مقاله بیوسنتز کلسترول

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله بیوسنتز کلسترول

تعداد صفحات : ۲۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

کلسترول می‎تواند از رژیم غذایی به دست آید یا از نو سنتز شود. یک فرد بالغ در رژیم غذایی با کلسترول پایین روزانه حدود ۸۰۰ میلی گرم کلسترول سنتز می‌کند. کبد جایگاه اصلی سنتز کلسترول در پستانداران است. اگرچه روده نیز مقدارهای قابل توجهی کلسترول تشکیل می‎دهد. سرعت تشکیل کلسترول بوسیله  این دو اندام بسیار حساس به سطح کلسترول سلولی است. این تنظیم پس نورد عمدتاً با واسطه تغییراتی در مقدار و فعالیت ۳- هیدروکسی-۳- متیل گلوتاریل CoA ردوکتاز صورت می‎گیرد. این آنزیم تشکیل موالونات، مرحله محدود کننده در بیوسنتز کلسترول، را کاتالیز می‌کند.

RSH/SLOS  یکی از ناهنجاریهای مربوط به نقص در بیوسنتز کلسترول و یکی از خطاهای مادرزادی متابولیسم است که به عنوان بدشکلی چندگانه سندروم عقب ماندگی جسمی معرفی می شود، و یک خطای مادرزادی post- squalene از بیوسنتز کلسترول است. دیگر خطاهای مادرزادی post- squalene بیوسنتز کلسترول شامل دسموسترولوزیز، کوندرو دیسپلازی غالب وابسته به x از نوع Conradi- Hunermann و همی دیسپلازی ارثی، خال گوشتی و نقص عضو سندروم (CHILD) تعیین نقوص بیوشیمیایی و ژنتیکی در این گروه از سندرومهای بدشکلی متابولیک پایه دانستنی های بیوشیمیایی،‌ مولکولی،‌ سلولی و فرایندهای رشد و نموی را که زمینه فیزیولوژی آسیب شناسی از این نارسایی ها می‎باشد مهیا می‌کند.

 واژه های کلیدی: بیوسنتز کلسترول، موالونات، سندروم RSH/SLOS ، لاتواسترولوزیز

فهرست مطالب

معادله کلی مسیر بیوسنتز کلسترول    ۱
بیوسنتز کلسترول    ۲
بیوسنتز کلسترول- مرحله اول    ۲
بیوسنتز کلسترول- مرحله دوم    ۴
بیوسنتز کلسترول- مرحله سوم    ۶
تنظیم بیوسنتز کلسترول    ۷
SREBPS چیست؟    ۱۰
ناهنجاریهای مربوط به نقص در بیوسنتز کلسترول    ۱۱
-سندروم SLOS    ۱۱
-لاتواسترولوزیز    ۱۶
منابع    ۲۳

منابع

Westfall D, Aboushadi N, Shackelford JE, Krisans SK. 1997. Metabolism of farnesol:

phosphorylation of farnesol by rat liver microsomal and peroxisomal fractions.

Biochem Biophys Res Commun 230: 562-8.

Paton VG, Shackerford JE, Krisans SK. 1997. Cloning and subcellular localization of hamster and rat isopentenyl diphosphate dimethylallyl diphosphate isomerase. A

PTSI motif targets the enzyme to peroxisomes. J Biol Chem 272: 18945-50.

Engfelt WH, Shackelford JE, Aboushadi N, Jessani N, Masuda K. Paton VG, Keller GA, Krisans SK. 1997. Characterization of UT2 cells. The induction of peroxisomal 3-hydroxy-3- methylglutary – coenzyme a reductase. J Biol Chem 272: 24579-87.

۱۹۹۸

‘Wanders RJ , Romeijn GJ. 1998. Differential deficiency of mevalonate kinase and

phosphomevalonate kinase in patients with distinct defects in peroxisome biogenesis:

evidence for a major role of peroxisomes in cholestrol biosynthesis. Biochem Biophys Res Commun 247 : 663-7.

Aboushadi N, Krisans SK. 1998. Analysis of isoprenoid biosynthesis in peroxisomal deficient Pex2- CHO cell lines. J Lipid Res 39: 1781- 91.

کلسترول در سه مرحله از استیل کوآنزیم A سنتز می شود.

این استروئید سیالیت غشاء سلولی جانوران را تعدیل می کند. و پیش ساز هورمونهای استروئیدی مانند پروژسترون، تستوسترون. استرادیول وکورتیزول می باشد. تمامی ۲۷ اتم کربن کلسترول در طی یک فرایند سنتزی سه مرحله ای از استیل COA مشتق می شوند.

۱-  مرحله اول سنتز ایزوپنتیل پیروفسفات می باشد . این ماده یک واحد فعال شده ایزوپرن است که واحد ساختاری کلید ی کلسترول به شمار می آید.

