مقاله تب مالت

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله تب مالت

تعداد صفحات : ۲۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله درباره بیماری تب مالت، عامل بیماری، تاریخچه ، راههای انتقال،درمان و داروی آن بحث می شود.

تب مالت بیماری مشترک بین انسان و دام تب مالت یکی از بیماریهای مهمی است که از طریق تغذیه مواد آلوده در ایران شیوع دارد و به رغم قدیمی و مسن بودن مخصوصاً درمنطقه غرب کشور شایع است .

تب مالت یک بیماری مشترک بین انسان ودام بود و عبارت است از یک عفونت باکتریایی که از گاو، خوک، سگ، گوسفند یا بز آلوده به انسان انتقال می یابد.

این عفونت ناشی از باکتربروسلا است و از طریق مصرف شیر و محصولات لبنی به انسان منتقل می شود. این عفونت باکتریایی اعضای خونساز بدن ازجمله مغز استخوان، گره های لنفاوی، کبد و طحال را متأثر می کند برای پیشگیری از تب مالت باید از مصرف شیر غیر پاستوریزه از هر منبعی که باشد خودداری کرد پنیر را ۲ ماده درآب نمک نگهداری و بعد به تدریج باید مصرف کرد زیرا مصرف پنیر آلوده سبب بیماری تب مالت در انسان می شود.

واژه های کلیدی: تب مالت، انتقال، بروسلا ملی تنسیس، بروسلاابورتوس ، بروسلاکانیس ، و بروسلا سوئیس ، درمان

فهرست مطالب

مقدمه    ۱
پیش گفتار    ۲
تب مالت    ۳
تاریخچه    ۴
اپیدمیولوژی    ۵
تب مالت بیماری مشترک بین انسان و دام    ۸
عامل بیماری    ۱۱
مخزن عفونت    ۱۲
عوامل زیست محیطی     ۱۳
راههای انتقال تب مالت    ۱۵
رژیم غذایی در تب مالت    ۱۸
درمان    ۲۱
داروها    ۲۲
منابع     ۲۳

منابع:

تب مالت (بروسلوزیس)، بیماریهای عفونی ، دکتر رضا زارع

ماهنامه سلامتی و تغذیه

خبرگزاری و دانشجویان ایران

مقدمه

علوم بشری باسرعتی سرسام آور، رو به گسترش و پیشرفت هستند، و تلاش و همت دانش پژوهانه، هرروز پرده از اسرار نهفته ای بر می دارد، و این چنین است که:

هردم از این باغ بری می رسد

تازه تر از تازه تری می رسد

گرچه به پاس این همه زحمت و خدمت، جوایز و نشانهای نفیس علمی،حق آنهاست که پرده از روی نقاشیهای حیرت انگیز آفرینش کنار می زنند، و گوارا بادشان!

برپزشکان فرض است که بیماریهای شایع و مهم کشور خود را خوب بشناسند، و با پیچ و خمهای تشخیص، درمان، عوارض و پیگیری آنها، همانند راه خانه خویش- که درتاریکی نیز راحت و بدون سردرگمی می پیمایند- آشنا باشند. بروسلوز یا تب مالت، یکی از این بیماریهاست. سالانه میلیونها ریال صرف دارو و درمان این بیماران می گردد، تعداد زیادی دام تلف می شوند، عده از بیماران بعلت فرمهای خطرناک بیماری می میرند. و بدین گونه است که زیانهای جانی و مالی ناشی از آن بسیار بالاست، و شناخت جوانب مختلف آن برهمه دست اندرکاران، واجب.

دراین راستا آقای دکتر زارع با همت و پشتکار فراوان به معرفی بیماری بروسلوز پرداخته اند. توجه ایشان به منابع معتبر بین المللی، همراه با ارائه اطلاعات آماری و اپیدمیولوژیک بومی، مجموعه ای را پدید آورده که مطالعه آن برای «متخصصان بیماریهای داخلی، پزشکان عمومی و دانشجویان علامند» مفید می باشد.

توفیق روزافزون ایشان را در راه خدمات بیشتر به جامعه پزشکی از خدای بزرگ آرزو می کنم. امید است با مطالعه منابع جدید و اطلاعات نوین در زمینه این بیماری و نیز استفاده از تحقیقات منطقه ای درآینده، برارزش علمی این کتاب بیش از پیش افزوده گردد.

پیش گفتار

با پیشرفت علم و تکنولوژی تصور می شد که بیماریهای عفونی فراموش شوند اما نه تنها این گونه نشد، بلکه این بیماریها از اهمیت بیشتر و جدیتری برخوردار شدند، زیرا بیماریهای عفونی قبلی مثل سل دوباره شعله ور شدند، بیماری های جدید عفونی مثل ایدز، ابولا (EBOLA) (HTLV1), (یک نوع ویروس کمی شایع درخراسان) جامعه را فراگرفتند، دربیماران پیوند اعضاء، نقص ایمنی، عفونتهای بیمارستانی و در جنگهای بیوشیمیایی اهمیت عمده ای یافتند.

ازآن جا که بیماریهای عفونی با بهداشت جامعه و تک تک افراد جامعه ارتباط مستقیم و غیرقابل انکاری دارند لذا درک ماهیت این بیماریها، و چگونگی سرایت ونحوه درمان آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

با توجه به شیوع بیماری تب مالت درکشور عزیزمان ایران واز آن جا که این بیماری یک معضل بهداشتی-اقتصادی واجتماعی محسوب می شود، سعی شده مطالب این کتاب با توجه به تازه ترین مطالب و جدیدترین روشهای درمانی تب مالت (بروسلوز) نوشته شود.

تب مالت  (Brucellosis)

کلیات

بروسلوز بیماری مهم مشترک بین انسان و دام می باشد (Zoonosis) که در انسان می تواند ایجاد بیماری سخت و باعث پیامدهای اقتصادی وخیمی شود. این بیماری گاهی به طور مستقیم و گاه با تماس غیرمستقیم انسان با جانوران و مصرف مواد غذایی آلوده منتقل می شود .

تب مالت به عنوان یک مشکل بهداشتی عمده و عمومی درجهان مطرح است، درمناطقی که حیواناتی از قبیل گاو، خوک، بز، گوسفند و … به شمار بسیار وجود داشته باشد این بیماری به صورت بومی درآن جا دیده می شود. کانونهای عمده این بیماری درمناطق مدیترانه، اروپا، آسیای مرکزی، مکزیک و جنوب آمریکاست .

میزان شیوع بروسلوز را در انسان به دشواری می توان تعیین کرد، زیرا بسیاری از موارد بیماری همچنان ناشناخته می ماند (خیلی از بیماران به شکل پنهان بیماری دچارند) ونیز عده ای از پزشکان برخی کشورها با بیماری بروسلوزیس آشنایی ندارند .

25,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.