مقاله بررسی نگرش دانش آموزان نسبت به فعالیتهای غیر درسی ( فوق برنامه )

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله بررسی نگرش دانش آموزان نسبت به فعالیتهای غیر درسی

( فوق برنامه )

تعداد صفحات : ۳۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

فعالیتهای فوق برنامه مجموعه فعالیتهای سازمان یافته و پیش بینی شد ه ای است که به منظور تثبیت – تعمیق آشنایی و کارکرد عملی در طول سال تحصیلی برای دانش آموزان در نظر گرفته می شود تا به رشد و تعالی شکوفایی استعدا دها و مشارکت در برنامه های عملی کمک کند ۰ این برنامه ها در توسعه تجربیات تربیتی دانش آموزان نقش مهمی دارد.

در این مقاله درباره نگرش دانش آموزان نسبت به فعالیتهای فوق برنامه و غیر درسی تحقیق می کنیم. از جمله عوامل بسیار موثر در رشد و تکامل سالم شخصیت نوجوان فعالیتهای فوق برنامه هستند مشروط بر اینکه درست انتخاب و تنظیم و اجرا شوند زیرا دانش آموزان در این نوع فعالیتها بیش از کلاس رسمی درس علاقه نشان می دهند ۰ مسئولیت به عهده می گیرند۰وبر خلاف کلاس درس محدود آزادی بیشتری دارند.

واژه های کلیدی: فعالیتهای فوق برنامه، دانش آموزان، یادگیری، مهارتهای زندگی، اعتماد به نفس

فهرست مطالب

 مقدمه      ۱
چرامهارتهای زندگی باید به دانش آموزان آموزش داده شود ضرورت آن چیست                 ۲
فعالیتهای مکمل و قوق برنامه و اهداف آن        ۳
اهداف فعالیتهای مکمل و فوق برنامه             ۴
مفهوم یاد گیری و مصادیق مشترک و ویژگیهای فعالیتهای فوق برنامه          ۴
فعالیتهای فوق برنامه ای که باید به آن توجه شود            ۵
ویژگیهای فعالیتهای فوق برنامه        ۵
نقش اعتماد به نفس در دانش آموزان            ۱۰
نتیجه یک پژوهش                ۱۱
نتیجه نهایی            ۱۶
نکات مهم در بررسی فعالیتهای  فوق برنامه           ۱۷
ارزش فعالیتهای فوق برنامه        ۲۱
چگونگی موثر ساختن فعالیتهای فوق برنامه       ۳۰
نتیجه یک پژوهش در بین دانش آموزان آموزشگاه نمونه حسینیان    ۳۲
منابع و ماخذ    ۳۴

  منابع و ماخذ:

۱-   نشریه پیوند شماره های ۳۱۸-۲۸۷-۲۸۶-۲۸۵

۲-   کتاب روانشناسی و تربیت کودکان و نوجوانان نوشته دکتر غلامعلی افروز

نقش فعالیتهای فوق برنامه در تربیت نوجوانان نوشته دکتر علی اکبر شعاری نژاد

 پیشگفتار:

 از آنجا که انسانها با یکدیگر متفاو ت اند ارزشهای برگزیده بین آنان نیز به صورت ” ارزش مثبت ” یا به عبارت دیگر آنچه باعث بهبود وضع زندگی آنان می شود ۰ آسایش و آرامش آنان را به ارمغان می آورد ارزش مثبت تلقی شده و گاهی نیز عوامل و گزینه هایی که باعث آشفتگی زندگی آنان و عدم احساس آرامش آنان می شود را ” ارزش منفی ” می نامند۰

بنا بر این ما در فعالیتهای فوق برنامه از آن لحاظ که دانش آموزان باید آمادگی لازم را برای برخورداری از زندگی سالم و درخور داشته باشند توجه خود را بیشتر معطوف تربیت غیر مستقیم ( غیر رسمی ) نموده و اعتقاد داریم محیطهایی که آنان انتخاب می کنند بیش از محیطها و عوامل تحمیلی ( تربیت رسمی ) در رفتارشان موثر است چو ن دانش آموزان در هر سنی با کمال آزادی و علاقه و ناخود آگاه تحث تا ثیر این فعالیتها قرار گرفته و از تربیت صحیح برخوردار می شوند  بنابراین یکی از ویژگیهای آموزش و پرورش در قرن حاضر توجه به فعالیتهای فوق برنامه ای است که در خارج از مدرسهانجام می پذیرد و دانش آموزان سر گرم آنها هستند و این فعالیتها را آزادانه انتخاب و به آن مشغولند ۰

انشا ا۰۰ شاهد آن باشیم که در جامعه خود آنقدر فعالیت فوق برنامه با اثر مطلوب ایجاد که دانش آموزان با هر سلیقه ای دست به انتخاب زده و از زمان خویش این با ارزش ترین سرمایه به نحو احسن استفاده نمایند

   مقدمه :

 در قرن حاضر برای مواجهه موثر با چالشها و بحرانهای موجود میان پدیده جهانی شدن و بومی ماندن بحران جمعیت – دگرگونیهای فناوری و شرایط حرفه ای بستری مناسبتر – کارسازتر و موجه تر از نظام تعلیم و تربیت شناسایی   نشده است