۲-   مرحله دوم متراکم شدن شش مولکول ایزوپنتیل پیرو فسفات اسکوالن می باشد.

۳-  در مرحله سوم، اسکوالن در اثر واکنشی شگفت آور به صورت حلقه ای در می آید ودر ادامه محصول چهارحلقه ای به کلسترول تبدیل می شود.

سنتز موالونات، که به صورت ایزوپنتینیل پیرو فسفات فعال می شود ، سنتز کلسترول را شروع می کند.

اولین مرحله سنتز کلسترول تشکیل ایزوپنتیل پیرو فسفات از استیل COA می باشد این دسته واکنش ها که در سیتوزول اتفاق می افتد با تشکیل ۳- هیدروکسی ۳- متیل گلوتاریل COA (HMG COA) از استیل COA و استواستیل COA کوآ آغاز می شود. این حد وسط جهت سنتز کلسترول به موالونات احیا می شود.

سنتز موالونات مرحله محدود کننده در تشکیل کلسترول است . آنزیمی که این مرحله برگشت نا پذیر را کاتالیز می کند،۳- هیدروکسی۳- متیل گلوتاریل کوآردو کتاز(COA-HMG ردوکتاز) نام دارد. همانطور که مورد بحث قرار خواهد گرفت این آنزیم یک جایگاه کنترلی مهم در بیوسنتز کلسترول است.

۳-Hydroxy–۳-methyl glutaryl COA+2NADPH+2H+mevalonate+2NADP++COA

HGA- CoA  ردوکتاز یک پروتئین سرتاسری در شبکه آندوپلاسمی است.

موالونات در سه واکنش متوالی که نیاز به ATP دارد به ۳- ایزو پنتینیل پیروفسفات تبدیل می شود. دکربوکسیله شدن موالونات، ایزو پنتینیل پیرو فسفات را تولید می کند. این مولکول یک واحد فعال شده ایزوپرنی است که واحد ساختاری بسیاری از زیست مولکول‌های مهم در تما م فرمانروهای حیات می باشد.

اسکوالن(C30)  از شش مولکول ایزوپنتیل پیرو فسفات (C5) سنتز می شود.

اسکوالن بوسیله توالی از واکنش های زیر از ایزوپنتیل پیروفسفات سنتز می شود.

C5C10C15C30

این مرحله از سنتز کلسترول با ایزومری شدن ایزوپنتنیل پیرو فسفات به دی متیل الیل پیرو فسفات آغاز می گردد.

این واحد های ایزومری C5 با هم ترکیب شده ویک ترکیب C10 را بوجود می آورند: ایزو پنتنیل پیروفسفات به یک یون کربانیوم آلیلی تشکیل شده از دی متیل آلیل پیرو فسفات حمله می کند تا جرانیل پیروفسفات تولید گردد. همین نوع واکنش دوباره روی می دهد : جرانیل پیرو فسفات به یک یون کربانیوم آلیلی تبدیل می شود که مورد حمله ایزوپنتنیل پیرو فسفات قرار می گیرد. ترکیب C15 حاصله فارنزیل پیرو فسفات نام دارد. یک آنزیم، جرانیل پیروفسفات هر یک از این واکنشهای تراکمی را کاتالیز می کند.

مرحله نهایی در بیوسنتز اسکوالن ترکیب انتها به انتها همراه با احیای دو مولکول فارنزیل پیروفسفات است که این واکنش بوسیله آنزیم سیتوپلاسمی اسکوالن سنتاز کاتالیز می‌شود.    (C 30)+2PRi+NADP+ + H+ اسکوالن۲(C15)+NADPH   فارنزیل پیروفسفات

اسکوالن جهت تشکیل کلسترول حلقوی می شود:

مرحله نهایی بیوسنتز کلسترول با حلقوی شدن اسکوالن شروع می شود، اسکوالن ابتدا با تبدیل شدن به اسکوالن اپوکسید(۲و۳ اکسید و اسکوالن) در واکنشی که NADPH , O2 مصرف می‌کند فعال می گردد. سپس اسکوالن اپوکسید بوسیله اکسید و اسکوالن سیکلاز به لانوسترول حلقوی می‎شود. این تغییر و تبدیل جالب توجه به شکلی هماهنگ پیش می رود. آنزیم، اسکوالن اپوکسید را در یک ساختار فضایی مناسب نگه می دارد و با پروتونه کردن اکسیژن اپوکسید واکنش را آغاز می‌کند. جهت تولید لانوسترول کربوکاتیون تشکیل شده به شکلی خود بخود متحمل نوآرایی می‎شود. لانوسترول در یک فرایند چند مرحله ای با حذف سه گروه متیل احیا یک پیوند دو گانه توسط NADPH و مهاجرت پیوند دوگانه دیگر به کلسترول تبدیل می گردد.

25,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.