مقاله جایگاه حقوق تطبیقی و ضرورت بازنگری در آموزش آن

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله جایگاه حقوق تطبیقی و ضرورت بازنگری در آموزش آن

تعداد صفحات : ۳۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مقاله در دو بخش می باشد. بخش اول ماهیت وجایگاه حقوق تطبیقی در سه مبحث لقی حقوق تطبیقی بعنوان یک روش علمی، به عنوان یک دانش مستقل حقوقی و به عنوان یک برنامه آموزشی را توضیح می دهد. در بخش دوم و ضعیت آموزش حقوق تطبیقی در ایران، نظام مطلوب آموزش حقوق تطبیقی با توجه به تجربه برخی کشورهای اروپایی را وضیح می دهد.

تحولات اقتصادی ـ اجتماعی و پیشرفت فناوری، جهان را به سرعت به سمت یکنواخت سازی نظام حقوقی پیش می برد و تا هنگامی که این رؤیا به واقعیت بپیوندد، گسترش ارتباطات و تعاملات بین المللی، ضرورت آشنایی با حقوق کشورهای دیگر را صورتی غیر قابل انکار بخشیده است.

بی تردید هم در جریان یکنواخت سازی و هم در عرصه تعاملات اقتصادی بین المللی یکی از مهمترین مزیت های هر کشور، داشتن حقوقدانان و مذاکره کنندگان آگاه و مسلط به مفاهیم و نهادهای حقوقی کشورهای دیگر است.

واژه های کلیدی: حقوق تطبیقی، روش علمی، دانش مستقل حقوقی، برنامه آموزشی،

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
بخش نخست : ماهیت وجایگاه حقوق تطبیقی     ۵
تلقی حقوق تطبیقی بعنوان یک روش علمی    ۵
تلقی حقوق تطبیقی به عنوان یک دانش مستقل حقوقی     ۹
حقوق تطبیقی به عنوان یک برنامه آموزشی     ۱۳
بخش دوم : آموزش حقوق تطبیقی    ۱۵
وضعیت آموزش حقوق تطبیقی در ایران    ۱۵
نظام مطلوب آموزش حقوق تطبیقی با توجه به تجربه برخی کشورهای اروپایی.    ۱۹
برخی نکات مهم در آموزش حقوق تطبیقی    ۲۴
نتیجه    ۲۷
منابع    ۲۹

منابع:

[۱] – داوید، رنه : نظام های بزرگ حقوقی معاصر، ترجمه آقایان دکتر حسین صفایی، دکتر محمد آشوری، دکتر عزت الله عراقی(تهران:مرکز نشر دانشگاهی، ۱۳۶۹)، ص ۵

۲ – Kahn -Freund, O.: Comparative Law as an Academic Subject, Law Quarterly Review, Vol.40, 41, 1966

۳- de Cruz, P.: Comparative Law in a Changing World.

London/Sydney, 1999, p.

۴ – Gutteridge, H.: Comparative Law: An Introduction to the Comparative Method of Legal Study and Research.Cambridge University Press, 1949.

۵ – Kiekbaev, Djalil I.: Comparative Law: Method, Science or Educational Disciplineی, Electronic Journal of Comparative Law, Vol.7.3 September 2003

۶- Szabo, I.: Sravnitelnoye Pravovedeniye (Kritika Sovremennoy Burjuaznoy Teorii Prava).Moskva, 1969, p.Quoted by Kiekhaev, Djalil I.: 8 – Sacco, R.: Legal Formants: A Dynamic Approach to Comparative Law (Installment I of II), American Journal of Comparative Law, Vol.

۷ – Samuel, G.: Comparative Law and Jurisprudence, International and Comparative Law Quarterly, Vol.

مقدمه

تا دهه های اخیر، مطالعه تطبیقی در رشته حقوق، عمدتاً از نظر تحقیقات تاریخی یا فلسفی در زمینه حقوق و یا کمک به اصلاح و تقویت نظام حقوقی ملی مورد توجه قرار می گرفت و از این رو افراد معدودی با انگیزه های شخصی در این عرصه فعالیت داشتند(داوید، ۱۳۶۹)

با تحولات عظیم و گسترده ای که در دهه های اخیر در عرصه بین المللی و در ابعاد گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی رخ داد، سرنوشت ملت ها به گونه ای فزاینده در هم تنیده شد و سطح روابط آنها به نحوی ارتقاء یافت که می توان روابط بین المللی اتباع کشورها را با روابط شهروندان ایالات یک کشور فدرال در چند دهه قبل مقایسه نمود.

گسترش روابط ملت ها با یکدیگر و بروز مسائل حقوقی جدید در این رابطه، ضرورت آشنایی آنها با حقوق یکدیگر را به حدی رساند که مطالعه تطبیقی حقوق به یکی از عناصر ضروری مطالعات حقوق تبدیل شد و فراتر از آن جنبشی تحت عنوان « یکنواخت سازی [۱]»حقوق با هدف تسهیل روابط اتباع کشورهای مختلف با یکدیگر به تدریج شکل گرفت.

اگر تا دو دهه قبل هنوز در مورد ضرورت مطالعات تطبیقی در عر صه حقوق تردیدهایی وجود داشت، امروزه حقوقدانی را نمی توان یافت که اهمیت حقوق تطبیقی را انکار نماید، در واقع، جریانهای قوی همکاری های بین المللی در نیمه دوم قرن بیستم که در کنار پیشر فتهای علمی و فناوری و تغییرات در حیات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جوامع رخ داد، وحدت کشورهای اروپایی در اتحادیه اروپا، تحول علمی بزرگی تحت عنوان « حقوق اروپایی » و تفکر نظم حقوقی نوین اروپا، حقوق تطبیقی را به جزء گریز ناپذیر برنامه آموزشی دانشکده های حقوق در بسیاری کشورهای دنیا بویژه اروپا و آمریکا تبدیل کرد.با این حال هنوز در مورد جایگاه مطالعات تطبیقی، روش انجام مطالعه و نحوه آموزش حقوق تطبیقی بحث های فراوانی وجود دارد.

هدف این مطالعه، بررسی موارد فوق و پیشنهاد اصلاح در نظام آموزش حقوق تطبیقی در دانشکده های حقوق کشور است که در دو بخش شامل بررسی جایگاه حقوق تطبیقی و آموزش حقوق تطبیقی ارائه می شود.

بخش نخست : ماهیت وجایگاه حقوق تطبیقی :

علیرغم آنکه حقوق تطبیقی، طی چند دهه اخیر، موضوع بحث های داغ دانشگاهی و مدافه علمی بوده است، هنوز در مورد جایگاه آن در ساختار علوم قضایی معاصر، ابهاماتی وجود دارد.

از آغاز پیدایش حقوق تطبیقی در اوایل قرن بیستم میلادی، حقوقدانان تطبیقی همواره با این پرسش اساسی مواجه بوده اند که حقوق تطبیقی را باید در نفس خود یک « علم » دانست یا یک روش علمی و یا یک برنامه آموزشی ؟

در این مبحث به بررسی دیدگاههای مختلف در موضوع فوق می پردازیم.

الف : تلقی حقوق تطبیقی بعنوان یک روش علمی:

برخی از حقوقدانان، حقوق تطبیقی را صرفاً یک روش مطالعه علمی یعنی روش تطبیقی می دانند.

به اعتقاد لین دسته از حقوقدانان،به مدد بکارکیری روش تطبیقی است که امروزه شناخت کلیات و خصوصیات نظامهای حقوقی مختلف دنیا میسر شده است.

از جمله نویسندگان طرفدار این دیدگاه می توان به Pollock ، David، Gutteridge، Patterson ، Grossfeld، Kahn-Freund و Szabo اشاره کرد.

در دهه های ۱۹۵۰، ۱۹۶۰و۱۹۷۰، گرایش غالب در بین حقوقدانان تطبیقی، تردید در وجود علم حقوق تطبیقی و تلقی آن به عنوان یک روش مطالعه علمی بود.

استدلال این دسته از حقوقدانان این بود که اگر بخواهیم حقوق تطبیقی را یک دانش مستقل به حساب آوریم چه چیزی موضوع آن را تشکیل می دهد ؟ به همین خاطر به عنوان یک امر مسلم، گفته می شد که حقوق تطبیقی فقط عبارت است از روشهای متنوع تحقیقات حقوقی(Kahn,1966, de Cruz, 1999 –(Freund.

نتیجه این دیدگاه آن است که حقوق تطبیقی به عنوان روش مطالعه، صرفاً به مقایسه ومقارنه بین نظام های حقوق مختلف می پردازد.

با اینکه آنچه که امروزه حقوق تطبیقی نام گرفته است غالباً همراه با مقایسه است، لیکن همیشه تفاوت ها و اختلافاتی در مورد این نظریه از حیث هدف و موضوع مقایسه وجود دارد.

مقایسه، علی الاصول بایستی روش مند صورت پذیرد.

از این رو برخی نویسندگان حقوق تطبیقی نوشته های خود را به تبیین همین روش اختصاص داده اند.

برای مثال اچ کاتریج، تمام کتاب خود در مورد حقوق تطبیقی را به بررسی روند مقایسه ( تطبیق ) اختصاص داده است (Gutteridge,1949).

30,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.