 نظام تعلیم و تربیت باید از طریق تدارک زمینه های تربیت کامل و آموزش چگونگی رویارویی و نحوه سازگاری با مسایل

شایستگی لازم برای تامین سعادت و نیک بختی را در دانش آموزان ایجاد کند ۰

 تغییر نگرش نسبت به انسان مدرسه و تحولات سریع علم و فناوری سبب شده است به انسانهای متفکری نیاز داشته باشیم که

  بتوانند خود را با تغییرات غیر قابل پیش بینی آینده سازگار کنند ۰ لذا وظایف مدارس در بسیاری از کشورهای جهان تغییر کرده است۰ نقش کلی و غالب مدارس در تعلیم و تربیت دانش آموزان آموزش عمومی در دوره های مختلف تحصیلی است این آموزش بدان علت که مهارت خاصی را در دانش آموزان به وجود نمی آورد آموزش عمومی نامیده شده است۰

   امروزه مدارس موظف به آماده کردن دانش آموزان برای کسب تجربه ها- استفاده از فرصت ها و پذیرش مسیولتها در زندگی برزگسالی اند.

 چرا مهارتهای زندگی باید به دانش آموزان آموزش داده شود ضرورت آ ن چیست   ؟

 مهارتهای زندگی – مهارتهای  شخصی و اجتماعی است که دانش آموزان باید آنها را یاد بگیرند تا بتوانند در مورد خود و انسانهای دیگر و کل اجتماع به طور موثر و شایسته عمل کنند۰

  دانش آموزان برای مقابلهء سازگارانه با استرس ها و موقعیتها ی مختلف و تعارضهای زندگی به کارکردها یی نیاز دارند که آنان را در کسب این توانایی ها تجهیز کنند این کارکردها بسیار زیر بنایی اند و در فرایند تحول شکل می گیرند کارکردهایی نظیر شناخت عواطف و رفتارها که در قالب ساختارهایی مثل عزت نفس – خود کارآمدی – حل مسئله و  – مهارتهای اجتماعی تجلی می یابند۰

 بنابر این دانش آموزان ما در حال حاضر نیاز دارند یاد بگیرند تا بدانند چه می خواهند بگویند چه می خواهند انجام دهند و درموقع لزوم از چه کسی کمک بگیرند یا چه کارهایی را برای حل مشکلات خود بکار برند ۰ آنها نیاز دارند اعتماد به نفس وعزت نفس خود را افزایش دهند و نگرش ها – ارزشها و رفتارهایی را که مسئولیت پذیری و مشارکت آنها را افزایش  می دهد کشف کنند و در طول زندگی از آنها استفاده نمایند ۰ به نظر می رسد به علت پیچیدگی جامعه امروز با دروس و فعالیتهای آموزشی ارائه شده در دوره های آموزش عمومی کنونی دانش آموزان به اهداف رشد و آموزشی – فرهنگی و اجتماعی بطور کامل نمی رسند ۰ آمادگی لازم برای تمرین مسئولیتها و تجارب زندگی بزرگسالی را کسب نمی کنند و به  سطح مناسبی از بهداشت روان دست نمی یابند ۰ مطالعات پژوهشی هم نشان می دهند که دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی از مهارتهای زندگی پایین تری برخورداربوده اند۰

  یکی از پژوهشهای انجام شده حاکی از آن است که دانش آموزان در مهارت تصمیم گیری – حل مسئله – تفکر خلاق – تفکر انتقادی – همدلی – خودشناسی – ایجاد روابط موثر با دیگران و مهارت اجتماعی با مشکلات زیادی روبرو بوده و میانگین کسب شده در مهارتهای فوق بسیار پایین بوده لذا آموزش این مهارتها میتواند موجب ارتقای رشد شخصی و اجتماعی و پیشگیری از مشکلات روانی – ا  جتماعی شود۰

فعالیتهای مکمل و فوق برنامه :

  فعالیت مکمل فعالیتی است که براساس درون مایه دروس یک موضوع یا چند موضوع درسی در زمینه آموزش و پرورش ودر جهت عمق بخشی به برنامه های درسی طراحی میگردد ۰ فعالیتهای مکمل در طول برنامه درسی است و موجب تعمیق یادگیری میشود۰

  فعالیتهای فوق برنامه مجموعه فعالیتهای سازمان یافته و پیش بینی شد ه ای است که به منظور تثبیت – تعمیق آشنایی و کارکرد عملی در طول سال تحصیلی برای دانش آموزان در نظر گرفته می شود تا به رشد و تعالی شکوفایی استعدا دها و مشارکت در برنامه های عملی کمک کند ۰ این برنامه ها در توسعه تجربیات تربیتی دانش آموزان نقش مهمی دارد (فراگیری مهارت زندگی ) در عرض برنامه درسی قرار گرفته است – نیازهای فردی دانش آموزان و ویژگیهای محلی و منطقه ای را مورد توجه قرار می دهد و با لاخره موجب غنای برنامه درسی می شود

35,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.