5,950 views
عنوان :
تعداد صفحات : ۲۰
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
بازی، کار کودک است و در همه جنبه های رشد کودک تاثیر دارد و از طرفی دیگر جنبه های رشد نیز بر دیگر جنبه های بهداشتی و روانی موثر است. به خصوص بازی جسمانی که سبب چالاکی و افزایش مهارت حرکتی و رشد تقویت سیستم عصبی کودک می شود.
عملکرد کودکان از طریق اعمال روانی- حرکتی برای رشد و تکامل ذهنی آنان امری حیاتی است کودک بکلی گیرنده طبیعی جستجوگر و کاشف و یک پردازش کننده اطلاعات است. اما باید امکاناتی برایش فراهم شود تا بتواند به اعمال یادگیری بپردازد با اشیا تعامل کند و حواس خود را ورزش دهد تا بتواند بر اساس توانائیهای بالقوه و قابلیت خود برای سازمان دادن به تجاربش، دنیای خارج را در ذهن خود بسازد بنابر این هرچه کودک یادگیرنده فعالتر باشد بیشتر یاد می گیرد و هر اندازه بیشتر یاد بگیرد هوش او بیشتر رشد می کند و هر اندازه که هوش او بیشتر رشد کند بیشتر یاد خواهد گرفت. بازی واسطه یادگیری است. کودک در هنگام بازی، آزادانه آزمایش می کند و بر اساس نتایج آزمایش خود تجربه کسب می کند و از طریق بازی تجربیات خود را درونی می کند
واژه های کلیدی: بازی، رشد کودکان، رشد شخصیت،رشد هوشی
چکیده ۴
مقدمه ۵
تعریف بازی ۷
عامل مؤثر در بازی ۸
تأثیر سن ۸
اهمیت و ضرورت بازی برای کودکان ۱۰
نظریههای بازی ۱۲
چهرهای بازی ۱۳
بازی بهترین وسیله است که کودکان ۱۴
چهار دوره بازی ۱۴
بازی در جریان افزایش سن کودک ۱۵
بازی و سازگاری اجتماعی کودک ۱۵
نقش بازی در رشد شخصیت کودکان ۱۶
رشد هوشی ۱۶
نتیجه گیری ۱۸
پیشنهادات ۱۸
منابع و ماخذ ۲۰
۱- شاوپ،اولین، تفکر کودک است، ترجمه قاسم قاضی و نعمت کدیور،تهران۱۳۶۶
۲- قائمی علی، تربیت و بازسازی کودکان، انتشارات امیری ۱۳۶۳
۳- مجله پیوند تابستان ۷۵
۴- مجله تکنولوژی آموزشی، سال ۷۵-۷۴ شماره ۳ سال یازدهم
بازی، سیستم عضلانی و رشد حسی و حرکتی کودک را تقویت می کند و به این طریق بر هوش کودک تاثیر فراوانی دارد و با بازی کردن، دقت کودک در انجام کارها افزایش می یابد. از دیگر تاثیرات مهم بازی در دوران کودکی را رشد عاطفی و ایجاد احساس شادی و نشاط در کودک دانسته و گفته: بازی سالم می تواند عواطف منفی از قبیل ترس، اضطراب، نفرت و افسردگی را به شدت در کودک کاهش دهد. به همین جهت امروزه مهمترین روش برای درمان اختلالات روانی و عاطفی کودکان، بازی درمانی است که حتی موجب درمان بسیاری از اختلالات روانی در بزرگسالان نیز می شود. با این وجود بهترین روش برای درمان اختلال روانی در بزرگسالان بازی های متناسب با سن آنهاست. بازی های سالم و متناسب با کودکان می تواند به علت دست کاری در پدیده ها و آزمایش محیط اطراف توسط کودک افزایش رشد عقلانی وی را در پی داشته باشد; چرا که حس کنجکاوی کودک از این طریق برآورده شده و مناسب ترین عمل رشد عقلی کودک است. بازی باعث تقویت رشد اجتماعی کودکان می شود; چرا که کودکان با تمرین زندگی آینده از طریق بازی و فراگیری روابط انسانی و اجتماعی و همکاری در گروه های بازی می توانند رشد اجتماعی داشته باشند همان گونه که نیاز عاطفی آنها از محبت و امنیت از این طریق برآورده می شود. رشد اخلاقی و معنوی به صورت پایبندی به نظم و مقررات، رعایت حقوق دیگران، کمک به دیگران، خیرخواهی و لذت بردن از خدمت به دیگران از دیگر تاثیرات بازی در کودکان است. به عبارت دیگر مهمترین عامل تربیتی و پرورشی در همه زمینه ها به ویژه در زمینه تامین بهداشت روانی کودک، بازی است. با توجه به این که دوران کودکی مهمترین دوره زندگی است; لذا والدینی که در اندیشه پرورش فرزندانی دارای شخصیت سالم، نیرومند و متعادل هستند باید بطور جدی در فکر فراهم کردن زمینه مناسب برای زندگی کودکان خود باشند و هر پدر و مادری باید یک ساعت از وقت خود را در هر روز به کودک خود اختصاص دهد و زمینه بازی های گروهی را نیز فراهم کند; چرا که از سنین ۶سالگی به بالا بازی های گروهی نیز باید بیشتر مورد توجه باشد. این روان شناس سلامت، ارتباط بازی با سن و جنسیت کودک را نیز مهم برشمرد و خاطرنشان کرده: در سنین کم کودکان بازی های انفرادی را بیشتر مورد توجه قرار می دهند و حضور والدین را در این بازی ها مهم می دانند در حالیکه با افزایش سن کودک، بازی ها به شکل گروهی، قاعده دار و همراه با نظم و احترام به حقوق دیگران انجام می شوند.
ارائه تعریف جامع و مانعی از بازی که مورد تأیید همه نظریهپردازان روانشناسی باشد وجود ندارد.
هر صاحبنظری بر اساس تجارب، مشاهدات، اعتقاد، نگرش و دیدگاه خود بازی را به نوعی تعریف کرده است. و هر یک از این تعاریف با برجسته نمودن جنبهای از بازی دیدگاه خاصی را ارائه نموده است. بین تعاریفی که از بازی شده وجود اشتراک و تشابه زیادی وجود دارد.
هارلوک در تعریف بازی مینویسد: «بازی» عبارت است از هر نوع فعالیتی که برای تفریح و خوشی و بدون توجه به نتیجه نهایی، صورت میگیرد. انسان به طور داوطلبانه وارد این فعالیت میشود و هیچ نیروی خارجی و یا اجباری در آن دخیل نیست.
«کار» عبارت از یک نوع فعالیت برای رسیدن به یک هدف است. شخص این فعالیت را انجام میدهد، نه تنها به خاطر آنکه از آن لذت میبرد بلکه به خاطر آنکه خواهان نتیجه نهایی آن است. کار ممکن است به طور داوطلبانه یا غیر داوطلبانه باشد.(۱)
پیاژه روانشناس معروف سوئیسی برای تمیز و تشخیص بازی از کار، پنج معیار را به عنوان شاخصهای بازی معرفی میکند:
۱ـ بازی دارای هدف در خود است.
۲ـ بازی اختیاری است نه اجباری.
۳ـ بازی دلپذیر و خوشایند است.
۴ـ بازی فاقد سازمان میباشد.
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .