مقاله جغرافیا و صنعت توریسم کشور لهستان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله جغرافیا و صنعت توریسم کشور لهستان

تعداد صفحات : ۶۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله درباره ملاحظات تاریخی، ملاحظات جغرافیایی، ملاحظات سیاسی، ملاحظات اقتصادی و ملاحظات علمی در کشور لهستان توضیح می دهد.

کشور لهستان از شمال شرقی و مشرق به جمهوریهای لیتوانی ، بیلوروسی (یا روسیه سفید) واوکراین وازجنوب به جمهوریهای چک واسلواکی ، از مغرب به جمهوری آلمان واز شمال به دریای بالتیک وخلیج داتریک محدود می شود .

آب وهوای لهستان بین معتدله واقیانوسی است.زمستانها سردو طاقت فرساست.درجه حرارت در تابستان تا ۳۳ درجه بالای صفر میرسد و دربعضی نقاط آب و هوا معتدل و مرطوب است و روی هم رفته آب و هوای لهستان متغیر است و درجه حرارت متوسط سالیانه آن بین ۶ تا ۸/۸ سانتی گراد میرسد.باران درنواحی جلگه ای کمتر ولی در مناطق کوهستانی بیشتر است و میزان متوسط باران سالیانه در سطح کشوربه شش هزار میلیمتر درسال میرسد. آب وهوای لهستان در فصل پاییز و سراسر زمستان تا اواسط فصل بهار بسیار سرد و طاقت فرساست .

ازدیر زمان لهستان دارای اقتصاد سوسیالیستی مبنی بر برنامه ریزی متمرکز دولتی بوده است .تا قبل از جنگ جهانی دوم اقتصاد این کشور بیشتر به کشاورزی ،دامپروری وصنایع دستی متکی بوده است.امابا اجرای ۷برنامه عمرانی پنج ساله که از ۱۹۵۰ م به مورد اجراگذارده شد ، تحولات زیربنایی قابل توجهی درساخت نظام اقتصادی این کشورمرحله به مرحله به وجود آمد.بامقایسه بین آمار و ارقام موجود درارتباط بامیزان درآمد ملی لهستان درسالهای گذشته مشخص می شود که باگذشت زمان ازسهم بخش کشاورزی کاسنه شده و درمقابل بخش صنعت رشد قابل توجهی رانشان می دهد.تا حدی لهستان به عنوان یکی از کشورهای بزرگ صنعتی به شمار رفته وبعد ازشوروی دومین قدرت اقتصادی درکومکن بود.

 واژه های کلیدی: لهستان، ملاحظات تاریخی، ملاحظات جغرافیایی، قانون اساسی، جمعیت، ملاحظات اقتصادی و ملاحظات علمی

فهرست مطالب

ملاحظات تاریخی    ۷
ملاحظات تاریخی    ۸
اقوام و نژادها    ۹
ملاحظات جغرافیایی    ۱۱
موقعیت جغرافیایی    ۱۱
آب وهوا    ۱۳
ملاحظات سیاسی    ۱۴
قانون اساسی    ۲۰
ویژگیهای قوای سه گانه    ۲۱
شورای وزراء    ۲۲
قوه قانونگذاری    ۲۲
قوه قضا ئیه    ۲۳
ملاحظات اقتصادی    ۲۴
سیستم اقتصادی [۴۰]    ۲۴
امورمالی    ۲۷
بخشهای اقتصادی    ۲۸
معادن    ۲۹
صنایع    ۳۰
ملاحظات علمی    ۳۱
نرخ افراد با سواد    ۳۳
جمعیت    ۳۶
رشدجمعیت    ۳۷
مهاجرت    ۳۷
زبان وخط    ۴۰
ارتباطات    ۴۱
مطبوعات    ۴۲
رادیو وتلویزیون    ۴۲
پذیرش وتحصیل در دانشگاههای لهستان    ۴۴
ساختارآموزشی    ۴۴
اصلاحات ساختاری    ۴۷
بانک ING در لهستان[۱]    ۵۳
پی نوشت ها :    ۵۸

ملاحظات تاریخی

نام بین ا‌لمللی جمهوری خلق لهستان پولند [۱] و نام محلی آن پولسکا [۲] است . [۳] پلنی نام فرانسوی کشورلهستان است. [۴] بنا به یک روایت افسانه ای حدود بیش از یکهزارسال پیش درسرزمین کنونی لهستان قومی زندگی میکرده‌اندکه به نامLAH خطاب میکردند.

وقتی نخستین باردرلهستان دولت مستقلی تشکیل شد به همین مناسبت نام قدیمی رابه این سرزمین اطلاق می کردند درنتیجه مردمان اولیه این کشورله نامیده شدند.کشورهای شرق نیز به تبعیت از همسایگان وسرزمینهای دور وبر لهستان اهالی و ساکنین آنجا را له می نامیدند.امپراطوری عثمانی،ترک ها و تاتارهاکه قسمت اعظمی از سرزمینهای اروپای شرقی امروز را تصرف کرده بودندبه سوی مرزهای شرقی وجنوبی لهستان پیشروی
می کردندواطراف آنراکاملا احاطه کرده بودند به نام له [۵] وسپس لهستان را ازملتهای همسایه و اطراف این سرزمین اقتباس نمودند،پس از آنها ،ایرانی ها نیز به تبعیت از ترکان عثمانی به این کشور لهستان می گفتند ودراصل نا‌م را از ترک ها فراگرفتند.علاوه براین جای گفتگو ست که غیراز اقوام له ،قوم و قبیله های دیگری نیز درنواحی مرکزی لهستان می زیستندکه آنان به پولنی [۶] یا پولونی مشهور بودند . [۷]

ادوارباستانی وتاریخی کشور لهستان مانند ادوار تاریخی بسیاری ازملل متمدن روی زمین آمیخته به افسانه وقصص و حکایات اغراق آمیز و شگفت انگیز است.

بنابر اسناد قطعی ومطمئن آغاز تاریخ کشور ملت لهستان راباید از نیمه اول قرن۱۰میلادی (قرن ۴هجری )محسوب داشتکه با مقایسه باتاریخ ایران از آغاز زمامداری هخامنشیان تاریخ لهستان مدت پانزده قرن جوانتر وجدیدتر است.حدود ده قرن پیش بعضی از اقوام اسلا و مانند پولانها ویسلانها و سیلزینها درتحت فشاراقوام ژرمنی نژاد ازمساکن اصلی خود رانده شده درکناره های رودهای وارتا ،ویستول وادرسکونت اختیارنموده و هسته مرکزی دولت لهستان رابرای مقابله با اقوام مهاجم و متعرض تشکیل دادند.

اقوام و نژادها

برای نشان دادن بافت جمعیت درنواحی شبه جزیره بالکان و اروپای مرکزی و شرق ،اصطلاح چهل تکه بکارمی رود.به کاربردن این اصطلاح از این جهت است که ملیتهای ساکن این ناحیه از اجزاء نامتجانس و بی ثبات تشکیل یافته‌اند [۸] .بطورکلی نژاد مردم لهستان از نژاد سفید وتیره اسلاوی است.

اقلیتهای زیادی نظیر اوکراینها ،یهودیها،روسهای سفید،آلمانیها ،روسها،چکها،لیتوا‌نیها ،
روتنی ها و غیره درلهستان سکونت دارند . ]۹[

یکی از نژادهای کهن کشور لهستان نژاد قرائیم است .« قرا‌ئیم ها» فرقه‌ای یهودی با سوابق یکهزارودویست ساله می باشند که آداب و سنن تلمودی ومتأخر برتورات رابه عنوان احکام شریعت قدیمتر از اسلام می شناسند.منشاء قرا‌ئیم ها درایران و عراق بوده است و به تدریج درخاورمیانه و شبه جزیزه بالکان پراکنده شده‌ا‌ند.سقوط ا‌مپراطوری بیزانس باعث شدکه مراکز زندگی و تجمع این مردمان به شبه جزیره کریمه ولیتوانی و لهستان انتقال یاید.بازوال امپر‌اطوری عثمانی درسراسر اروپا پراکنده شدند وجوامع قرائیمی اروپا نسبت به نواحی دیگر به خصوص آسیا رشد وبرتری یافتند . [۱۰]

قوم بیابانگر دیگری که منشاء ایرانی داشتندو اززمان هرودت شناخته شده بودند ودرقرون نخستین مسیحی درسراسر استپهای اروپای شرقی ومرکزی پراکنده بودندکه بعدها به عنوا‌ن اجداد مردم لهستان شناخته شدند.وظن قوی آنست که اینان نژا‌د سرمتی هستندو این سرمتی ها درحقیقت اجداد اشراف لهستانی می باشندسرمتی ها از یک سوبه نژاد خودبه صورت بسیار تعصب آمیزی می نگریستند واز سوی دیگر به مذهب کاتولیک نیز اعتقادراسخ داشتند وبه پندارآنها لهستان سنگرمسیحیت دراروپابه شمارمی‌رود.

