مقاله بررسی عملکرد سایت بازار بیز BazaarBiz در جذب مشتریان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله بررسی عملکرد سایت بازار بیز BazaarBiz در جذب مشتریان

تعداد صفحات : ۱۴۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

یکی از اهداف قابل توجه از فن آوری اطلاعات، بکارگیری آن در توسعه سازمانهای اقتصادی و خدماتی است این هدف اساسا در حوزه تجارت الکترونیکی تعریف و پیگیری می‌شود.

تجارت الکترونیکی شامل انجام هرکاری با فن اورین ارتباطات و اطلاعات (ICT) برای اجرای اهداف تجاری بین سازمانها یا سازمان و مصرف کننده است.

تجارت الکترونیکی درباره فن آوری اینترنت برای انتقال و تغییر روشهای اجرای فرایندهای سازمان است. بارزترین فرم آن، خرید از طریق شبکه برای عمده فروشی و خرده فروشی است.

به ساده ترین بیان، تجارت الکترونیکی استفاده از فن آوریهای اینترنت برای توسعه و تحول فرایندهای کلیدی سازمان است. با این دیدگاه، بیشتر شرکتها به این مهم پی برده و درحال انتقال از روشهای سنتی به تجارت الکترونیکی هستند.

هدف از این تحقیق بررسی عملکرد سایت BazaarBiz در جذب مشتریان ارائه راهکارهای اقتصادی و نگهداری آنها و اجرای CRM ونیز بررسی موفقیت این سایت در امر e- marketing می‌باشد. با توجه به اینکه در این پژوهش عملکرد یک سایت مورد بررسی قرار می‌گیرد لذا جامعه آماری مدیران و سیاستگذاران سایت می‌باشند که با توجه به مقدار کم آنها، ازهمه ی آنها استفاده شده است.نتایج بدست آمده بیانگر این مطلب است که بحث فروش آنلاین در حال حاضر از لحاظ اقتصادی دارای عملکرد کاملا مطلوبی نیست. هر چه کاربر بیشتر در محیط سایت حضور داشت باشد احتمال اینکه بیشتر مجذوب تبلیغات کالا و خصوصیات کالا بشود بیشتر است. به طوری که بیشتر متخصصان امر طراحی سایت سیاست گذاران سایت های موفق مانند e-bay و یا حتی yahoo سعی در ایجاد عوامل جذابی می‌نمایند تا کاربران مدت زمان بیشتری را در محیط سایت بگذارنند.

به روز رسانی وایجاد عوامل جذاب باعث بالا رفتن سود رسانی می‌گردد. و نیز نبود پول الکترونیکی موجب کاهش کارایی این سیستم می‌گردد.

واژه های کلیدی: عملکرد سایت BazaarBiz، فروش ، رضایتمندی مشتریان، بازاریابی، به روز رسانی،

فهرست مطالب

مقدمه    ۱
فصل اول- طرح تحقیق    ۲
عنوان کامل پژوهش    ۳
هدف پژوهش    ۳
بیان مسئله    ۳
اهمیت مساله (نظری –عملی)    ۳
سوال (ها) یا فرضیه‌ها (های) پژوهش    ۴
تعریف علمی‌و متغیرهای مورد بررس    ۴
مشخص کردن مقیاس اندازه گیری متغیرها    ۵
مشخص کردن نقش متغیرها (باز خور)    ۵
طرح پژوهش    ۵
جامعه و گروه نمونه مورد بررسی    ۵
روش نمونه برداری    ۵
ابزارگر آوری داده‌ها    ۶
روش گرد آوری داده‌ها    ۶
روش تجزیه و تحلیل داده‌ها    ۶
فصل دوم- ادبیات تحقیق    ۷
تعریف تجارت الکترونیکی (E Business)    ۸
سیستم‌های اطلاعاتی ارتباطات الکترونیکی (ECS)    ۱۰
مفاهیم BPR برای تجارت الکترونیکی    ۱۳
زمینه‌های BPR برای تجارت الکترونیکی    ۱۵
CRM و بازاریابی الکترونیکی    ۱۷
چرا به CRM نیاز است؟    ۱۸
سازگاری ERP با تجارت الکترونیکی    ۱۹
کاربردهای ERP    ۲۲
یکپارچه سازی سیستم‌های نرم افزاری معروف به EAI    ۲۳
ارتباط مدیریت حلقه تامین (SCM) با تجارت الکترونیکی    ۲۵
یکپارچگی اطلاعات الکترونیکی    ۲۶
هم زمانی الکترونیکی    ۲۶
همکاری جریان کار الکترونیکی    ۲۶
مدلهای جدید تجاری    ۲۶
استفاده از فن آوری اطلاعات IT در حلقه تامین    ۲۷
تبلیغات بازاریابی از طریق اینترنت    ۲۷
تشخیص مشتریهای بالقوه    ۲۸
تشخیص نیاز مشتریهای بالقوه    ۲۹
جمع آوری اطلاعات نیاز مشتری با استفاده از اینترنت    ۳۰
جمع آوری اطلاعات نیاز مشتری با استفاده از فروشگاه الکترونیکی    ۳۰
اطلاعات رسانی به مشتری‌های بالقوه    ۳۰
فرایند فروش    ۳۲
جمع آوری سفارش    ۳۲
دریافت پول    ۳۳
دریافت پول در فروشگاههای الکترونیکی    ۳۳
دریافت پول از طریق کارتهای اعتباری    ۳۴
توزیع محصول    ۳۴
مدل فروش تاجربه تاجر (B2B)    ۳۴
۱- کاهش هزینه‌های منابع و ابزار عملیاتی    ۳۵
۲- بهبود کنترل و مدیریت منابع    ۳۵
۳- کاهش سیکل زمان عملیات    ۳۵
فرآیند خرید و انبارداری    ۳۶
خرید با استفاده از اینترنت    ۳۶
تعریف مبادله الکترونیک داده‌ها    ۴۱
مستندات مورد انتقال    ۴۲
تفاوت باانتقال الکترونیک وجوه و پست الکترونیک    ۴۳
فناوریهای مرتبط با مبادلـه الکترونیک داده‌ها    ۴۴
استانداردهای مبادله الکترونیک داده‌ها    ۴۴
مزایای مبادله الکترونیک داده‌ها    ۴۸
محدودیتهای اجرای مبادله الکترونیک داده‌ها    ۵۰
بازاریابی الکترونیک چیست ؟    ۵۳
عوامل موفقیت در بازاریابی الکترونیک(BONI):    ۵۷
بانکداری الکترونیک    ۶۰
موانع موجود برای گسترش سیستم‌های بانکداری الکترونیک در ایران    ۶۱
خلاصه ای از تاریخچه بانکداری اینترنتی    ۶۴
مروری بر ویژگی‌های بانکداری اینترنتی    ۶۶
مزایای بانک‌های صددرصد اینترنتی    ۶۷
دستیابی در هر مکان و هر زمان    ۶۸
عدم هرگونه دردسر برای گشایش حساب    ۶۸
سهولت در پرداخت قبوض    ۶۹
معیب بانک‌های صددرصد اینترنتی    ۶۹
ملاقات حضوری در بانک را فراموش نکنید    ۶۹
واریز نمودن پول نقد در حساب‌ها را فراموش کنید.    ۶۹
نبودن بعضی از خدمات ویژه    ۶۹
مشاور مالی    ۷۰
مواظب هیولای کارمزد باشید!    ۷۰
ضرورت آشنایی با فناوری    ۷۰
انتظار چه کارمزدهایی را باید داشته باشید؟    ۷۰
کاربری بانکداری اینترنتی    ۷۱
معامله کنندگان اینترنتی    ۷۱
پس انداز کنندگان    ۷۱
خریداران فوری    ۷۱
پرداخت قبوض    ۷۲
وام گیرندگان    ۷۲
کارمزد دستگاه‌های خودپرداز    ۷۲
کشیدن چک و درخواست دسته چک    ۷۲
کارت‌های اعتباری    ۷۲
سایر خدمات بانکی    ۷۳
سایر کارمزدها    ۷۳
راه حلی برای برتری در بانکداری: شعبه اینترنتی    ۷۳
چهار اصل اساسی در ایجاد یک شعبه اینترنتی    ۷۴
شناخت اقتصاد اینترنتی    ۷۴
کاربری شعبه اینترنتی    ۷۵
ارائه یک برنامه سازگارتر با تحولات فناوری اینترنت    ۷۶
حسابگرهای بهنگام اینترنتی: روشی ساده و عالی برای جذب مشتری    ۸۰
راهبرد الکترونیک، در بانکداری اسلامی    ۸۱
۱- وجود حجم قابل قبول نهادها و مبادلات اسلامی    ۸۳
۲- هماهنگی با جریان علمی مبادلات الکترونیک    ۸۵
۳- کشش پذیری راهبردی، در مجامع اسلامی    ۸۹
۴- وحدت رویه فقهی نسبت به تنوع عملیات    ۹۱
دولت الکترونیکى، فرصت‌ها، چالش‌ها و روند آینده    ۹۴
تعریف دولت الکترونیکى :    ۹۴
مزایاى دولت الکترونیکى    ۹۴
دولت الکترونیکى در سرتاسر جهان :    ۹۵
چالش‌هاى آینده فراروى دولت الکترونیکى    ۹۵
آشنایى شهروندان با ارزش‌هاى دولت الکترونیکى    ۹۷
اطمینان از دسترسى به اطلاعات و خدمات مفید    ۹۷
هماهنگ سازى طرح‌هاى دولت الکترونیکى بومى، منطقه اى و ملى    ۹۸
فراهم کردن دسترسى به اینترنت و مخابرات مطمئن و با ثبات    ۹۹
مدیریت مسائل مربوط به زبان و ارتباطات    ۹۹
تحت پوشش قرار دادن معلولان در دولت الکترونیکى    ۱۰۰
دولت الکترونیکى در ایالات متحده آمریکا    ۱۰۰
حفظ حریم شخصى    ۱۰۱
امنیت اطلاعات کامپیوترى    ۱۰۱
کلینگر، کوهن    ۱۰۱
مدیریت تکنولوژى اطلاعات فدرال    ۱۰۱
قانون توانبخشى    ۱۰۲
قانون حفاظت حریم شخصى کودکان در فضاى آنلاین    ۱۰۲
قانون تجارت الکترونیکى    ۱۰۲
فصل سوم- روش تحقیق    ۱۰۴
روش تحقیق    ۱۰۵
مصاحبه با مدیران سایت    ۱۰۶
جامعه آماری    ۱۱۳
منابع اطلاعات    ۱۱۴
فصل چهارم- جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده‌ها    ۱۱۵
جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده ها    ۱۱۶
اطلاعات راجع به سایت بازاربیز    ۱۱۶
بررسی فرضیه ها    ۱۱۷
فرضیه ۱    ۱۱۷
فرضیه ۲    ۱۱۷
فرضیه ۳    ۱۱۸
فرضیه ۴    ۱۱۸
تحلیل یافته های مصاحبه ای    ۱۱۹
مدیران    ۱۱۹
طراحان    ۱۲۰
برنامه نویسان    ۱۲۰
تبلیغات    ۱۲۱
فصل پنجم-  نتیجه‌گیری و پیشنهادات    ۱۲۲
نتیجه گیری    ۱۲۳
نتایج بدست آمده در ارتباط با فرضیه ۱    ۱۲۳
نتایج به دست آمده در ارتباط با فرضیه ۲    ۱۲۴
نتایج بدست آمده در ارتباط با فرضیه ۳    ۱۲۵
نتایج به دست آمده در رابطه با فرضیه ۴:    ۱۲۶
پیشنهادات    ۱۲۷
پیشنهادات در ارتباط با فرضیه ۱:    ۱۲۷
پیشنهادات در ارتباط با فرضیه ۲    ۱۲۷
پیشنهادات در ارتباط با فرضیه ۳    ۱۲۸
پیشنهاد در رابطه با فرضیه ۴:    ۱۲۸
سایر پیشنهادات    ۱۲۹
منابع وماخذ    ۱۳۱
ضمائم و نمودارها    ۱۴۱

منابع وماخذ

حشمتی، حسین، (( بانکداری اسلامی ، در آستانه فناوری الکترونیک )) فصلنامه بانک صادرات ایران ، شماره ۱۷ ، تهران ۳۸۰ .

حشمتی مولایی ، دانشنامه جهان اسلام ، حرف ب، بانکداری اسلامی ، بنیاد دایره المعارف اسلامی، تهران ۱۳۷۳٫

بال ومک کلاچ، کسب و کار بین الملل درعصر رقابت جهانی، حکیمیان، محمد حسین، سازمان مدیریت صنعتی ۱۳۸۳٫

زرگر، محمود- اصول و مفاهیم فن آوری اطلاعات انتشارات بهینه ۱۳۸۲٫

کهزادی ، نوروز ، (( وضعیت بانکداری الکترونیکی در ایران و جهان )) ( ارائه شده در همایش تجارت الکترونیک ، وزارت بازرگانی ) ، همشهری ، مرداد ۱۳۸۲٫

Baker D.I.and E.Brandel , 1988 , The Law of Electronic Fund Transfer Systems ‘Boston.

Berenston , A(1998 , ‘Monetary Policy Implication of Digital Money ‘, Review.

Ravikalakota, 2000. E-business, Roodmap for success,.

Fereidun Ghasem Zade Ph.D, Transitin t E-Gvernment – Managers Huse, Iran.

Federal Reserve Bank of Boston 1974 ‘the Economics of a National EFT System ‘Boston

Flonnery ,M.J and Jaffee , D.M 1973 the Economic Implications of an Electronic Monetary Transfer System , Lexington Books.

FURST, Karen (2002), Internet banking: Development & Prospects.

Harld C. Relyea, E-gv: Intrductinand verview – Library f cngress, Cngressinal Research Service, Washingtn, USA

Jurnal f Gvernment Infrmatin – Vlume: 29 – September – ctber, 2002.

Paul T. Jaeger, Kim M. Thmpsn E-Gvernmnet arund the wrld: Lessns, challenges, and future directins – Flrida state University, Schl f Infrmatin Studies, Infrmatin Use Management and Plicy Institute

مقدمه

بشر از دیرباز برای رفع نیازهای خود اقدام به مبادله کالا و خدمات نمود، با مرور زمان و با پیشرفت علم،نحوه ی تبادل کالاها و خدمات از روش خود کفایی به مبادله پایاپای تبدیل شد، با اختراع پول روزنه ی جدیدی، در جهت پیشرفت انسان به سوی راحتی بیشتر گشوده شد. با وارد شدن علم به این چرخه، و ظهور علم اقتصاد و روش‌های مختلف تبادل کالاها وخدمات، تجارت جهانی پای به عرصه ای گذاشت که هر روز پیشرفت آن قابل ملاحظه بوده و امروزه با جهانی شدن وتبدیل دنیا به دهکده ی جهانی، راهی جز یافتن راههای سریع، موثر و کم هزینه وجود ندارد.

با ظهور اینترنت، این گام اساسی برداشته شد، و عمل تبادل الکترونیکی داده‌ها یا  EDI  به عنوان سر منشا تجارت الکترونیکی، دوره ی جدیدی از اقتصاد و تجارت را رقم زده است. امروزه تمامی‌کشورها و سازمان‌ها برای بقا باید در تجارت الکترونیکی وارد شده امور خود را به صورت اینترنتی و با استفاده از خدمات شبکه انجام دهند.

در این پژوهش سعی شده با بررسی عملکرد یکی از پیشتازان این امر در ایران چگونگی ورود به این بازار را بررسی نماییم. امید است این پژوهش راه گشایی باشد برای کسانی که تمایل به ورود به این عرصه را دارند.

فصل اول- طرح تحقیق

عنوان کامل پژوهش

بررسی عملکرد سایت بازار بیز  در جذب مشتریان و ارائه راهکارهای اقتصادی

هدف پژوهش

هدف از این تحقیق بررسی عملکرد سایت BazaarBiz در جذب مشتریان ارائه راهکارهای اقتصادی و نگهداری آنها و اجرای CRM ونیز بررسی موفقیت این سایت در امر e- marketing می‌باشد.

بیان مسئله

با توجه به این که در کشور ما هنوز تجارت الکترونیک به طور کامل انجام نمی‌شود ونیز به دلیل عدم شناخت مردم از این روش تجاری ونیز با تاکید بر این موضوع که دنیای امروز بر پایه استفاده از EDI,IT پیش می‌رود، وارد نشدن به این عرصه، می‌تواند موجبات عقب ماندگی بیشتری اقتصاد کشوری را فراهم آورد لذا وارد شدن e-business , e- commerae یکی از واجبات هر سازمان با شرکتی می‌باشد.

اهمیت مساله (نظری –عملی)

با توجه به گسترش IT در دنیای امروز والکترونیکی شدن امور، ائم از تجارت آموزش، انتقال اطلاعات، تبلیغات واینکه امروزه کوچکترین و پیش پا افتاده ترین کارها نیز از طریق اینترنت صورت می‌گیرد، و با فراگیر شدن استفاده از اینترنت در پیش رفتن به سمت الکترونیکی کارها از جمله تجارت، که سابقه ای طولانی در سطح جهان دارد در کشور ما امری ضروری است.

