود آمده در این عرصه گام به گام از صحنه رقابت جهانی حذف شوند.
ما در این پژوهش بر این باور بودیم که فناوری اطلاعات وجوه مختلف سازمان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بخصوص ساختار سازمانی. بنابراین سعی در بررسی ابعاد مختلف این اثرگذاری بر ساختار سازمانی شرکت سهامی بیمه ایران نهادیم تا بلکه بتوانیم مسئولین و مدیران این شرکت را از تاثیری که این فناوریهای اطلاعاتی برساختار سازمانی بیمه ایران گذاشته است را آگاه سازیم.
در این پژوهش جمعاً شصت مدیر و معاون شرکت سهامی بیمه ایران نمونه آماری تحقیق بودند. نتایج نشان داد که بین میزان بکارگیری فناوری اطلاعات و میزان پیچیدگی ساختار سازمان رابطه معناداری وجود ندارد. بین میزان بکارگیری فناروی اطلاعات در سازمان و رسمیت ساختار سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.
بین میزان بکارگیری فناوری اطلاعات در سازمان و تمرکز ساختار سازمانی رابطه معناداری وجود ندارد. بین میزان بکارگیری فناوری اطلاعات در سازمان و نسبت پرسنلی سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.
واژه های کلیدی: فناوری اطلاعات ، ساختار سازمانی ،پیچیدگی، رسمیت، تمرکز و نسبت پرسنلی، شرکت بیمه
فصل اول: ۱
معرفی تحقیق ۱
مقدمه: ۲
تعریف موضوع: ۳
بیان مساله: ۵
اهداف تحقیق: ۶
اهمیت و ضرورت تحقیق: ۷
فرضیات تحقیق: ۸
تعاریف عملیاتی متغیرها و واژههای اصلی تحقیق ۹
– فناوری اطلاعات: ۹
– پیچیدگی: ۱۰
– رسمیت: ۱۰
– تمرکز: ۱۰
نسبتهای پرسنلی: ۱۱
فصل دوم : ۱۲
ادبیات نظری و تجربی تحقیق ۱۲
قسمت اول: ۱۳
فنآوری اطلاعات ۱۳
مقدمه: ۱۴
تکنولوژی (فنآوری) : ۱۶
۱- پژوهش وود وارد: ۱۸
۲ ـ پژوهش، درک پیوو و گروه آستن: ۲۲
۳ ـ مطالعات جیمز تامپسون: ۲۳
تعریف فنآوری اطلاعات: ۲۴
تاریخچه فنآوری اطلاعات: ۲۷
مولفههای فنآوری اطلاعات: ۳۳
معرفی چند نمونه از فنآوریهای اطلاعاتی: ۳۴
پست صدا: ۳۴
ـ نظامهای کنفرانس رایانهای: ۳۵
ـ تابلو اعلانات الکترونیکی: ۳۶
ـ اینترانت: ۳۶
منابع حاصل از اینترانت: ۳۷
ـ کاربرد فنآوری اطلاعات در سازمانها: ۳۷
ناخشنودی از فنآوری اطلاعات در سازمان: ۳۹
خشنودی از فنآوری اطلاعات در سازمان: ۴۰
۱ ـ شرکت گروه بیمههای مهندسی نشنال ولکان (با مسئولیت محدود) انگلستان: ۴۰
۲ ـ بیمارستان کینگستون: ۴۱
سیستم اطلاعاتچیست؟ ۴۲
سیستمهای اطلاعاتی در سازمان: ۴۶
۱ ـ سیستم اطلاعات مدیریت(MIS) ۴۶
۲ ـ سیستم پشتیبانی تصمیمگیری: (DSS) ۴۸
ـ سیستمهای پشتیبانی تصمیمگیری با بازده قوی: ۴۹
خصوصیات سیستمهای پشتیبانی تصمیمگیری: ۴۹
ـ عوامل مهم در موفقیت سیستم پشتیبانی تصمیمگیری: ۵۱
معماری سیستم پشتیبانی تصمیمگیری: ۵۲
سیستم اطلاعاتی مدیران عالی (ESS) ۵۳
سیستم اتوماسیون اداری(OAS) ۵۴
سیستم اطلاعاتی عملیاتی TPS ۵۶
سیستمهای کارهای دانشبر KWS : ۵۷
سیستم اطلاعات مدیریت منابع انسانی: ۵۸
مزایای فنآوری اطلاعات: ۶۱
محدودیتهای فنآوری اطلاعات: ۶۳
قسمت دوم: ۶۴
سازمان و ساختار سازمانی ۶۴
مقدمه: «چرایی مطالعه سازمان» ۶۵
«سازمان» ۶۶
نگاهی به تعاریف سازمان: ۶۶
تعریف ساختار سازمانی: ۶۹
سازماندهی (Organizing): ۷۲
مبانی سازماندهی: ۷۳
۱- سازماندهی بر مبنای وظیفه یا هدف. ۷۳
۲- سازماندهی مبتنی بر نوع تولید یا عملیات (محصول) ۷۶
۳- سازمان بر مبنای منطقه عملیاتی (جغرافیایی) ۷۹
۴- سازماندهی بر مبنای زمان: ۸۰
۵- سازماندهی بر مبنای ارباب رجوع (مشتری) ۸۱
۶- سازمان مبتنی بر بازار: ۸۳
نقاط قوت و ضعف: ۸۳
خلاصه و جمعبندی از معرفی چند ساختار متداول سازمانی: ۸۴
الگوهای جدید ساخت سازمانی: ۸۵
۱- سازمان ماتریسی یا خزانهای (Matrix organization) ۸۵
نقاط قوت و ضعف ساختار ماتریس: ۸۷
الف) نقاط قوت: ۸۷
ب) نقاط ضعف: ۸۸
۲- سازماندهی بر مبنای پروژه: ۸۸
۳- ساختار سازمانی، ماژولار (پیمانهای یا پارندی) ۸۹
۴- سازماندهی بر مبنای ساخت آزاد یا ادهوکراسی ۹۱
برخی از ویژگیهای مهم ادهوکراسی عبارتند از: ۹۲
معایب ادهوکراسی: ۹۲
ابعاد طرح سازمان: ۹۴
ابعاد ساختاری: ۹۵
رسمیت: ۹۵
فنون رسمی سازی: ۹۷
پیچیدگی ۹۹
تمرکز ۱۰۳
ارتباط تمرکز، پیچیدگی و رسمیت: ۱۰۴
تمرکز و رسمیت: ۱۰۴
نسبتهای پرسنلی: ۱۰۵
ابعاد محتوایی: ۱۰۷
– تکنولوژی: ۱۰۹
محیط: ۱۱۰
رابطه محیط و ساختار: ۱۱۱
استراتژی: ۱۱۱
فرهنگ چه میکند؟ ۱۱۳
قسمت سوم: ۱۱۵
پیشینه تحقیق ۱۱۵
پیشینه تحقیق: ۱۱۶
الف) تحقیقات خارج از کشور: ۱۱۶
۱- بررسی و پژوهش اسمیت ۱۱۶
بررسی و پژوهش ویگاند: ۱۱۷
تحقیق فیفرولبلباسی: ۱۱۸
– بررسی و پژوهش برن: ۱۱۹
تحقیقات تریست و بمفورد: ۱۲۰
ب) تحقیقات انجام شده در ایران: ۱۲۱
خلاصه و نتیجه گیری از فصل دوم: ۱۲۳
فصل دوم شامل سه قسمت بود: ۱۲۳
قسمت چهارم: ۱۲۵
بیمه چیست؟ ۱۲۶
نگاهی به بیمه ایران: ۱۲۶
ساختار تشکیلاتی بیمه ایران : ۱۲۷
معرفی مجتمعها و شعب بیمهای شرکت سهامی بیمه ایران در شهر تهران: ۱۲۸
مکانیزاسیون بیمه ایران: ۱۳۳
الف) طراحی و بهبود سیستمهای موجود: ۱۳۳
ب) پشتیبانی فنی: ۱۳۳
ج) عملکرد شبکه: ۱۳۳
د: ایجاد سیستمهای جدید شامل: ۱۳۳
فصل سوم: ۱۳۵
« روش و روششناسی تحقیق » ۱۳۵
مقدمه: ۱۳۷
جامعه آماری مورد مطالعه: ۱۳۷
روش جمعآوری اطلاعات: ۱۳۷
نمونه و روش نمونهگیری: ۱۳۸
ابزار اندازهگیری: (معرفی پرسشنامه) ۱۳۹
– تعیین روایی (validity) و پایایی (Reliability) پرسشنامه: ۱۴۰
فصل چهارم : ۱۴۳
« تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق » ۱۴۳
تجزیه و تحلیل اطلاعات: ۱۴۴
مقدمه: ۱۴۴
الف) توزیع فراوانیهای مشاهده شده: ۱۴۴
ب) محاسبه میانگین، میانه، نما، انحراف معیار و ضریب چولگی متغیرهای پرسشنامه شامل: ۱۵۹
تعریف شاخصها: ۱۶۰
ضریب چولگی: ۱۶۰
ب) محاسبات آماری متغیرها: ۱۶۱
ج) نمودار هیستوگرام ترسم شده برای هر یک از متغیرهای ابعاد فنآوری اطلاعات و ابعاد ساختار سازمانی (پیچیدگی، رسمیت، تمرکز، نسبت پرسنلی) ۱۶۲
د) تجزیه و تحلیل فرضیات: ۱۶۸
معرفی ضریب همبستگی پیرسون ۱۶۸
فصل پنجم: ۱۷۶
بحث و نتیجهگیری تحقیق ۱۷۶
مقدمه: ۱۷۷
مروری بر ابعاد IT: ۱۷۸
محدودیتهای تحقیق: ۱۸۳
پیشنهادات تحقیق: ۱۸۳
الف: پیشنهاد برای سازمان : ۱۸۳
ب) پیشنهادهایی جهت تحقیقات بعدی: ۱۸۶
تحولی ژرف در شرف وقوع است. تحولی که در سالهای آینده جامعه صنعتی را اساساً دگرگون خواهد نمود. این تحول ویژه، نتیجه پیشرفتهای سریع و بیسابقه تکنولوژی اطلاعات در سالهای اخیر است. پیشرفت علم و دانش در سالهای اخیر دستاوردهای فراوانی را برای انسان به همراه داشته است. آخرین پیشرفتها در زمینه ارتباطات، مخابرات، ماهوارهها، کامپیوترها، مسافرتهای فضایی، مهندسی ژنتیک و سایر علوم، نوید بخش تحولات بیشتر در قرن آینده است. (فقیه و سرافراز، ۱۳۷۲، ص ۲۲)
الوین تافلر در کتاب جابجایی در قدرت به عناصر سه گانه قدرت اشاره میکند که عبارتند از:
خشونت، ثروت و دانایی. بدین معنا که اگر در زمان انقلاب صنعتی، قدرت سرمایه یا ثروت حرف اول را در جهان آنروز میزد ولی امروزه این قدرت، مفهوم دانایی است که حرف اول را در جهان خواهد زد. به زعم تافلر بر خلاف دهههای قبل این قدرت زور یا بازو نیست که تعیین کننده قدرت جهانی یا گوینده حرف اول در جهان است بلکه این دانایی و اطلاعات بشری است که میتواند تکلیف ابرقدرت آینده را در جهان آینده روشن کند در نتیجه سرمایهگذاریهای انفعالی و اقتصادی در این قرن در مقابل سرمایهگذاریهای اطلاعاتی و علمی بسیار ناچیز و کم و کمتر خواهد شد. تافلر علت فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را نیاز اطلاعاتی او به تکنیکها و فنون اطلاعاتی پیشرفته در زمینه تکنولوژی نظیر کامپیوتر میداند و همچنین علت قدرتمندی ژاپن در صحنه جهانی امروز و آینده را بعلت برخورداری از نظام اطلاعاتی و دانایی دقیق در صحنه جهانی میداند و یا علت ابرقدرت شدن احتمالی اروپا در یکی کردن قدرت تحقیق و توسعه و جمعآوری توان اطلاعاتی و دانایی خود در زمینه پیشرفت و تکنولوژی میداند. (تافلر، ۱۳۷۰، ص ۹۰)
عصر اقتصاد خود معیشتی و کشاورزی با بهرهگیری از روشهای مبتدی مانند نیروی فیزیکی انسان و حیوان نقش اقتصادی خود را ایفا کرد و عصر انقلاب صنعتی نیز بر پایه بهینه سازی روش تولید انبوه با استفاده از نیروهای محرکه و بهرهگیری از منابع انرژی شکوفایی خود را نمایان ساخت. اما اکنون عصر اطلاعات است که هسته و یاخته اساسی آنرا توانهای رایانهای و شبکههای ارتباطی تشکیل میدهد در این دوران هدف اساسی بر افزایش توان فکری و اطلاعاتی و ارتباطی جامعه قرار دارد که محصول چنین ساختاری افزایش آگاهی اجتماعی و برقراری تعادل در دانش عمومی و بهرهگیری از فناوریهاست و از آنجایی که بهرهگیری از رایانهها از دهه ۵۰ آغاز شده. اهمیت این فناوریها بر همگان اثبات شده است. (مومنی، ۱۳۸۰، ص ۶۶۴)
نگرش جدیدی که بر دنیای پست مدرن[۱] حاکم است نشان میدهد که خواستههای اقتصاد پویا و سازمانهای جدید و در حال تحول مستلزم ایجاد ساختارهای جدید اجتماعی، سبکهای رهبری جدید و همچنین رهیافتهای نوین در ساختار سازمانی است و همه ناشی از سیل عظیم تولید و گسترش اطلاعات در عصر حاضر است که سازمان را مجبور به نگرش مجدد در عملکرد و فعالیتهایش میکند.
دوران جدید که به عصر اطلاعات یا انفورماتیک معروف شده نوید دهنده جهانی نو با شیوههای نوین بکارگیری اطلاعات است. تاثیر شگرفی که فناوری اطلاعات[۲]در دو دهه اخیر بر کار و زندگی بشر گذاشته در خلال تمدن چندین هزار ساله او سابقه ندارد. IT یا بعبارتی کاربرد علمی نظامهای کامپیوتری توانسته علوم مختلف را یاری دهد که هر یک گامی بلندبر داشتهاند. (فلاح همتآبادی، ۱۳۸۲، صفحه ۳)
سازمانها نیز در این دوران به مثابه «مغزهای پردازش کننده اطلاعات»[۳] در نظر گرفته میشوند. سازمانها سیستمهای اطلاعاتی هستند. هر جنبهای از عملکرد سازمان بستگی به پردازش اطلاعات دارد و مدیران تصمیمات خود را از طریق پردازش اطلاعات اتخاذ میکنند. با پیدایش اینترنت و اینترانت سازمانها مترادف با جریان اطلاعات گردیدهاند. (مورگان به نقل از وارث ۱۳۸۰، صفحه ۱۲۴)
همچنین در سازمانهای امروزی مدیران مجهز به رایانههای شخصی شدهاند که نه تنها امکان دسترسی به پایگاههای مرکزی دادهها را برای آنها فراهم میکند بلکه به آنها اجازه میدهد که خود اطلاعاتی را ایجاد نموده و در پایگاههای اطلاعاتی ذخیره نمایند. مدیران در جوامع کنونی در جمعآوری اطلاعات و ذخیرهسازی آن روی به عدم تمرکز آوردهاند. در ده سال آینده یافتن مدیری که بطور منظم از کامپیوتر برای نظارت بر فعالیتهای سازمانی خود و همچنین جمعآوری اطلاعات اولیه برای تصمیمگیری استفاده نکند غیرعادی بنظر خواهد آمد غیر معقول نیست که پیشبینی کنیم در آینده بسیار نزدیک سازمانها بر اساس شبکه اطلاعاتی خود ساختاربندی خواهند شد. در آینده مدیران با استفاده از سیستم اطلاعاتی قادر خواهند شد که به طور اثربخش فعالیتها را هماهنگ و کنترل نمایند و نیاز به دوائر ستادی و تعداد زیادی از مدیران میانی را کاهش دهند. استیفن را بینز در کتاب تئوری سازمان برخی از تبعات انقلاب حاصله در فناوری اطلاعاتی که امکان وقوع آن هست را بدین گونه بر میشمارد:
۱- بوجود آمدن ترکیبی از تمرکز و عدم تمرکز در سازمان
۲- بوجود آمدن سازمانهای تختتر (سطحتر)
۳- امکان کار کردن دهها میلیون نفر از کارگران و کارمندان در منزل
(رابینز، ۸۰، ص ۴۱۷)
بنابر شواهدی که ارائه گشت امروزه IT بعنوان ابزار استراتژیک مطرح است. در این شرایط حساس که کشورهای صنعتی سخت غرق در انقلاب ناشی از فناوریهای اطلاعاتی، کامپیوتر و میکروالکترونیک هستند کشورهای در حال توسعه در حاشیه قرار میگیرند. ولی در آینده این کشورها یا با بدست آوردن و بکارگیری دانش در جهت سرعت بخشیدن به حرکت چرخهای اقتصادی و اجتماعی خود جلو خواهند رفت یا در بازار رقابت فشرده و در حال افزایش جهانی واپس خواهند رفت.
فنآوری اطلاعات در عصر انفجار اطلاعات با سرعتی فزاینده در حال پیشرفت و دگرگونی است. سیستمهای مختلف رایانهای هر روزه در نهادهای مختلف اقتصادی اجتماعی و صنعتی و اداری جهان پیشرفته، بیشتر و بیشتر ریشه دوانیده و در روند تصمیمگیریهای درون سازمان تحولات اساسی ایجاد میکنند. بهرهگیری از امکانات ناشی از توسعه سیستمهای اطلاعاتی مبتنی بر کامپیوتر برای تسریع در عملیات اداری و عرضه سریع و مقرون به صرفه خدمات و محصولات تولیدی سازمانها، باعث شده است که در کشورهای توسعه یافته اینگونه سیستمها تقریباً در بیشتر رشتهها بکار گرفته شوند. در حال حاضر در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و از جمله کشورمان ایران سازمانها تمایل زیادی برای بهرهگیری و استفاده از این فناوریهای اطلاعاتی از خود نشان میدهند. با در نظر گرفتن این موضوع که در آینده هیچ عاملی مانند فناوری اطلاعات قادر به تغییر طراحی سازمانها نخواهد بود. تحقیق در این زمینه امری ضروری خواهد بود. از طرفی دیگر با توجه به تمایل سازمانهای کشور ما جهت استفاده از فنآوریهای اطلاعاتی لازم است مدیران پیشاپیش از اثراتی که احتمالاً این فناوریها بر سازمان، افراد و… میگذارند آگاهی یافته و با چشمانی کاملاً باز فنآوریهای اطلاعاتی را وارد سازمان کرده (متناسب با سطوح مدیریت و مهارت کاربران) و از آنها استفاده نمایند. با در نظر گرفتن این موارد در تحقیق حاضر به بررسی اثرات ناشی از کاربرد فنآوریهای اطلاعاتی در سازمان بر ساختار سازمانی خواهیم پرداخت و به این سوال اساسی پاسخ خواهیم داد که: کاربرد فنآوری اطلاعات چه اثراتی بر ساختار سازمانی دارد؟
هدف اولیه تحقق ارائه چهارچوبی از میزان و چگونگی اثرگذاری فنآوری اطلاعات بر ساختار سازمانی میباشد که این موضوع به مدیران کمک خواهد کرد تا نسبت به اثرات فناوری اطلاعات بر ساختار سازمان آگاهی یابند و به آنها در جهت حل مشکلات سازمان (از نظر ساختاری) یاری خواهد رساند.
دوم: شناخت بهتر فناوریهای اطلاعاتی و پیشرفتهای حاصله در این زمینه در جهت استفاده مدیران، دانشجویان و محققان.
سوم: بررسی رابطه میان فناوریهای اطلاعاتی و ابعاد ساختار سازمانی جهت استفاده مدیران، دانشجویان و محققان.
چهارم: بررسی وضعیت سازمان مورد مطالعه (شرکتهای سهامی بیمه ایران) از لحاظ بهرهگیری فناوریهای اطلاعاتی.
پنجم: فهم اینکه متغیر فناوری اطلاعات بر کدامیک از ابعاد ساختاری سازمانی بیشترین تاثیر را دارد.
