مقاله تأثیر محرومیت های عاطفی محیط پرورشگاهها خودپنداره برخودپنداره کودکان پرورشگاهی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله تأثیر محرومیت های عاطفی محیط پرورشگاهها خودپنداره برخودپنداره کودکان پرورشگاهی

تعداد صفحات : ۱۰۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

ادراک از خویشتن بخش مهمی در کارکردهای گوناگون انسان دارد . از آنجا که موارد پژوهشی کودکانی هستند که در محیط خاص پرورشگاه زندگی کرده و از جنبه های گوناگون دجار کمبودها و محدودیتهایی می باشند که موجب تشکیل تصویر منفی از خود دنیای پیرامون می گردد ، انگیزش سالم سازی و تقویت زمینه های شناختی _ اجتماعی _ عاطفی و رفتاری و نحوه آموزش مربیان موسسه از لحاظ تاثیری که بر رشد کودکان می گذارد عوامل بسیار مهم به حساب می آیند . لذا هدف این تحقیق آگاهی یافتن از تأثیر محیط پرورشگاه بر خودپنداره کودکان پرورشگاهی است .

بطور کلی می توان علل و ریشه های مشکلاتی که برای کودکان پرورشگاهی ذکر شده به این صورت مطرح کرد.

هر تجربه ای در زندگی به شکل گرفتن خود پنداره کمک می کند و هر تجربه یک منبع فرهنگی و اجتماعی دارد و از آنجا که منبع فرهنگی و اجتماعی بیشتر تجربه های کودکان پرورشگاهی محیط پرورشگاه است . می توان پرورشگاه و محدودیتهای عاطفی محیط پرورشگاه را عامل خود پنداره ضعیف این کودکان است .

البته این قابل تامل است که محیط پرورشگاه چه محدودیتهای عاطفی نسبت به ساختار خانواده یا مدارس شبانه روزی دارد اکثر کودکان پرورشگاهی چه بطور آشکار و چه پنهانی ارزمو دارند که در یک خانواده معمولی زندگی کنند .

فزونی مشکلات رفتاری این کودکان می تواند ناشی از کثرت تعداد کودکان هم سن و سال در فضای محدود تأم با کمبود توجه مثبت و کنترل دقیق بر روی آنها باشد . کودکان پرورشگاهی به دلیل تجربه نمودن شکست های بزرگ در زندگی و عدم کسب توجه مثبت از سوی اطرافیان نگرش عمومی منحنی از خود دارند . و این نگرش منفی در کودکان درونی شده و علی رغم موفقیت در بعضی حوزه ها به کودکان مجال نمی دهد که نگرش خود را تغییر داده و ارزیابی مثبتی از خود داشته باشند و متعاقب آن انگیزه ای درونی و شخصی برای پیشرفت بیشتر را وارد عمل نمایند . این کودکان در محیط پرورشگاه یک مشکل اصولی داشته اند که اساسا از همان آغاز ورود کسی آنها را دوست نداشته و به خاطر کمبود علی گوناگون این کودکان تحت پذیرش واقعی قرار نگرفته اند . حتی اگر قرار گرفته باشند به دلیل تجربه آسیب زای قبلی پذیرش از طرف کودک صورت نگرفته است . لذا تصور محبوب بودن در ذهن آنها مغشوش بوده و این پنداشت در یک محیط پر ازدحام پرورشگاهی به دلیل شیوع این نگرش در همه کودکان تقویت می گردد .

بعالت کثرت تعداد کودکان در فضایی محدود فرصا های ابراز وجود برای همه این کودکان بسیار محدود بوده و نیز به یکدیگر پاسخ مثبت برای این فرایند نمی دهند . بعلاوه کمی تعداد مربیان نسبت به کودکان و عدم درک صحیح کودکان از سوی مربیان باعث شده که آنها هم نتوانند این نقشها را هدایت و تقویت کنند .

تجربه تلخ فقدان والدین بزرگترین ضربه روحی را به این کودکان وارد کرده و آنها را دچار اضطراب شدید کرده است و پس از ورود به موسسات باز هم محیط پرورشگاهی نه تنها نتوانسته از محدودیتها و محرومیتهای قبلی کودک بکاهد بلکه تعداد زیاد دیگری محرومیت عاطفی و روحی بر مشکلات کودک اضافه کردند . لذا این محرومیت ها باعث شده که کودک کوچکترین و بزرگترین اشتابهات زندگی را به خود نسبت دهد و عدم ترمیم این مشکلات آسیب زا و عدم کاهش خوف اولیه کودک از سوی مربیان و مراقبین باعث شده که این کودک با وجود اینکه در بسیاری از موارد از همسالان خود که در خانواده خود زندگی      می کنند چیزی کمتر ندارند . همیشه خود را پایین احساس کرده و این نگرش منفی بر عمل زندگی آنها تأثیر منفی بگذارد .

به دلیل اینکه در اواسط دوران کودکی و نوجوانی موضوع داشتن ریشه های مشخص در معلوم در این کودکان اهمین پیدا می کند , این موضوع نیز خود به خود باعث اضطراب و ناراحتی های عاطفی برای این کودکان می شود .

از طرفی شاید بتوان شرایط اقتصادی و رفاهی پرورشگاه را نیز مورد توجه قرار داد . چه بسا در پرورشگاهی که حتی یک روزنامه برای گروه سنی نوجونان فراهم نشده باشد و چه بسا کودکی که یک کتاب داستان نخوانده باشد . به هر حال چه از نظر انسانی و چه اخلاقی و اینکه این کودکان به هر حال جزئی از پدران و مادران آینده این جامعه هستند ضروری است که اقدامات یاری رساندن با نظر متخصصان امر صورت گیرد و این برنامه باید با توجه به امکانات فرهنگی و باورهای دینی جامعه ای که درآن هستیم عملی گردد .

واژه های کلیدی: خودپنداری، توانایی ذهنی و وضعیت مدرسه ، ظاهر ویژگی فیزیکی ، اضطراب ، شادی و رضامندی ، رفتار، کودکان غیر پرورشگاهی، کودکان پرورشگاهی

فهرست مطالب

فصل اول : مقدمه    ۲
مقدمه    ۳
بیان مسئله     ۴
اهمیت موضوع    ۷
هدف از تحقیق    ۸
میدان و قلمرو تحقیق    ۱۰
فرضیات تحقیق    ۱۰
تعریف عملیات اصطلاحات    ۱۱
فصل دوم : پیشینه تحقیق    ۱۵
خود ( خویش )    ۱۶
خودپنداره     ۲۰
پیدایش و رشد     ۲۰
اجزا خودپنداره    ۲۲
انواع خودپنداره    ۲۳
سلسه مراتب خودپنداره    ۲۶
ثبات خودپنداره    ۲۶
عزت نفس    ۲۷
عزت نفس و منبع کنترل    ۲۹
دیدگاه اسلام     ۳۰
نفس ( روح )    ۳۰
ضرورت شناخت نفس    ۳۲
پرورشگاه    ۳۶
ریشه ها    ۳۹
فقدان    ۴۱
دلبستگی وجدایی    ۴۳
مروری بر ویژگی های اخیر    ۴۶
فصل سوم : روش تحقیق    ۵۰
ماهیت طرحهای علی مقایسه ای     ۵۲
دشواریهای موجود    ۵۳
روش جمع آوری داده ها    ۵۴
جامعه , نمونه و روش نمونه گیری    ۵۶
روش تحلیل داده ها     ۵۶
ابزار اندازه گیری و جمع آوری اطلاعات    ۵۷
رشد مقیاس    ۵۸
توصیف کلی    ۶۰
توصیف خوشه ها    ۶۳
اعتبار و پایایی مقیاس    ۶۵
اجرا , نمره گذاری و تفسیر    ۶۷
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها     ۷۱
توصیف نمونه ها     ۷۲
داده های جمع آوری شده    ۷۳
فرضیه اول    ۸۱
فرضیه دوم    ۸۲
فرضیه سوم    ۸۳
فرضیه چهارم    ۸۴
فرضیه پنجم    ۸۵
فرضیه ششم    ۸۶
فرضیه هفتم    ۸۷
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری    ۸۸
مقدمه    ۸۹
فرضیه های تحقیق    ۹۰
یافته های اضافی    ۹۶
نتیجه گیری کلی    ۹۶
محدودیتها    ۱۰۰
پیشنهاداتی برای پژوهش آینده    ۱۰۰
منابع     ۱۰۲
فارسی    ۱۰۳
انگلیسی    ۱۰۵

منابع فارسی

۱-  قرآن کریم

۲- اتکینسون و هیل گارد , فرضیه روانشناسی , جلد ۱ و ۲ , ترجمه دکتر براهنی , انتشارات رشد ۱۳۶۸

۳- ادوارد . ج . موری ، انگیزش و هیجان ، ترجمه دکتر براهنی ، ۱۳۶۳

۴- استونسن سلی ، هفت نظریه درباره طبیعت انسانی . ترجمه دکتر محسن پور ، انتشارات رشد ۱۳۶۸

۵- پیرز – هاریس ، مترجم غلامعلی افروز ، هنجاریابی آزمون خود پنداره ، انتشارات دانشگاه تهران

۶- ایزرائیل و نلسن ، اختلالات رفتاری کودکان ، ترجمه منشی طوسی ، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی ، ۱۳۶۷

۷- برونز دیوید ، روان شناسی افسردگی ، ترجمه مهدی قراچه داغی ، روشنگران ، ۱۳۷۰

۸- بیانگرد ، اسماعیل ، روشهای افزایش غزت نفس در کودکان و نوجوانان ، انجمن اولیاء و مربیان  ۱۳۷۳

۹- پوپ ، مکهال ، کرای هد ، افزایش احترام به خود در کودکان و نوجوانان ، ترجمه پریسا تجلی ، رشد ۱۳۷۳

۱۰- راس ، آلن ، روان شناسی شخصیت ، ترجمه سیاوش مجالفر ، بعثت  ۱۳۷۳

۱۱- شاملو ، سعید ، آسیب شناسی روانی ، رشد  ۱۳۷۰

۱۲- دلاور ، علی ، روشهای آماری در روان شناسی و علوم تربیتی ، پیام نور ، ۱۳۷۶

۱۳- سیترویرجینا ، آدم یازی و روانشناسی خانواده ، ترجمه دکتر بیرستک ، رشد ۱۳۷۳

۱۴- مایلی . ساخت و پدید آیی و تحول شخصیت ، ترجمه دکتر منصور ، دانشگاه تهران ۱۳۶۹

۱۵- مجله روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ، شماره ده ۱۳۷۳

۱۶- مینوچن ، سالوادو ، خانواده و خانواده درمانی ، ترجمه دکتر شنایی ، امیر کبیر ۱۳۷۳

۱۷- ناتانیل براندل ، روانشناسی حرمت نفس ، ترجمه جمال هاشمی ، شرکت انتشار ،۱۳۷۱

۱۸- هنری ماسن و همکاران ، رشد شخصیت کودک ، ترجمه مهشید یاسائی ، نشر مرکز ، ۱۳۶۸

۱۹- سولتس ، دوان ، ۱۹۷۷ ، روانشناسی کمال الگوهای شخصیت سالم ، ترجمه گیتی خوشدل ۱۳۶۲

۲۰- جی . هی لی ، روان درمانی خانواده . ترجمه دکتر ثنایی ، انتشارات امیر کبیر ۱۳۷۰

منابع انگلیسی :

۱- Ween olcon (1980) Transcedence oflossover the life spangyhpc.

۲- Stephan Isaac (1990) Handbook in Resaech and Evaluation by michel.

۳- Mccleuand, D.jemmoty, (1980) power motivation, stress and physical.

۴- Illness journal of human stress 6, 6-15.

۵- Psychological Abstracts (1995) Vo182.No10.

۶- Psychological Abstracts (1995) Vo124.No10.

۷- Psychological Abstracts (1994) Vo181.No5.

۸- Hurlock E, B (1974). Personality Development me Graw. Miubool Company.

مقدمه

و الله اخرجکم من بطون امهاتکم لاتعلمون شیأ و جعل لکم السمع و الأبصار و الأفئده لهلکم تشکرون

« خداوند شما را از شکم مادرانتان بیرون آورد در حالیکه چیزی نمی دانستید و به شما قوای شنوایی و بینایی و اندیشه داد . باشد که سپاس این نعمتها را بدارید و از اینها به خوبی   بهره مند گردید . »

این آیه عدم شناخت انسان را در بدو تولی بیان می کند و اینکه باید از طریق حواسی که خداوند به او عنایت کرده جهان را مطالعه و بررسی کند .

کودکی که به دنیا می آید عالیترین و کاملترین امکانات رشد را دارا است او در بهترین حالت خود آفریده می شود . اگر این کودک عادی به دنیا بیاید و خانواده و محیط مناسبی در اختیارش باشد جای خویش را در این جهان می یابد . اما زندگی خانوادگی و محیط اجتماعی _ آموزشی _ بهداشتی و فرهنگی بسیاری از کودکان دستیابی به چنین مقصودی را دشوار و گاه غیر ممکن می سازد .

رفتار آدمی اساسا جلوه ای از شخصیت و سازمان روانی _ شناختی _ اجتماعی اوست . هر چه شخصیت و ادراک از خویشتن انسان سالمتر , واقعی تر و رشد یافته تر باشد از رضایت درونی و تعامل رفتاری بیشتری برخوردار خواهد بود . آشکار است که شخصیت و خودپنداری سالم و رشد یافته , فقط در جریان تربیت صحیح و پرورش عواطف و رفتار سالم بوجود     می آید .

در این پژوهش نیز پیرامون شناخت چگونگی ادراک و پنداشت کودکان از خود در محیط و شرایط خاص پرورشگاه تلاش می شود , باشد که گامی کوچک در مسیر روانشناسی کودکان پرورشگاهی برداشته باشیم .

بیان مساله

پژوهشگران در دیدار های خود با گروهی از کودکان پرورشگاهی شهر مشهد در حین    برنامه ها و فعالیتهای فکری و حرکتی مختلف این کودکان احساس می کردند که اکثرا جسارت ، اعتماد به نفس ، امید به موفقیت و . . . کافی در این کودکان نیست و در حالیکه از لحاظ فکری و فیزیکی مشکل خاصی نداشتند و قابلیتهای لازم برای اجرای عمل را دارا بودند .

در پیش فرضهای اولیه به نظر می رسید که این مشکلات کودکان احتمالا به علت رشد در شرایط خاص پرورشگاهی است . موضوعاتی همچون فقدان حمایت والدین ، عدم حضور مادر در حساسترین دوران رشد ، فقدان الگوهای ثابت رفتاری ، عدم وجود تقویتهای ملموس اجتماعی کافی ، فقدان محرکهای کافی که مستلزم رشد سالم هستند ، داشتن خاطرات تلخ گذشته خویش ، کمبود ارتباطات متنوع و باز اجتماعی متناسب با رشد ، کمبود امکانات مالی ، تفریحی ، فرهنگی ، آموزشی و از این قبیل عواملی هستند که مجموعا زمینه تشکیل دیدگاه و ادراک منفی نسبت به خود و نسبت به جهان را در این کودکان فراهم کرده اند .

لذا برای اثبات یارد این پیش فرض اقدام به پژوهش در باب تاثیر محرومیتهای مختلف محیط پرورشگاه برخود پنداره کودکان پرورشگاهی و سپس مقایسه آن با خود پنداره کودکان غیر پرورشگاهی یعنی کودکانی که در خانواده و به اتفاق والدین خود زندگی می کنند نمودیم تا به کمک ابزار ، روش و آزمون پژوهش و آماری مناسب تفاوت ویژگیهای خود پنداره این دو گروه از کودکان را بررسی و تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری نماییم .

اهمیت موضوع تحقیق

اهمیت خود پنداره همواره مورد توجه تمامی متخصصان امور مربوط به کودکان بوده است . به سختی می توان به احساسات کودکان در مورد خودشان به عنوان یک فرد توجه نکرد . اغلب متخصصان ، خودپنداره مثبت و متعاقب آن عزت نفس بالا را به عنوان عامل اصلی در سازگاری اجتماعی _ عاطفی در نظر می گیرند . روانشناسان و جامعه شناسان مهم از قبیل ویلیام جیمز ، جرج هربرت میدو ، چارلزکولی ، از جمله افرادی بودند که بر اهمیت خود پنداره و احترام به خود مثبت تاکید داشتند .

اخیرا روانشناسان نظریات نئوفرویدینها را با تحقیق تجربی در آمیخته اند و به این نتیجه رسیدهاند که احترام به خود مثبت با عملکرد مناسبتر و موثرتر مرتبط است .

خود پنداره و احترام به خود بویژه در مورد کودکان امری ارزشمند محسوب می گردد ، زیرا به مثابه بینایی برای ادراکات کودک از تجارب زندگی عمل می کند . کفایت اجتماعی _ عاطفی ناشی از یک شناخت مثبت از خود می تواند نیرویی باشد که در جهت پیروزی بر مشکلات جدی بعدی به کودک کمک کند .

از آنجا که موارد پژوهشی کودکانی هستند که در محیط خاص پرورشگاه زندگی کرده و از جنبه های گوناگون دجار کمبودها و محدودیتهایی می باشند که موجب تشکیل تصویر منفی از خود دنیای پیرامون می گردد ، انگیزش سالم سازی و تقویت زمینه های شناختی _ اجتماعی _ عاطفی و رفتاری و نحوه آموزش مربیان موسسه از لحاظ تاثیری که بر رشد کودکان می گذارد عوامل بسیار مهم به حساب می آیند . از طرفی معلوم نیس مشکل بنیادی این کودکان که هیچ گونه الگوی ثابتی ندارند تا به آن دلبستگی پیدا کنند چه تاثیر دراز مدتی در کودکان خواهد داشت ؟

لازم است به دنبال تحقیقات و مطالعاتی که صورت می گیرد اقدامات درمانی مناسب در حیطه های مختلف در خود پنداره های کودکان انجام گیرد ، تاپاره ای از مشکلات قابل حل این کودکان که گروهی از افراد جامعه هستند که ناخواسته وارد این فضا شده اند را بر طرف نموده و بدین وسیله در فراهم کردن جامعه ای سالمتر گام برداشته شود .

هدف از انجام تحقیق

هر انسانی از شخصیت خود در ابعاد مختلف آن برداشت و تصوری دارد که این شخصیت یا خویشتن می تواند جنبه هایی داشته باشد که برای فرد یا دیگران یا هر دو معلوم باشد یا نباشد و به  علت همین شناخت و آگاهی ناقص و گاه تعریف شده از خویش است که خود پنداره یا منفی است یا به صورت کاذب مثبت می شود . در ضمن این برداشت از خویش چنان قطعی و لایتغیر نیست ، یعنی اینکه ممکن است در لحظه ای فرد نسبت به بعدی یا تجربه ای از خود آگاه نبوده و زمانی دیگر آگاه باشد ، پس بخشهای فوق الذکر غیر قابل نفوذ نیستند . از طرفی هر کدام از ما مثل یک گیاه به وسیله شبکه ای از ریشه ها تغدیه شده ایم یعنی اینکه از کجا آمدهایم ، چه چیشه ای داشته ایم ، چگونه با خانواده وابستگی داشته ایم و مورد آن چه احساسی می کنیم .

بسیاری از این ریشه ها ممکن است به نظر برسند که ما را از پشت گرفته اند و مانع رشد ما شده اند بسیاری از آنها ممکن است ناشناخته باشند . بسیاری از آنها ممکن است به ما علاقه ای نداشته باشند در حالیکه ما نمی توانیم نسبت به آنها بی تفاوت باشیم . به هر حال بدون این ریشه ها ما به هیچ وجه نه می بودیم و نه می توانستیم رشد کنیم و نه اینکه بوجود آییم . اما وضعیت به چه صورت است در مورد آنهائیکه می گویند . « من نمی توانم بی تفاوت باشم ، من در مورد خانواده ام خیلی کم یا هیچ چیز نمی دانم و آنچه هم که    می دانم آرزو می کنم فراموش کنم و از آن آزاد شوم » . لذا خود پنداره و به دنبال آن احترام به خود از مولفه های متعددی بوجود آمده اند که از مسائلی ناشی می شوند که در زندگی ما نقش مهمی ایفا می کنند و نیاز دارند که به دقت بررسی شوند .

با توجه به آنچه که گفته شد جنبه های مبهم و آزار دهنده زیادی وجود دارد که در خویشتن کودکان پرورشگاهی ملاحظه می شود . هدف از این پژوهش آن است که کاربرد مقیاس خودپنداره پیرز _ هاریس که شامل مولفه های رفتار ، توانایی ذهنی ، وضعیت تحصیلی ، ظاهر و ویژگی فیزیکی ، اضطراب ، محبوبیت ، شادی و رضامندی و خودپنداره کلی است ، به شناخت و آگاهی بیشتری از ادراک این کودکان نسبت به خود و جهان پیرامونشان دست یافته و با آگاهی از شکل آنها تدابیر درمانی و ملاحظات محیطی مناسب در جهت رفع معضلات آنها ارائه دهیم و نیز اطلاعات مورد نیاز مسئولین ، مراقبین و مربیان و کلیه کسانی که با کودکان پرورشگاهی در ارتباط هستند را فراهم کنیم تا ایشان به نحو شایسته تر و آگاهی بیشتری به این کودکان یاری رسانند و آنها را برای مراحل بعدی رشد آماده تر و توانمندتر سازند .

میدان و قلمرو تحقیق

نمونه مورد مطالعه این پژوهش شامل ۳۰ نفر از کودکانی ساکن پرورشگاههای شهر مشهد می باشد که به علل مختلفی از هر دو والد خود جدا گشته اند و به ناچار در یکی از موسسات پذیرفته شده اند . این گروه هر ۳۰نفر دختر هستند و در ضمن کودکانی هستند که حداقل یکسال سابقه سکونت در موسسات را داشته اند .

گروه نمونه دوم شامل ۳۰ نفر از کودکانی هستند که در خانواده با والدین خویش زندگی   می کنند در این گروه و نیز ۳۰ نفر دختر هستند که علاوه بر جنس از نظر سن ، پایه تحصیلی و معدل تحصیلی نیز این دو گروه با هم همتا شده اند . در ضمن این گروهها از سه ناحیه متفاوت آموزش و پرورش انتخاب شده اند که دارای شرایط اقتصادی اجتماعی بالا ، متوسط و پایین هستند .

فرضیات تحقیق

۱_ میانگین نمره خود پنداره کودکان پرورشگاهی کمتر از میانگین نمره خود پنداره کودکان غیر پرورشگاهی است .

۲_ میانگین نمره شادی و رضامندی کودکان پرورشگاهی کمتر از میانگین نمره شادی و رضامندی کودکان غیر پرورشگاهی است .

۳_ میانگین نمره رفتار کودکان پرورشگاهی کمتر از میانگین نمره رفتار کودکانغیر پرورشگاهی است .

۴_ میان گین نمره توانایی ذهنی و وضعیت مدرسه کودکان پرورشگاهی کمتر از میانگین نمره توانایی و وضعیت مدرسه کودکان غیر پرورشگاهی است .

۵_ میانگین نمره محبوبیت اجتماعی کودکان پرورشگاهی کمتر از میانگین نمره محبوبیت اجتماعی کودکان غیر پرورشگاهی است .

۶_ میانگین نمره ظاهر و ویژگی فیزیکی کودکان پرورشگاهی کمتر از میانگین نمره کودکان ظاهر و ویژگی فیزیکی کودکان غیر پرورشگاهی است .

۷_ میزان اضطراب کودکان پرورشگاهی بیشتر از میزان اضطراب کودکان غیر پرورشگاهی است .

تعریف عملیاتی اصطلاحات

خود پنداری : همه آن جنبه های از خویشتن که فرد از آن آگاه است را خود پنداره می نامیم . (رونالد ، بی لوی ۱۹۷۲ )

خود پنداره ای که در این قیاس ( مقیاس پیرز _ هاریس ) سنجیده می شود بعنوان مجموعه نسبتا ثابت نگرش به خود تعریف شده است که در اینجا هم به صورت توصیفی هم به صورت ارزشیابی کودکان از رفتار هایشان آورده شد است .

در این مقیاس خودپنداره می تواند به جای عزت نفس و حرمت نفس در نظر گرفته شود .

کودکان پرورشگاهی : منظور کودکانی است که در محدوده سنی ۱۲-۷ سال قرار داشته و به هر علتی حداقل یکسال تجربه سکونت در پرورشگاههای شهر مشهد را دارا هستند .

کودکان غیر پرورشگاهی : منظور از کودکانی است که در محدوده نسبی ۱۲_۷ سال قرار داشته و در خانواده و با والدین اصلی خویش زندگی کرده و در مدارس ابتدایی سه ناحیه مختلف آموزش و پرورش که به لحاظ شرایط اقتصادی _ اجتماعی _ فرهنگی درسه سطح متفاوت ( بالا _ متوسط _ پاین ) می باشند ، قرار دارند .

توانایی ذهنی و وضعیت مدرسه : این خوشه شامل ۱۷ سوال است که درباره خود ارزیابی کودک از توانایی و تکالیف درسی و رضامندی عمومی از مدرسه می باشد .

ظاهر ویژگی فیزیکی : این خوشه شامل ۱۱ سوال است که نگرشی کورکورانه را درباره ویژگیهای فیزیکی و جسمانی خود را نشان می دهد .

اضطراب : این خوشه شامل ۱۴ سوال است که آشفتگی عمومی و خلق ناراحت را نشان   می دهد .

شادی و رضامندی : این خوشه شامل ۱۰ سوال است که احساس عمومی و شادی و راحت بودن با دیگران و رضایت عمومی از زندگی را نشان می دهد .

رفتار : ۱۶ سوال این خوشه نشان می دهد که کودک اشکال رفتاری را می پذیرد و یا انکار می کند .

سازمان بندی بقیه رساله :

در فصل بعدی این پژوهش ، راجع به پیشینه نظری و تحقیقی مروط به عنوان رساله بحث خواهد شد .

در این فصل ابتدا تعاریفی از خود یا خویشتن از دیدگاههای مختلف روانشناسی مطرح شده سپس در مورد خود پنداره ، پیدایش و رشد آن ، و انواع آن ، سلسه مراتب و ثبات و تغییر پذیری آن بحث خواهد شد . موضوع بعدی این فصل عزت نفس است که از دیدگاههای نظری در مورد آن ، اهمیت آن در زندگی و نیز رابطه با منبع کنترل سخن به میان می آید . سپس دیدگاه اسلام در مورد مفهوم نفس و نعابیر آن و ضرورت شناخت نفس ، عزت نفس ، حقارت نفس و در مورد توجه اسلام به کودکان بی سرپرست مطالبی عنوان خواهد شد .

عنوان بعدی در فصل دو ، در مورد شرایط پرورشگاه و تفاوت آن با خانواده است ؛ در اینجا موضوع ، فقدان ساخت خانواده ، فقدان ریشه های مشخص برای کودکان پرورشگاهی و پدیده فقدان در میان آنها و نیز در مورد رابطه دلبستگی و پدیده جدائی در این کودکان مطالبی ارائه می شود .

در پایان فصل دو ف مروری می شود بر پژوهشهای اخیری که با عنوان این پایان نامه ارتباط پیدا می کنند .

در فصل سوم در خصوص روش تحقیق بحث می شود ؛ در این فصل راجع به ماهیت طرحهای علی ، مقایسه ای ، دشواریهای مربوط به روش جمع آوری داده ها ، جامعه نمونه و روش نمونه گیری ، مطالبی مطرح و به روش تحلیل داده ها ،اشاره می شود ، سپس در مورد ابزار اندازه گیری و جمع آوری اطلاعات در مورد گروههای نمونه توضیح داده می شود و در مورد اعتبار و پایائی و روش اجرا ، نمره گذاری و تفسیر آن بحث خواهد شد .

110,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مقایسه خودپنداره نوجوانان بزهکار با نوجوانان غیر بزهکار
  • تحقیق رابطه بین خود پنداری مدیران با سلامت روانی آنان در دبستان ها
  • تحقیق مسئله رابطه بین خودپنداره و آرایش
  • تحقیق مقایسه خودپنداره دختران و پسران
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.