مقاله تربیت کودکان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله تربیت کودکان

تعداد صفحات : ۲۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله به ابعاد وجودی انسان و پرورشی آن، هوش دانش آموزان و تأ ثیر پذیری نسل جوان، رمزموفقیت چیست، نقش گروههای همسال در نوجوان، پیشرفت تحصیلی، برنامه ها، مهارتها، نگرش ها، خلاقیت،  و برنامه های مناسب برای اوقات فراغت و … را توضیح می دهد.

جوانان باید با شتاخت وآگاهی از توانائیهای فردی وعلاقه های شخصی خود مسیر زندگی خود راانتخاب کنند.با برنامه ریزی وتوکل به خدا و توسل به ائمه معصومین(ع)تلاش کنند.که به هدف های ازپیش تعیین شده خودبرسندوتعیین داشته باشند که می تواننددراین راه موفق شوند.

جوانان باید کار خود راباتدبیر،تعقل وتفکروتوکل به خدا شروع کنند ومسیری راپیش بگیرندکه بعدازچندسال واقعاًپشیمان نشوندواحساس نکنند که واقعاًعمرشان به باد رفته است خیلی هاهستندکه احساس وپشیمانی می کنندوافسوس می خورندکه می توانستیم خیلی کارهاانجام دهیم ولی انجام ندادیم و حالا هم دیگر دیر شده است البته بعضی از آنها ادامه تحصیل ندادند. واز اول دنبال کار رفتند ودر کار خود هم موفق هم بودند.عده ای به کار کشاورزی پرداختند و عده ای به کار صنعتی وخدماتی دیگر. الان هم زندگی خیلی خوبی دارند. بنابراین انسان باید تواناییها وعلاقه ها وسلیقه های خود راخوب شناسایی کند وبر اساس آنها با توکل به خدا مسیر زندگی خود را تعیین کند ودر آن جهت بکوشد تا به هدفهای خود نزدیک شود.

در جهان امروز مهمترین مسؤایت مدرسه در تربیت عمومی است امروز تکیه بر اصالت فرداست و نیازها بر دیگر نقطه نظرهای تربیتی،مقدم اند.در جامعه کنونی مدرسه باید راهی پیش گیرد که نتیجه تربیت،انسانی دانا ،مؤمن وتوانا و شهروندی از نظر شخصی خوشبخت تر و از نظر زندگی جمعی سود بخش تر باشد. پرورش باید در جهت نیازها و ضرورتهای مملوس زندگی قرارگیرد. با این استلزام اولین دشواری در تهیه برنامه ها،شناسایی نیازها و ضروریتهای زندگی است. کودکان و نوجوانان امروز شهروندان فعال فردای   جامعه اند و زندگی فردا ابعاد و ویژگیهای دیگری خواهند داشت.همواره بین محتوای کار مدرسه و نیازهای واقعیت های زندگی زمان، ناهماهنگی و فاصله ای پدید می آید. دشواری کار برنامه ریزی در آن است که این ناهماهنگی را به حداقل آن تغییر دهد.

واژه های کلیدی: ابعاد وجودی انسان ، هوش دانش آموزان ، رمزموفقیت ، پیشرفت تحصیلی، برنامه ها، مهارتها، نگرش ها، خلاقیت،  و برنامه های مناسب برای اوقات فراغت

فهرست مطالب

چکیده ها    ۱
ابعاد وجودی انسان و پرورشی آن    ۲
هوش دانش آموزان و تأ ثیر پذیری نسل جوان    ۲
وضعیت تحصیلی در دوران ابتدائی چه تأ ثیری دارد؟    ۳
کودک در حال بازی    ۳
مقایسه دانش آموزان ایرانی با بقیه کشورها    ۳
آیا دانش آموزان کشورهای خارج برای رفتن به دانشگاه تب و تاب دارند؟    ۴
آیا دانش آموزان خارجی از نقاط قوتی برخوردارند؟    ۵
چه کسی در زندگی موفق است    ۶
رمزموفقیت چیست    ۷
آیا درآمد زیاد دررمزموفقیت است    ۸
نقش اعتقادی دین در پیشرفت ها    ۹
جوانان را باید باچه احساس بارآوریم    ۱۰
پیامی به نسل جوان    ۱۰
نظری برای آنهایی که به هر دلیل نمی توانند وارد دانشگاه شوند.    ۱۱
نقش گروههای همسال در نوجوان    ۱۲
پیشرفت تحصیلی واقعی در مدرسه بیشتراز همکلاس هاست.    ۱۳
رابطه برنامه با نیازها    ۱۳
رابطه برنامه وهدف    ۱۴
رابطه برنامه با واقعیتهای زندگی    ۱۶
رابطه برنامه با ویژگیهای فردی    ۱۷
بعد اجتماعی    ۱۹
همرنگی با جماعت    ۱۹
مهارتهای اجتماعی    ۲۰
مهارت های اجتماعی:    ۲۲
نگرشها    ۲۲
مستقیم آموزش    ۲۴
بعد آموزشی    ۲۵
تکنولوژی آموزش    ۲۵
خلاقیت کودکان    ۲۸
خلاقیت چیست    ۲۹
چه چیز بر بروز خلاقیت تأثیر می گذارد؟    ۳۱
تفاوتهای فردی    ۳۴
تفاوتهای فردی    ۳۴
با هم بیاموزیم.    ۳۵
کار برد آموخته ها    ۳۷
بعد کفر جهات سالم    ۳۹
برنامه های مناسب برای اوقات فراغت    ۳۹
۱-گسترش وتأمین کتابخانه ها    ۴۱
۲- کانونهای هنری وذوقی و علمی    ۴۲
۳- گسترش کلوپهای ویدیویی    ۴۲
۴-مجتمع های کار و تولید و حرفه آموزشی    ۴۲
۵- دید وبازدید علمی وآموزش (اردوهای آموزشی)    ۴۳
۶-فعالیتهای جمعی وتعاون    ۴۳
بعد دینی    ۴۴
منابع    ۴۷

منابع

مسائل آموزش و پرورش-  محمد طاهر صعیوی

روان شناسی اجتماعی-    مترجم دکتر شکر کن

روان شناسی تفاوتهای فردی –  دکتر گنجی

روان شناسی تربیتی-    دکتر شریعت مداری

نقش آزادی در تربیت کودکان -دکتر بهشتی

روان شناسی نوجوانان و جوانان –  سید احمد احمدی

سیمای کتاب و کتابخوانی-شورای عالی تبلیغات اسلامی

نقش کتاب و کتابخانه در گذران اوقات فراغت جوانان و نوجوانان ماهانه تربیت

ابعاد وجودی انسان و پرورشی آن

هوش دانش آموزان و تأ ثیر پذیری نسل جوان

اگر به کسی پیش از حدود توانایی او امتیاز داده شود.به ناتوانی می گراید. و امتیازات کمتر از حد توان یاس وحسادت و سهل انگاری به وجود خواهد آورد. دانش آموزان ایرانی همه باهوشند برای موفقیت باید بیشتر تلاش کرد موفقیتهای بزرگ دانش آموزان و دانشجویان در عرصه مسابقات علمی جهان به خوبی نشان دهنده این واقعیت است که جوانان ایرانی از هوش واستعداد بسیار بالایی برخورد و اگر زمینه و شرایط فراهم شود آنها با رشد علمی و فنی خود می تواند نقش مهمی در توسعه همه جانبه و پایدار کشور ایفا کنند. امروز دانشگاهای ما مملو از جوانان پر شور ونشاطی است که با برنامه ریزی و تلاش و پشتکار هر روز شاهد آفرینش ها وخلاقیت های آنها در عرصه های مختلف علمی هستیم . چهر های برجسته ای که به ظاهر بسیار جوانمی نمایند امااز بار علمی غنی برخوردارند.

وضعیت تحصیلی در دوران ابتدائی چه تأ ثیری دارد؟

بسیار کسانی هستند که از وضعیت تحصیلی در دوران ابتدایی بسیار متوسط است . چون کودک در این دوران قدردرس را شناخته و بیشترسر گرمیهای اورا بازی،خوردن وخوابیدن تشکیل می دهد.ولی پس از اتمام این دوران و آغاز دوره راهنمایی علاقه به مطالعه و یادگیری در آنها بییشتر می شود ونمرات درسی خوبی را می گیرند.و معلمان نیز نقش مهمی در تشویق دانش آموزان دارند واین امر ممکن است دانش آموز معمولی را به  دانش آموز خوب کلاس تبدیل کند.

کودک در حال بازی

مقایسه دانش آموزان ایرانی با بقیه کشورها

از نظر تحصیلی و سواد دانش آموزان ایرانی به مراتب بهتر از دانش آموزان کشورهای پشرفته مثل انگلستان و آلمان است.همین وضع در مورد دانشجویان هم صدق می کند. همین امروز وقتی که دانش جویان چند دانشگاه خودمان را با دانشجویان انگلیسی مقایسه می کنیم می بینیم که اولاً از نظر برنامه ریزی بهره هوشی بالاترند و ثانیاً از پشتکار خیلی بیشتری بر خودارند و راندمان کارشان هم خیلی هم بهتر است انصافاً کار دانشجویان ما به خوصوص در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا از نظر کیفی بادانشجویان خوب خارج از کشور قابل مقایسه است.

آیا دانش آموزان کشورهای خارج برای رفتن به دانشگاه تب و تاب دارند؟

عده زیادی از دانش آموزان و جوانان ایرانی برای رفتن به دانشگاه حتی اگر توانایی و استعداد آن را هم نداشته باشند تلاش زیادی   می کنند. ولی دانش آموزان سایر کشورها اینگونه نیستند. افراد خاصی که استعداد لازم را دارند و تعداد آنها هم زیاد نیست به دانشگاه می روند. اکثر دانش آموزان قبل از دوره مقدماتی سعی   می کنند وارد دوره های کاربردی شوند و حرفه ای را یاد بگیرند و در آن مهارت پیدا کنند   بعدها همان حرفه را وسیله امرار معاش خود می کنند.

در واقع چگونگی زندگی آینده آنها را همین حرفه معین می کند. البته این حرفه می تواند فنی باشد یا خدماتی.انسان باید بر حسب علاقه وتوانمندی واستعدادهایش هر چه زودتر مسیر زندگی خود را تعیین کند ودر آن مسیر به تلاش و کوشش بپردازد زیرا زمان به سرعت می گذرد. بنابراین این درصد کمی از دانش آموزان خارجی دنبال دانشگاه هستند. آنها اصلاً این حالت کنکور زدگی را که در کشورما هست ندارند . آنها بیشتر به فکر آینده شغلی خود هستند.

آیا دانش آموزان خارجی از نقاط قوتی برخوردارند؟

مردم هر کشوری یا هر جامعه ای دارای نقاط مثبت ومنفی مخصوص به خود هستند وهیچ جامعه ای نیست که همه چیز آن مثبت باشد و دارای نقاط منفی نباشد. از نقاط مثبت دانش آموزان خارجی می توان به دوستیها و برخوردهای صادقانه آنها به هم اشاره کرد.آنها خیلی با هم دوست و مهربان هستند و برخوردها یشان با همدیگر بسیار صادقانه است.دیگر اینکه برای زندگی آینده خود برنامه ریزی می کنند و برنامه هایشان هم مشخص است مثلاً در دوران دانش آموزی بعضی هامی گویند ما نمی خواهیم تکنیسین قطار بشویم .و هر کس برای آینده خود حتماً برنامه ریزی می کند.

یکی از مسائل مهمی که جوانان در زندگی با آن رو برو هستند موضوع استقلال است.جوانان بسیاری علاقه دارند که هر چه زودتر به یک استقلال نسبی دست پیدا کنند که البته به آسانی ممکن نمی شود.

ولی این استقلال در ممالک دیگر به  نحو است که بیشتر جوانان از همان اوایل جوانی به کار وآینده شغلی خود می اندیشند وتعداد کمی به فکر ادامه تحصیل تا مراحل عالی و دانشگاهی می افتند. بنا براین اغلب آنها با کسب یک حرفه به دنبال کار می روند واز این طریق به استقلال می رسند. آنها هم که در پی ادامه تحصیل هستند خودشان را بورسیه دولت می کنند.عده خیلی خیلی کمی از جوانان بخ خانواده بستگی دارند. اکثر آنان با رفتن به دنبال یک حرفه و کار استقلال خود را تأمین می کنند.

چه کسی در زندگی موفق است

موفق کسی است که درزندگی توانسته باشد به آرزوهاو هدفهایش دست یابد و از لحظه های زندگی خود به خوبی استفاده کند.

حضرت علی (ع) می فرمایند فرصتها را مغتنم شمارید چون فرصتها مثل ابرها به سرعت می گذرند. یعنی هر کس در هر موقعیت و وضعی که هست باید اوقات خود را مغتنم بشمارد وحداکثر استفاده را از آن بکند وبه اهداف و آرزوهایش برسد.

حال ممکن است این اهداف علمی،کاری،اجتماعی…..باشد مثلاً برای یکی خدمت به مردم وگره گشایی از مشکلات آنان وخدمت به مملکتش هدف است و دیگری کار تولیدی یا انجام پژوهش ومطالعات علمی را هدف خود قرار می دهد.

رمزموفقیت چیست

رمزموفقیت هدفدار بودن،علاقه داشتن،برنامه ریزی،نظم درحرکت وپشتکار بودن است.رمز موفقیت دربهره هوشی بالا نیست.

انسان های موفق هوش چون سایرین دارند.یاس،تزلزل دررسیدن به هدف،سرخوردگی و بی برنامه بودن بزرگترین آفت موفقیت درزندگی همه انسان هاست.همیشه باید سعی کرد که خود راازاین آفت هادور ساخت.

سختی وشکست درزندگی همه انسانها وجود دارد ولی نباید مآیوس شدوهدف راتعیییر داد بلکه بایدبا برنامه ریزی وپشتکار بر مشکلات غلبه یافت وخود رابه هدف نزدیک کرد.خیلی وقتها انسان بامشکلات عجیب وغریبی روبرو می شودولی باید برمشکلات نهیب زدوهدف رادرذهن پر رنگ کردوبه دنبال آن گام برداشت.

30,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نقش و مسئولیت مشترک و اختصاصی والدین در تربیت فرزندان
  • مقاله نقش خانواده در تربیت فرزندان برای نماز
  • تحقیق مبانی و روش های تربیت عقلانی در متون اسلامی
  • مقاله روابط بین والدین و فرزندان و تأثیر آن در تربیت
  • مقاله تربیت
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.