مقاله بررسی میزان توجه ی جوانان به نقش و حضور امام زمان (عج) در زندگی روزمره

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله بررسی میزان توجه ی جوانان به نقش و حضور امام زمان (عج) در زندگی روزمره

تعداد صفحات : ۹۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

امام مهدی (عج) به عنوان ضامن اجرای وعده های الهی و تحقق عدالت گستری در جهان پناهگاه مومنین است و شناخت امام زمان با دو امر حاصل می‌شود:

شناخت امام به نام و نسبت

شناخت صفات و ویژگی های او

بنابراین حق شناخت امام آن است که تمامی‌ابعاد زندگی و صفات ویژگی های آن شخصیت رهایی بخش از جمله سیره عملی اجرای عدالت آن حضرت مورد کنکاش قرار گیرد و این شناخت از اهم و اجبات است. با باور به عدالت گستری و سیره حکومتی و عمل امام زمان (عج) در عصر ظهور، شخصیت حقیقی این شجره طیبه، آن طور که شایسته است، شناخته می‌شود چرا که دادورزی حضرت حجت علیه السلام بخشی از زندگی ایشان بوده و همان گونه که شناخت حسب و نسب، زمان ولادت و ویژگی های فردی آن حضرت ضروری به نظر می‌رسد، شناخت ابعاد اجتماعی و سیره عملی آن بزرگوار در اداره حکومت و اجرای احکام و حدود الهی و برقراری عدل و داد ضروری تر است.

عشق و محبت صمیمانه به اهل بیت علیه السلام یک ضرورت است و « دوستی ایشان بخشی از ایمان و شرط قبولی ایمان است».

اما این عاطفه ارزشمند قابل پرورش بوده و همین موجب ازدیاد صفای دل به اهل بیت می‌شود و می‌تواند آن را شدت بخشید به این صورت که باور داشته باشیم این محبت ها یک جانبه نیست. جذبه محبت و عشق امام، جاذب دل های پریشان مومنان و جمع کننده قلوب پراکنده شیعیان است.

آری، باور به دادورزی عاشقانه آن حضرت و دل سوختگی و محبت ایشان به خلق در برقراری حرکت عظیم عدالت گستر در جهان ما و نگرش حق طلبانه ایشان به این کره خاکی، به گونه ای تکوینی، محبت و عشق به حضرت را در دل های عاشقان شدت می‌بخشد و باور به غلبه رحمت حضرت بر غضبشان در حکومت عدل و ستاندن حق مظلومان از ظالمان و گردن کشان سبب می‌گردد مومنین نیز در قبال نگرانی ها و باور به دغدغه های آن امام در ستم های روا داده شده به بشریت و مظلومین و تلاش ایشان برای رهایی آنان از دست ستمگران پیوند معنوی و عشق خود را با حضرت افزون و محکم تر کرده و سرود دلدادگی برای آن حضرت را سر دهند که این عشق و محبت ها در قالب دعاها و زیارتنامه ها تبلور می‌یابد.

به دیگر سخن، اول محبوب است که از محبت خویش یاد می‌کند و این یاد در قلب محب جلوه گر شده، او را به یاد محبوب می‌اندازد و این ماییم که باید به شراره عشق و جذبه محبت او لبیک گوییم.

فصل جوانی بهترین فرصت برای پرداختن به این مهم است چرا که روح لطیف و قلب ظریف جوان جلوه ی زیبای آفرینش و صحیفه مصفای هستی است.

اگر شور و احساس جوانی با شعور عمیق دینی و سلاح  توانای ایمان الهی تجهیز شود، سعادت نسل جوان و سلامت جامعه تضمین خواهد شد.

واژه های کلیدی: امام زمان (عج)، جوانان، انتظار فرج، تکلیف منتظران، دکترین مهدویت

فهرست مطالب

مقدمه     ۱
فصل اول طرح تحقیق     ۴
موضوع و طرح مسئله علمی     ۵
علت و اهداف انجام تحقیق    ۶
فرضیه سازی     ۸
تعریف مفاهیم و واژه ها     ۹
انتخاب مفاهیم و واژه ها     ۱۱
مشکلات و موانع تحقیق     ۱۲
فصل دوم پیشینه نظری تحقیق    ۱۳
بخش اول: جوان و دوران جوانی     ۱۴
بخش دوم: اهمیت شکر گزاری و شکر نعمت امام زمان (عج)     ۲۶
بخش سوم: غربت امام     ۴۰
بخش چهارم: انتظار فرج     ۵۰
بخش پنجم: ارمغان مهدی (عج)     ۶۴
بخش ششم: معنای ارتباط و تکلیف منتظران نسبت به حضرت     ۶۹
بخش هفتم: امام حسین (ع) و حضرت مهدی (عج)     ۷۷
فصل سوم: خلاصه و نتیجه گیری    ۸۴
منابع و ماخذ

منابع و ماخذ:

۱- سلیمانی فر- ثریا / بررسی شخصیت جوان از دیدگاه قران ، حدیث و علم روانشناسی / فرهنگ مکتوب / تهران / ۱۳۸۳ / چاپ اول / ۲۳۸ ص

۲- کریمی‌– رضا / جوان از منظر دین / ناشر مولف / قم / ۱۳۷۷ / چاپ اول / ۱۲۸ ص

۳- گنجی – حسین / آماده باش یاران امام زمان (عج) / موسسه فرهنگی انتشاراتی طوبای محبت / قم / ۱۳۸۴ / چاپ سوم / ۲۰۷ ص

۴- گردآوری جمعی از نویسندگان / مهدویت از منظر ولایت (بیانات مقام معظم رهبری درباره حضرت مهدی (عج)/ انتشارات حدیث راه عشق / اصفهان / ۱۳۸۴ / چاپ دوم / ۱۲۲ ص.

۵- عدالتیان – مهدی/ گفتگویی که به عشق انجامید / ناشر شاملو/ مشهد / ۱۳۸۴/ چاپ پنجم / ۱۴۶ ص

۶- عباسی- علی/ داد مظلومیت آقا امام زمان (عج) / انتشارات منتظران ظهور/ مشهد/ ۱۳۸۱ چاپ اول / ۹۳ ص

۷- نویسنده موسوی اصفهانی- سید محمد تقی / مترجم: حائری قزوینی- سید مهدی / ایران نگین/ قم / ۱۳۸۱/ چاپ دوم/ ۵۷۵ ص

۸- حکیمی- محمد رضا- خورشید مغرب/ دفتر نشر و فرهنگ اسلامی/ تهران/ ۱۳۸۰ / چاپ بیستم/ ۳۸۷ ص.

۹- بنی هاشمی- سید محمد/ آفتاب در غربت/ شرکت انتشارات میقات/

۱۰- فصلنامه ی علمی‌تخصصی انتظار، سال اول/ شماره دوم/ زمستان ۱۳۸۰/ ۳۱۲ ص

۱۱- همان/ سال سوم/ شماره هفتم/ بهار ۱۳۸۲

۱۲- ماه ۱۳۷۷ نشریه سیاسی، مذهبی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی انتظار/ سال پنجم/ شماره ۱۶ و ۱۷ اسفند ماه ۱۳۷۷

۱۳- قاسمی‌منفرد- مهدی/ ملکوت زمان در ارتباط با حضرت ولی عصر (عج)/ شرکت تعاونی خدمات نشر سر مشق/ تهران/ ۱۳۸۴/ چاپ سوم/ ۱۸۷ ص

۱۴- دره گیرایی- محسن / چند پیشنهاد برای ظهور امام عصر (عج) / انتشارات خورشید مکه / قم /۱۳۸۳/ چاپ دوم/ ۸۸ ص

۱۵-فصلنامه انتظار/ سال پنجم / شماره پانزدهم/ بهار ۱۳۸۴

۱۶- همان/ سال اول/ شماره اول/ پاییز ۱۳۸۰

۱۷-حاج آقای حاج علی اکبری اتحادیه انجمن اسلامی‌دانش آموزی/ مشهد/ ۱۵/۱۲/۸۲

مقدمه:

خدایا نمی‌دانم با چه زبانی تو را بستایم، چرا که اگر در عصر جاهلیت چشم به این جهان می‌گشودم، چشمانم در زیر تلی از خاک بسته می‌شد و اگر در عصر بعد از رحلت پیامبر اکرم متولد می‌شدم، شاید من نیز در زمره ی طلحه و زبیر ها قرار می‌گرفتم.

اما چه بگویم از لطف بیکران تو!

چرا که در عصری که متعلق به امام زمان (عج) و نائب بر حقشان است، زندگی می‌کنم، عصر من، عصر ظهور مردی است از سلاله ی پیامبر خاتم (ص) امام خمینی (ره) مردی که آب و آینه و آفتاب در دست داشت. امروزه بشریت منتظر آن جامعه آرمانی و ایده آل است، زیرا که هیچ یک از نظریه های سوسیالیستی مارکسیستی، لیبرالیستی و … نتوانسته است انسان را به آن مدینه فاضله ای که آروز دارد، برساند.

امامت خورشید حیات بخشی است که شیعه با اعتقاد به آن گره خورده و راه خویش را در تاریخ آغاز کرده و از اسلام خلفا و کج راهه ها و بی راهه ها جدا نموده است.

و در این راه رنج ها برده است، تا آنجا که به اعتراف برخی محققان آن قدر که در این راه شمشیر کشیده شده و جان فشانی شده، در هیچ برهه ای از زمان در مورد هیچ یک از دیگر آموزه های دین معنی دیدن بدین حد، شمشیر زده نشده و جان فشانی نشده است و این جان فشانی و اهتمام از آن جا برخاسته که پیامبر اسلام (ص)، آن قدر که به این امر سفارش می کرد به هیچ یک از امور دیگر سفارش نمی‌کرد و آن قدر که برای این مهم از اولین روزهای دعوت علنی تا ‌آخرین لحظات عمرش در بستر بیماری گام بر می‌داشت و اقدام می‌کرد، برای هیچ کار دیگری اقدام و زمینه سازی نمی‌کرد.

امروز و در این نسل ما امامت را پذیرفته ایم، ولی هنوز برای بسیاری از ما، مسئله امامت و بحث امام زمان (عج) گنگ و مبهم است و به صورت میراثی از آن پاسداری می‌شود میراثی که هنوز عمق و ضرورتش را نچشیده ایم.

اگر ما جایگاه امامت را بشناسیم و ضروتش را لمس کنیم بر اساس همان ضرورت وجود امام زمان (عج) را احساس می‌کنیم و از زیر بار اشکال های بنی اسرائیل آزاد می‌شویم و بر اساس همان ضرورت و احساس، به عشقی از امام می‌رسیم.

آن هم نه عشق ساده و سطحی که عشق شکل گرفته و جهت یافته.

در میان امامان شیعه، امام دوازدهم از ویژگی ها و امتیازهای خاصی برخوردار است.

او تنها کسی است که تمامی‌جهان را از عدل و داد سرشار خواهد ساخت، همانگونه که از ظلم و بیداد پر شده است. او کسی است که پیامبر (ص) و همه امامان، از سالیان دور، آمدن او را بشارت می‌دادند و با یاد او و دولت او شیعیان را آرامش می‌بخشیدند.

با امام بودن آثاری دارد و پشت کرده به او غرامتی، کسی با امام نور نباشد، گرفتار امام نار می‌شود و این، سنتی است الهی.

اهمیت مقوله مهدویت و نقش آن در اعتقاد مردم و بررسی آثار روان شناختی، تربیتی و اخلاقی اعتقاد به امام زنده، می‌طلبد تا از هر فرصتی برای پرداختن به این مهم بهره بجوییم و صد البته سینه هزار ساله در یکی دو کتاب هم خالی نمی‌شود، با یکی دو صفحه چه می‌توان کرد؟!

همین اندازه بگویم که:

خاک شهیدان دوست، گر بشکافی هنوز

آید از آن کشتگان، زمزمه ی دوست، دوست

اقدامات انجام شده

این تحقیق شامل دو بخش است:

۱-جمع آوری اطلاعات از مباحث تئوری و نظری:

برای جمع آوری اطلاعات در این مرحله از سه منبع استفاده کرده ایم:

الف) کتاب ها و منابع در دسترس

ب) مقالات و تحقیقات منتشره در مجلات و روزنامه ها

ج) سخنرانی ها

۲- تهیه پرسش نامه و استفاده از اطلاعات آماری:

در این مرحله با راهنمایی اساتید مشاور و همچنین مصاحبه با افرادی از اقشار مختلف اقدام به تهیه پرسش نامه ای برای بررسی میدانی مباحث تئوری و نظری کرده و این پرسشنامه ها را که نمونه ای از آن در پیوست خواهد آمد بین دانجشویان دانشگاه امام رضا (ع) و اساتید آن و مراجعین کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی واقع در حرم مطهر توزیع نمودیم.

پرسش نامه بصورت بسته ارائه شد و سه سوال به صورت باز به آنها ضمیمه گردید.

برای این تحقیق یک مصاحبه برنامه ریزی شده در نظر گرفته شد که به دلیل محدودیت زمانی به مرحله اجرا نرسید.

در نهایت اطلاعات کیفی به دست آمده از طریق پرسش نامه ها با استفاده از نرم افزار Excel به اطلاعات کمی‌تبدیل و موضوع مذکور جمع بندی و مورد نتیجه گیری قرار گرفت.

موضوع و طرح مساله علمی:

بررسی میزان توجه جوانان به نقش وحضور امام زمان (عج) در زندگی روزمره

تعریف موضوع و بیان مسئله:

پیامبر (ص) فرموده اند: «مردم تازمانی که امر به معروف و نهی از منکر نمایند، خیر و خوبی از آن ها زائل نمی‌شود.»

حال چه معروفی بالاتر از تعجیل درظهور امام عصر (عج) و آمادگی جهت استقبال از آن حضرت و چه منکری بدتر از فراموش و غفلت از امام زمان (عج) که این خود منشا تمام منکرات است.

مساله ای که در اینجا مطرح است این می‌باشد که:

آیا معرفت صحیح نسبت به امام (عج) و جایگاه وی می‌تواند در توجه ی بیشتر جوانان به حضور امام موثر باشد؟

آیا درک صحیح از مقوله انتظار و شخص منتظر در توجه به امام موثر است؟

علت و اهداف انجام تحقیق

جمعه ها یکی پس از دیگری می‌آیند و می‌روند، باز هم غروب جمعه ای دیگر از راه می‌رسد و هنوز مسافری در راه… چقدر ما بی انصافیم! نمی‌دانم، انتخاب موضوع این تحقیق هم نیاز به تشریح علت دارد!

پس از شما می‌پرسم، اگر امام واقعا” هست حجت خداست، آیا نباید او را بشناسیم؟ آیا نباید به او اظهار محبتی کنیم و با او همراهی نماییم.

با او حرف بزنیم و با او ارتباط روحی معنوی برقرار کنیم؟!

ضرورت شناخت امام چیست؟

طبق آیه شریفه «اطیعوا…. و اطیعوا الرسول و اولی‌الامرمنکم»[۱]

اطاعت از خدا، رسول و لولی‌الامر واجب است و منظور از اولی الامر در این آیه بر اساس حدیث نبوی حضرت علی (ع) و فرزندان اویند.

به راحتی می‌توان دریافت که شناخت امام زمان (عج) یک تکلیف واجب است چرا که شناخت مقدمه اطاعت است همچنین از این حدیث پیامبر (ص) که فرموده اند «هر کس امام زمان (ع) خود را نشناسد و بمیرد به مرگ جاهلیت مرده است» نیز می‌توان به ضرورت شناخت حضرت پی برد.

و البته شناختن درجات و مراتبی دارد، در مورد امام (عج) هم اولین قدم و حداقل شناخت[۲] این هست که شخص او را بشناسیم که کدام فرد امام است.

اما از این حداقل شناخت که بگذریم، هر چه بیشتر در مورد امام خود بدانیم، به خیر و سعادت و رستگاری نزدیک تر می‌شویم و بهره مندی ما از برکات وجودی ایشان بیشتر می‌گردد.

بصورت کلی هدف خود را از ارائه این تحقیق می‌توانیم دستیابی به شناخت هر چه بیشتر و عمیق تر از امام بیان نماییم و نیز بسط فرهنگ مهدویت که این رسالت، رسالتی همگانی است.

در جهان کنونی یکی از مهمترین دغدغه های بشر رسیدن به آرامش حیات و راحت ممات است که در پرتو آن بتواند به اعتدال فکری،عقیدتی و روحی برسد.

در تعالیم انسان ساز و تکامل گرای اسلام و مذهب تشیع این مهم محقق نمی‌گردد مگر با وصال به سرچشمه لایزال الهی و تقرب به امامان معصوم (ص) و معرفت و شناخت آن بزرگواران که به یقین تنها راه رسیدن به کمالات تلقی می‌شود.

