عنوان :
تعداد صفحات : ۳۷
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
در این مقاله با موسیقی ، سازهای موسیقی، شخصیتهای موسیقی، موسیقی جاز، موسیقی ایران و آهنگسازان معاصر و … اشنا می شویم.
تأسیس موسیقی نظام در ایران اولین وسیله آشنائی به موسیقی شرقی بود و اعزام محصل به کشورهای غربی سبب آشنائی بیشتر با موسیقی غرب شد. رضاشاه کبیر در دوران سلطنت خود به آشنائی مردم به موسیقی غربی کمک کرد. بدستور رضاشاه در ۱۳۱۵ بنای بزرگی برای اپرای تهران طرحریزی شد و پیش از آنکه به پایان برسد نقص بزرگی در آن پیدا شد و ساختمان اپرا ناتمام ماند.
تأسیس هنرستان موسیقی و رادیو و تلویزیون تهران در ترویج موسیقی کلاسیک نقش بسیار مهمی بازی کرد. هنرستان موسیقی (کنسرواتور) تهران کمک مؤثری به پرورش ذوق هنری کرد. از سال ۱۹۱۸ با استخدام معلمین چکسلواکی پایه موسیقی کلاسیک ایران گذاشته شد ولی متأسفانه بعد از وقایع شهریور ۱۳۲۰ وضع استخدامی آنها منحل شد و ناگزیر همه ایران را ترک کردند. با این حال هنر موسیقی متوقف نشد و موسیقی علمی همچنان سیرتکامل خود را پیمود.
واژه های کلیدی: موسیقی، بتهوفن، موسیقی کلاسیک، موسیقی جاز، موسیقی ایران، استاد بنان
مقدمه ۱
پیشگفتار ۲
فصل اول: مختصری از کلیات موسیقی ۴
فرمهای موسیقی: ۵
سازهای موسیقی ۵
از انواع طبلها: ۶
سازهای کلاویه: ۷
فصل دوم: شخصیتهای موسیقی ۸
«آدام» ۸
«استاد علیاکبرخان» ۸
«باخ» ۸
«بتهوفن» ۹
«پاگانینی» ۱۰
«چایکوسکی» ۱۱
«شوبرت» ۱۱
«متسارت» ۱۲
«هایدن» ۱۲
«هولست» ۱۳
رهبران ارکستر ۱۳
نوازندگان و خوانندگان موسیقی کلاسیک ۱۳
«استاکوفسکی» ۱۳
«استاین بزرگ» ۱۳
«توسکانینی» ۱۴
«والتر» ۱۴
«هایفتز» ۱۵
فصل سوم: موسیقی جاز ۱۶
انواع جاز: ۱۶
اصطلاحات موسیقی جاز: ۱۶
دو تن از شخصیتهای موسیقی جاز ۱۷
«آرمسترانگ» ۱۷
«پارکر» ۱۷
فصل چهارم: موسیقی ایران ۱۹
قبل از اسلام ۱۹
بعد از اسلام ۲۰
سازهای موسیقی ایران ۲۱
دستگاههای موسیقی ایران ۲۱
شخصیتهای موسیقی ایران ۲۱
«آقا حسینقلی» ۲۱
«ابنسینا» ۲۲
«رودکی» ۲۲
«خالقی» ۲۲
«شهردار» ۲۳
«صبا» ۲۳
«فارابی» ۲۴
«معروفی» ۲۴
«نایباسدالله» ۲۴
«وزیری» ۲۵
فصل پنجم: موسیقی کلاسیک در ایران ۲۶
قبل از انقلاب اسلامی ۲۶
کلاسیکسازان ایران ۲۶
«حنانه» ۲۷
«باغچهبان» ۲۷
«حسین» ۲۷
فصل ششم: آهنگسازان معاصر ۲۹
انقلاب، پایان ابتذال، آغاز موسیقی ملی ۲۹
فصل هفتم: در خاتمه یادی از استاد «بنان» ۳۰
«استاد بنان» ۳۰
«منابع و مأخذ» ۳۲
۱-تفسیر موسیقی تألیف سعدی حسنی
۲-دایرهالمعارف یا فرهنگ دانش و هنر
۳-موسیقی ایران قبل از اسلام (۱)
۴-موسیقی ایران بعد از اسلام (۲)
۵-موسیقی کلاسیک
۶-مجله فیلم
۷-روزنامه قدس
آرزو داشتم هنرمندان ما برای شناساندن موسیقی به اهل ذوق و مطالعه کتاب هائی بنویسند و وظیفهای را که در پرورش روح و فکر ما به عهده دارند به تمام و کمال انجام دهند اما کسانی که اطلاعی از موسیقی داشتند در پی موسیقی شناسی نرفتند و زمینه در روزهائی که ملت به آستانه تحول بزرگی رسیده بود همچنان خالی ماند.
از آنجا که هیچ پیروزی و پیشرفتی بدون مبانی فرهنگی پایدار نیست نقص معلومات هنری شکاف عمیقی در سیر تحول ما ایجاد کرده بود و در آن میان دم آشنائی به موسیقی مرا که از مردم آرزومند این کشورم نگران کرد زیرا که معتقدم که موسیقی از لازمترین عوالم پرورش روحی است و همچنانکه ریاضیات در تحکیم استدلال و منطق اثر دارد موسیقی در توسعه فکر و تصور مؤثر است رنج این آرزو مرا بر آن داشت که به جای موسیقی شناسان حرفهای در رشتههایی که فقط عنوان دوستدار دارم تحقیق کنم.
جای تأسف است که ملت ما سالیان دراز از توجه به هنرهای زیبا غفلت ورزید. شاید مردمی که از ترس تکفیر، نقاشی و پیکرسازی را بتپرستی و موسیقی را لهو و حرام دانستهاند بیش از این در دنیای هنر بهره نداشتند اما شگفت است که روح ایرانی در برابر دشمنان زیبائی از پا در نیامد زیرا در همان هنگام که عمال خلیفه برای کشتن ذوق شمشیر تیز میکردند مردان روشنبین و آزادهای چون مسلم بن محرز-عبدالله بین مفقع- ابونصر فارابی- عمر خیام برخاستند و زمانی که ممکن بود با یک مخالفت علنی دم سرد تیغ را پشت گردن احساس کنند پرده سراپا ریای تعصب را دریدند تا زیبائی در زاد و بوم زرتشت معدوم نشود. هر شکست آغاز یک پیروزی است زیرا هیچ حادثهای چون شکست نقص کار را روشن نمیکند و درس پیروزی نمیآموزد.
اگر تاریخ شرق و غرب را مقایسه کنیم ناگزیر باید بگوئیم که غفلت ششصد ساله ایران دوره قرون وسطی و امروز آغاز رنسانس ماست.
کسانیکه در گذشته ما را از سیر تمدن و فرهنگ جهانی بیخبر گذاشتند به کشور ما سخت زیان رساندهاند و تیره روزی ملت مستقیماً از جهل و نادانی آنها پیدا شده است.
میان استادان فن تنها کودکان فقیری که تار و پود قالی را بهم میبافند و روستائیان پاکدلی که در اثناء کارهای سخت ترانههای غمزدا میبودند بوظیفه خود عمل کردهاند و روح ملت به همت پائینترین طبقات کشور زنده ماند.
ما امروز برای بنیان هنر ایران باید از هنر دنیا آگاه شویم. (ما امروز برای بنیان هنر ایران باید از هنر دنیا آگاه شویم.)
اما گمان نرود که با این مقدمه بهتر است راه خود را رها کنیم و بدنبال کار دیگران بریم زیرا تقلید ناقص و ناشیانه هنر و استعداد ما را به نیستی میکشاند.
و هیچ افتخاری نصیب ما نمیکند. شک نیست که هر سبک و کار هنری بجای تقلید میتواند حس انتقاد و انتقال را برانگیزد و ما از این طریق بهتر میتوان در کار دیگران تحقیق کنیم و اصالت هنر ایران را محفوظ بداریم. در ایران هیچگاه یک مکتب هنری بهمت چند استاد بزرگ بوجود نیامد آثار گذشته ما بیش از همه نشانه سبک انفرادی است و کمتر هنرمندی میتوان یافت که در پرورش هنرمند دیگری مؤثر بوده باشد.
ناپسندترین صفت هنرمند آنست که برای حفظ مقام از شناساندن فن خود امتناع کند و بزرگترین افتخار یک استاد آن است که شاگردش به مقامی عالیتر از نام او برسد.
بخل و حسد در هنر راه ندارد زیرا فقط احساسات عالیه انسان زیبائی را بوجود میآورد بهمین علت اکثر هنرمندان بزرگ انسانهای بزرگی هم بودهاند و آثار آنها جلوه عالیترین آرزوهای انسانی شده است و هنر مقدس و هنرمند محترم است.
کسی که بعالم انسانیت خدمت کند متعلق به یک ملت و یک مذهب نیست به همه کشورهای جهان تعلق دارد انسانیت و زیبائی از هر چیز گرامیتر است و ما در پیشگاه هنر از هر کجا که تجلی کند سر فرود میآوریم. (سعدی حسنی)
موسیقی سنفونیک
اصطلاحات:فرمها : سازهای آن
اصطلاحات موسیقی:
موزیک: تعلیمات روحی است.
نت: الفبای مخصوص موسیقی که مرکب از هفت گام است.
گام – تن – مقام یا تنالیته – مدولاسیون – نوایا ملودی – ضرب یا ریتم و ۴۳ اصطلاح دیگر در موسیقی وجود دارد.
اُپرا: نمایشی است که با آواز و بهمراهی ارکستر اجرا میشود. اپرا به چند دسته تقسیم میشود که عبارتند از:
اپراسریا – اپرا بونا – اپرا کمیک – باس – سنفی و ۱۰ اپرای دیگر وجود دارد.
کنسرتو: فرمی است که برای یک یا دوساز ساخته میشود و بقیه ارکستر آنرا همراهی میکنند و شامل چهار قسمت است.
دوازده نوع دیگر از فرم موسیقی وجود دارد که در اینجا به دلایلی از توضیح درباره آنها سرباز میزنم.
به طور کلی سازهای ارکستر به چهار دسته تقسیم میشوند:
سازهای رهی – سازهای بادی – سازهای ضربی – سازهای کلاویه.
۱-سازهای زهی شامل چهار ساز اصلی است:
ویولون – ویولا باآلتو – ویولوسنل یا ویولاداگامبا – هارپ.
۲-سازهای بادی از حیث صدا و ساختمان به دو دسته تقسیم میشوند:
الف:سازهای بادی چوبی ب:سازهای بادی مسی
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .