عنوان :
تعداد صفحات : ۲۳
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
در جامعه ی اسلامی تعلیم وتربیت دو رکنی هستند که از یکدیگر جداناپذیرند.انسان به کمک آن دو می تواند پله های ترقی را طی کند و استعداد های درونی خود را پرورش دهد و شکوفا سازد. اهمیت تعلیم و تربیت بر کسی پوشیده نیست. امروزه به این دو رکن توجه ویژه ای شده است به طوری که در بسیاری از عرصه های مختلف از این دو کمک می گیرند.
با وجود گسست های فراوان در مفهوم ،قلمرو،روش ها و اصول تعلیم و تربیت و نظریات مختلفی که درباره این دو واژه از طرف دانشمندان و علما و سایرین ارائه شده است تعلیم و تربیت در عرصه های مهم دیگری به ویژه در فرآیند تکامل و تعالی انسان و رسیدن به سرحد کمال مطلوب و آرمانی و رساندن انسان به هدف غایی خلقت که همان قرب به خالق می باشد هم نشین وهمراه هستند.
در این پژوهش سعی بر آن است که به آشنا کردن مخاطبان با اهداف ، روش ها ، مراحل ، اصول و مبانی ، و فلسفه تعلیم و تربیت آن هم از منظر دین اسلام و مسلمانان و کتاب آسمانی آنها – قرآن مجید – بپردازد.
کلید واژه ها:تعلیم وتربیت ، تزکیه،دانشمندان مسلمان، قرآن وروایات
چکیده ۵
درآمد ۶
معنی ومفهوم تربیت ۷
معنی و مفهوم تعلیم ۸
فلسفه تعلیم و تربیت ۹
روش فلاسفه و دانشمندان ایران ۹
رئالیسم اسلامی ۱۰
تزکیه و تعلیم وتربیت ۱۱
تزکیه قبل از تعلیم ۱۳
آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت ۱۴
مسکویه ۱۴
اهداف تربیت ۱۴
مراحل تربیت ۱۶
اصول تعلیم و تربیت ۱۶
روشهای تربیت ۱۷
شیخ اشراق ۱۸
اهداف تعلیم و تربیت ۱۸
اصول تعلیم و تربیت ۱۹
روش های تربیتی ۲۰
نتیجه گیری ۲۱
منابع و مآخذ ۲۳
۱-قرآن کریم
۲-باهنر،محمدجواد،گفتارهای تربیتی،۱۳۷۰،تهران،ج۱
۳-شریعتمداری،علی ، جامعه و تعلیم و تربیت ،۱۳۶۲،تهران،ج۱
۴-کریمی،عبدالعظیم،تربیت چه چیز نیست؟۱۳۸۱،تهران،ج۱
۵-شریعتمداری،علی،اصول و فلسفه تعلیم وتربیت،۱۳۶۴،تهران،ج۱
۶-شکوهی،غلامحسین،تعلیم و تربیت و مراحل آن،۱۳۶۸،مشهد،ج۱
۷-میالاره،گاستون،تعلیم و تربیت جدید،۱۳۶۶،تهران،ج۱
۸-اعرافی،علیرضا،آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن،۱۳۷۹،قم،تهران،ج
۹-علامه طباطبائی،اصول فلسفه و روش رئالیسم،۱۳۶۲،تهران،ج۳
در جامعه ی اسلامی تعلیم وتربیت دو رکنی هستند که از یکدیگر جداناپذیرند.انسان به کمک آن دو می تواند پله های ترقی را طی کند و استعداد های درونی خود را پرورش دهد و شکوفا سازد. اهمیت تعلیم و تربیت بر کسی پوشیده نیست. امروزه به این دو رکن توجه ویژه ای شده است به طوری که در بسیاری از عرصه های مختلف از این دو کمک می گیرند.
تعلیم وتربیت آدمی عملی است که دارای ارج و منزلت الهی و در عین حال کاری سخت و پیچیده است. به طوری که کانت در این باره می نویسد: “در بین ابداعات بشر دو تا از بقیه مشکل تر است : هنر مملکتداری و حکومت و هنر تعلیم و تربیت”.
در این پژوهش سعی بر آن است که به آشنا کردن مخاطبان با اهداف ، روش ها ، مراحل ، اصول و مبانی ، و فلسفه تعلیم و تربیت آن هم از منظر دین اسلام و مسلمانان و کتاب آسمانی آنها – قرآن مجید – بپردازد.
بر پای بست چنین نگاهی نوشتار پیش رو کوشیده است به این پرسش ها که تعلیم و تربیت چیست؟ تربیت مهم تر است یا تعلیم؟ آیا بین تعلیم و تربیت پیوستگی وجود دارد یا مرزهای جدایی بین آنهن به چشم می خورد؟ فلسفه تعلیم وتربیت چه چیز است؟ از منظر اسلام و قرآن پاسخ دهد.
تربیت از منظرهای متفاوت و معرفت های گوناگون ، تعریف های مختلفی را شاهد بوده است:
تربیت در لغت نشو و نما دادن ، زیاد کردن ، برکشیدن و مرغوب یا قیمتی ساختن است.خواجه نصیر الدین طوسی و امام محمد غزالی در این رابطه تعاریفی از تربیت را ارائه کرده اند.خواجه نصیر الدین طوسی معتقد است تربیت آدمی علاوه بر آنکه به پرورش تن مربوط می شود و باعث نشو ونما و افزایش ابعاد مادی وجود می گردد چه بسا که سبب تنزل صورت شی در ظاهر خود تحت تاثیر تربیت شود.(شکوهی ، ۱۳۶۸ ، ج ۱ ، صص ۲ و ۳ )
تربیت یعنی اینکه فرد بتواند خود را با محیط انطباق دهد و ارزشها و معلوماتی را که جامعه بر آن استوار است و فرد بهآن متعلق است انتقال دهد. فرهنگ لغات حکمه تربیت را رشد استعداد های جسمانی ، عقلانی ، و اخلاقی انسان تعریف می کند. تربیت به خودی خود هم می تواند هدف باشد هم وسیله.(میالاره، ۱۳۶۶ ، ج ۱ ، صص ۱۹ و ۲۲ )
در بعضی از تعاریف روی کلمه رشد بیشتر تکیه شده است. دونالد باتلر تعلیم و تربیت را کوششی می داند که توسط افراد مسن و رشد یافته به افرادی که کمتر رشد یافته اند منتقل می شود تا بدین منظور رشد بیشتری در آنها به وجود آید و زندگی انسانی آنها پیشرفت کند. (شریعتمداری ، ۱۳۶۴ ، ج ۱ ، ص ۷۵ )
عده ای از صاحب نظران تعلیم و تربیت و روان شناسان “تعلیم” را انتقال دادن معلومات به ذهن یادگیرنده و “تربیت” را فراهم کردن زمینه برای شکوفایی استعدادها تعریف کرده اند و عده ای دیگر ” آموزش” را انتقال دانش و ” پرورش” را انتقال ارزش می دانند.(کریمی ،۱۳۸۱ ، ج ۱،ص۲۳)
در تعریف تعلیم، سوگمندانه نمیتوان شاهد هم داستانی و یگانه اندیشی میان اندیشه ورزان این ساحت بود. از این سبب، تنها به تعریفهای زیر که بخشی از تعریفهای ارائه شده برای تعلیم است و موجهترین تعریف ها به نظر می آید،بسنده می شود.گفتهاند: تعلیم «پرورش نیروی فکری و بعد عقلانی انسان» و به تعبیر دیگر، «فراهم آوردن زمینه برای رشد و شکوفایی استعدادهای ذهنی انسان» است. (شریعتمداری، ۲۵) و نیز گفته شده است: تعلیم، «ایجاد خلاقیت و ابتکار در فکر و نیروی اندیشه انسان» است. (همان)
در شمار برآیندهای این تعریفها که از تعلیم آوردیم، به چند نکته میتوان اشاره داشت:
یک: تعلیم ناظر به شکوفا ساختن و به فعلیت در آوردن نیروی فکری یا ذهنی و عقلانی انسان است و از همین رو، تعلیم اختصاص به انسانها دارد، چه تنها انسان است که از نیروی تفکر و عقلانیت بهرهور است.
دوم: نیروی ذهنی و عقل آدمی امکان رشد و افزایش دارد و چنان نیست که از هنگام زاده شدن تا مردن، یکسان و در یک مرتبه قرار داشته باشد.
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .