مقاله جذب نور در تاریکی با الگو از چشم گربه

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله جذب نور در تاریکی با الگو از چشم گربه

تعداد صفحات : ۱۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

چشم‌گربه‌ها دارای یک لایه مخصوص سلولی در پشت شبکیه یا ریتن است که Tafetum lucidum (یا فرش درخشان) نامیده می‌شود. این لایه براق سلولی همچون آینه عمل کرده و مجدداً نور را به سلولهای شبکیه بازتاب می‌نماید.

بنابراین در یک شرایط نسبتاً تاریک، چشمان گربه تمام نورهای موجود را جمع‌آوری کرده و به شبکیه این شانس مجدد را می‌دهد که تمام فتونها یا ذرات نور موجود را جذب نماید. گربه‌های خانگی تنها حیوانات مجهز به این دستگاه افزاینده نور نیستند بلکه گربه‌های بزرگی همچون ببرها، پلنگها، شیرها، آهوهای جنگلی، نهنگهای اقیانوسی و حتی سگهای خانگی نیز مجهز به این دستگاه فرش درخشان می‌باشند.

قدرت بینایی گربه‌ها در شب خیلی بیشتر از انسانهاست و آنها با قدرت گیرایی حداقل نور موجود در محیط بیشترین استفاده را در جهت فعالیتهای خود می‌برند. اگر ما بتوانیم از این قدرت و از این خصوصیت لنز گربه الگوبرداری کنیم و لنزهایی بسازیم که در روشنایی قدرت جذب و ذخیره نور را داشته باشند و در شب از آن ذخائر استفاده کنیم کمک خیلی بزرگی در امر بهینه‌سازی مصرف انرژی کرده‌ایم.

واژه های کلیدی: آنوتومی چشم،چشم گربه، شبکیه، عدسی،

فهرست مطالب

مقدمه:    ۱
آنوتومی چشم:    ۲
اجزای چشم شامل:    ۲
شبکیه Retina:    ۵
چشمان گربه:    ۶
گربه‌ها چگونه در تاریکی می‌بینند؟    ۸
تفاوت چشم گربه‌ها:    ۹
تطابق چشمان گربه:    ۱۰
نتیجه گیری:    ۱۰
ضمیمه:    ۱۲
فاکتورهای علمی در روشنایی:    ۱۲
فاکتورهای روشنایی که بر قابل رویت بودن موثرند:    ۱۳
منابع و مأخذ:    ۱۵

منابع و مأخذ:

۱- کلیات چشم‌پزشکی ، تالیف: دانیل و وگان، مترجم : دکتر محسن ارجمند

۲- کتب مربوط به دامپزشکی

۳- رساله‌ی تحقیقاتی آناتومی چشم

مقدمه:

و آنچه را که در آسمان‌ها و زمین است و همه از اوست. به تسخیر شما درآورده‌اند، به درستی که در این امر نشانه‌هایی برای مردم اندیشمند است.                         (قرآن کریم)

از آیات شریفه‌ی فوق در می‌یابیم که هر چیز که در این جهان است بدون حکمت نیست و همگی به دلایلی خلقت یافته‌اند و خلقت موجودات صرفاً به دلیل ادامه‌ی چرخه‌ی حیات و بقای الکوسیستم نبوده بلکه اهدافی در آنها وجود دارد که خداوند همه‌ی آنها را خلق کرده تا افراد اندیشمند آنها را دریابند و در جهت بهبودی اوضاع جهان استفاده کنند.

با جهان مدرنیته‌ی امروز و با پیشرفت‌های فراوانی که جهان را متحول کرده است، وسعت دانش و اطلاعات انسانها افزوده گشته و جهان را به تفکری شگرف و بهتر واداشته و این امکان را به تمامی مردم جهان بخشیده است اما کسی که در آیات خدا تامل کند بیشتر موفق می‌شود.

دانشمندان بزرگ مبنای کار خود را بر این اساس قرار داده و باعث پیشرفت نسبی علم در جهان شده‌اند ما نیز همانند آنان می‌کوشیم تا به سهم خود از اسرار این جهان پرده‌برداریم و هر روز به علم و دانش تشنه‌تر شویم. تا همانند هم وطنان خود پرچم پر افتخار کشور را بر فراز جهان برافراشته و خدمت خود را به مردم عزیز میهنمان ثابت نماییم.

آنوتومی چشم:

آناتومی چشم را ابتدا با بررسی کاسه چشم (orbit) آغاز می‌کنیم.

کاسه‌های چشم بصورت دو حفره‌اند که حاوی کره‌های چشم، عضلات، عروق و اعصاب مربوط به دستگاه اشکی، همراه با مقدار متغیری بافت چربی نرم می‌باشند. حفره کاسه چشم شبیه هرمی چهارضلعی است که راس آن در عقب واقع شده است. دیواره‌های داخلی راست و چپ کاسه چشم موازیند و توسط بینی از هم جدا شده‌اند. در هر کاسه چشم (اربیت) دیواره‌های داخلی و خارجی زاویه‌ای ۴۵ درجه تشکیل می‌دهند در نتیجه زاویه بین دو دیواره خارجی قائمه می‌شود. شکل اربیت را به گلابی‌ای تشبیه می‌کنند که عصب بینایی (oftie nerve) دم آن را می‌سازد. قطر محیط قدامی قدری کوچکتر از ناحیه بلافاصله پشت لبه است، بنابراین حاشیه محافظ محکمی را می‌سازد.

اجزای چشم شامل:

– پلکها: پلکها پرده نازکی مرکب از پوست، عضله، بافت فیبروزی و غشاء مخاطی هستند که چشم را در برابر محرک خارجی محافظت می‌کنند. بعلاوه مقدار نور ورودی به چشم را تنظیم کرده و اشک را بروی کره چشم پخش می‌کنند. اگر پلکها کاملاً بسته باشند حدود ۱% نور محیط وارد چشم می‌شود. وقتی پلکها باز هستند فضای بیضی شکلی را ایجاد می‌کنند که شکاف پلکی نام دارد طول آن حدود mm 30 و بیشترین ارتفاع آن در وسط حدود mm 12 است .

همچنین لبه‌های پلک حدود mm 2 عرض دارند..

– ملتحمه conjunctiva: غشاء مخاطی نازک و شفافی است که سطح داخلی پلکها و بخش قدامی صلبیه را می‌پوشاند. ملتحمه اولین جایی است که با محیط خارج یا میکروبها در تماس است و بنابراین احتیاج به محافظت دارد.

20,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.