مقاله بناهای آبی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله بناهای آبی

تعداد صفحات : ۳۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در نوشتار حاضر نمونه هائی از نتایج آزمونهای صحت (بکمک مقایسه با آزمونهای تحلیلی و یا اندازه‌گیری‌های آزمایشگاهی) و کاربرد ماجولهای نرم افزار در مسائل مرتبط با جریان میانگین عمقی با سطح آزاد دو بعدی (در مخازن سدها، سرریزها و حوضچه پرش هیدرولیکی) ارائه میگردد. در این مقاله بخش های جریان  در کانال تقرب سرریز با توجه به شکل دیوارهای هادی جریان ، جریان در سرریز آزمایشگاهی با شیب ، جریان در سرریز پایه دار سد کمال صالح ، امواج پرشی در جریان با سطح آزاد در کانال تنگ ،جریان با‌سطح آزاد فوق‌بحرانی بدون‌استهلاک در کانال ، جریان با‌سطح آزاد فوق‌بحرانی با‌استهلاک در کانال ، جریان با‌سطح آزاد فوق‌بحرانی با‌استهلاک در کانال باز‌شونده، جریان در بخشی از مخزن و تندآب سرریز اصلی سد سیمره، جریان در سرریز سد تبارک آباد، جریان در بخشی از مخزن و تندآب سرریز دریچه دار سد کارون ۴،  جریان آب هواگرفته از سطح در تنداب سرریز سد آویمور، جریان آب و هوا در سرریز پلکانی سد سیاه بیشه و جریان ‌حاصل از شکست ناگهانی سد را توضیح می دهد.

واژه های کلیدی: ماجولها، جریان، دهانه سرریز، دیوارهای هادی جریان، سرریز پایه دار سد کمال صالح ، کانال تنگ، سرریز اصلی سد سیمره، سرریز سد تبارک آباد، سرریز دریچه دار سد کارون ۴،   تنداب سرریز سد آویمور، سرریز پلکانی سد سیاه بیشه

فهرست مطالب

مقدمه    ۳
جریان  در کانال تقرب سرریز با توجه به شکل دیوارهای هادی جریان    ۴
جریان در سرریز آزمایشگاهی با شیب متغیر    ۵
جریان در سرریز پایه دار سد کمال صالح    ۷
امواج پرشی در جریان با سطح آزاد در کانال تنگ شونده    ۹
جریان با‌سطح آزاد فوق‌بحرانی بدون‌استهلاک در کانال تنگ‌شونده    ۱۰
جریان با‌سطح آزاد فوق‌بحرانی با‌استهلاک در کانال باز‌شونده    ۱۲
جریان در بخشی از مخزن و تندآب سرریز اصلی سد سیمره    ۱۳
جریان در سرریز سد تبارک آباد    ۱۵
جریان در بخشی از مخزن و تندآب سرریز دریچه دار سد کارون ۴    ۱۷
جریان آب هواگرفته از سطح در تنداب سرریز سد آویمور    ۱۹
جریان آب هواگرفته ازکف و سطح در تنداب پلکانی    ۲۱
جریان آب و هوا در سرریز پلکانی سد سیاه بیشه    ۲۴
پرش هیدرولیکی کج در جریان باسطح آزاد    ۲۵
جریان ‌حاصل از شکست ناگهانی سد    ۲۷

مقدمه

در حال حاضر این ماجولها برای حل عددی مسائلی همچون موضوعات زیر مناسب میباشند:

امواج جریانات فوق بحرانی در کانالهای تنداب با عرض تنگ یا باز شونده

جریان از مخزن روی سرریزهای اوجی بدون و با پایه منتهی به تندابهای با شیب و عرض متغیر

توزیع غلظت هوا ناشی از هواگیری جریان در تنداب سرریزها

پروفیلهای غلظت هوا در جریان رویه ای آب در سرریزهای پلکانی

در نوشتار حاضر نمونه هائی از نتایج آزمونهای صحت (بکمک مقایسه با آزمونهای تحلیلی و یا اندازه‌گیری‌های آزمایشگاهی) و کاربرد ماجولهای نرم افزار مذکور در مسائل مرتبط با جریان میانگین عمقی با سطح آزاد دو بعدی (در مخازن سدها، سرریزها و حوضچه پرش هیدرولیکی) ارائه میگردد. لازم بذکر است که جزئیات فنی هر کدام از موارد در مقالات منتشر شده توسط نگارنده و همکاران مورد تشریح قرار گرفته است. در این نوشتار برای هر یک از موارد، پس از تشریح مسئله مدلسازی شده، به اشاره مختصر به نمونه ای از نتایج بسنده شده است. لذا جهت حفظ اختصار از ذکر توضیحات مربوط به مسئله و مدلسازی آن شامل فنون محاسباتی خاص مورد مذکور، مراحل صحت سنجی کار مدلسازی و نتایج تفصیلی بدست آمده پرهیز شده است. علاقمندان میتوانند جزئیات کامل فنون و روند صحت سنجی و شبیه سازی هر آزمون یا کاربرد را در مقاله و یا مقالات مربوط به آن مسئله دنبال نمایند. مشخصات مقاله و یا مقالات مربوط به هر مسئله تحلیل شده در پاورقی صفحه مربوط به همان مورد آورده شده است.

 جریان  در کانال تقرب سرریز با توجه به شکل دیوارهای هادی جریان

در این قسمت نتایج مدلسازی جریان از مخزن بطرف دهانه سرریز با توجه به اشکال مختلف دیوارهای هادی جریان مدلسازی میشود. اینکار برای بهینه یابی شکلی از دیوارهای هادی جریان که کمترین تاثیر سوء را بر میزان تخلیه از سرریز داشته باشد مفید میباشد. بدین ترتیب مدل عددی میتواند بعنوان گزینه ای قابل رقابت با مدل آزمایشگاهی مطرح شود. مدلسازی حاضر بوسیله حل احجام محدود معادلات آبهای کم عمق انجام شده است. در اینکار از شیوه مرکز سلول روش جهت مند تحلیلگر ریمان (گودونوف) برای تضمین پایداری و دقت محاسبات استفاده شده است. همانگونه که از نتایج بدست آمده از تحلیل احجام محدود دو گزینه برای دیوار هادی جریان سرریز سد کارون ۴ مشخص میشود ، نتایج مدل عددی (برابر شدن دبی تخلیه در سه دهانه سرریز در طرح نهائی دیوار هادی جریان) بخوبی با گزینه آزمایشگاهی رقابت مینماید [۲۸] .

 جریان در سرریز آزمایشگاهی با شیب متغیر

در این بخش صحت نتایج مدل‌سازی جریان سرریز شونده با حل معادلات انتگرال گیری شده در عمق بر روی بستر یک تنداب با شیب متغیر مورد ارزیابی قرار گرفته است. برای این منظور از مشخصات مدل آزمایشگاهی و اندازگیریهای گزارش شده در یک مرجع معتبر استفاده شده است (Sivakumaran et al, 1983). در این شبیه‌سازی دو مقدار دبی واحد عرض برابر با ۳۵۹٫۹ و ۱۱۱۹٫۷ سانتیمتر مربع بر ثانیه در نظر گرفته شده اند. شکل کلی سرریز آزمایشگاهی که در یک فلوم بطول ۹۱۵ cm ، عمق ۶۵ cm و عرض ۳۰ cm  ساخته شده در شکل زیر نمایش داده شده است. جریان در این آزمونها ترکیبی از جریان‌های زیر و فوق‌بحرانی است.  اندازه شبکه بی‌ساختار در قسمت‌های مجاور با تغییرات شدید شیب (سرریز اوجی و انتهای کانال تندآب) ریز شده است. جریان شبیه سازی شده بخوبی از شیب بستر پیروی کرده و تطبیق خوب نتایج مدل عددی با اندازه گیریهای انجام شده بر روی مدل آزمایشگاهی  از توان مدل در شبیه‌سازی ترکیب جریان‌های زیر و فوق‌بحرانی در کانال‌های با شیب تند و متغیر را بنمایش میگذارد[۲۷].

جریان در سرریز پایه دار سد کمال صالح

در این بخش نتایج شبیه‌سازی جریان در قسمتی از مخزن، کانال تقرب، سرریز اوجی، تندآب و جام پرتاب کننده جریان سرریز پایه دار سد کمال صالح ارائه شده است. مدلسازی جریان در این سرریز بدلیل پیچیدگیهای  هندسی مجرا ناشی از وجود پایه ها بر روی سرریز و تنگ شدگی کانال تندآب با دو زاویه مختلف با وجود دو شیب مختلف در طول آن جالب توجه میباشد. در این شبیه‌سازی میزان دبی برابر با حداکثر دبی برابر با ۹۴۱ متر مکعب بر ثانیه در نظر گرفته شده است. شکل کلی سرریز در پلان و مقطع در شکل زیر نمایش داده شده است. جریان در این سرریز در مجاور دیوار هدایت جریان کانال تقرب چرخه هائی ایجاد کرده و بدلیل تنگ شدگی ناگهانی در کانال تندآاب آن امواج ایستا پدید میآیند. در این آزمون وضعیت جریان بخوبی از شیب بستر پیروی کرده و تطبیق روند جریان و امواج بدست آمده توسط نتایج مدل عددی با مشاهدات جریان در مدل هیدرولیکی مرکز تحقیقات آب وزارت نیرو توان مدل در شبیه‌سازی ترکیب مدلسازی امواج ناشی از تغییرات هندسی مجرا (وجود پایه ها و تنگ شدگی) در جریان را نشان میدهد[۲۹].

35,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.