مقاله تأثیر برنامه های ماهواره ای بر رشد اجتماعی نوجوانان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله تأثیر برنامه های ماهواره ای بر رشد اجتماعی نوجوانان

تعداد صفحات : ۹۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

اهمیت و نقش نوجوانان در آبادانی و توسعه میهن عزیزمان، لزوم پیشگیری از بروز عوامل نامناسب و رفتارهای غلط آنان پو خدشه دار شدن روحیات و اخلاقیات ایشان را پیش از پیش نمایان می سازد. رشد اجتماعی مهمترین جنبه رشد وجود هر شخص است. معیار اندازه گیری رشد اجتماعی هرکس میزان سازگاری او با دیگران است. این دیگران شامل همه است. از دوستان، معلمان، افراد خانواده و بستگان و حتی کسانی که برای اولین بار با آنها برخورد می کنیم.

رشد اجتماعی، نه تنها با سازگاری با اطرافیانی که هم اکنون با آنها سرو کار دارید، موثر است، بلکه بعدها در میزان موفقیت شغلی و پیشرفت اجتماعی هم تأثیر دارد.

هر چقدر بیشتر می آموزید و تجربه های زیادتری می اندوزید، بیشتر به این واقعیت پی می برید که از راه مبادله عواطف و احترام با دیگران استکه رضایت به دست می آید و روز به روز بیشتر یقین می کنید که احساس مفید بودن و خوشبختی شما به میزان رشد اجتماعیتان بستگی  دارد.

در جهان امروز،ماهواره های تلویزیونی،از سراسر کشورهای جهان امواج و تصاویر را به همه نقاط جهان می رسانندو تقریبا تمام انسان های جهان با فرهنگ، آداب و طرز زندگی افراد همنوع خود در سایر کشورها آشنایی دارند. در این میان والدین کودکان و نوجوانان بر سر دو راهی قرار می گیرند که این تکنولوژی برای فرزندانشان چه فواید و یا معضلاتی به ارمغان خواهد آورد؟ یکی از رفتارهایی که می تواند تحت تاثیر تماشای برنامه های ماهواره قرار گیرد، رشد اجتماعی نوجوان می باشد. در پژوهش حاضر، تلاش می شود تا از فرایندهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده و رابطه بین تماشای برنامه های ماهواره و رشد اجتماعی نوجوانان بررسی و تحلیل شو. جامعه مورد تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر شهر ابهر است که در  در مدارس دولتی این شهر مشغول به تحصیل می باشند.

نیمی از این دانش آموزان روزانه حداقل یک ساعت به تماشای برنامه های تلویزیونی ماهواره مشغولند و نیمی دیگر هیچگونه علاقه ای به تماشای برنامه های ماهواره از خود نشان نمی دهند. روش نمونه گیری به صورت تصادفی بوده است که که نتایج حاصل عبارتند از:

۱ـ  رابطه معنا دار و معکوس بین تماشای ماهواره و رشد اجتماعی وجود دارد بطوری که هر چه تمایل به تماشای ماهواره بیشتر باشد رشد اجتماعی ضعیفتر خواهد بود.

۲ـ  تفاوت بین دختران و پسران نوجوان در میزان رشد اجتماعی معنا دار است. بدین صورت که پسران بیش از دختران رشد اجتماعی دارند.

واژه های کلیدی: رشد اجتماعی، ارتباط، ماهواره، تماشای برنامه ها،

فهرست مطالب

چکیده    ۱
«فصل اول»    ۳
مقدمه    ۴
بیان مسئله    ۵
اهمیت وضرورت پژوهش    ۶
اهداف پژوهش    ۶
پرسشهای پژوهش    ۷
فرضیه های پژوهش    ۷
تعاریف نظری پژوهش    ۷
تعاریف عملیاتی پژوهش    ۸
«فصل دوم »    ۹
رشد اجتماعی نوجوان ۱    ۱۰
مفاهیم ارتباط اجتماعی    ۱۰
رشد اجتماعی نوجوان۲    ۱۲
رشد اخلاقی و اجتماعی جوانی    ۱۴
رشد اجتماعی    ۱۶
تصمیم دشوار برای ماهواره    ۱۶
تاثیر مادر در رشد اجتماعی کودک    ۱۹
رشد بدنی تند    ۱۹
رفتارهای ناهنجار نوجوان    ۲۱
الف) نادیده گرفتن ترس:    ۲۱
ب) اجبار تماس با موقعیت ترسناک:    ۲۱
ج) دور نگه داشتن از موقعیت ترسناک:    ۲۲
راه حل مثبت    ۲۲
راه های تشخیص حقارت    ۲۳
رشد اجتماعی    ۲۳
چرا رشد اجتماعی ضروری است؟    ۲۳
چرا رشد اجتماعی اهمیت دارد؟    ۲۴
رشد و تکامل اجتماعی    ۲۴
نخستین علایم رشد اجتماعی    ۲۶
معیارهای سازش اجتماعی را می توان چنین خلاصه کرد:    ۲۶
مظاهر اساسی رشد اجتماعی در نوجوانی    ۲۷
تغییر رفتار اجتماعی در نوجوانی    ۲۸
الف- دگرگونی رفتار اجتماعی پسران نوجوان:    ۲۸
ب ـ دگرونی رفتار اجتماعی در دختران نوجوان:    ۲۸
دیدگاه های مختلف در مورد رشد اجتماعی    ۲۹
دیدگاه پیاژه    ۲۹
دیدگاه کولبرگ    ۲۹
۱)اخلاق پیش عرفی:    ۳۰
۲) اخلاق عرفی:    ۳۰
۳) سطح پس عرفی:    ۳۰
دیدگاه هاویگرست و تابا    ۳۰
تعریف برنامه    ۳۱
تعریف ارتباط    ۳۱
کارکردهای وسایل ارتباط جمعی    ۳۲
کمک به ایجاد ارزشهای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و نقشهای اجتماعی    ۳۳
وضعیت تلویزیون ایران    ۳۵
جهت گیری به حرکت جامعه یا تغییرات اجتماعی    ۳۷
اثرات و و سایل ارتباط جمعی    ۳۹
نقش آموزشی و آگاهی بخشی    ۴۰
نقشهای تفریحی و پر کردن اوقات فراغت    ۴۱
رسالت و وظایف ارتباط جمعی    ۴۳
عوامل موفقیت رسانه ها در جلب مشارکت مردم    ۴۴
نقش رسانه های ارتباط جمعی در روابط بین الملل    ۴۵
نقش رسانه ها در شکل گیری افکار عمومی    ۴۶
ارتباط: عالی ترین دستاورد بشری    ۴۷
موثر نبودن بیشتر ارتباط ها    ۴۷
درد تنهایی    ۴۹
موانع ارتباطی رایج    ۴۹
موانع، به عنوان پاسخ های دارای احتمال خطر بالا تلقی می شوند؟    ۵۲
قضاوت    ۵۳
ارائه راه حل    ۵۳
اجتناب از نگرانی های طرف مقابل    ۵۴
قضاوت: مانع مهم    ۵۴
انتقاد    ۵۶
نام گذاری و برچسب زدن    ۵۶
تشخیص گذاری    ۵۷
ستایش همراه با ارزیابی    ۵۸
ارائه راه حل می تواند یک مشکل باشد!    ۵۹
دستور دادن    ۶۰
تهدید    ۶۰
اخلاقی سازی    ۶۰
سوال های زیاد و نا مناسب    ۶۱
نصیحت کردن    ۶۲
منحرف سازی    ۶۳
بحث منطقی    ۶۴
اطمینان آفرینی    ۶۵
احساس گناه، پشیمانی، تاسف    ۶۶
«فصل سوم »    ۶۷
جامعه آماری مورد مطالعه    ۶۸
تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری    ۶۹
ابزار سنجش    ۶۹
مقیاس رشد اجتماعی و اینلند    ۶۹
شیوه ارزیابی    ۷۰
روش اجرای پژوهش    ۷۳
روش های آماری پژوهش    ۷۳
«فصل چهارم »    ۷۴
مقدمه    ۷۵
یافته ها    ۷۵
«فصل پنجم»    ۷۹
بحث و نتیجه گیری    ۸۰
محدودیت های پژوهش    ۸۲
پیشنهادات پژوهش    ۸۳
فهرست منابع    ۸۴

فهرست منابع

۱ـ احسانی ـ مریم ۱۳۸۲،  میزان گرایش نوجوانان به برنامه های تلویزیونی ماهواره ـ  پایانامه کارشناسی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز چاپ نشده.

۲ـ بولتون رابرت ، ۱۳۸۴ روانشناسی روابط ارتباط انسانی، ترجمه حمید رضا سهرابی              تهران ،انتشارات رشد.

۳ـ جانسون چالمرز،  ۱۳۷۳ تحول انقلابی،  ترجمه حمید الیاس، تهران انتشارات امیر کبیر .

۴ـ جیمز دبیلو کری،  ۱۳۷۶ ارتباطات و فرهنگ،  ترجمه مریم داداشی،  تهران انتشارات آسیا.

۵ـ حسینی حسین،  ۱۳۸۰ مجموعه مقالات بررسی مسائل مطبوعات جلد ۲ ، مرکز مطالعه و تحقیقات رسانه ها.

۶ـ جعفری آسیه،  ۱۳۷۹ بررسی نقش و رزش در رشد اجتماعی دانش اموزان پایانامه کارشناسی اداره آموزش و ÷رورش تهران.

۷ـ رجایی مهرنوش ۱۳۸۱ دغدغه گذران اوقات فراقت روزنامه همشهری  شماره ۲۷۸۵٫

۸ـ ساروخانی باقر ۱۳۷۷ جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی تهران انتشارات اطلاعات.

۹ـ شریفی علی ۱۳۸۰ تاثیر ماهواره بر بروز مشکلات شخصیتی پایانامه کارشناسی دانشگاه آزاد واحد رود هن.

۱۰ـ شعاری نژاد علی اکبر ۱۳۸۰  روانشناسی رشد تهران انتشارات اطلاعات.

۱۱ـ قشلاقی محمد ۱۳۷۱ روانشناسی رشد در دوره نوجوانی مولانا اصفهان.

۱۲ـ کارنو ژان ۱۳۷۶ جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی ترجمه باقر ساروخانی و منوچهر محسنی تهران انتشارات اطلاعات.

۱۳ـ کازنو  ژان قدرت تلویزیون ۱۳۸۰ ترجمه علی اسدی تهران امیر کبیر .

۱۴ـ کوهانی مهری ۱۳۷۹ بررسی سیاسی و اجتماعی وسایل ارتباط جمعی پایانه کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نهران مرکز.

۱۵ـ گلد تروپ جی ام ۱۳۷۰ جامعه شناسی کشورهای جهان سوم و نابرابری و توسعه ترجمه جواد ظهوریان مشهد آستان قدس رضوی.

۱۶ـ گورانلو راحله ۱۳۷۲ انتقال ارزشی از طریق برنامه های تلویزیون ایران پایانامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد رودهن.

۱۷ـ محسنیان راد مهدی  ۱۳۷۸ ارتباط شناسی سروش تهران .

۱۸ـ مولانا حمید ۱۳۷۱ جریان المللی اطلاعات گزارش تحلیل جهانی ترجمه یونس شکر خواه مرکز مطالعات و تحقیقات وزارت فرنگ و ارشاداسلامی .

مقدمه

ماهواره های تلویزیونی یکی از تکنولوژیهای نوین ارتباطی هستند که قلمرو وسیعی از مناطق جغرافیایی را تحت پوشش خود قرار می دهند. کشورها به مدد این ابزار اطلاعات، اخبار و برنامه های گوناگونی را با اهداف مختلف سوار بر امواج نامرئی به فراسوی مرزهای سیاسی خود می فرستند. این تکنولوژی نیز همانند بسیاری از ابداعات بشری آثار مثبت و منفی به دنبال دارد و این نه به خاطر ذات تکنولوژی بلکه منبعت اندیشه و افکار انسانهایی است که چنین وسایلی را به خدمت گرفته اند. آثار نامطلوب برخی از برنامه های ماهواره ای در زمینه های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، همچنین نبودن مقررات حقوقی الزام اور در سطح بین المللی در مورد محتوای برنامه های ماهوارهای تلویزیونی، باعث ایجاد و بروز برخی اختلاف نظرها میان دولت ها شده و دولت ها را بر آن داشته که برای مصونیت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه خود چاره جویی کنند). هاشمی، (۱۳۸۱

نوجوانی یک پدیده اجتماعی است که شامل یک دوره طولانی گذرا از مرحله کودکی به مرحله بزرگسالی است و آن از جامعه ای به جامعه دیگر بر اساس ساختار و آداب و رسومش تغییر می کند. در تاریخ بشر زمانی بوده که نوجوانی اصلا وجود نداشته است. یعنی انتقال از مرحله کودکی به مرحله بزرگسالی، درست مثل انتقال از یک روز به روز دیگر به همراه برگزاری مراسم خاصی تحقق پیدا کرده است). جمالفر (۱۳۷۸

 اما پدید ای که می تواند در دوران نوجوانی باعث تغییر در میزان رشد اجتماعی نوجوانان باشد، ماهواره و برنامه های ماهواره می باشد. در پایان دوره نوجوانی، رشد اجتماعی کامل می شود و نوجوان به عنوان یک جوان اجتماعی وارد اجتماع می شود. در صورتی که مفاهیمی مانند: هویت اجتماعی، انجام هویت، فردیت اجتماعی، طرز تفکر، دوستی با همسالان، برخورد با جنس مخالف، ایفای نقش در ارتیاط با والدین، مدرسه و سایر بزرگسالان و فعالیتهای گروهی در ذهن نوجوانان شکل بگیرد، رشد اجتماعی مناسبی پیدا می کند.

لذا در پژوهش حاضر به بررسی این نکته می پردازیم که چه رابطه ای میان تماشای برنامه های ماهواره و میزان رشد اجتماعی در نوجوانان وجود دارد.

بیان مسئله

یکی از ویژگی های بارز روند نوجوانی، اجتماعی شدن است. نوجوانی مراحل مختلفی را طی می کند تا به اجتماعی شدن دست یابد. این مراحل عبارتند از:

فاصله گرفتن از خانواده، دوست یابی، رشد اجتماعی، رشد بدنی، رشد جسمانی، رشد ذهنی و رشد عاطفی.

جوانان به منظور استحکام روابط اجتماعی خود و شکل گیری شخصیت اخلاقی، دائما معیارهای اخلاقی را با خود مرور می کنند و به منظور قضاوتهای اخلاقی، معیارهای مناسب اجتماعی و هنجارها را در  نظر می گیرند.

در برنامه های ماهواره ای با معیارهای جوامع گوناگون و هنجارها، قضاوتهای اخلاقی و عقاید فرهنگ های مختلف جهان مواجه هستیم.نوجوانان و جوانان به راحتی می توانند در جریان این اطلاعات قرار گیرند. با توجه به اینکه رشد اجتماعی نوجوانان با شکل گیری شخصیت اخلاقی آنان ساخته می شود، هوش، تفکر انتزاعی، میزان رشد اخلاقی ـ اجتماعی دوره های قبلی فرد، میزان تجارب، رشد عقلانی در مسائل اجتماعی، موقعیت های قبلی و بعدی فرد، اهداف، میزان و دستیابی فرد به آزادی در تفکر و تصمیم گیری، میزان اطلاعات، مهارتها، نوع شغل، محل زندگی، انگیزه، شخصیت و هویت فرد، علائق و رغبتها، خانواده، مسائل اجتماعی ـ فرهنگی ـ سیاسی ـ اقتصادی همگی با یکدیگر ارتباط متقابل داشته و الزاما می تواند تعیین کننده رشد اخلاقی ـ اجتماعی افراد باشد.

لذا در پژوهش حاضر به دلیل وجود مسئله مواجه نوجوانان با فرهنگهای گوناگون بشری و تداخل آن با معیارهای جامعه اسلامی کشورمان، تلاش می شود تا رابطه میان تماشای برنامه های ماهواره ای و میزان رشد اجتماعی نوجوانان جامعه نمونه مورد پژوهش بررسی شود.

اهمیت وضرورت پژوهش

در جامعه کنونی، والدین بیش از پیش در فکر رفتار و شخصیت فرزندان خود هستند. بسیاری از والدین در پی راهکارهایی برای بهبود عملکرد کودکان و نوجوانان خود می باشند.  در این میان در پژوهش حاضر در جستجوی این نکته هستیم که تماشای برنامه های ماهواره ای تا چه میزان می تواند با رشد اجتماعی نوجوانان رابطه داشته باشد. آیا نوجوانانی که روزانه حداقل دو ساعت به تماشای برنامه های مختلف ماهواره ای مشغولند از رشد اجتماعی قابل ملاحضه ای در جامع برخوردارند و یا بلعکس.

لذا ضروری به نظر می رسد که در این پژوهش رابطه میان تماشای برنامه های ماهواره ای و رشد اجتماعی نوجوانان شناخته شود، تا بدین وسیله والدین بتوانند با اطمینان بیشتری امکانات تماشا کردن یا تماشا نکردن اینگونه برنامه ها را برای فرزندان خود فراهم آورند و تصمیم درستر را اتخاذ نمایند.

اهداف پژوهش

هدف کلی:

 هدف کلی پژوهش حاضر، همانا مشخص شدن این نکته است که ماهواره این تکنولوژی جدید انسانی تا چه اندازه برای بشریت مفید و با فایده و تا چه اندازه مخرب و نگران کننده است.

هدف جزئی:

 ۱ـ می خواهیم دریابیم آیا تماشای برنامه های ماهواره ای رابطه ای با میزان رشد اجتماعی نوجوانان رشد اجتماعی و نوجوانان دبیرستانی دارد.

۲ـ می خواهیم دریابیم میانگین رشد اجتماعی نوجوانان دبیرستانی شهرستان ابهر تا چه میزان است.

۳ـ دریابیم چه تفاوتی بین میزان رشد اجتماعی دختران و پسران دبیرستانی وجود دارد.

پرسشهای پژوهش

۱ـ آیا بین تماشای برنامه های ماهواره و رشد اجنماعی نوجوانان رابطه وجود دارد؟

۲ـ آیا رشد اجتماعی در دختران و پسران متفاوت است؟

فرضیه های پژوهش

۱ـ بین تماشای برنامه های ماهواره و رشد اجتماعی نوجوانان دبیرستانی رابطه وجود دارد.

۲ـ رشد اجتماعی در بین دختران و پسران دبیرستانی متفاوت است.

تعاریف نظری پژوهش

رشد اجتماعی: رشد اجتماعی به حالتی گفته می شود که در آن جوان از حالت درون گرایی خارج شده، روابط اجتماعی خود را با دیگران بهبود بخشیده و سعی بر نزدیک نمودن موازین و هنجارهای اجنماعی با ایده آلهای اجتماعی دارد.

ماهواره های تلویزیونی: ماهواره های تلویزیونی یکی از تکنولوژیهای نوین ارتباطی هستند که قلمرو وسیعی از مناطق جغرافیایی را تحت پوشش خود قرار می دهند. کشورها به مدد این ابزار اطلاعات، اخبار و برنامه های گوناگونی را با اهداف مختلف سوار بر امواج نامرئی به فراسوی مرزهای سیاسی خود می فرستند. (هاشمی، ۱۳۸۱) ).

تعاریف عملیاتی پژوهش

رشد اجتماعی: در پژوهش حاضر منظور از رشد اجتماعی نمره ای است که آزمودنی در آزمون مقیاس رشد اجتماعی وایلند، کسب می کند.

تماشای برنامه های ماهواره: در پژوهش حاضر منظور افرادی هستند که حداقل روزانه به مدت یک ساعت به تماشای برنامه های ماهواره ای مشغول هستند.

متغیرهای پژوهش

متغیر مستقل: تماشای برنامه های ماهواره ای

متغیر وابسته: رشد اجتماعی

 رشد اجتماعی نوجوان ۱

در دوره نوجوانی به خصوص در اواخر این دوره، احساس عدالت مقایسه ای شکل می گیرد و فرد علاقمند رفتار عادلانه افراد نسبت به خود می باشد. نوجوانان معمولا در این رابطه، والدین دوستان خود را برای پدر و مادرشان مثال می زنند و در این زمینه با آنها به بحث و گفتگو می پردازند. مثلا رفتار آنها، وضعیت شغلی، اقتصادی آنها، وضعیت ظاهری آنها را به رخ والدین خود می کشانند. یا رفتار والدین خود را با خواهر و برادران و خود وی مقایسه می کنند و خواهان عدالت و رفتار درست والدین و اطرافیان می باشند.

به این ترتیب شکل گیری مفهوم عدالت در محیط خانواده شروع شده و در زمینه های دیگر اجتماع رشد می یابد.

در مرحله سوم نوجوانی) ورود مجدد به اجتماع( نوجوان سعی بر کاهش روابط شدید گذشته با گروه همسالان را دارد و این موجب ایجاد ارتباطات دیگری در زمینه های مختلف اجتماعی می گردد و چنانچه این روند به خوبی پیش برود شاهد هویت منسجمی در پایان نوجوانی خواهیم بود و پس از طی مراحل نوجوانی، تمرینات زیادی انجام داده، کسب تجربه نموده، مهارتهای لازم برای برقراری ارتباطات اجتماعی را بدست آورده و می تواند نقش های مختلف اجتماعی از قبیل همسر، دانشجو، سرباز، شاغل و … را ایفا نماید.

مفاهیم ارتباط اجتماعی

نکته مهمی که در شکل گیری هویت اجتماعی، انسجام هویت و فردیت اجتماعی مطرح است یادگیری می باشد. همه رفتارها یاد گرفته می شوند و از طریق تمرین تجربه مهارتهای بسیاری را به دست می آورد. این یادگیری در تعامل با شخصیت و خلق و خوی فرد قرار می گیرد و موجب روابط اجتماعی بسیاری می گردد. مثلا چنانچه نوجوان دارای رفتار شادی باشد دیگران نیز وی را مورد پذرش قرار می دهند. نوجوانان هنگام برقراری روابط اجتماعی، به طرز تفکر و اندیشه دیگران در مورد خود اهمیت بسیاری می دهند، به همین علت خود را طوری آماده می کنند تا دیگران بپذیرند.

مفاهیمی که در ارتباطات اجتماعی تشکیل می شود عبارتند از:

مفهوم نقش خود، ترکیب اجزا خود انگاره، دوستی با همسالان، چگونگی برخورد با جنس مخالف، ایفای نقش در ارتباط با والدین، مدرسه و سایر بزرگسالان و فعالیت های گروهی.

این مفاهیم تاثیر بسزایی بر تصورات نوجوان از پذیرش خود توسط دیگران به جای می گذارد. بنابراین در پایان دوره نوجوانی، رشد اجتماعی کامل می شود و نوجوان به عنوان یک جوان اجتماعی وارد اجتماع می شود در صورتی که این مفاهیم خوب در ذهن نوجوان شکل بگیرد هویت اجتماعی مناسبی پیدا می کند. چنانچه هر یک از مفاهیمی که ذکر شد دچار مشکل باشند. و در نوجوان به درستی شکل نگیرند موجب ایجاد ناهنجاریها و انحرافاتی در نوجوانان می گردند. مثلا عضویت در گروه های ضد اجتماعی می تواند به عنوان رفتار ناهنجاری مطرح گردد که یکی از آثار آن ایجاد فاصله زیاد بین والدین و نوجوان است. زیرا عضویت در گروه مستلزم فراموشی خود و جایگزینی خود در گروهی به جای خود   واقعی است.

یا به طور مثال نوجوانی که در پایان نوجوانی که می باید روابط شدید قبلی با گروه همسالان کاهش یابد، سعی بر فاصله گرفتن از والدین و ارتباط شدید با دوستان دارد و نمی تواند با افراد دیگر و والدین ارتباط مناسبی برقرار نماید، دچار مشکلاتی از جمله مشکلات اجتماعی خواهد شد و نیاز به استفاده از روشهای درمانی و ارائه راهکارهای مناسب به وی جهت فاصله گیری از دوستان است.

یا در مورد افرادی که دچار نقص عضو هستند نیز ممکن است مشکلاتی در این دوره پدید آیند. زیرا همانطور که گفته شد دوره نوجوانی دوره ای است که فرد به نظرات و گرایشهای اطرافیان و جامعه در مورد پذیرش خود اهمیت بسیاری می دهد و حساسیت بسیاری نسبت به رفتارها و برخوردهای جامعه نسبت به نقص خود پیدا می کند.

در این زمینه باید افراد را تشویق نمود که نواقص خود را با یکسری توانای های دیگر جبران کنند تا احساس عزت نفس و اعتماد به نفس کافی را بدست آورده، جامعه بتواند آنها را بپذیرد و به هویت اجتماعی دست یابند. نگرش، دیدگاه و فرهنگ مردم نیز نسبت به نقایص باید تغییر کند و مردم باید همه را به یک دید بنگرند و به تواناییهای افراد توجه کنند نه به نقایص آنها. زیرا در صورت عدم نگرش مثبت اجتماع نسبت به معلولیت فرد قادر نخواهد بود در جامعه ابراز وجود کند و در نتیجه هویت اجتماعی وی با مشکل مواجه می شود.

مثلا نوجوانان معلول جسمی می توانند با تقویت تواناییهای فکری و ذهنی خود، نگرش مثبتی در خود نسبت به توانمندیهایش ایجاد کنند، به خود باوری برسند و بدون حساسیت بی مورد به نگرش جامعه سهی بر برقراری روابط با جامعه و رسیدن به اهداف خود داشته باشند.

رشد اجتماعی نوجوان۲

یکی از ویژگی های بارز روند نوجوانی، اجتماعی شدن است. نوجوان مراحل مختلفی را طی می کند تا به اجتماعی شدن دست یابد. این مراحل عبارتند از:

فاصله گرفتن از خانواده، به منظور کسب استقلال: در این مرحله، نوجوان در حالت خود میان بینی قرار می گیرد و سعی می کند خود را پیدا کند. در این مرحله ابتدا از مادر سپس از پدر فاصله می گیرد. تواناییهای ذهنی جدیدی از خود نشان می دهد و به سطح خود می رسد. تغییرات گسترده ارتباطی خود را درونی می کند. نوجوانی که ارتباط عاطفی شدیدی دارد و والدین نیز تمایل به فاصله گرفتن او ندارند در زمینه شکل گیری هویت اجتماعی با مشکل مواجه خواهند شد.

مرحله دوست یابی: روابط با دوستان هم جنس قوی می شود که این آغاز شکل گیری هویت اجتماعی است. دوست یابی و همانند سازی با دوستان موجب شکل گیری مناسبات اجتماعی و کشف هویت اجتماعی است. ارتباط و همانند سازی با بزرگسالان تا حدی برای او مشکل است زیرا در این روابط نمی توانند اسستقلال عمل خود را بروز دهند.

90,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله بررسی تاثیر شیوه‌های فرزند پروری بر رشد اجتماعی کودکان
  • تحقیق بررسی تأثیر فعالیت‌های فوق برنامه در رشد اجتماعی دانش‌آموزان پسر
  • مقاله آسیب شناسی استفاده از ماهواره و تأثیر آن بر تضعیف بنیان خانواده
  • مقاله نقد قانون ممنوعیت ماهواره
  • مقاله همسالان و نقش آنها در رشد اجتماعی و یادگیری کودک
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.