مقاله تاثیر ورزش بر بیماری

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله تاثیر ورزش بر بیماری

تعداد صفحات : ۱۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله به تاثیر ورزش بر بیماری های دیابت، قلبی، آسم توجه می کند. بیماری‌های قلبی را می‌توان از نقطه نظر ورزشی به دو گروه آنهایی که قابل پیشگیری و درمان هستند و آنهایی که قابل پیشگیری و درمان‌های طبیعی نیستند. از بیماری‌های قلبی قابل پیشگیری می‌توان به بیماری شریان کرونری، سکته‌های قلبی و فشار خون اشاره کرد. ورزش علاوه بر پیشگیری از بیماری شریان کرونری و فشار خون، برای درمان نیز مؤثر است. تمرین ورزشی کارآیی قلبی را بهبود می‌بخشد و به همراه دیگر راه‌های درمانی مانند استفاده از دارو، تغییرات رژیم غذایی و ترک سیگار ممکن است از تصلب شرایین جلوگیری کند یا روند آن را معکوس سازد.

با توجه به شدت بیماری یا عوامل تهدید کننده آن، توصیه‌های تمرینی گوناگونی وجود دارد. ارزیابی فیزیولوژیکی باید با ورزش ملایم همراه شود و بیشتر بیماران باید سه بار در هفته تمرین‌های هوازی ملایم داشته باشند که مدت آن حداقل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول بکشد. تمرین ورزشی علاوه بر افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند (یعنی افرادی که نشانه‌هایی از نارسایی قلبی ندارند اما دارای چندین عامل تهدید‌کننده، بیماری قلبی هستند)، برای آنهایی که حمله قلبی داشته‌اند یا تحت عمل جراحی بای ‌پس یا آنژیوگرافی قرار گرفته‌اند، نیز مؤثر است.

واژه های کلیدی: ورزش ، بیماری ، بیماری دیابت،بیماری قلبی، آسم

فهرست مطالب

مقدمه     ۴
دیابت چیست؟    ۵
انواع دیابت    ۵
پیشگیری از دیابت    ۶
ورزش و تغذیه    ۶
تغذیه    ۶
تاثیر ورزش روی بیماری دیابت    ۷
تاثیر ورزش بر کاهش بیماری های قلبی    ۸
انواع بیماری‌های قلبی    ۸
اثرات ورزش    ۹
تاثیر ورزش بر بیماری آسم    ۱۰
منابع    ۱۲

منابع:

بولتن داخلی وزارت بهداشت ، در مان و آموزش پزشکی. شماره  ۸۷ . صفحه ۶۵٫

فصلنامه تندرستی .شماره ۸۸٫ صفحه ۵۸٫

تاثیر ورزش بر علائم آسم لیلی یکه فلاح- طبیب شرق، سال هشتم، شماره ۱، بهار ۸۵

مقدمه :

امروزه یکی از شایع ترین بیماری های غیر واگیر (غیر عفونی)، بیماری دیابت یا همان مرض قند است.

تاریخچه شناسایی این بیماری به صد ها سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد. ایرانیان برای درمان و جلوگیری از بروز این بیماری راهکار های متعددی را پیشنهاد کرده اند.

دانشمند شناخته شده ایرانی “ابن سینا” در این مورد تحقیقات قابل توجهی نموده است. در کتاب قانون ابن سینا تاثیر چند گیاه بر روی مرض قند مورد تحقیق ایشان قرار گرفته است.

به علت موضوع این تحقیق در مورد دیابت و تاثیر ورزش در درمان و جلوگیری از بروز آن ، به بحث در شاخه های دیگر نمی پردازیم. یکی از ضرب المثل های قدیمی در مورد امراض ” پیشگیری به از درمان” است. با پیشگیری می توانیم نه تنها از بروز علائم دردناک و بد بیماری جلوگیری کنیم بلکه می توانیم به یک زندگی سالم سراسر از شادابی سلام کنیم.

ورزش یعنی سوخت و ساز بالا ، یعنی تحرک و شادابی در عصری که بیشتر کارهای بدنی انسان به گردن ماشین آلات ساخته شده به وسیله آن افتاده است. امروزه دوری از زندگی ماشینی و تغذیه مناسب در کشورهای پیشرفته به یک رویا تبدیل شده است.

در هر صورت در کشور عزیزمان ایران که در حال توسعه می باشد و تا کنون زندگی ما به آن شکل ماشینی نشده است ، چه بهتر است که با یک برنامه ریزی مناسب و منسجم بتوانیم میزان تحرک بدنی خود را به میزان مناسب در طول روز داشته باشیم و تغذیه خود را متناسب با میزان تحرک تنظیم کنیم.

میزان مبتلایان به این بیماری در کشورهای پیشرفته بیشتر دیده می شود. در جهان حدود یک میلیارد نفر از این بیماری رنج می برند (آمار سازمان بهداشت جهانی ۲۰۰۷ میلادی).

در ایران نیز تعداد قابل توجهی به میزان ۱۵ میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند.

البته این آمارها دقیق نیست زیرا بسیاری از افراد که به دیابت نوع یک مبتلا هستند بعد از مدت زیادی به بروز بیماری یقین پیدا می کنند زیرا علائم قابل توجهی در ابتدای بروز به بیماری دیده نمی شود.

آسیب پذیر ترین سن برای ابتلا به این بیماری نیز سنین جوانی می باشد که با تغذیه نامناسب و عدم تحرک به ابتلا به این بیماری مستعد تر هستند.

دیابت چیست؟

بیماری دیابت یا مرض قند که در اثر افزایش سطح قند خون و یا کاهش میزان ترشح انسولین در بدن بوجود می آید.

انواع دیابت:

به دو گروه تقسیم می شود:

۱- دیابت وابسته به انسولین(دیابت جوانان)

۲- دیابت غیروابسته به انسولین

این دو نوع دیابت از نقطه نظر پاتوفیزیولوژی کاملا با هم فرق دارند از این رو باید در برنامه ریزی ورزشی به نوع بیماری توجه و توصیه های مناسب ارائه گردد.

دیابت وابسته به انسولین:

حدود ۱۰ تا ۱۵% از کل بیماران دیابتی را تشکیل می دهند. که بیشتر سفید پوست هستند و مربوط به تخریب سلولهای B پانکراس می باشد.

درمان با انسولین در شروع این بیماری کاملا ضروری است با قطع انسولین یا کاهش مصرف آن مواد سمی خطرناکی تولید می شود.

دیابت غیروابسته به انسولین:

حدود ۸۵ تا ۹۰ % از کل بیماران دیابتی را تشکیل می دهند که بیشتر این افراد معمولا چاق هستند. در این نوع دیابت،گیرنده های انسولین دچار تنظیم کاهش می شوند. این نوع دیابت در میانسالی رخ می دهد.

علت بروز این نوع دیابت کاملا مشخص نشده است اما نقش پیش زمینه های ژنیتیکی قوی،همراه با عوامل محیطی در کاهش سطح فعالیتهای بدن،افزایش مصرف کالری و چاقی در این زمینه تاکید شده است.

در این نوع دیابت سه حالت برای بیماری دیده می شود:

۱-عدم ترشح انسولین

۲-خروج بیش از حد گلوکز از کبد

۳-کاهش فعالیتهای انسولین(مقاومت بافتها در برابر انسولین)

15,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله تاریخچه ورزش
  • مقاله نقش ورزش در از بین بردن افسردگی
  • مقاله ورزش پزشکی
  • مقاله ورزش از نظر اسلام
  • مقاله بازاریابی در ورزش بانوان و چالش ها
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.