یافته‌های برخی از مهمترین پژوهشهای انجام شده مربوط به مساله مورد پژوهش:

با توجه به جدید بودن و به روز بودن موضوع پژوهشهای چندانی روی این موضوع انجام نگرفته است. و از طرفی پژوهشهای صورت گرفته نیز به صورت کلی بوده وبر فرهنگسازی تجارت الکترونیک و یا بررسی آن در ایران بوده است و هیچ پژوهش به صورت خاص و تخصصی بر این موضوع متمرکز نشده است، اما یافته‌های بدست آمده شامل مزایا و معایب e- commore نحوه‌های جابجایی پول، بحث امنیت، تبلیغات و بررسی داشته اند.

سوال (ها) یا فرضیه‌ها (های) پژوهش

۱- فروش online از لحاظ اقتصادی دارای عملکرد مطلوبیست.

۲- میزان ماندگاری مشتریان در سایت باعث افزایش فروش می‌شود.

۳- به روز رسانی و ایجاد عوامل جذاب باعث بالا رفتن آماره بازدید کنندگان می‌شود

۴- نبود پول الکترونیکی موجب کاهش کارایی این سیستم می‌شود.

تعریف علمی‌و متغیرهای مورد بررس

(متغیرهای مستقل) f= متغیر تابع

متغیرهای مستقل شامل مشتریان جذب و نگهداری مشتری و ارضای خواسته مشتری

متغیر وابسته عملکرد سایت (عرضه کالا و فروش)

مشخص کردن مقیاس اندازه گیری متغیرها

مقایس اندازه گیری نسبی است (فروش) مقیاس اندازه گیری با توجه به اینکه متغیرها همه وابسته هستند و متغیرهای (فروش، عملکرد، مشتریان، رضایتمندی و….) نسبتی می‌باشد.

مشخص کردن نقش متغیرها (باز خور)

در این پژوهش، عملکرد سایت ۰عرضه کالا و فروش به عنوان متغیر وابسته و آمیخته‌ها بازاریابی به عنوان متغیر مستقل می‌باشد

طرح پژوهش

در بررسی این پژوهش ابتدا تبلیغات بررسی می‌گردد، سپس میزان فروش  مورد محاسبه قرار گرفته و میزان رضایتمندی مشتریان نحوه عملکرد سایت در قبال مشتریان، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

جامعه و گروه نمونه مورد بررسی

جامعه وگروه بررسی شده مدیران وسیاستگذاران سایت بازار بیز می‌باشند.

روش نمونه برداری

با توجه به اینکه در این پژوهش عملکرد یک سایت مورد بررسی قرار می‌گیرد لذا جامعه آماری مدیران و سیاستگذاران سایت می‌باشند که با توجه به مقدار کم آنها، ازهمه ی آنها استفاده شده است.

ابزارگر آوری داده‌ها

در این تحقیق برای جمع آوری داده‌ها از روش مصاحبه، استفاده از منابع کتابخانه ای، اطلاعات آماری موجود از کاربران سایت استفاده گردیده است.

روش گرد آوری داده‌ها

برای گرد آوری داده‌ها اصلی ترین منبع و روش گرد آوری مصاحبه با اعضای اصلی سایت که سیاستگذاران سایت نیز می‌باشند لذا در مصاحبه با مدیران ومسئولان سایت و پرسش سوالهای مطرح شده به جمع آوری داده‌ها پرداخته شده است به دلیل نو بودن موضوع، وکم بودن جامعه آماری، تهیه پرسش نامه مقدرو نبود، اما در گرد آوری داده‌ها از اطلاعات موجود در کنترل پنل Conrtol panel سایت نیز استفاده شده است.

روش تجزیه و تحلیل داده‌ها

با روش‌های آمار استنباطی آزمون فرضیه‌ها پرداخته خواهد شد.

در این پروژه برای تجزیه وتحلیل داده‌ها از روش‌های آمار استنباطی به آزمون فرضیه‌ها پرداخته شده است

فصل دوم- ادبیات تحقیق

تعریف تجارت الکترونیکی (E Business)

یکی از اهداف قابل توجه از فن آوری اطلاعات، بکارگیری آن در توسعه سازمانهای اقتصادی و خدماتی است این هدف اساسا در حوزه تجارت الکترونیکی تعریف و پیگیری می‌شود. تجارت الکترونیکی تعریف و پیگیری می‌شود. تجارت الکترونیکی نیز با تعابیر و دیدگاههای متفاوت تعریف شده است. هریک برمبنای یک دیدگاه خاص از تجارت الکترونیکی است. در اینجا به چند مورد از این تعاریف اشاره می‌شود:

تجارت الکترونیکی اجرا و هماهنگی فرایندهای حیاتی سازمانهای اقتصادی، از قبیل طراحی، تایمن مواد و خدمات، تولید، فروش، اجرای سفارشات، ارائه خدمات از طریق بکارگیری حرفه ای رایانه‌ها و فن آوری ارتباطات و داده‌های ذخیره شده در رایانه‌ها را برعهده دارد.

تجارت الکترونیکی شامل انجام هرکاری با فن اورین ارتباطات و اطلاعات (ICT) برای اجرای اهداف تجاری بین سازمانها یا سازمان و مصرف کننده است.

تجارت الکترونیکی همان بازگانی الکترونیکی (EC[1]) است. با این تفاوت که فرایندهای داخلی، از قبیل تولید، مدیریت انبار، توسعه محصول، مدیریت ریسک، مدیریت دانش و منابع انسانی هم در تجارت الکترونیکی پوشش داده می‌شوند.

تجارت الکترونیکی ترکیب پیچیده ای از فرایندها، سیستم‌های سازمانی و زیرساختهای ضروری سازمانی برای ایجاد یک مدل تجاری سطح بالاست.

تجارت الکترونیکی بسیار فراتر از بازرگانی الکترونیکی است. تجارت الکترونیکی شامل تغییر در روشهای سنتی اجرای عملیات سازمان، مدیریت فرایندهای فیزیکی و دیجیتال و روش کارکرد پرسنل است.

از دیدگاه IBM، تجارت الکترونیکی یک نظریه امنیتی، تغییرپذیری و یکپارچگی را را برای دستیابی به ارزش اقتصادی بیشتر و بسیار متفاوت، از طریق ترکیب سیستم‌ها و فرایندهای سازمان است (یا Core business) یا ساده کردن و دسترسی فراگیر از طریق فن آوری اینترنت، اجرا می‌کند.

تجارت الکترونیکی درباره فن آوری اینترنت برای انتقال و تغییر روشهای اجرای فرایندهای سازمان است. بارزترین فرم آن، خرید از طریق شبکه برای عمده فروشی و خرده فروشی است.

به ساده ترین بیان، تجارت الکترونیکی استفاده از فن آوریهای اینترنت برای توسعه و تحول فرایندهای کلیدی سازمان است. با این دیدگاه، بیشتر شرکتها به این مهم پی برده و درحال انتقال از روشهای سنتی به تجارت الکترونیکی هستند.

تجارت الکترونیکی هرگونه بکارگیری اینترنت در سطح تاکتیک یا استراتژیک برای برقراری ارتباطات تجارت از نوع B2B، B2C یا حتی C2C یا هر مدل دیگر تجاری است. تجارت الکترونیکی درواقع راهی برای بهره وری بیشتر، سرعت، نوآوری و خلق ارزشهای جدید در یک سازمان است.

سیستم‌های اطلاعاتی ارتباطات الکترونیکی (ECS[2])

از این سیستمها برای تبادل و اشتراک اطلاعات بین افراد، تحت فرمها و روشهای متنوع استفاده می‌شود. امروزه با این سیستم‌ها کارهایی انجام می‌گیرد که به دلیل فاصله مکانی و احیانا فرهنگی، امکان آنها قبل از اینها به ذهنها هم خطور نمی‌کرد. این سیستم‌ها نه تنها امکان ارسال پیامها و مطالب را بعهده دارند بلکه پردازشهای ویژه در این مبادلات نیز امکان پذیر شده است. از ابزارهای متنوعی در سیستم‌های ارتباطات الکترونیکی استفاده می‌شود که به طور مختصر می‌توان آنها رابه دسته‌های زیر تقسیم بندی نمود:

سیستم‌های تله کنفرانس برای برگزاری جلسات راه دور و همزمان (زنده) بدون توجه به فاصله مکانی شرکت کنندگان در این جلسات. از انواع ابزارهای این نوع ارتباط می‌توان به چند نمونه زیر اشاره نمود:

Audio conferencing

Speader Phone

Audio Graphic Conferencing

Video Conferencing

پست الکترونیکی، Voice Mail، فاکس و سیستم‌های پیامگیر فوری از دیگر کانالهای ارتباطی امروزی است که به دلیل پراکندگی و جدابودن اکثر این سیستم‌ها از یکدیگر ممکن است برخی مدیران یا متخصصین و کارشناسان با استفاده یکجا از آنها دچار یک نوع سردرگمی‌یا تنوع وسایل و کانالهای ارتباطی شوند. برای رفع این مشکل، از نیمه دهه ۱۹۹۰ تفکر یک کانال سازی ارتباطات[۳] بروز کرد و اکنون ارائه کننده‌های خدمات اینترنت، (ISP) و برخی سایتهای اینترنتی در Web این خدمات جدید را به منظور یک کاسه کردن کانالهای اشاره شده می‌فروشند. در این پدیده، هرسه نوع وسایل ارتباطی از قبیل فاکس، پست الکترونیکی و Voice Mail در یک کانال مشترک قرار می‌گیرند. بنحویکه از هر مکان می‌توان به آنها (تنها از یک طریق) دسترسی داشت.

اتاق گفتگو معروف به Chat room بعنوان رایج ترین ابزار ارتباطی شبکه ای بین افراد خاص یا گروههای مختلف است. اتاقهای گفتگو یکی از روشهای ارتباطی جدید پس از توسعه فن آوری اینترنت است. این اتاقها موضوع بندی شده و به چند شیوه از آنها استفاده می‌شود. از ساده ترین شیوه‌ها تایپ پیام برای افراد مخاطب در اتاقهاست. این شیوه ارتباط به دو روش همزمان و زنده و غیرهمزمان طراحی شده اند. در روش زنده و همزمان، بدلیل محدودیت فضای تایپ پیامها و نیاز به سرعت عمل در آنها، کاربرد آن بیشتر جنبه تفریح و تفنن پیدا کرده و افراد حرفه ای برای اهداف حرفه ای از این سیستم به میزان اندک استفاده می‌کنند. پیامها در این روش پس از مدت کوتاهی پاک شده و آثار آنها از بین می‌رود.

نوع دیگر تماسهای نوع متن، استفاده از Mailing list، Forum و Usenet است که امکان تایپ پیامهای طولانی در آنها وجود دارد. به دلیل عدم لزوم همزمانی حضور افراد در این نوع ارتباط، فرصت کافی برای وارد کردن اطلاعات و بررسی نظریات در آنها وجود دارد. Forum شبیه اتاقهای گفتگو از نوع Chat است. اما محدودیت حجم اطلاعات را ندارد. لیکن امکان پیوست کردن مدارک و دیگر فایلها در آن ممکن است محدود و یا غیرممکن باشد. این سیستم شبیه تابلو اعلانات الکترونیکی و در سطح وسیع از طریق اینترنت یا اینترانت اجرا می‌شود. از Forum به صورت حرفه ای و گاه گاه روی موضوعات تخصصی مدیریت یا فنی استفاده می‌شود. Mailing list و Usenet با تفاوت اندک به صورت گروههای مکاتبه ای هستند که ضمن موضوع بندی در آنها همراه داشتن سایر مدارک و اسناد از قبیل تصویر، صدا، فایل نقشه و دیگر انواع فایلها امکان پذیر است. این شیوه نیز کاربرد حرفه ای و بسیار مفیدی دارد. به نحوی که بیشتر در سطح دانشگاهها و سازمانهای پیشرفته بمنظور توسعه علوم و انتقال تجربیات و نظریات بین اعضا استفاده می‌شود. امروزه از این شیوه در بازاریابی و توسعه فروش استفاده فراوان می‌شود. شیوه‌های اخیر علاوه بر مزایای Forum، دارای آرشیوهای مخصوصی هستند که در زمانهای آتی بتوان به متن مکاتبات قبلی دسترسی داشت. در برخی روشها امکان دسته بندی اتوماتیک اطلاعات (به نام Threading) در آنها نیز وجود دارد.

[۱] Eiectronic Commerece (EC)

[۲] Electronic Communication System (ECS)

[۳] Unified Messaging

120,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله حقوق تجارت
  • مقاله ERP چیست
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.