مقاله جاذبه های توریسم بافت قدیم دزفول از جنبه معماری

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله جاذبه های توریسم بافت قدیم دزفول از جنبه معماری

تعداد صفحات : ۲۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله به  بررسی جاذبه های توریسم بافت قدیم دزفول از جنبه معماری می پردازد. مسجد جامع دزفول بزرگترین و مهمترین مسجد دزفول است که در خیابان خمینی و در یک خیابان فرعی متصل به آن با گستردگی کوچکی در جلو درب اصلی خود واقع گردیده است. این بنا که در یک طبقه ساخته شده دارای یک صحن بزرگ بوده که در دو جبهه آن ساخت و ساز انجام گرفته است و نماهای آجری سقفها و ستونهای سنگی بسیار زیبایی دارد. کالبد اصلی بنا در جبهه جنوبی آن که هسته اولیه مسجد است ، سنگی می باشد. مسجد دارای یک نمازخانه و محراب اصلی و دو شبستان پر ستون در دو طرف است و در قسمت شرقی نیز فضاهایی به عنوان فضاهای خدماتی و پشتیبانی واقع شده است. این مسجد در دوره های مختلف تکامل یافته و در هنگام جنگ نیز قسمتی از آن مورد اثابت موشک قرار گرفته است . که در همان زمان دوباره بازسازی گردیده است.

پل قدیمی دزفول بر پایه های پل متعلق به دوره ساسانیان (۲۴۴ – ۶۵۰ میلادی ) بنا شده است و نواحی شرقی و غربی شهر دزفول به هم متصل مس یازد. این پل در دوره صفوی (۶۵۰-۱۱۰۶ قمری) و قاجار ( ۱۲۰۲ -۱۳۴۰ قمری ) تعمیر شد. پل قدیمی دزفول ۱۴۵ دهانه دارد که آبرو رودخانه است. در بین هر دو دهانه بزرگ یک طاقنمای کوچک وجود دارد که وسط پایه بزرگی قرار گرفته و بوسیله پلکانی به وسط بستر رود راه دارد.

واژه های کلیدی: مسجد جامع دزفول، رودخانه دز ، شهر جندی شاپور، بقعه شاه خراسان، آسیابهای رعنا، صنایع دستی

فهرست مطالب

مقدمه ۴
مشخصات جغرافیایی و اقلیمی دزفول۶
جمعیت شهرستان دزفول۷
وضعیت اقتصادی ۸
وضعیت آب هوایی۹
شهر باستانی جندی شاپور۱۰
آثارها و بناهای تاریخی ۱۱
رودخانه دز۱۳
خانه های قدیمی ۱۶
بازار۱۷
بقعه شاه رکن الدین۱۸
بقعه شاه خراسان۱۹
بقعه مقوم ۱۹
بقعه پیر رودبند۱۹
بقعه سبزقبا۲۰
پل قدیمی دزفول۲۱
مسجد جامع دزفول ۲۱
آبشار شوی۲۲
مرمت و نوسازی حمام کورناسیون۲۲
ساباط بافت قدیم۲۳
آسیابهای رعنا۲۳
صنایع دستی دزفول۲۳
ویژگیهای فرهنگی و هنری ۲۵
منابع ۲۷

 منابع :

فرهنگ مردم دزفول

دزفول در یک نگاه –  تألیف : سید خلف موسوی

دیار شهریارا –  تألیف : احمد اقتداری

راهنما و نقشه گردشگری دزفول

مقدمه :

مردم شهرستان دزفول مانند سایر مردم شهرهای ایران اسلامی ، مردمی خونگرم ، مهمان نواز ، دانش دوست می باشند . دزفولی ها مردمی کوشا و پرتلاش بوده و به همین خاطر صنایع دستی توسط صنعتگران دزفولی از دیرباز در این منطقه رواج داشته است .

دزفول از نظر اجتماعی دارای انسجام ، همدلی و اتحاد و در عین حال دارای ترکیب خاص قومی می باشد . این مردم از قدیم الایام موجب ترقی و پیشرفت اقتصادی ، اجتماعی آنان تلقی می شده است و با بهره گیری از استعدادهای بالقوه و بالفعل فراوان خود گامهای بلندی بسوی ترقی پیموده است . سکنه دزفول از دیرباز مردمی شیعه مذهب و از موالی صدیق اهل بیت، عصمت و طهارت بوده اند .

 اعتقادات راسخ دینی از دیرباز در میان مردم دزفول وجود داشته است، وجود مساجد فراوان ، اماکن متبرکه ، بقاع و زیارتگاه های متعددی و روحانیت اصیل و ریشه دار ، خود دلیلی آشکار بر وجود عمق احساسات و اعتقادات مردم دزفول می باشد .

مراسم عزاداری سرور شهیدان امام حسین (ع) از عمق و اصالت خاصی برخوردار بوده و برگزاری مراسم نوحه خوانی ، عزاداری ، سینه زنی ، زنجیرزنی ، شبیه خوانی و مجالس پر شور روزه و … از دیرباز با شیوه سنتی مرسوم بوده ، به این دلیل سکنه دزفول شیعیانی راسخ و پاک سرشت می باشند .

وجود همین ریشه های عمیق اعتقادی شیعی در میان مردم متعهد دزفول بخصوص جوانان پرشور و متدین این شهر باعث شد تا در شکوفایی و پیروزی انقلاب اسلامی با رهبری حضرت امام خمینی (ره) همدوش با سایر نقاط کشور نقش خود را بخوبی ایفا کند .

زنان این شهرستان از لحاظ موقعیت اجتماعی در حد مطلوبی قرار دارند و در تمام صحنه های اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و … همدوش با مردان ، حضوری فعال دارند و با توجه به بافت نسبتاً سنتی و بومی مردم این شهرستان ، زنان پایبند به خانواده بوده و به دلیل همین نقاط قوت ، آمار طلاق در حد پایینی است .

 و اما سواد آموزی و تحصیل زنان در این شهرستان بعد از انقلاب اسلامی رشد چشمگیری داشته ، بطوری که هم اکنون تعداد دانش آموزان دختر و پسر در حد نسبتاً مساوی قرار دارند و از سوغات های معروف این شهر، کلوچه های تنوری خوشمزه ، پرتقال که معروفیت خاص به خود را دارد و گلهای زیبای این شهر و قلم نی های آن و صنایع دستی این منطقه خون گرم .

مشخصات جغرافیایی و اقلیمی دزفول

طول جغرافیایی دزفول : بین ۴۸ درجه و ۲۰ دقیقه تا ۴۸ درجه و ۳۱ دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار دارد.

شهرستان دزفول با مساحت ۴۷۶۲ کیلومتر مربع شمالی ترین شهر استان خوزستان محسوب می گردد که از سمت شمال به استان لرستان و از شرق به شهرستان مسجد سلیمان و استان چهار محال بختیاری و از شمال غربی به شهرستان اندیمشک و از جنوب به شهرستان شوشتر و اهواز و از سمت غرب به شهرستان شوش دانیال محدود می گردد. ارتفاع شهرستان دزفول از سطح دریا ۱۴۳ متر می باشد ، آب و هوای دزفول صحرایی بوده و دارای تابستانهای گرم و زمستانهای معتدل است. ناحیه شمالی دزفول کوهستانی و ناحیه مرکزی و جنوب آن دشت می باشد و مرتفع ترین قله های کوههای شمالی دزفول قله کرناس به ارتفاع ۲۵۵۰ متر و قله کوه سالن به ارتفاع ۲۴۶۴ متر است. جمعیت این شهرستان طبق سرشماری سال ۱۳۸۱ معادل ۳۸۶۴۲۴ نفر است. رودخانه دز که ازبزرگترین رودخانه های استان و تامین کننده آب مصرفی کشاورزی ، صنعتی و خانگی می باشد. محصولات عمده کشاورزی این شهرستان عبارتند از : گندم ، جو ، ذرت ، صیفی جات و سبزیجات ، چغندر قند و مرکبات که بخش عمده ای از آنها نیز به خارج از کشور صادر می شود. برای بهره برداری از آب رودخانه در سد چند منظوره دز احداث گشته است که از نظر تنظیم آب رودخانه دز ، کنترل سیلاب و تولید نیرو و تامین آب مورد نیاز ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی دزفول و شهرستان شوش را تحت پوشش قرار می دهد.

25,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • پایان نامه بررسی وضعیت مسکن دزفول
  • مقاله تاریخچه دانشگاه آزاد دزفول
  • مقاله مدیریت استراتژیک در صنعت توریسم
  • مقاله بقعه های متبرکه دزفول
  • مقاله جغرافیا و صنعت توریسم کشور ژاپن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.