مقاله بررسی رابطه میان جهت گیری هدف با خود تنظیمی یادگیری و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دوره ی پیش دانشگاهی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله بررسی رابطه میان جهت گیری هدف با خود تنظیمی یادگیری و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دوره ی پیش دانشگاهی

تعداد صفحات : ۶۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه میان جهت گیری هدف با خود تنظیمی یادگیری و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دوره ی پیش دانشگاهی شهر شیراز می باشد. گروه نمونه ی مورد این پژوهش شامل ۳۱۱ دانشجو پسر و دختر دانشگاه شیراز است، که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای، نخست مدارس انتخاب شد و به طور تصادفی کلاس های رشته های مختلف تحصیلی شناسایی گردیده و همه ی دانشجو یان مورد ارزیابی قرار گرفتند. در این پژوهش الگویی که مبنای جهت گیری هدف قرار گرفته است، عبارت است از: جهت گیری هدف یادگیری (تسلط) جهت گیری هدف عملکرد و جهت گیری هدف پرهیز از شکست.

از سویی نظریه ی خود تنظیمی یادگیری به این نکته توجه می کند که چگونه دانش آموزان شخصاً فرایند یادگیری خویش را فعال نموده، تغییر می دهند و یا حفظ می کنند. بنابراین خودتنظیمی یادگیری برای تبیین تلاشهای دانش‌‌آموزان در اداره مستقل و نیز بهینه سازی تجارب یادگیری خود آن ها در کلاس به کار می رود.

نتایج بیانگر رابطه معناداری بین انواع جهت گیری هدف با خودتنظیمی یادگیری و پیشرفت تحصیلی دارد. به بیان دیگر نوع هدفی که فرد برای خود برمی گزیند با نمره کل خودتنظیمی یادگیری و پیشرفت تحصیلی رابطه دارد. در این میان دانش‌آموزان با جهت گیری هدف یادگیری از خودتنظیمی یادگیری بیشتری برخوردارند. همچنین این گونه دانش‌آموزان، پیشرفت تحصیلی بهتری دارند. که این رابطه تنها برای پسران به دست نیامد، یعنی جهت گیری هدف یادگیری سبب افزایش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پسر نگردید.

در جهت گیری پرهیز از شکست در نمره ی کل خودتنظیمی و در دیگر موارد جهت گیری منفی و معناداری بوده است. یعنی هر چه جهت گیری دانش‌آموزان بیشتر معطوف به پرهیز از شکست باشد، کمتر از استراتژی های خودتنظیمی و نیز پیشرفت تحصیلی برخوردارند.

واژه های کلیدی:جهت گیری هدف، تسلط، عملکرد و پرهیز از شکست ، خودتنظیمی یادگیری ، پیشرفت تحصیلی

فهرست مطالب

چکیده    ۱
مقدمه    ۲
۱-۱- بیان مساله    ۶
۲-۱- اهداف تحقیق    ۸
هدف کلی:    ۸
اهداف جزئی:    ۸
۳-۱- ضرورت تحقیق    ۹
۴-۱-فرضیه های تحقیق :    ۱۰
۵-۱- تعاریف تحقیق :    ۱۱
تعریف ارزشیابی    ۱۱
تعریف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی    ۱۲
بنابراین، در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دو اقدام اساسی ضروری است:    ۱۲
۱- تعیین هدف‌های آموزشی    ۱۲
حوزه‌ی شناختی    ۱۳
حوزه‌ی عاطفی    ۱۴
حوزه‌ی روانی- حرکتی    ۱۴
معیارهای یک نظام ارزشیابی خوب ( جهت گیری هدف )    ۱۵
۱ –  ارزشیابی مهارتهای تفکر و یادگیری دانش آموزان    ۱۶
۲ –  ارزشیابی در خارج از مدرسه و کلاس    ۱۶
۳ –  ارزشیابی پوشه ای    ۱۷
۴ – ارزشیابی براساس تفکر واگرا    ۱۷
۵ –  روش وقایع حساس    ۱۸
۶ – ارزشیابی اطلاعات پایه    ۱۸
۷ –  ارزشیابی بدفهمی ها و پیش پندارها    ۱۸
۸ –  کاغذ یاد داشت    ۱۹
۹ –  مساله های مستند    ۲۰
۱۰ –  شبکه رده بندی    ۲۰
۱۱ –  فهرست مشاهدات    ۲۰
۱۲- پروژه    ۲۱
۱۳ –  خود ارزشیابی    ۲۱
۱۴ –  سنجش عملکرد    ۲۲
۱۵ –  کارنما    ۲۳
نتیجه گیری و پیشنهادات ارزشیابی پیشرفت تحصیلی    ۲۴
مهمترین عوامل فردی که در پیشرفت تحصیلی ( افت تحصیلی) نقش دارند عبارتنداز :    ۲۵
۱- هدف :    ۲۵
۲- عزت نفس :    ۲۵
۳- انگیزه :    ۲۶
روشهای ایجاد انگیزه ریاضیات در دانش آموزان :    ۲۷
۴- اضطراب :    ۲۸
روشهای پیشگیری از اضطراب امتحان :    ۲۹
۵- روش مطالعه :    ۲۹
۶- هوش :    ۳۰
پایداری هوش :    ۳۱
۷ – توجه :    ۳۲
۸- برنامه ریزی :    ۳۴
۹- جنس :    ۳۴
۱۰- عوامل جسمانی :    ۳۴
۱۱- نارسا خوانی :    ۳۵
۱۲- سازش نایافتگی رفتاری :    ۳۵
۱۳- شرایط عاطفی و روانی :    ۳۶
۱۴- غیبت از مدرسه :    ۳۶
تحقیقات انجام شده    ۳۷
۱-۲- الف : تحقیقات خارجی پیشرفت تحصیلی    ۳۷
۲-۲- ب : تحقیقات داخلی پیشرفت تحصیلی    ۴۱
روش تحقیق    ۴۳
۱-۳- افراد نمونه    ۴۳
۲-۳- ابزار تحقیق    ۴۳
۱-۲-۳-مقیاس جهت گیری هدف    ۴۳
۲-۲-۳- مقیاس خود تنظیمی یادگیری    ۴۴
۳-۳- روایی و پایایی مقیاس ها    ۴۴
یافته های تحقیق :    ۴۵
۱-۴- بررسی رابطه ی میان جهت گیری هدف با خودتنظیمی یادگیری در کل گروه مورد پژوهش    ۴۶
۲-۴- بررسی رابطه ی میان جهت گیری هدف با پیشرفت تحصیلی در کل گروه مورد پژوهش    ۴۷
۳-۴- بررسی رابطه میان جهت گیری هدف با پیشرفت تحصیلی در پسران و دختران    ۴۸
۴-۴- بررسی رابطه ی میان جهت گیری هدف با خودتنظیمی یادگیری در پسران و دختران    ۴۹
بحث و نتیجه گیری    ۵۱
پیشنهادات    ۵۵
یادداشت ها:    ۵۶
فهرست  منابع:    ۵۷

فهرست منابع:

بهرنگی، محمدرضا. (۱۳۷۳).مدیریت آموزشی و آموزشگاهی: کاربرد نظریه های مدیریت در برنامه ریزی  و نظارت. تهران: انتشارات گلچین.

جوکار، بهرام. (۱۳۷۹). بررسی رابطه بین جهت گیری هدف و خودتنظیمی در دانشجویان دانشگاه شیراز.مقاله منتشر نشده.

پی  رابینز،استیفن (۱۳۷۷)، رفتار سازمانی.مترجمان پارسائیان، علی و اعرابی، محمد. تهران: انتشارات دفتر پژوهش های  فرهنگی.

ریو، جان مارشال. (۱۳۸۱). انگیزش و هیجان. ترجمه سید محمدی، یحیی، تهران: موسسه نشر ویرایش.

Ablard,K.and Lipschultz.(1998). Self-Regulated Learningin High Achieving Student: Relation toAdvanced Reasoning.Achievement Goal and Gender. Journal of Educational Psychology.90(1),94-101.

Ames,C.(1984).Achievement Attributions and self- Instructions  Under Competitiveand Individualistic Goal Structures. Journal of Educational Psychology.76,478-487.

Ames,C.and  Archer,  J.(1988).AchievementGoals in the Classroom: Students Learning Strategies and Motivation Processes Journal of Educational Psychology.80,260-267.

Ames,C (1992). Classroom: Goals,Structure and Students Motivation Journal of Educational Psychology. 80(3),260-267.

Anderman,E.M.(1992).Motivation and Cognitive Strategy Use in Reading and Writing.Paperpresentedat the National Reading.San Antonio,TX.

مقدمه

کسب دانش درباره ی رفتار انسان، چه به صورت تصادفی و چه مبتنی بر عقل سلیم، اگرچه لازم است، اما کافی نیست، بلکه با روش سیستماتیک می توان واقعیت ها و روابط مهم را، به طور آشکار مشخص ساخت و مبنایی را تعیین نمود که بتوان براساس آن رفتارها رابه صورتی دقیق پیش بینی کرد. روش سیستماتیک بر مبنای این باور قرار دارد که رفتاری امری تصادفی نیست، بلکه معلول است و در جهتی میل می کند که فرد، درست یا نادرست، براساس آن را باور دارد.

رفتار ما عموماَ با میل رسیدن به هدفی ویژه برانگیخته می شود، در واقع هر رفتاری سلسله ای از فعالیتهاست و برای پیش بینی رفتار افراد انگیزه ها یا نیازهای آنان باید شناسایی گردد. لاک ولاتهام به نقل از ریو (۱۳۸۱) چهار دلیل اصلی این که چگونه تعیین کردن هدف، به بهبود عملکرد می انجامد را به شرح زیر بیان می دارند:

۱- هدفها، توجه فرد را به سمت تکلیف در دست انجام، هدایت می کنند.

۲- هدفها، تلاش را به خدمت می گیرند.

۳-هدف ‌ها، استقامت و پشتکار را  بیشتر می کنند، زیرا تلاش تا دستیابی به هدف ادامه می یابد.

۴- هدف ها، مشوقی برای گسترش استراتژی های تازه اند. به عبارت دیگر، هدف ها ایجاد تدابیر جدید برای بهبود عملکرد را تشویق می کنند.

از طرفی نوع هدفی که ما انتخاب می نماییم، مقدار انگیزش ما را برای رسیدن به آن هدف تعیین می کند. ایمز۱ (۱۹۹۲) جهت  گیری هدف را بیانگر الگوی منسجمی از باورهای فرد می داند که سبب می شود تا فرد به شیوه های مختلف به موقعیت ها گرایش پیدا کند، در آن زمینه به فعالیت بپردازد و نهایتاً پاسخی را ارائه دهد.

این جهت گیری در موقعیت های تحصیلی، مبین انگیزه ی فرد از تحصیل است و به همین دلیل تمایلات، کنش ها و پاسخ های او را در موقعیت های یادگیری تحت تأثیر قرار می دهد، جهت گیری هدف را نباید با اهداف ویژه ای که در موقعیت های آموزشی برای فعالیت ها در نظر می گیرند، یکی دانست. این گونه اهداف صرفاً محرک فرد، برای یادگیری یک تکلیف ویژه در شرایط ویژه هستند. از دیگر سوی بر خلاف اهداف آموزشی که مبنای تشابهات فردی، است جهت گیری هدف مبنای تفاوت های فردی در موقعیت های تحصیلی است و بر اساس آن ها می توان میزان موفقیت فرد را در اینگونه موقعیت ها، پیش بینی نمود (دویک۲ و لی گت۳،۱۹۸۸، پنتریچ۴ و شانک۵، به نقل از والترز و یو، ۱۹۹۷؛ ایمز، ۱۹۹۲؛ دویک، ۱۹۷۳).

در این پژوهش الگویی که مبنای جهت گیری هدف قرار گرفته است، عبارت است از: جهت گیری هدف یادگیری (تسلط۶) جهت گیری هدف عملکرد۷ و جهت گیری هدف پرهیز از شکست۸.

مطابق با این الگو در «جهت گیری هدف تسلط یا یادگیری». دانش آموزان  درصدد افزایش تسلط بر موضوعات جدیدند و بر فهم موضوعات تأکید دارند. آنها حتی زمانی که  عملکردشان ضعیف است نیز می خواهند یاد بگیرند و بنابراین در کارهای دشوار پشتکار دارند و به استراتژی های خود تنظیمی یادگیری گرایش دارند.آنها همچنین به دنبال وظایف چالشی هستند. هدف اولیه ای این گونه دانش آموزان کسب دانش و بهبود مهارت هایشان است و خطاها به عنوان بخشی طبیعی از فرایند یادگیری جهت کوشش بیشتر در نظر گرفته می شود و از سویی بیشتر به موضوعاتی گرایش دارند که ذاتاً برای آنها رضایت بخش باشد (دویک و لی گت، ۱۹۸۸؛ پنتریچ و دیگروت۱۹۹۰؛ میس۹،۱۹۸۸؛ پنتریچ، یو۱۰ و والترز۱۱،۱۹۹۶؛ میس،۱۹۹۴؛ شانک و زیمرمان۱۲،۱۹۹۴؛ الیوت۱۳و دویک، ۱۹۸۸؛ آندرمن۱۴، ۱۹۹۲؛ ایمزو آرچر۱۵، ۱۹۸۸؛ گراهام و گولان۱۶، ۱۹۹۱؛ میس،۱۹۸۸؛ نیکولز۱۷، ۱۹۸۴؛ والینگو و دودا۱۸، ۱۹۹۵؛پنتریچ و دویگروت،۱۹۹۰؛ پنتریچ و گارسیا، ۱۹۹۱؛ بوفارد،۱۹۹۸) همچنین آنها بیان مثبتی از خود دارند (داینر و دویک، ۱۹۷۸). این گونه افراد مسئولیت پذیرند و چنان چه در انجام کاری شکست بخورند، مسئولیت خودشان را انکار نمی کنند (سیفرت۱۹، ۱۹۹۶) و احساس رضایت از تحصیل بیشتری دارند (جاکاسینسکی و نیکولز،۱۹۸۴ و۱۹۸۷).

از طرفی علاقه درونی به فعالیت های یادگیری دارند و به همین دلیل وقت بیشتری برای یادگیری صرف می کنند (باتلر۲۰، ۱۹۸۷). دانشجویان با جهت گیری هدف تسلط بر این سوالات تمرکز دارند که:

چگونه این مطلب را می توانم بفهمم؟ (نیکولز، ۱۹۸۴)

چگونه این کار را می توانم انجام دهم؟ (ایمز،۱۹۸۴)

چگونه در این درس می توانم مسلط باشم؟ (الیوت و دویک،۱۹۸۸)

در «جهت گیری هدف عملکرد» دانشجویان تلاش می نمایند تا توانائی هایشان را با دیگران مقایسه کنند و بر این نکته تأکید دارند که دیگران درباره ی آن ها چگونه داوری می‌کنند. آن ها تلاش می کنند که خود را باهوش جلوه دهند و نه بی کفایت و نالایق. بنابراین از وظایف چالشی پرهیز می کنند و زمانی که با وظایف دشوار روبرو می شوند، پشتکار کمتری از خودشان نشان می دهند، بنابراین مانع از آشکار شدن بی‌کفایتی فکری و عقلانی به وسیله ی پرهیز از وظایف چالشی می شوند. پشت سرگذاشتن دیگران و به دست آوردن موفقیت یا کوشش کم از اهداف آنان به شمار می آید. شکست ها تهدیدآمیزند، زیرا آنها همچون شواهدی از بی‌کفایتی تلقی می شوند و نیز کمتر به فعالیت های خودتنظیمی گرایش دارند (ایمز، ۱۹۸۴؛ ایمز و آرچر، ۱۹۸۸؛ الیوت و دویک، ۱۹۸۸؛ دویک ولی گت،۱۹۸۸؛نیکولز، ۱۹۸۴؛ میس،۱۹۸۸؛ بوفارد،۱۹۹۸) و نگرش مثبت کمی به کلاس دارند (ایمز و آرچر، ۱۹۸۸) و از استراتژیهای یادگیری، کمتر استفاده  می کنند و به دنبال پاداش های بیرونی از قبیل کسب نمرات بالا هستند (پنتریچ و گارسیا،۱۹۹۱) و بر خود، دیگران و شکست تمرکز دارند. اما در جهت گیری پرهیز از شکست، هدف فرد صرفاً این است که در درس و تحصیل شکست نخورد (الیوت و هارکیویچ،۱۹۹۷).

از سویی نظریه ی خود تنظیمی یادگیری به این نکته توجه می کند که چگونه دانش آموزان شخصاً فرایند یادگیری خویش را فعال نموده، تغییر می دهند و یا حفظ می کنند. بنابراین خودتنظیمی یادگیری برای تبیین تلاشهای دانش‌‌آموزان در اداره مستقل و نیز بهینه سازی تجارب یادگیری خود آن ها در کلاس به کار می رود.

بنابراین با توجه به اهمیت موضوع در فرایند نظام تعلیم و تربیت، در این مقاله به بررسی رابطه ی میان جهت گیری هدف با خودتنظیمی یادگیری و پیشرفت تحصیلی در میان دختر و پسر دانش آموزان مدارس پیش دانشگاهی شهر شیراز  می پردازیم.[۱]

۱-۱- بیان مساله

بررسی رابطه بین جهت گیری هدف با خود تنظیمی یادگیری و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پیش دانشگاهی شیراز ارزشیابی پیشرفت تحصیلی  یکی از مشکلترین قسمتهای فرآیند آموزش است که برخی از آن به عنوان نقطه آسیب پذیر این فرآیند نام برده اند . مشکل بتوان باور کرد که اختلاف نظرها و جدالها، بیم وشبهه ها و بی میلی ها و سرخوردگیها که به طور گسترده نسبت به ارزشیابی پیشرفت تحصیلی وجود دارد ناشی از بی اعتقادی نسبت به اصل سنجش و ارزشیابی باشد . بلکه برخوردها بیشتر مربوط به عوامل ارزشیابی ، معیارها و ضوابط مورد استفاده در ارزشیابی و نحوه و روش اندازه گیری و سنجش و موقعیت  ارزشیابی کننده است [۲].( سیف ۱۳۸۱ ص ۱۶)

شاید یکی از دلایل کاستیهای ارزشیابی ها موجود ، فقدان آشنایی کافی معلمان با فلسفه ارزشیابی باشد . ارزشیابی برای تعیین ارزش مثبت یا منفی کارهای انجام شده و مقایسه آنها با یک هدف یا امر مطلوب است . اگر ارزشیابی از چهار جنبه مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد . برای روشن شدن مبانی فلسفی ارزشیابی به ما کمک خواهدکرد :

– ارزشیابی امری هدفگراست در پیشرفت تحصیلی :  در هر ارزشیابی مبنای کوشش جمع آوری اطلاعات و مقایسه وضعیت مطلوبی است که قبلاً تحت عنوان هدف یا برنامه تعیین شده است و اکنون می خواهیم بدانیم تا چه اندازه با کوششهای خود بدان هدف دست یافته ایم . شرط اساسی ارزشیابی درست ، هدف آگاهی و هدف شناسی است . معلمانی که بطور سطحی به مسائل می نگرند یا فکرشان « جامعیت ، تعمق و انعطاف » ندارد ، نمی توانند به روش استدلالی اهداف را بشناسند و از آنها دفاع کنند . به همین دلیل چون شناخت درستی از وضعیت مطلوب ندارد ، قادر نیستند وضع موجود را با وضع مطلوب مقایسه کنند . ( ولف ، ۱۳۸۳ ص ۴۴)

– ارزشیابی امری ارزش گراست :   ارزشیابی در پی اطمینان از دستیابی به یک هدف معین است ، ولی رسیدن به هدف ، خود بخود غایت و پایان امر نیست و  چنانچه نتوانیم هدفی را با ارزشی تطبیق دهیم آن هدف بی اعتبار است . ارزشیابی به ارزش گذاری امور می پردازد و مانند همه امور ارزشی ، اخلاقی و زیبایی شناختی ، به تصمیماتی چون موفق یا نا موفق ، خوب یا بد ، زیبا یا زشت ، مطلوب یا نامطلوب و با ارزش یا بی ارزش منتهی می شود . عدالت در ارزشیابی به عنوان یکی از مقوله های ارزشی ، از اصول غیر قابل انکار ارزشیابی است . گاه احساس تبعیض در ارزشیابی سبب خسارتهای فراوان روانی و انگیزشی می شود[۳].(ولت۱۳۸۳ ص۴۶)

– ارزشیابی امری استدلالی ، منطقی و قضاوتی است :   ارزشیابی نوعی تصمیم گیری در باره میزان درستی یا نادرستی یک یا مجموعه ای از رفتارها و عملکردهاست . همان گونه که خود موضوع ، رفتار یا برنامه براساس فلسفه ای پی ریزی شده است ، شکل گیری و وضعیت برون دادی آن نیز مبنای استدلالی و فلسفی دارد هر نتیجه گیری و ارزش گذاری که صرفاً به نتایج ظاهری و ارقام و آمار صرف متکی باشد بی ارزش یا کم ارزش است[۴] . ( ولف ۱۳۸۳ص ۴۸)

– ارزشیابی امری اصلاحی و تکاملی است :   اساس ارزشیابی بر بررسی میزان رشد و
توسعه ای است که از قبل در برنامه پیش بینی شده است . در حقیقت ، ارزشیابی در اولین قدم می خواهد از شکل گیری اصلاحات یا تکاملی که مورد نظر بوده است ، اطمینان حاصل کند هدف اساسی ارزشیابی ، تقویت فعالیتها و روشهای اثر بخش و تضعیف یا حذف فعالیتها و روشهای نامطلوب است[۵] . ( ولف ۱۳۸۳ ص ۵۱)

براساس موارد بالا به نظر می رسد بررسی روشها و ابزار متنو ع ارزشیابی پیشرفت تحصیلی باید به عنوان یکی از مهمترین مسائل آموزش وپرورش می توانددر راستای غنی شدن این بخش از فرآیند آموزش نقشی مهم ایفا کند .

۲-۱- اهداف تحقیق

براساس عنوان تحقیق که بررسی تنوع روشها وابزار ارزشیابی پیشرفت تحصیلی می باشد اهداف متعددی را می توان برای تحقیق در نظر گرفت بر همین اساس هدف تحقیق به دو صورت هدف کلی و اهداف جزیی بیان می شوند تا بتوان مطالب تحقیق را سازماندهی کرد . اهداف این تحقیق عبارتند ازاهداف کلی و جزئی:

هدف کلی:

شناسایی رابطه هویت فردی، سبک‌های دلبستگی و ویژگی‌های شخصیتی دانش آموزان و جهت گیری هدفی با پیشرفت تحصیلی آنان

اهداف جزئی:

۱- مشخص کردن وضعیت هویت دانش آموزان

۲- شناسایی سبک های دلبستگی دانش آموزان

۳- مشخص کردن رابطه بین هویت خود دانش آموزان و میزان پیشرفت تحصیلی آنها

۴- مشخص کردن رابطه بین سبک های دلبستگی دانش آموزان و میزان پیشرفت تحصیلی آنها

۵- مشخص کردن تفاوت در سبک‌های دلبستگی دانش آموزان دختر و پسر

۶- مشخص کردن رابطه بین ویژگیهای شخصیتی دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی آنها

۷- مشخص کردن رابطه بین سبک های دلبستگی و هویت فردی دانش آموزان

۸- مشخص کردن رابطه عوامل خانوادگی با میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

۹- مشخص کردن رابطه بین سبک های جهت گیری هدفی  دانش آموزان

۱۰- مشخص کردن رابطه بین سبک های پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

۱۱- بررسی ارزشیابی مهارتهای تفکر و یادگیری دانش آموزان

۱۲- معیارهای یک نظام ارزشیابی خوب

۱- الیوت و هارکیویچ،۱۹۹۷

[۲] – سیف ۱۳۸۱ ص ۱۶

[۳] – ولت۱۳۸۳ ص۴۶

[۴] – ولف ۱۳۸۳ص ۴۸

[۵] – ولف ۱۳۸۳ ص ۵۱

65,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مقایسه راهبردهای یادگیری دانش آموزان موفق و ناموفق
  • مقاله اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
  • تحقیق مقایسه اثر دو نوع موسیقی مهیج و آرام بخش بر اکتساب و یادگیری دقت پرتاب پنالتی هندبال
  • مقاله طراحی فعالیت های یادگیری
  • مقاله تاثیر شرایط مختلف بر یادگیری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.