تا قبل از سال ۱۹۶۰ در روند سیر تکاملی تئوری سازمان ما شاهد این قضیه هستیم که در آن دوران به سازمان بعنوان سیستمی بسته نگاه میشد که پدیدهای بود جدا از محیط خارج از خود. با آغاز دهه ۱۹۶۰ و تحقیقات التون میو در کمپانی وسترن الکتریک دیدگاه سیستم باز شروع به غالب شدن بر تئوری سازمان کرد. در این دیدگاه سازمان پدیدهای است که با محیط بیرون خود ماده، انرژی و اطلاعات تبادل میکند. در واقع کلید درک سازمان بعنوان سیستم باز واقف شدن به این قضیه است که سازمان با محیط در تعامل است و اگر سازمان خواهان اثربخشی خود است لازم است که سازمان خود را با محیط تطبیق دهد. این امر در قالب سیستمهای باز نیاز به این دارد که سازمانها ساز و کارهای نظارت و بازخورد را برای تعیین، تشخیص و درک محیط واحساس تغییرات حاصله در محیط تعدیلات ضروری ایجاد کرده و توسعه دهند. بدون اطلاعات صحیح و کافی سازمان در دریای عدم اطمینان غوطهور است و هر قدر بر پیچیدگی محیطی و سرعت و شتاب تغییرات افزوده شود. عدم اطمینان زیاد میشود و تنها چیزی که میتواند این عدم اطمینان را کاهش دهد اطلاعات است.
در دنیای امروز اطلاع رسانی بعنوان مجموعهای از روشها و ابزارهای که ذخیرهسازی، سازماندهی، پردازش و بازیابی اطلاعات را در ابعاد گوناگون محقق میسازد به منزله یک سرمایه ملی درآمده است و در حکم پشتوانهای برای نیل به اهداف توسعه که نهایتاً پیشرفتهای صنعتی، فرهنگی و اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. مجموعه این ابزارهایی که منجر به ذخیرهسازی، سازماندهی، پردازش و بازیافت اطلاعات در دنیای امروز شدهاند فناوری اطلاعاتی میباشد. و از زمان مطرح شدن این قضیه بیش از چند دهه نمیگذرد چرا که تمایل و نیاز به استفاده از فنآوری اطلاعاتی جدید بصورت موجی فراگیر در آمده است و مدیران و سازمانهای کشورها از جمله کشورمان ایران را نیز متاثر ساخته است. آنچه که تا چند سال قبل بعنوان یک مزیت رقابتی محسوب میشد امروزه بعنوان یکی نیاز رقابتی مطرح میباشد و از حالت انحصاری که در قبل داشت بیرون آمده و در اختیار همگان قرار گرفته است. نکته قابل توجه در استفاده از فناوریهای اطلاعاتی در سازمانهای کشورهای در حال توسعه مساله کنترل معدودی از کشورهای در حال توسعه بر فناوریهای جدید و نیاز به منابع مالی هنگفت در اجرای تحقیقات مرتبط با فناوریهای اطلاعات میباشد که سبب گشته تا پیشرفتهای حاصله در این زمینه مبتنی بر نیازهای کشورهای در حال توسعه نباشد. با این وجود این کشورها برای ورود به عرصه رقابت جهانی و دنیای فراصنعتی ناگزیر به بهرهگیری از فناوریهای اطلاعاتی جدید بوده و هیچگونه سستی در این زمینه توجیه پذیر نخواهد بود با توجه به هزینهبر بودن ابزارها و تکنیکهای مربوط به کاربرد فناوریهای اطلاعاتی و ضعف مالی کشورهای در حال توسعه آگاه نمودن مدیران سازمانها در این کشورها از اثرات فناوری اطلاعات بیش از پیش ضرورت مییابد. در ضمن باید به این نکته نیز توجه داشت که خرید و هزینههای مربوط به ابزارها و وسایل فناوریهای اطلاعاتی و رایانههای پیشرفته تعیین کننده تحول و پیشرفت و توسعه سازمانی نیست و آنچه اهمیت دارد چگونگی میزان کاربرد این فناوریها در سازمانهاست لذا در این پژوهش در پی آنیم تا این بینش را فراروی مدیران قرار دهیم که اثرات ناشی از کاربرد این فناوریهای اطلاعاتی بر ساختار سازمانی (ابعاد ساختار سازمانی) چگونه خواهد بود.
فرضیه اصلی تحقیق: بین میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ساختار سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه اول: بین میزان استفاده از فناوری اطلاعات و پیچیدگی سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه دوم: بین میزان استفاده از فناوری اطلاعات و رسمیت سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه سوم: بین میزان استفاده از فناوری اطلاعات و تمرکز سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه چهارم: بین میزان استفاده از فناوری اطلاعات و نسبت پرسنلی سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.
عبارتست از مجموعهای از ابزارها و روشهایی که بعنوان نقطه همگرایی الکترونیک و پردازش اطلاعات دانش جدیدی را برای گردآوری، ذخیرهسازی، پردازش، سازماندهی، انتقال و نمایش اطلاعات در اختیار انسان قرار میدهد از اینرو اصطلاح فناوری اطلاعات برای توصیف فناوریهایی بکار میرود که ما را در راه ثبت، ذخیرهسازی، پردازش، بازیابی، انتقال و دریافت اطلاعات یاری میکنند. این اصطلاح فناوریهای نوینی مانند کامپیوتر، انتقال از طریق فاکس، میکروگرافها، ارتباطات از راهدور، میکروالکترونیکها، همچنین، فناوریهای قدیمیتر نظیر سیستمهای بایگانی اسناد، ماشینهای محاسباتی مکانیکی و چاپ و حکاکی را در بر میگیرد. (بهان، هولمز، ۱۳۷۷، ص ۵)
منظور از فنآوری اطلاعات در این تحقیق میزان کاربرد مدیران شرکتهای سهامی بیمه ایران از این نوع فنآوریها من جمله سیستمهای اتوماسیون اداری، سیستمهای بایگانی، سیستم اطلاعات مدیریت، فناوریهای اینترنت و دیگر مواردی است که در نتیجه نمرهدهی مدیران به پرسشنامهای که به همین منظور تهیه شده است مشخص میشود.
– ساختار سازمانی[۵]: ساختار سازمانی راه یا شیوهای است که بوسیله آن فعالیتهای سازمانی تقسیم، سازماندهی و هماهنگ میشوند. (اعرابی، ۱۳۷۶، ص ۱۵) در این تحقیق ۴ بعد از ابعاد ساختار سازمانی یعنی پیچیدگی، رسمیت، تمرکز و نسبت پرسنلی شرکت سهامی بیمه ایران بعنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است و منظور از ساختار سازمانی پاسخهایی است که مدیران شرکتهای سهامی بیمه ایران به دو پرسشنامه ابعاد ساختار سازمانی رابینز و پرسشنامه محقق ساخته نسبت پرسنلی میدهند، خواهد بود.
پیچیدگی به میزان تفکیکی که در سازمان وجود دارد اشاره میکند تفکیک افقی، میزان یا حد تفکیک افقی بین واحدها را نشان میدهد. تفکیک عمودی به عمق یا ارتفاع سلسله مراتب سازمانی نظر دارد تفکیک بر اساس مناطق جغرافیایی، به میزان پراکندگی واحدها و امکانات و نیروهای انسانی از لحاظ جغرافیایی اشاره دارد.
رسمیت به میزان یا حدی که مشاغل استاندارد شدهاند اشاره میکند.
(رابینز، ۱۳۸۰، ص ۱۰۲-۸۱)
در سلسله مراتب اختیارات، تمرکز به آن سطح از اختیارات گفته میشود که قدرت تصمیمگیری دارد، هنگامی که تصمیم در سطح بالای سازمانی گرفته میشود آن سازمان متمرکز و هنگامی که تصمیمگیریها به سطوح پایینتر سازمان تفویض گردد میگویند که سازمان غیر متمرکز است. (دفت، ۱۳۷۹، ص ۳۱)
این نسبت بیان کننده بکارگیری افرادی است که برای وظایف مختلف و دوایر گوناگون به استخدام سازمان در میآیند. نمونههایی از نسبت پرسنلی عبارتند از نسبت مدیریت، نسبت اداری، نسبت ستادی یا نسبت کارکنانی که دستمزد مستقیم و کارکنانی که دستمزد غیرمستقیم میگیرند.
(همان ماخذ، ص ۳۲)
منظور از هر چهار مقوله رسمیت، پیچیدگی، تمرکز و نسبتهای پرسنلی در این پژوهش میزان امتیازی است که هر مدیر یا معاون به پرسشنامهای که برای سنجش این مولفهها در نظر گرفته شده است میدهد، میباشد.
[۱] – Post modern
[۲] – Information Technology
[۳] – Information processing Brains
[۴] – Information Technology
[۵] – Organizational Structure
[۶] – Complexity
[۷] – Formalization
[۸] – Centralization
[۹] – Personne lratios
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .