عنوان :
تعداد صفحات : ۱۷
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
سبک زندگی را میتوان شیوه زندگی طبقات و گروههای اجتماعی مختلف جامعه تعبیر کرد کهدر آن افراد جامعه با پیروی از الگوهای رفتاری، باورها، هنجارها و ارزشهای اجتماعی و یاانتخاب نمادهای فرهنگی و منزلتی خاصی، تعلقات خود را نسبت به آن هویدا میکنند.
از آنجا که آگهیهای تجاری درنهایت با هدف انتقال اطلاعات و تغییر در رفتار مخاطبان قصد دارند موجبات افزایش مصرف کالایی خاص را پدید آورند و یا باورهای مشخصی را درباره کالاها یا خدمات مرتبط با آن در جامعه رواجدهند; مطالعه این پیامها از نقطه نظر مضامین، محتوا و فرم ارائه، قابل توجه و حائز اهمیت ویژهایاست، از آنجا که در تحقیقحاضر از یکسو باید به شناخت ویژگیها و صفات کمّی تبلیغات تجاری تلویزیونی پرداخت و ازسوی دیگر گرایشهای اساسی محتوای تبلیغات تجاری را در ارتباط با شیوه زندگی، مورد مطالعه وتجزیه و تحلیل قرار داد، از روش تحلیل محتوا که برای شناخت گرایشهای اساسی در محتوایوسایل ارتباط جمعی به کار میرود.
در نتیجه رسانهها و ابزارهای انتقال دهنده فرهنگ و فرهنگ سازان میتوانند با تغییر عوامل غیر اقتصادی موجب تغییر سلیقه و درنهایت تغییر الگوی مصرف شوند. تاثیر تبلیغات و آگهیها بر میزان مصرف فرد و افزایش آن یک امر شناخته شده در حوزه اقتصاد است. از آنجایی که زنان به عنوان مدیران خانه نقش بسیار مهمی در تعیین این الگوها، حفظ منابع انرژی و انتقال آموختهها به سایر اعضای خانواده دارند، نقش تلویزیون نیز در مخاطب قرار دادن زنان، آموزش و ارتقاء سطح آگاهی آنان در این زمینه بسیار پررنگتر میشود.
واژگان کلیدی: تلویزیون، سبک زندگی، تبلیغات تجاری، مصرف
چکیده ۴
مقدمه ۵
مساله شناسی ۶
روش تحقیق ۹
خلاصه یافته ها ۱۱
تاثیر برنامههای تلویزیونی بر مصرف گرایی زنان ۱۳
منابع ۱۷
مطالعات انجام شده بیانگر آن است که در حال حاضر بالغ بر ۷۵ درصد مردم تلویزیون نگاه میکنند و در معرض پیامهای تلویزیونی قرار دارند . بنابراین وقتی این رسانه تا این اندازه در بین عموم مردم نفوذ دارد .مناسبترین ابزار برای تحقق سبک زندگی اسلامی بشمار می رود .
دلایل دیگر تاثیر گذاری تلویزیون در میان مردم شامل:
– در بین رسانههای موجود به علت جذابیتهای بصری تلویزیون بیشترین طرفدار را دارد .
– تلویزیون مهمترین رسانهای است که در همه خانههای ایرانی حضور دارد و جزء لاینفک خانوادههای ایرانی شناخته میشود .
– تلویزیون بطور همزمان هم حضور دارد و هم نفوذ دارد. زیرا استفاده از این جعبه جادویی هیچگونه سواد رسانهای نیاز ندارد و همین که آنرا روشن کنند انتقال پیام صورت میگیرد.
– تلویزیون به دلیل جذابیت های تصویری و قدرت داستان گویی بالا بر بعد احساس انسان تاثیر بیشتری دارد. در نتیجه تاثیر آن بر فرد بیشتر و بتدریج عمیق تر است.
– در حال حاضر تلویزیون مرجع تمام اخبار و اطلاعات شناخته می شود. موضوعات را برای مخاطب ساده و عینی تر می سازد. بنابراین در حوزه سبک زندگی و ارائه الگو به دلیل جذابیت های زیاد ، تلویزیون در جایگاه برتری قرار دارد . رسانهای مانند تلویزیون روی همه اقشار جامعه تاثیرگذاراست و همانطور که برای همه گروههای سنی یک پیام تولید میکند، بازخورد یکسانی هم از آنها میگیرد. مثلا از یک کودک ۲ ساله تا پیرمرد ۸۰ ساله از دیدن یک سریال لذت میبرند و سعی میکنند که با تماشای آن سرگرم شوند و این قدرت تلویزیون را افزایش میدهد. برهمین اساس تلویزیون از جایگاه بسیار حساس وبالایی در تحقق سبک زندگی اسلامی برخوردار می باشد . امید است مدیران ، سیاست گذاران ، دست اندرکاران و برنامه سازان با توجه به اهمیت این جایگاه در تحقق رسالت خود واحیای سبک زندگی اسلامی بیش از پیش کوشا باشند.
امروزه مطالعه آگهیهای بازرگانی رسانهها از بعد مضامین و محتوای در برگیرندهآن به عنوان یک جهت مطالعاتی جامعهشناسی تبلیغات در وسایل ارتباط جمعی شناختهمیشود . اهمیت مطالعه در محتوای پیامهای تبلیغاتی قبل از هر چیز به آثار ناشی از انتشار پیامها معطوف میشود، از این رو تحلیل محتوای پیامهای انتشار یافته اولین گام در مسیر تحقیقاتزمینهیابی (۵) محسوب میشود.
بطورکلی به تبلیغات تجاری از دو منظر تئوریکی “انتقادگرا“ (۶) و “کارکردگرا“ (۷) نگاه می شود .
نگرش انتقادی، تبلیغات تجاری را همزاد نظام سرمایهداری میداند و از آن به مثابه یکی ۱ازمجراهای اصلی نفوذ و از مهمترین ابزارهای تحقق و ثبات این نظام تعبیر میکند.
هورکهایمر (۸) و آدرنو (۹) دو تن از پیشگامان نظریهپرداز انتقادی، اعتقاد دارند “کارکرد اصلیصنایع فرهنگی در عصر سرمایهداری پیشرفته، از میان برداشتن هرگونه امکان مخالفت اساسی باساخت سلطه مستقر است. جامعهای که در چنبره صنعت فرهنگی (۱۰) در غلتیده باشد، هرگونهنیروی رهاییبخش را از دست میدهد.”(بشیریه، ۱۳۷۶، ۱۸۵)
اما دیدگاه های کارکرد گرایی بر نقش مثبت و اثرگذار تبلیغات تجاری در رونق اقتصادی تأکیدمیکند و برای تبلیغ، وجهی مثبت در ایجاد اشتغال، توسعه بازار و فروش محصولات و رونق کسبو کار قایل است. گاهی اوقات، دیدگاه کارکردگرایی از منظر سیاسی و به منظور ایجاد تعادل و نظماجتماعی به نقش تبلیغات تجاری نگاه میکند. پارهای دیگر از نگرش ها، برای تبلیغات تجاری، نقش فرهنگ “هدایت از برون” قایلاند.
ویلیام لیس (۱۳) درکتاب “ارتباطاتاجتماعیدرتبلیغات” با توجه به یافتههای دیوید رایزمن (۱۴)اعتقاد دارد قدرت انطباق یابی انسان “دگر راهبر“ (۱۵) با محیطی که دایما در حال تغییر و تحول است، او را آماده پذیرش گروه های همتایان میکند.
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .