مقاله تأثیر ورزش بر روی فشار روانی دانش آموزان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

مقاله تأثیر ورزش بر روی فشار روانی دانش آموزان

تعداد صفحات : ۲۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

 چکیده

فشار روانی یک حالت ارگانیک است که معمولاً به افزایش تنفس، فشار خون ، ضربان قلب، رنگ‌پریدگی، انقباض و عرق سرد پیشانی همراه است که در صورت شدید بودن منجر به بیماری می‌گردد.

با توجه به اینکه فعالیت‌های ورزشی به عنوان یک اقدام پیشگیری کننده نه‌تنها نقش مهمی در جهت حفظ و ارتقاء سلامتی انسان دارد، بلکه با استفاده صحیح آن و تجویز درست آن می‌تواند تأثیر درمانی بسیار مفیدی بر روی دانش‌آموزان گذارد.

ما سعی کردیم با تحقیق بر روی یک سری از کتابهای مختلف تأثیر ورزش و فعالیت‌های خلاق و سرگرم‌کننده و خنده‌آور در کاهش تنش و فشار درونی و بیرونی بر روی افراد بررسی کنیم.

عامل فشار روانیبه عنوان یک بیماری شایع قرن نامگذاری شد. شاید هم به‌راستی دوران عصر ما فشار روانیاست. دوره‌ای که در آن بیش از هر زمان دیگر در معرض عوامل فشاراز قرارگرفته و مسائل و مشکلات بی‌شماری از هر سو ما را احاطه کرده است. این فشارها به طور مستقیم با پیچیدگی روز‌افزون افزایش می‌یابد. تأثیر فشار روانیفقط محدود به ایجاد بیماری نیست، بلکه این مشکل همچنین یک اثر زیان‌آور بر روی عملکرد دانش‌آموزان در یادگیری، تمرکز و خلاقیت می‌باشد. نشانه‌های فشار روانیممکن است به صورت عصبانیت، اضطراب، دلشوره، افسردگی، عصبی شدن، حساسیت و احساس ملامت و بیهودگی  در بین دانش‌آموزان ظاهر شود و اثر این عوامل بر روحیه و حالات روانی افراد مخرب است و موجب از دست دادن اعتماد به نفس در آنها و کاهش عملکرد آنها گردد. و این افراد غالباً نسبت به مسائل اطراف خویش بی‌تفاوت می‌باشند و این بی‌تفاوتی‌ها باعث ناکامی، بی‌ارادگی، افسردگی، پرخاشگری و حتی خودکشی شود، که با تغذیه صحیح و ورزش که شامل آموزش (تمدد اعصاب، مراقبه، تمرکز) که تکنیک‌های مفیدی هستندکه برای کمک به افراد در جایگزین کردن احساسات و حالات عصبی و تنشی با وضعیت آرام و ملایم طراحی شده‌اند که باید توسط متخصصان و با شیوه‌های اصولی و صحیح به کار گرفته شوند تا اثرات خود را ظاهر سازند. در این حالت فعالیت‌های مغز را در حالت آرام و دور از فشارهای روانی قرار می‌دهند به گونه‌ای که افراد حالت راحتی نسبت به رویدادها به دست می‌آورند و با تمرین مداوم، تسلط به اعصاب و افکار و اعمال و با استفاده از شیوه‌های ذن به تدریج برای آنها امری ساده و معمولی خواهد شد و به نظر ما در فعالیتهای مدرسه باید ریلکس و یوگا در ساعات درسی قرار گیرد که دانش‌آموزان با رها ساختن فشار روانیکه باعث استرس و اضطراب می‌شود مراحل درسی و یادگیری را بیاموزند.

واژه های کلیدی: فشار روانی، ورزش،

فهرست مطالب

 مقدمه۱
چکیده۱
فشار روانی چیست؟۲
بیان مسئله۳
تعریف فشار روانی۴
عامل فشارزا۴
معایب فشار روانی۴
فواید کنترل فشار روانی۵
دیدگاه مدیران درمورد فشار روانی۶
کنترل فشار روانی توسط ورزش۷
. فعالیت شما چه می‌دانید؟۸
پرسش‌هایی برای بحث۹
تمرین انفرادی۹
آزمون کنترل فشار روانیاپستاین۱۰
نمره‌گذاری شخصی فرم کوتاه شده آزمون کنترل فشار روانی اپستاین۱۱
مراحل فشار روانی و تأثیر ورزش بر روی آن۱۳
عوارض و پیامدهای ناشی از فشار روانی۱۵
سردرد‌های دانش‌آموزان بر اثر فشار روانی۱۵
قدرت زمان (Hour Power)17
پرسش‌هایی برای بحث۱۸
فن لاک‌ پشتی۱۹
تمدد اعصاب بنیادی :۲۰
نتیجه‌گیری۲۳
منابع و مآخذ:۲۴

 منابع و مآخذ:

۱-فعالیتهای آرامش بخش ( بازیهایی برای رهایی از استرس ، رابرت اپستاین ، ترجمه حمیده جعفر یزدی ، زهره دهقانی ، تهران : جوانه رشد ۱۳۸۴

۲-مدیریت فشار روانی ( استرس ) ، محمد صالحی ، قائمشهر : مهرالنبی ۱۳۸۵

۳-ورزش ودرمان بیماری ها ، برایان سی لئوتولیز ، ویگنا سیوریپول ، ترجمه سید محمد مهدی هزاوه ئی – علی ترکمان ، همدان : فن آوران ۱۳۸۱

 تأثیر ورزش بر روی فشار روانی دانش آموزان

مقدمه

در حال حاضر در قرن شکوفایی و علم و تکنولوژی به سر می‌بریم و می‌توان ادعا کرد که هر لحظه اختراع و اکتشافی جدید به ظهور می‌رسد تا به آسایش و کامیابی افراد بشر کمک کند و به آنها یاری رساند و در نهایت خرسندی، زندگی را سپری کند.

 در این عصری که انسان سوار بر کشتی تکنولوژی به سوی مرزهای آسایش پیش می‌رود پدیده فشار روانی و استرس مجالی برای لذت بردن از این همه پیشرفت به بشر نمی‌دهد  و هر از چندگاه آنچنان او را گرفتار می‌کند که به ستوه می‌آید و فریاد کمک برمی‌آورد. با توجه به اینکه فشار روانی، اصلی‌ترین مشکل روانی بشر در عصر حاضر است و مشکلات زیادی را به همراه خود به ارمغان می‌آورد، بخش عمده و جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره هر فرد و تجربه‌ای همگانی که هر کس به کرّات آن را در زندگی خود احساس کرده است برخلاف تصور فشار روانی همیشه در برگیرنده حوادث ناخوشایند نیست، بلکه می‌تواند محصول موقعیت‌های خوشایند و مطلوب نیز باشد.

فشار روانی یک حالت ارگانیک است که معمولاً به افزایش تنفس، فشار خون ، ضربان قلب، رنگ‌پریدگی، انقباض و عرق سرد پیشانی همراه است که در صورت شدید بودن منجر به بیماری می‌گردد.

با توجه به اینکه فعالیت‌های ورزشی به عنوان یک اقدام پیشگیری کننده نه‌تنها نقش مهمی در جهت حفظ و ارتقاء سلامتی انسان دارد، بلکه با استفاده صحیح آن و تجویز درست آن می‌تواند تأثیر درمانی بسیار مفیدی بر روی دانش‌آموزان گذارد.

ما سعی کردیم با تحقیق بر روی یک سری از کتابهای مختلف تأثیر ورزش و فعالیت‌های خلاق و سرگرم‌کننده و خنده‌آور در کاهش تنش و فشار درونی و بیرونی بر روی افراد بررسی کنیم.

فشار روانی چیست؟

فشار روانی در دنیای امروز مسئله‌ای تقریباً همه‌گیر شده و به طور یقین افراد معدودی می‌توانند از آثار مخرب و زیان‌بار آن در امان باشند و یا اینکه اصولاً از برخورد و درگیر شدن با آن اجتناب و احتراز نمایند. دلایل غیر قابل انکار بیانگر این واقعیت است که فشار روانی بر سلامت جسمی و روانی و نحوه انجام کار، اثرات منفی و غیر قابل جبرانی می‌گذارد که برای فرد و یا سازمان بسیار پرهزینه می‌باشد.

استرس به معنی فشار، واژه‌ای است که از فیزیک به عاریت گرفته شده و امروزه برای بیان فشار روانی ـ تنی کاربرد عام یافته است.

لازم به تذکر است که:

۱٫ فشار روانی همان اضطراب نیست؛ اضطراب در قلمرو عاطفی و روان‌شناختی عمل می‌کند در صورتی که فشار روانی علاوه بر این قلمرو، در حوزه فیزیولوژیکی نیز عمل می‌کند. از این‌رو فشار روانی ممکن است با اضطراب همراه باشد ولی این‌ دو را نمی‌توان مساوی هم دانست. گاهی به دلیل عدم توجه به ماهیت فشار روانی و اضطراب به اشتباه آن را معادل هم می‌داند.

۲٫ فشار روانی معادل تنش عصبی نیست ؛ تنش عصبی نیز ممکن است مانند اضطراب معلول فشار روانی باشد، اما این ۲ مشابه نیستند.

در هر حال ورزش می‌تواند باعث کنترل فشار روانی شود ، به گونه‌ای که تعادل را در سیستم بدن فعال نماید و از افزایش فشار خون و سایر عوارض جلوگیری کند و حتی با ورزش و تحرک باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن در برابرفشار روانی   قوی شود و باعث کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی و بهبود حافظه و تفکر و افزایش بهره‌وری و بهبود خواب و … می‌شود.

بیان مسئله

آیا ورزش می‌تواند فشار روانی دانش‌آموزان را کاهش دهد؟ چرا؟

فشار روانی می‌تواند بسیار تأثیرگذار بر مسائل روزمره دانش‌آموزان باشد و این فشار روانی باعث آسیب‌هایی به بدن و هیجان‌های بیش از حد کودکان نمایان می‌شود که در چند دهه اخیر موضوع فشار روانی یا اضطراب یکی از مسائل اساسی می‌باشد که این اضطراب حتی علاوه بر بی‌تعادل شدن سیستم بدن تأثیر بسیاری بر روی یادگیری گذاشته و فشار روانی وضعیت پویایی است که فرد در آن وضعیت با یک فرصت، محدودیت یا نیازی مواجه می‌شود که مرتبط با آن چیزی است که وی به آن تمایل دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد که با ورزش می‌توان اضطراب، افسردگی، فشار روانی و … را کاهش داد و فشار روانی بر روی کل سیستم بدن از لحاظ فشار خون، قلب، کبد می‌شود.

 تعریف فشار روانی[۱]

 حالت فیزیولوژیک نامتعادل در بدن که عناصر هیجانی و شناختی ناخوشایندی در خود دارد.

عامل فشارزا

 چیزی که امنیت شما را تهدید می‌کند.

معایب فشار روانی

ـ ضعیف شدن سیستم ایمنی

ـ افزایش خطر بیماری‌های مختلف

ـ افزایش فشار خون

ـ افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی

ـ افزایش میزان آسیب‌پذیری نسبت به سرطان

ـ تنگ شدن خلق

ـ کند شدن بهبودی

ـ آسیب‌دیدگی دائمی یا دراز مدت مغز

ـ آسیب‌دیدگی حافظه و تفکر

ـ مشکلاتی در قاعدگی

ـ مشکلاتی در خواب

ـ مشکلاتی در روابط

ـ اختلال در عملکرد جنسی

ـ غیبت از کار

ـ کاهش بهره‌وری

ـ افزایش هزینه بیمه درمانی

ـ افزایش تقاضاهای پرداخت غرامت



[۱] فعالیت های آرامش بخش ، رابرت اسپستاین ، مترجم : حمیده جعفری یزدی ، صص ۲۸-۲۶

25,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.