مقاله تاثیر مدرنیته بر خانواده

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله تاثیر مدرنیته بر خانواده

تعداد صفحات : ۱۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این نوشتار به چگونگی مواجهه خانواده ایرانی با مدرنیته می پردازیم . باید به این نکته نیز اشاره کرد که جامعه ایرانی، شامل طیف های وسیعی است و بررسی تغییراتی که بر اثر مدرنیته در همه این طیف ها (مانند شهری و روستایی، بی سواد و تحصیل کرده، طبقه بالا، متوسط و پایین و …) ایجاد شده، در این نوشتار نمی گنجد.

حال با توجه به موارد مذکور، باید به این سؤال پاسخ دهیم که آیا خانواده ایرانی کماکان خانواده ای سنتی است یا تبدیل به خانواده مدرن شده است یا هیچکدام؟ و آیا خانواده ایرانی رو به فروپاشی است؟

سنگ بنای تمامی بحث های جدیدی که امروزه میان زن و مرد مطرح است، به آزادی های اساسی که در اعلامیه حقوق بشر و تحت عنوان آزادی های اولیه مطرح می شود باز می گردد و حالا به نوعی چون جامعه ما در معرض مدرنیزم قرار گرفته، هم اکنون دچار یک برداشت صوری از این مفاهیم است که بیشتر جنبه و رنگ حقوقی دارد.

واژگان کلیدی: مدرنیته، غرب، تکنولوژی،علم،پیشرفت

فهرست مطالب

چکیده    ۴
مقدمه    ۵
تاثیر مدرنیته بر خانواده    ۶
۱- عقلانیت    ۱۲
۲- فردگرایی    ۱۳
۳-نقد سنت    ۱۳
نتیجه گیری    ۱۵
منابع    ۱۶

منابع

آزاد ارمکی، تقی (۱۳۸۶). جامعهشناسی خانواده ایرانی. تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انـسانی

بیرو، آلن (۱۳۷۵). فرهنگ علوم اجتماعی. ترجمه باقر ساروخانی، تهران، کیهان.

چیل، دیوید (۱۳۸۸). خانوادهها در دنیای امروز. ترجمه محمد مهدی لبیبی، تهـران، شـرکت نـشر نقـد

حجازی، بنفشه (۱۳۷۰). زن به ظن تاریخ. بیجا، شهرآب.

حجازی، بنفشه (۱۳۷۶). به زیر مقنعه. تهران، علم.

حرعاملی، محمدبن حسن (۱۳۴۷). وسائل الشیعه. قم، ال البیت الاحیاء التراث.

.دالمانی، هانری رنه (۱۳۷۸). از خراسان تا بختیاری. ترجمه غلامرضا سمیعی، تهران، طاووس.

دلریش، بشری ( ۱۳۷۵). زن در دوره قاجار. بیجا، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی.

.دورانت، ویلیام جیمز (۱۳۷۰). تاریخ تمدن. ترجمه احمد آرام، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.

راوندی، مرتضی (۱۳۸۴). تاریخ اجتماعی ایران، تهران، موسسه انتشارات نگاه.

رابرتسون، یان (۱۳۷۷). درآمدی بر جامعه. ترجمه حسین بهروان، مشهد، آستان قدس رضـوی، شـرکت

آزاد ارمکی، تقی (۱۳۸۰). اندیشه نوسازی در ایران. تهران، دانشگاه تهران، موسسه انتشارات و چاپ.

رهنمایی، سیداحمد (۱۳۸۴). غربشناسی. قم، مرکز انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.

مقدمه

من معتقدم چنانچه بخواهیم به ارتباطات انسانی به عنوان یک سوال اصلی در جامعه توجه کنیم، هسته اولیه این ارتباط رابطه ای است که میان زن و مرد ایجاد می شود و خانواده را تشیکل می دهند. سپس فرزندان به وجود آمده و این فرزندان در اجتماع ظاهر می شوند یعنی هسته و بنیان اصلی و اولیه زندگی اجتماعی با خانواده شکل می گیرد و این خانواده به شکل مقدماتی مبتنی بر رابطه زن و مرد و چگونگی این رابطه است پس باید ببینیم گفت وگوهای این خانواده به چه صورتی است و در چه فضایی این گفتمان را انجام می دهند. من تصور می کنم اگر بخواهیم این موضوع را با ارتباطات مرتبط کنیم و ببینیم چه جامعه ای در این حوزه می تواند تعامل بیشتر و موثرتری داشته باشد یا در سطح کلان چه جامعه ای در حوزه انتخابات می  تواند موفق تر عمل کند باید ابتدا به خانواده و روابط زن و مرد بپردازیم چون در این حوزه ما با تغییرات بسیار زیادی در حال مواجه شدن هستیم و این تغییرات ممکن است در آینده افق های زندگی اجتماعی ما را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد. بایستی عنوان کرد که سنگ بنای تمامی بحث های جدیدی که امروزه میان زن و مرد مطرح است، به آزادی های اساسی که در اعلامیه حقوق بشر و تحت عنوان آزادی های اولیه مطرح می شود باز می گردد و حالا به نوعی چون جامعه ما در معرض مدرنیزم قرار گرفته، هم اکنون دچار یک برداشت صوری از این مفاهیم است که بیشتر جنبه و رنگ حقوقی دارد.

اما اینکه ما تا چه اندازه صاحب حق بیشتری شده ایم و چه حوزه هایی را بیشتر می خواهیم  و این امر تا چه اندازه گفتمان سنتی ما را در معرض چالش قرار داده و اثرات و تبعاتی نیز داشته و دوام واستحکام خانواده ها با طرح اینگونه مسائل تا چه اندازه در معرض تزلزل قرارگرفته است مسائل وموضوعاتی قابل بحث و بررسی است.( آزاد ارمکی، تقی (۱۳۸۶). جامعه شناسی خانواده ایرانی. تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انـسانی دانشگاهها (سمت).)

تاثیر مدرنیته بر خانواده

دومقوله اصلی فکری از نوع معرفت شناسانه که به نوعی مفاهیم  دیگر را هدایت می کند و در قالب فیلم،  کتاب، و غیره مطرح  می شود شامل بحث های فمنیستی و بحث حقوق و آزادی های زنان است که به نوعی ملهم از بحث های حقوق بشری است. البته من اعتقاد دارم که چیزی که تحت عنوان فمنیسم مطرح است هنوز وارد لایه های اصلی جامعه نشده و عرف در جامعه ما هنوز آنقدر پر قدرت است که اجازه نداده است فمنیسم از یک شعار ژورنالیستی بیرون آمده و وارد شود اما متاسفانه نمی توان مانع تاثیرات آن در روابط انسانی  شد البته ما هنوز در بیخ و بن زندگی اجتماعی با عرف و سنت و تشکیل خانواده، به صورت سنتی مواجه هستیم والگوهای رفتاری ما وامدار عرف هستند و کسی به شدت از معادلا ت فمنیستی الگوبرداری نمی کند چون عرف ما هم از مذهب در جامعه ایرانی بهره می گیرد.( آزاد ارمکی، تقی (۱۳۸۰). اندیشه نوسازی در ایران. تهران، دانشگاه تهران، موسسه انتشارات و چاپ.)

درست است که ارزش های ما در چارچوب سنت است اما نمی توانیم این مطلب را هم نادیده بگیریم که متاسفانه هجوم این آمیزه ها در نسل جدید آغاز شده است یعنی ممکن است خانواه به صورت سنتی شکل بگیرد اما در بعضی موارد هجوم افسار گسیخته این مفاهیم آغاز شده و تاثیرات تقریبا قابل توجهی را به وجود آورده و ما می بینیم که سنت و مدرنیته  را در مقابل یکدیگر قرار داده است یعنی در حوزه خانواده ما هنوز تشکیل خانواده را به صورت سنتی داریم اما طلا ق های ما دقیقا بر اثر تاثیر از آمیخته های نوین است. در این حوزه یعنی افزایش طلا ق و روابط نامشروع ما تاثیرپذیری از الگوها و مفاهیم فمینیستی داشته ایم و این مفاهیم از طرق مختلف مثلا  فیلم ها، ماهواره و مجلا ت گوناگون هجوم خود را آغاز نموده اما نتوانسته به صورت کامل تاثیر گذار باشد و شکافی بین بنیان محکم اعتقادات اخلا قی و ارزش های برگرفته از مذهب در جامعه ایجاد کند.

همچنین در ارتباط با بحث مدرنیته در حوزه روابط زن و مرد و بعد به شکل کاملتر در حوزه روابطی که منجر به تشکیل خانواده می شود ما با هجوم دو مولفه مدرنیته مواجه هستیم که یکی حق و دیگری آزادی است یعنی جامعه زنان ما  امروزه  با این دوواژه روبه رو هستند و آن  حق و آزادی بیشتر در مقابل تعهدات کمتر است  و این یکی از مفاهیمی است که به هرحال وارد جامعه زنان ما شده و آن را تحت تاثیر قرار داده است.

20,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نقش خانواده در تربیت فرزندان برای نماز
  • مقاله دین و خانواده
  • مقاله خانواده
  • مقاله حقوق خانواده
  • مقاله نقش خانواده در بزهکاری فرزندان
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.