مقاله تاریخچه شهر کاشان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله تاریخچه شهر کاشان

تعداد صفحات : ۱۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله با تاریخچه و مراکز تاریخی و باستانی شهرکاشان اشنا می شویم.

آرامگاه محتشم کاشانی : کمال الدین سید علی بن خواجه میر احمد کاشانی، ملقب به شمس الشعرای کاشانی و متخلص به محتشم، از شاعران اوایل عهد صفوی است. وفات وی در سال ۹۹۶ هـ .ق روی داده است. وی بیشتر به سرودن مدایح، مراثی اهل بیت می پرداخت و ترکیب بند معروف شهدای کربلا از اوست. آرامگاه وی در یکی از محلات مرکزی شهر کاشان موسوم به کوی محتشم واقع شده است.

مسجد میرعماد : آرامگاه محتشم کاشانی

کمال الدین سید علی بن خواجه میر احمد کاشانی، ملقب به شمس الشعرای کاشانی و متخلص به محتشم، از شاعران اوایل عهد صفوی است. وفات وی در سال ۹۹۶ هـ .ق روی داده است. وی بیشتر به سرودن مدایح، مراثی اهل بیت می پرداخت و ترکیب بند معروف شهدای کربلا از اوست. آرامگاه وی در یکی از محلات مرکزی شهر کاشان موسوم به کوی محتشم واقع شده است.

این مسجد قدیمی از بناهای مهم تاریخ کاشان است که در جنوب بازار مس فروشان و درمقابل میدان بازار واقع شده است و به همین جهت، ‌به مسجد میدان نیز معروف است. بنای این اثر تاریخی در زمان سلطنت سلطان جهان شاه قراقویونلو(۸۴۱- ۸۷۴ هـ.ق) احداث شده است. بر طبق نوشته کتیبه سردرمسجد، بانی آن خواجه  امیر عمادالدین شیروانی درسال ۸۶۸ هـ .ق بوده است.

 واژه های کلیدی: کاشان، خانه بروجردی ها، آ رامگاه بابا افضل کاشانی، آرامگاه محتشم کاشانی، مدرسه آقا بزرگ کاشان، باغ فین، روستای ابیانه، غار نیاسر کاشان، مسجد میرعماد، امام زاده حبیب بن موسی

فهرست مطالب

تاریخچه شهرکاشان    ۱
مراکز تاریخی و باستانی    ۲
خانه بروجردی ها    ۲
آرامگاه سهراب سپهری    ۳
آرامگاه بابا افضل کاشانی    ۳
آرامگاه محتشم کاشانی    ۴
آرامگاه فیض کاشانی    ۴
مدرسه آقا بزرگ کاشان    ۴
باغ  و کاخ تاریخی فین    ۵
روستای ابیانه    ۶
تپه های سیلک    ۶
حمام عبدالرزاق خان    ۷
حمام مجموعه اردهال    ۷
کاروان سرای سن سن کاشان    ۷
کاروان سرای مرنجاب    ۸
جاذبه های طبیعی    ۸
آب سرخ فریزهند    ۸
غار نیاسر کاشان    ۹
اماکن زیارتی و مذهبی    ۱۰
مسجد میرعماد    ۱۰
امام زاده حبیب بن موسی    ۱۰
امامزاده شاهزاده عیسی و یحیی    ۱۱
بقعه ابولؤلؤ ( باباشجاع الدین )    ۱۱
منابع     ۱۲

منابع

پرچم ایران – نقشه ایران – مردم شناسی – آب و هوا – موقعیت جغرافیائی – ۳۰۰۰ قبل از میلاد تا زمان معاصر – علوم و فنون

فرهنگ و هنر – تاریخ و جغرافی – بیاموزیم – تماس با ما – درباره ما – صفحه اول

تاریخچه شهرکاشان

نام شهر کاشان در مآخذ اسلامی، ”قاشان“ یا ”قاسان“ ضبط شده و از شهرهای بسیار قدیمی ایران است. به استناد تحقیقات باستان شناسان در تپه های سیلک واقع در ۴ کیلومتری غرب کاشان، این ناحیه یکی از نخستین مراکز تمدن و محل سکونت بشر ماقبل تاریخ شناخته شده است. کاشان در زمان ساسانیان منطقه ای آباد بوده است. این شهر در دوره اسلامی نیز یکی از شهرهای مهم و معروف عراق و عجم بود. به استناد جغرافی دانان اسلامی، نام قدیم کاشان ”چهل حصاران“‌ نیز بوده است. در سال ۴۴۲ هـ . ق طغرل اول سلجوقی برشهرهای بزرگ جبال عجم استیلا یافت. در سال ۵۳۲ هـ .ق ملک سلجوق بن محمد بن ملکشاه با سپاهیان خود به کاشان حمله برد و خرابی های زیادی به بار آورد. درسال ۵۹۴ هـ .ق یکی دیگر از سرداران سلطان تکش خوارزمشاه به نام میاجق که حاکم ری بود اینتاج را کشت و برای دست اندازی به فرمانروایی او به کاشان حمله برد وشهر را محاصره کرد، بعد ازمدتی که نتیجه ای حاصل نشد با مردم کاشان صلح کرد ولی سپاهیانش به روستاهای اطراف کاشان خسارت زیاد وارد کردند. بعد از درگذشت تکش، به فرمان سلطان محمد خوارزمشاه (۵۹۶ – ۶۱۸ هـ .ق) فرزندش رکن الدین به حکومت ری، قم، و کاشان منصوب گردید. درسال ۶۲۱ هـ .ق در هنگام تاخت و تاز سپاهیان هلاکوخان درحدود کاشان، خواجه نصیرالدین طوسی که از ملتزمین رکاب خان مغول بود، به احترام وجود بابا افضل الدین مرقی کاشانی سپاهیان را از کشت و کشتار مردم کاشان بازداشت و درسال (۶۶۳- ۶۸۰ هـ .ق ) خواجه بهاء الدین محمد به حکومت اصفهان و کاشان منصوب شد. در سال ۶۷۴ هـ .ق هندوشاه نخجوانی حاکم کاشان بود و درسال ۷۵۷ و ۷۶۸ این شهر جزو قلمرو آل مظفر بوده است. کاشان به کرات بر اثر زلزله ویران شده است. ازجمله در سال ۱۱۹۲ هـ .ق در دوره سلطنت کریم خان زند بر اثر زلزله خسارت بسیار دید. آخرین بار درسال ۱۲۶۰ هـ .ق زلزله سختی کاشان را لرزاند و باعث ویرانی روستاها و قصبات اطراف آن شد. شهر کاشان معماری ویژه بومی جالب توجهی دارد و آثار بناهای تاریخی ومذهبی فراوانی در آن به جا مانده است.

 مراکز تاریخی و باستانی

خانه بروجردی ها

این خانه در ضلع غربی کوچه امیر احمد خیابان علوی شهر کاشان و در نزدیکی حمامی به همین نام، قرار دارد. ساختمان خانه بروجردی ها بر اساس اطلاعات کتیبه های آن، در سالهای ۱۲۹۲ تا ۱۳۱۰ هجری قمری ساخته شده است. عرصه این خانه در سال ۱۳۵۳ شمسی به تملک سازمان میراث فرهنگی درآمد، ولی اعیانی آن که در شرق و شمال شرقی خانه واقع شده، هنوز در مالکیت خصوصی باقی مانده است. این خانه را حاج سید جعفر نطنزی که از بروجرد مال التجاره وارد کاشان می کرد، برای فرار از پرداخت خمس و زکات ساخته است.

15,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.