عنوان :
تعداد صفحات : ۵۰
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
پارافینها همچنین یکی از ترکیبات موجود در نفت میباشند. آلکانها یا همان پارافینها هیدروکربنهای اشباعی میباشند که از لحاظ شیمیائی در شرایط معمولی بیاثر هستند.
اساساً پارافین جامد مخلوطی از هیدروکربنهای سیر شده از نفت خام است که دارای هیج گونه عامل خارجی نباشد، شکل ظاهری آن یکنواخت بوده و نیز بو و مزه بخصوص محسوسی نداشته باشند. همچنین پس از ذوب شدن باید یک مایع شفاف و بدون آب عاری از هر گونه مواد خارجی و آلودگی قابل رویت باشد.
پارافینها از لحاظ کاربرد به سه دسته تقسیم میشوند: کاملاً تصفیه شده، تصفیه شده، نیمه تصفیه شده
سپس مراحل تولید اسلکوکس در پالایشگاه و در ادامه نحوه تولید پارافین در کارخانه تصفیه و تولید پارافین ۲۰۲ را توضیح می دهد. سیاست و مکانیسم تولید پارافین در کارخانه تصفیه و تولید پارافین به این صورت است که ماده اولیه در این سیستم تولیدی اسلکوکس میباشد که ماده روغنی میباشد که پس مانده یا تفاله پالایشگاه میباشد و شامل روغن به عنوان ناخالصی و پارافین میباشد که روغن را باید از پارافین جدا کنیم. ابتدا ماده اولیه توسط نفتکش به محل نگهداری و مذاب نگهداشتن مواد اولیه انتقال مییابد.
واژه های کلیدی: پارافین ، تولید پارافین ۲۰۲ ، تصفیه، لوبکارد، روغن گیری، تولید اسلکوکس،
مقدمه ۱
پارافینها از لحاظ کاربرد به سه دسته تقسیم میشوند: ۴
۱- کاملاً تصفیه شده: ۴
۲- تصفیه شده: ۴
۳- نیمه تصفیه شده: ۴
فصل اول ۵
نحوه تولید پارافین در پالایشگاه ۵
مراحل تولید اسلکوکس در پالایشگاه: ۶
دو نوع Lubcard داریم: ۶
روغنگیری [De oiling] ۸
فصل دوم ۱۳
نحوه تولید پارافین در کارخانه تصفیه و تولید پارافین ۲۰۲ ۱۳
مکانیسم تصفیه و تولید پارافین ۲۰۲: ۱۴
محل نگهداری و مذاب نگهداشتن مواد اولیه: ۱۵
دستگاه سختیگیر ۲۰
مشخصات کیت مورد استفاده در کارخانه ۲۲
روش کار با کیت: ۲۳
محاسبه ۲۳
تبدیل واحد ۲۳
محل سرد کردن مواد اولیه ]سردخانه[ ۲۴
له کردن مواد به صورت رشتهای ]لهکن[ ۲۷
واحد گرمخانه ۲۸
ارتباط واحد لهکن و واحد گرمخانه ۳۲
اتاقک منبع روغن هیدرولیک و تابلو برق ۳۴
ضایعات فوتزاویل ]مواد زائد روغنی یا ناخالصیهای اسلکوکس[ ۳۶
مخزن پودری پارافین و میکسر ۳۶
توضیحات مختصری درباره شکل صفحه قبل: ۳۸
دستگاه فیلترپرس ۴۰
توضیحاتی مختصر: ۴۳
– کوئلها: ۴۳
– انشعابات کلکتور: ۴۴
توضیحات مختصری درباره اجزای دستگاه فیلترپرس: ۴۴
مخزن هوایی پارافین و سالن سردخانه ۴۵
– سه راهه ها: ۴۵
– فرق پودر پارافین با پارافین قالب بندی: ۴۶
– موارد استفاده و مصارف ضایعات فوتزاویل: ۴۶
– تفاوت پارافین تولیدی در کارخانه ۲۰۲ و پالایشگاه با پارافین خوراکی: ۴۶
– موارد استفاده پارافین در ایران و کشورهای صنعتی دیگر: ۴۶
شیمی آلی شیمی ترکیبات کربن است.
مواد آلی به دو دسته تقسیم میشوند: ۱- آلیفاتیکها ۲- آروماتیکها آلیفاتیکها شامل آلکانها، آلکنها، آلکینها، الکلها، اترها، استرها، اسیدها، آلدهیدها، کتونها و … میشود.
اکنون ما فقط به بحث و بررسی شاخهای از آلکانها میپردازیم. از لحاظ فیزیکی آلکانها، ترکیبات غیرقطبی میباشند و به مقدار خیلی کم در آب محلول و در مایعات آلی دیگر مانند اتر الکل و بنزین بسیار محلول است.
آلکانها معمولاً به روش شیمیایی شناسائی نمیشوند. زیرا آنها در شرایط معمول واکنشها کاملاً بیاثر هستند. یک استثناء واکنشآلکانها با سولفوریلکلرید است.
شیمیدانها معمولاً به طور جدی روی روشهای شناسائی فیزیکی و طیفی تکیه دارند. به علاوه شخص باید بتواند ثابت کند نمونه مورد بررسیاش جزء دسته فعال ترکیبات فعالتر (مثالاً آلکن نباشد) باشد.
یافتن روش کارهای مشتق سازی برای هیدروکربنهای اشباع شده مشکل است، زیرا این ترکیبات خنثی هستند، البته بعضی آلکانها چند واکنششیمیایی ساده انجام میدهند، آلکانها حلقوی و بسیار تحت فشار میتوانند هیدروژنه شوند.
پارافینها همچنین یکی از ترکیبات موجود در نفت میباشند. پارافینها هیدروکربنهای زنجیری اشباع شده هستند.
فرمول آنها و با موارد زیر شروع میشود.
متان: اتان: پروپان:
پایه آنها (رادیکال) به ترتیب((پروپیلC3H7، اتیلC2H5، متیلCH3)) میباشد.
هیدروکربنهائی که بالاتر از C16H34 میباشد، در درجه حرارت اطاق به صورت جامد هستند، آنها به مقدار زیاد در نفتهای مومی (Wax) موجود هستند. وقتی که مقدار کربن از ۳ بیشتر شد، پدیده Isomer به وجود میآید.
(ترکیبات مختلفی که دارای فرمول مولکولی یکسان هستند، ایزومر یا همپار نامیده میشوند.)
مثلاً دو نوع (ایزومر) C4H10 وجود دارد:
بوتان نرمال
ایزو بوتان
سه نوع C5 وجود دارد که فرمول هر سه تای آنها C5H12 میباشد. مقدار ایزومرها با زیاد شدن مقدار کربن زیاد میشوند. ۵ نوع ایزومر برای C6 (هگزان) و ۹ نوع برای C7 (هپتان) وجود دارد C25 مقدار ۵۵۸/۶۹۶/۳۶ ایزومر دارد. به همین جهت نفت انواع بیشماری هیدروکربن دارد. ایزومرها خاصیت بهتر سوزی در موتورها را که به آن Octane Number گفته میشود دارند که مهمترین آنها ۲، ۲، ۴ تری متیل پنتان میباشد که در آزمایشگاهها اکتان آن را ۱۰۰ میدهیم.
بیشترین استفاده از پارافینها به دو شکل صورت میگیرد: اول تهیه سوخت موتور با اکتان بالا، دوم تبدیل آنها به مواد شیمیائی چون پارافینها هیدروکربنهای با ثباتی هستند لذا تحقیقات برای تبدیل آنها در درجه و فشار صورت میگیرد. مهمترین مثال Thermal Cracking است و آن عبارت است از شکستن مولکول که بیشتر در انشعابات خارجی صورت میگیرد و مبدل به Olefins شده سپس یا پلیمریزه میگردد یا سیکلوسایز (حلقوی) میشود. در مجاورت کاتالیزور، هیدروکربن پارافینه از وسط بیشتر میشکند و در نتیجه گاز کمتری تولید میکند.
به علاوه این شکستن در روی سطح کاتالیزور فعل و انفعالات دیگری مانند Isomer potion، Cyclic potion، Dehydrogenation نیز صورت میگیرد.
بنابراین در واحدهای کاتالیستی مدرن هیدروکربنهای پارافینه به ایزوپارافین، آروماتیکها و OLIFINها تبدیل میشود. اگر کاتالیزور کلرورآلومینیوم یا تری فلوروبرم یا اسیدهای هالوژنه و یا هیدروکربنهای هالوژنه باشد فعل و انفعالات ایزومریزاسیون صورت میگیرد. ایزوپارافینها اگر با اولفینها ترکیب شوند یک ایزوپارافین با نقطه جوش بالاتر تولید میکنند. این عمل را Alkylation’s میگویند.
آلکانها یا همان پارافینها هیدروکربنهای اشباعی میباشند که از لحاظ شیمیائی در شرایط معمولی بیاثر هستند.
اساساً پارافین جامد مخلوطی از هیدروکربنهای سیر شده از نفت خام است که دارای هیج گونه عامل خارجی نباشد، شکل ظاهری آن یکنواخت بوده و نیز بو و مزه بخصوص محسوسی نداشته باشند. همچنین پس از ذوب شدن باید یک مایع شفاف و بدون آب عاری از هر گونه مواد خارجی و آلودگی قابل رویت باشد.
مناسب برای کاربردهائی شامل بستهبندی، فرآوردهای غذائی، محافظت کننده تهیه فرمولاسیون فرآوردههای غذائی و محصولات آرایشی
پارافین جامدی است که مصارف عام دارد، مثل ساخت شمع و کاغذهای پارافینه، مصرف در امولسیونهای پارافین واکس و فرآیند تولید قطعات لاستیکی
مناسب برای کبریت سازی، ساختن بعضی از امولسیونهای واکس و ضد عایق رطوبت میباشد.
ابتدا مادهائی کروایل (CRODIL) طی فرآیندی (مرحلهای) به مادهای به نام لوبکارد (Lubcard) تبدیل میشود، لوبکارد در حضور متیل اتیل کتون و تولوئن به مواد زیر با درصدهای مشخص تقسیم میشود:
Oil Slack wax Furfural Extinction
%۱۳ %۵٠ %۳۷
(متیل اتیل کتون و تولوئن با هم، روغن را در خود حل میکند)
۱- Light (سبک)
۲- Heavy (سنگین)
اگر لوبکارد سبک یا Light باشد روغن (روغن هیدرولیک) واسلک نیز Light میباشد.
اگر لوبکارد سبک یا Light باشد دارای ظاهری شفاف و سفید و همچنین دارای نقطه ذوب پایینتر میباشد. ولی اگر لوبکارد ما سنگین Heavy باشد روغن واسلک هم نیز Heavy میباشد.
لوبکارد با %Oil 30 سنگینتر و دارای رنگ قهوهای میباشد و لوبکارد با %Oil 40 خیلی سنگینتر و دارای رنگ قهوهای تیره میباشد و بالطبع دارای دمای ذوب بالاتری میباشد.
Slack Wax 10, 20 : دارای نقطه ذوب پایین و پارافین شفاف است.
Slack Wax 30, 40 : دارای نقطه ذوب بالاتری میباشند.
در حقیقت پارافین مجموعهای از آلکانها یا همان آلیفاتیکهای اشباع میباشد که باید از آروماتیکهای غیر اشباع و همچنین از آلیفاتیکهای غیر از آلیفاتیک اشباع جدا گردد.
اسلکوکس شامل روغن و واکس میباشد که شامل درصد زیر میباشد:
Slack Wax (Oil + Wax)
Oil ۳۰%۵% Wax ۷۰%۵%
واکس ما در آخر همان پارافین میباشد همان فرمول عمومی آلکانها یعنی CnH2n+2 را دارد.
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .