مقاله بررسی دو گیاه عناب Zizyphus jujube و کنار Z.spina-christi

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله بررسی دو گیاه عناب Zizyphus jujube و کنار Z.spina-christi

تعداد صفحات : ۴۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله به بررسی دو گیاه عناب Zizyphus jujube و کنار Z.spina-christi

از نظر مشخصات گیاه شناسی، خواص دارویی، ترکیبات شیمیایی و … توضیح داده می شود.

عناب درختی است کوتاه ، بلندی آن ۲  تا ۸ متر که گاهی تا ۱۲ متر هم می رسد و بسیار مقاوم به خشکی می باشد .گلهای کوچک با دمگل کوتاه به رنگ سبز مایل به زرد و مجتمع به صورت دسته هایی کوچک در کنار برگها دارد ، دارای ۵ گلبرگ ریز ، جدا و ۵ پرچم و مادگی دو برچه ای است.

میوه اش که عناب نامیده می شود به صورت شفت  به رنگ مایل به قرمز ، شفاف (پس از رسیدن) به بزرگی یک زیتون و خوراکی است بوی آن ضعیف و طعمش لعابی و کمی شیرین و مطبوع است .

کنار فارسی نوعی کنار وحشی است . درختچه ای است که ساقه های آن به هم رفته و کرک دار و دارای خار و تیغ است. برگهایش تخم مرغی گرد و کامل است. سطح تحتانی برگها را کرکهای سفید رنگ پوشانده و میوه آن گرد و کوچک است.

واژه های کلیدی: عناب ، کنار ،مشخصات گیاه شناسی، خواص دارویی، ترکیبات شیمیایی

فهرست مطالب

مشخصات تیره عناب Rhamnaceae    ۱
عناب    ۲
نام علمی آن Zizyphus jujube mill    ۲
مشخصات گیاه شناسی :    ۴
ترکیب شیمیایی عناب    ۵
خواص دارویی عناب    ۶
شربت عناب:    ۹
تهیه جوشانده عناب :    ۱۰
جوشانده عناب :    ۱۱
خیس کرده عناب :    ۱۲
روایات درمورد خواص عناب :    ۱۲
عناب در طب سنتی :    ۱۲
مضرات عناب:    ۱۳
گونه های مختلف Zizyphus    ۱۳
شناسایی ارقام مختلف عناب :    ۱۵
مناطق پراکنش :    ۱۶
مشخصات مناطق پراکنش عناب در ایران :    ۱۸
عملکرد عناب:    ۲۱
روشهای تکثیر گیاه عناب :    ۲۱
قلمه زدن :    ۲۳
فواصل کاشت    ۲۵
کود مورد نیاز :    ۲۶
آفتهای درخت عناب :    ۲۶
پرورش درخت عناب برای تولید چوب :    ۲۷
کنار :    ۲۷
مشخصات گیاه شناسی :    ۲۸
ترکیبات شیمیایی :    ۲۹
خواص درمانی و کاربرد کنار :    ۳۱
کنار پارسی :    ۳۲
Z.microphylla Roxb , Z. rotundifolia lam:  نام علمی    ۳۳
مشخصات گیاه شناسی    ۳۳
خواص و کاربرد :    ۳۴
Z.rogosa:    ۳۴
خواص درمانی:    ۳۴
Z.oenophila :    ۳۴
خواص درمانی :    ۳۴
پیشنهاد:    ۳۴
منابع:    ۳۶
بررسی دو گیاه عناب Zizyphus jujube و کنار Z.spina-christi    ۳۹

منابع:

امید بیگی –ر.۱۳۷۶- رهیافت های تولید و فرآوری گیاهان دارویی –جلد ۱٫ صفحه ۱۱۰-۱۰۹

امید بیگی –ر.و س .دقیقی .۱۳۷۹٫تاثیر سن پاجوش و زمان انتقال آن در تکثیر عناب .صفحه ۵۸-۵۳

ثابتی ،ح-۱۳۷۳٫جنگلها ،درختان و درختچه های ایران.چاپ دوم

جانزاده،ع.اعجاز گلها و گیاهان دارویی .صفحه ۲۲۲-۲۲۰

رضایی ،م وجایمند ،ک .ترکیبهای شیمیایی در گیاهان دارویی .جلد اول .صفحه ۱۶۵-۱۶۰

زرگری ،ع.۱۳۷۱ .گیاهان دارویی .جلد اول .صفحه ۶۰۳-۶۰۱و۵۸۸-۵۸۷و۶۰۵-۶۰۳

قهرمان ،ا.فلور رنگی ایران .دانشکده علوم دانشگاه تهران

مظفریان ،و .۱۳۷۵٫فرهنگ نامهای گیاهان ایران .صفحه ۵۹۱

میر حیدر ،ح.۱۳۷۲٫معارف گیاهی .جلد ۶٫صفحه ۴۱۲-۴۰۸

میر حیدر ،ح.۱۳۷۲٫معارف گیاهی .جلد ۳٫صفحه ۱۳۲-۱۳۰

مشخصات تیره عناب Rhamnaceae

َََگیاهان تیره عناب به صورت درخت یا درختچه های غالبا خاردار و به ندرت علفی می‌باشند . در بین آنها انواعی با ساقه بالا رونده نیز یافت میشود . مجموعا شامل ۵۰ جنس و۶۰۰ گونه اند که بیشتر در اروپا و نواحی استوایی می رویند . از اختصاصات آنها این است که برگهای  ساده ، غالبا متناوب و گلهای منظم ، نرماده یا بر دو نوع نر و ماده ، پلی گام – دوپایه و یا یک پایه دارند ، کاسه گل آنها مرکب از ۴ تقسیم ( زود افت ) و جام گل آنها شامل ۴ یا ۵ گلبرگ ( به ندرت فاقد گلبرگ ) است . پرچم های آنها معمولا به تعداد قطعات جام گل و تخمدان آنها آزاد یا کم و بیش متصل به کاسه گل و غالبا دارای سه خانه می باشد ، میوه آنها به صور مختلف خشک شکوفا یا نا شکوفا و یا گوشت دار و به صورت شفت و محتوی یک یا چند دانه است . عده زیادی از گیاهان به علت دارا بودن گلوکوزید های آنترا کینونیک ، دارای مصارف  دارویی مهم هستند . غالبا آنها دارای دستگاه ترشحی مواد موسیلاژ و صمغ می باشند که از سلولهای منفرد و عریض یا مجتمع و فراهم و یا کیسه های ترشحی تشکیل می یابند این سلولها و کیسه ها در پوست و مغز ساقه ، در پارانشیم دسته های آوندی اطراف رگبرگ ها و دمبرگ و همچنین در برون بر میوه ها دیده می شوند. پوست عده زیادی از گیاهان این تیره Ramnus ها ، شامل ترکیبات گلوکوزیدی در همی است که قابلیت تولید امودین Emodine ( Emodol) را داشته است و اثر مسهلی آنها مربوط به وجود این مواد می‌باشد.به علاوه گلوکوزید مولد مواد رنگی نیز در آنها محقق گردیده است . از این نظر باید گفت که در این گیاهان ، ماده قابل هیدرولیز و مولد گلوکوزیدهای آنتراکینونیک به نام رامناتیکوزید rhamnarticoside  و همچنین یک ماده گلوکوزیدی دیگری با ترکیب شیمیایی در هم به نام رامنیکوزید rhamnicoside که مولد ماده رنگی است یافت می گردد . نمونه های دارویی متعددی در این تیره وجود دارند که عده ای از آنها در نواحی مختلف کشورمان میرویند . ارزش دارویی انواع مهم آنها به علت دارا بودن گلوکوزیدهای آنتراکینونیک anthraquinonique است که اثر مسهلی و یاملین دارند . در بین آنها نمونه هایی با میوه خوراکی مانند درخت عناب Zizyphus jujube و یا انواع دارویی مانند Ziziphus.spina-christi و یا انواع زینتی زیبا نیز یافت می‌شود .(۶)

عناب

به فارسی عناب و در کتب مختلف فارسی و طب سنتی با نام های عناب ، تبرخون ، شیلانه ، سیلانه ، شیلانک و در گیلان ( اون ناف دار) ، آلمه آغاجی ، عناب آغاجی ، سیب کوهی ، سنجد جیلان شناخته می شود .

به فرانسوی میوه آن را Jujube و درخت آن را Jujubier و به انگلیسی Jujube tree وchinese date گویند .

گیاهی است از خانواده Rhamnaceae

نام علمی آن Zizyphus jujube mill

مترادف آن Zizyphus  vulgaris lam و Rhamnus zizyphus l. و Zizyphus sativa Gaert  می باشد.

گونه Z.vulgaris  دررای دو واریته می باشدیکی Z.vulgaris lam V.inermis Bge  و دیگری Z.vulgaris lam.var spinosus Bge .( 8و۹)

مشخصات گیاه شناسی :

عناب درختی است کوتاه ، بلندی آن ۲  تا ۸ متر که گاهی تا ۱۲ متر هم می رسد و بسیار مقاوم به خشکی می باشد . واریته ای از آن تیغ دار و واریته ای از آن بدون تیغ می باشد . برگهای آن زیبا ، کوچک ، بی کرک ، شفاف متناوب و واقع در دو طرف شاخه ها ، دندانه دار ، شامل سه رگبر گ طوری است در دو طرف هر دمبرگ در روی هر ساقه ، زایده هایی به شکل خارهای محکم و تیزی میروید ، سپس چوبی شده و به طور دائمی در روی شاخه ها باقی می ماند . گلهای کوچک با دمگل کوتاه به رنگ سبز مایل به زرد و مجتمع به صورت دسته هایی کوچک در کنار برگها دارد ، دارای ۵ گلبرگ ریز ، جدا و ۵ پرچم و مادگی دو برچه ای است.

میوه اش که عناب نامیده می شود به صورت شفت  به رنگ مایل به قرمز ، شفاف   (پس از رسیدن) به بزرگی یک زیتون و خوراکی است بوی آن ضعیف و طعمش لعابی و کمی شیرین و مطبوع است .  میوه واریته وحشی و تیغ دار آن خیلی ترش و قابض است و میوه بی تیغ اهلی آن کمی قایض و  ترش است ولی از هر دو نوع در موارد مشابه دارویی استفاده می شود. حدود ۴۰ نوع ازجنس Zizyphus  وجود دارد که همگی دیپلوئید بوده و دارای ۲۴ کروموزوم می باشند .

پوست تنه درخت عناب ناصاف ، چوب آن محکم و به رنگ قهوه ای است . شاخه های جوان آن در ابتدا سبز تیره هستندو بعد به رنگ قرمز تیره تبدیل می شوند . هسته میوه عناب سخت واستخوانی می باشد. به میوه خشک عناب، خرمای چینی(chinese date) نیز می گویند. تنه درخت جوان سرخ مایل به زرد می باشد، در بهار و تابستان با رنگ برگها که سبز روشن است به ویژه هنگامی که میوه اش می رسد چشم انداز بسیار زیبایی دارد . (۹و۶و۱)

40,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.