مقاله تیزهوشان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله تیزهوشان

تعداد صفحات : ۲۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

کودکان سرآمد ( تیزهوش) می توانند مهمترین سرمایه های مادی و معنوی یک جامعه تلقی شوند بهترین منابع اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی یک جامعه منابع انسانی آن جامعه است و برترین وجه منابع انسانی قدرت ذهنی بالا است.

بحث در مورد علل سرآمدی همانند سایر مباحث کلاسیک می تواند تحت عنوان دو شاخه وراثت و محیط صورت پذیرد. به هر حال در یک جمع بندی نهایی نمی توان به یکی از دو عامل به عنوان تعیین کننده نگریست بلکه اعتقاد به وجود هر دو عامل به عنوان مکمل یکدیگر منطقی ترین نگرشی است که می توانیم در این باره داشته باشیم .

در این مقاله به تاریخچه، تعریف، علل سرآمدی، ویژگیهای عمومی کودکان تیزهوش، تشخیص و ارزیابی و اقدامات آموزشی  می پردازد.

واژه های کلیدی: کودکان سرآمد، ویژگی های جسمی، ویژگی های اخلاقی، ویژگی های تحصیلی،تشخیص و ارزیابی، آموزش با استفاده از روش تسریع

فهرست مطالب

مقدمه     ۴
تاریخچه     ۵
تعریف     ۶
علل سرآمدی     ۸
ویژگیهای عمومی کودکان تیزهوش    ۹
ویژگی های جسمی     ۱۰
ویژگی های اخلاقی     ۱۰
ویژگی های شخصیتی     ۱۱
ویژگی های اجتماعی     ۱۲
ویژگی های تحصیلی     ۱۲
تشخیص و ارزیابی     ۱۳
اقدامات آموزشی     ۱۹
آموزش با استفاده از روش تسریع    ۱۹
منابع     ۲۴

منابع :

شریعتی درآمدی ، پرویز، روانشناسی کودکان استثنایی

سید عباس زاده ، میرمحمد ، آشنایی با تعلیم و تربیت کودکان تیزهوش

ویر جینا ، آموزش کودکان تیزهوش ترجمه اکرم کلانکی

افروز – غلامعلی ، مقدمه ای بر روانشناسی و آموزش و پرورش کودکان استثنایی

محمدعلی احمدوند – روانشناسی کودکان استثنایی

مقاله آنها تیزهوزترند-   انتشار روزنامه جام جم

و فرزانه غریبی –   روزنامه اطلاعات

رمی شو ، سرآمدهای ترجمه دکتر محمود نیاکاری .

پاکزاد ، کودکان استثنایی

مقدمه :

بدون شک همۀ ما به افرادی برخورده ایم که بسیار فراتر از سن یا زمان خود عمل می کنند. کسانی که استعدادشان ما را به تحسین وا داشته است دیده ایم کودکانی که همانند یک بزرگسال عاقل و گاه برتر از او می اندیشند وجود واژه هایی چون دانا ، زیرک ، عاقل ، باهوش ، تیزهوش ، نابغه ، سرآمده ، با استعداد ، تیزبین و متفکر و …. گواه آن است که افراد جامعه به کسانی که دارای قدرتهای ذهنی والا هستند به دیده تحسین می نگرند. کودکان سرآمد ( تیزهوش) می توانند مهمترین سرمایه های مادی و معنوی یک جامعه تلقی شوند بهترین منابع اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی یک جامعه منابع انسانی آن جامعه است و برترین وجه منابع انسانی قدرت ذهنی بالا است.

به هر شکل مهمترین سرمایۀ ملی هر کشور استعدادهایی هستند که در آن مرز و بوم به فرهنگ و تمدن خدمت می کنند و اعتلای مادی و معنوی آن جامعه را فراهم می آورند. آموزش و پروش ویژه ، جزئی از خدمات اولیه است که جامعه می تواند و باید برای این دسته از فرزندان خود ارائه کند. در واقع همان گونه که تعداد عقب ماندگان ذهنی در کل جمعیت خیلی کم است متقابلاٌ تعداد نوابغ و سرآمدها و افراد پر استعداد جامعه نیز بسیار کم است . به همین علت نیز آنها معمولاٌ در روزمره استثناها تلقی می شوند و آموزش و پرورش آنها نیز استثنایی است . چرا که به روشها ، محتوا و امکاناتی خلاف معمول نیاز دارند . با وجود اینکه جداسازی مدارس این کودکان و طرح برنامه ی آموزشی خاص برای آنان نخستین گام و گامی ضروری است اما به هیچ وجه کافی نیست.

تاریخچه :

پدیدۀ پرهوشی و پر استعدادی امری تازه نیست. از آغاز زندگی اجتماعی انسان ، همواره تفاوتهای فردی وجود داشته است در زمانهای اولیه آدمی با همنوعان رو به رو بوده است که با زیرکی و صرف کمترین میزان انرژی در سریعترین زمان ممکن به صید و شکار موفق می شده اند.

جامعۀ انسانی همواره از دیرباز برای این افراد احترامی خاص قائل بود. گاه آنها را به ریاست قبیله ، گاه به سمت ریش سفیدی و گاه آنها را فرماندۀ قشون خود می کرد. به هر حال مردم می کوشیدند به گونه های متفاوت از این توان بالای ذهنی حداکثر استفاده را ببرند. شاید قدیمیترین سند که دال بر این مدعا یعنی توجه به کودکان سرآمد را بتوان در کتاب « جمهوریت » افلاطون جستجو کرد. او برای جامعه ایده آل خود تجویز می کند کودکان پر استعداد را از طفولیت شناسایی کنید و به پرورش آنان اقدام نمایید تا در آینده از جمله دولتمردان گردند.

در شرق در قرن ۱۵ سلطان محمد فاتح مدرسه ای مخصوص در قصر خود ساخت . او دستور داد مستوفیان ویژه سلطنتی زیباترین ، قویترین و باهوش ترین کودکان امپراطوری را شناسایی و به قصر آورند تا در این مدرسه به تحصیل بپردازند و پس از اتمام تحصیلات معمولاًً به مناصب مهم مملکتی گمارده می شوند. در سال ۱۹۴۶ خانم ویلیامسون و خانم استرانگ بنیان گذاران انجمن کودکان پر استعداد آمریکا شدند این انجمن با هدف تشخیص و ارزش نهادن کار خلاق کودکان پر استعداد ، انتشار مقالات و کتب به منظور اشاعه ی این اندیشه ها و جلب افکار عمومی به منظور انجام اقداماتی برای ردیابی زودرس کودکان پر استعداد شروع به کار کرد.

همین انجمن در سال ۱۹۵۱ کتاب « کودک پر استعداد » را منتشر کرد که جزء اولین کتابها است که در این حیطه به چاپ رسیده است در شوروی سابق به دلیل نظام فکری حاکم از ارائه هر گونه آموزش خاص خودداری شد و به همین علت هیچ گونه سابقۀ مشخصی در دهه های اخیر به چشم نمی خورد. در اروپا توجه اندکی به این کودکان شده بود.

25,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.