«اللهم عرفنی حجتک فانک ان لم تعرفنی حجتک ضللت عن دینی»

و حال شیعیان و پیروان ائمه ی معصومین (ع) به امید و اشتیاق به دولت کریمه که موجب عزت و سرافرازی اسلام و مسلمین گردد به انتظار موعود نشسته که فرموده اند «افضل الاعمال امتی انتظار الفرج»

فرضیه سازی:

بی توجهی به حضور امام زمان (عج) در جامعه، به دلیل این است که امام از نظر ها پنهان هستند.

بین عاشورا و انتظار، امام حسین (ع) و حضرت مهدی (عج) رابطه ای وجود دارد.

توجه به حضور امام زمان (عج) و مدد جویی از حضرت در موفقیت های شخصی جوانان موثر است.

خصوصیات دوران جوانی باعث می‌شود که فرد بهتر بتواند با امام زمان ‌آشنا شود.

ضرورت شناخت امام و آشنایی با فرهنگ انتظار باعث افزایش توجه به امام زمان و (عج) می‌شود.

ملاقات حضوری با امام نقش امام را در زندگی موثر تر می‌سازد.

فرضیه صفر آماری

بین تعداد فرزندان خانواده و توجه جوانان به حضور امام زمان (عج) رابطه ای وجود ندارد.

تعریف مفاهیم و واژه ها:

الشباب: ریشه «شب» است و الشین و الباء اصل واحدی است که دلالت بر نمو و رشد چیزی همراه با قوت و حرارتی که موجب آن رشد است، دارد.

الشاب: مرد جوان، جمع آن الشان، است.

الشابه: زن جوان، جمع آن، الشواب است.

الشبیبه، معنای خلاف پیری را دارد و به معنای دوران جوانی است و البته الشباب هم به معنای دوران جوانی است.

الفتی: مرد جوان وجمع آن فتیه و فتیان است.

الفتیه: زن جوان، جمع ‌آن فتاه و فتیات است.

الحدث: به معنای جوان است.

الغلوم: در لغت عربی غلام، و معنای نوجوان می‌باشد.

ذریه: اسمی‌است ثلاثی که شامل نسل انسان می‌شود از پسر و دختر مانند فرزندان فرزندان و الی آخر

تجافی:در نماز مساله ای فقهی داریم به نام مسلئه ی تجافی، به این صورت که اگر انسان به رکعت دوم امام جماعت رسیده پیشس از رکوع و یا هنگام رکوع، به امام جماعت اقتدا می‌کند و هنگامی‌که امام جماعت پس از رکعت دوم برای تشهد نشست، وظیفه فردی که در رکعت دوم به او اقتدا کرده بود، این است که نیم خیز بنشیند، و پس از اینکه تشهد امام جماعت تمام شد با او برخیزد، عرب از این حالت نیم خیز نشستن با نام و تعبیر « تجافی» یادی می‌کند یعنی «خالی کردن بدن از زمین»

دکترین مهدویت

مراد از دکترین مهدویت، آموزه ای اعتقادی، جهانی و بر محور مهدویت است که تفسیری راهبردی از عرصه های اساسی حیات بشری ارائه می‌دهد و در نگرش، انگیزش و کنش انسان ها و ساحت های مختلف زندگی اجتماعی آنها، تحولی بنیادین ایجاد می‌کند.

دکترین مهدویت، یعنی نگرش به مقوله مهدویت به عنوان یک آموزه جامع و فراگیر و یک موضوع راهبردی و استراتژیک. طبق پژوهش های مذکور در دائره المعارف دین و بیش تر فرهنگ های لغت، دو معنا برای کلمه دکترین بر شمرده شده است معنای نخست آن: تصدیق نمودن یا اعتقاد داشتن به یک حقیقت و معنای دوم آن آموزه و مترادف با کلماتی همچون« tenet = اعتقاد» و
«آیین = dogma» می‌باشد.

[۱] نسا: آیه ۵۹

[۲] رک: محمد رضا حکیمی، خورشید مغرب/ تهران / دفتر نشر فرهنگ اسلامی/‌۱۳۸۰، چاپ بیستم/ صفحات ۸ الی ۲۱

90,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله عاشورا، انتظار، امام زمان (عج)
  • مقاله امام زمان (عج)
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.