سرمتی‌نژادان‌به‌سبب همین‌تعصبات‌خشک ونژادپرستی مجموعه ای ازقواعد وآداب مخصوص به خود پدیدآوردند.قابل ذکر است که از اواخر قرن شانزدهم به بعد شکل لباس لهستانی از مشرق زمین به این کشورواردمی شد وبه هیچ وجه علاقه‌وتوجهی به شکل ونوع لباس غربی نداشنند.درحقیقت لباس اشراف لهستان به پوشاک وظواهردرباریان امپراطوری‌عثمانی‌یااشراف‌زمان‌صفویه شباهت داشت.

لهستانیها الگوهای لباس وزروزیوروتجملات راازمدلهای هنری که الهام‌بخش‌ذوق‌وقریحه سرشار‌مردم مشرق زمین بخصوص ایرا‌نیان که ازدیر باز دارای فرهنگ وهنرغنی وقابل اهمیت وبی نظیری بودندالهام می گرفنند. [۱۱]

 ملاحظات جغرافیایی

کشور لهستان درنیمکره شرقی،نیمکره شمالی، درست دروسط قاره اروپا، جزو ممالک اروپای شمالی ومرکزی است وازلحاظ عرض جغرافیایی دردرجه با لاتری ازکشور ایران قرار دارد عرض جغرافیایی ورشوپایتخت لهستان مانندشهرهای لندن ویرلن در۵۲درجه عرض جغرافیایی قرارگرفته است(عرض جغرافیایی شهرتهران ۳۳درجه است).

لهستان ازحیث موقعیت شرایطی مغایر با وضعیت جغرافیایی ایران دارد .

درلهستان کوه خیلی کم مشاهده میشود درصورتیکه درایران کوههای مرتفع ومستور از برف زیادی وجود دارد.درلهستان آب به حدوفورپیدا میشود.مثلا درایالت پولزیا [۱۲] فراوانی آب زحمت زیادی تولید نموده زیرا اهالی مجبورند قسمتی از آبها رابه نقاط دیگر ببرند.

در ایران خورشید روشن وتابان است وشدت آفتاب دربعضی ازنقاط ایران مردم رابه زحمت می ا‌‌ندازد.درلهستان بالعکس روزهای آفتابی کمتر دیده می شوند وروزهای خیلی گرم کمتر وجوددارند .

موقعیت جغرافیایی

کشور لهستان با سیصد ودوازده هزار وششصد وهشتادوسه کیلومترمربع [۱۳] وسعت جغرافیایی درشرق قاره اروپا و درجنوب دریای بالتیک بین مدارهای ۱۴درجه تا ۷/۲۴ درجه طول شرقی و ۴۹درجه تا ۵۰/۵۴درجه عرض شمالی قراردارد.این سرزمین از شمال شرقی و مشرق به جمهوریهای لیتوانی ، بیلوروسی (یا روسیه سفید) واوکراین وازجنوب به جمهوریهای چک واسلواکی ، از مغرب به جمهوری آلمان واز شمال به دریای بالتیک وخلیج داتریک محدود می شود .

طولانی ترین مرزلهستان با همسایه های جنوبی آن یعنی کشورهای چک واسلواکی است .لهستان با این دوکشور۱۳۱۰ کیلومتر مرز مشترک دارد.این کشورکوتاهترین مرز مشترک را با جمهوری آلمان دارد که نزدیک به ۴۶۰ کیلومتر است .بادرنظر گرفتن مرزهای آبی این کشور که به ۵۲۴ کیلومتر می رسد کشور لهستان درمجموع ۳۵۳۸ کیلومتر مرزهای آبی وخاکی دارد.به طور کلی ۴/۳% سرزمین این کشور از زمینهای پست تشکیل شده است . تعداد دریاچه ها دراین کشورفراوان است .شمار دریاچه ها راتقریبا به میزان ۹۳۰ دریاچه تخمین می زنند که درحقیقت ۳۲۰۰۰ کیلومتر مربع از زمینهای لهستان را در بر می گیرد.بیشتردریاچه ها درایالات شمالی هستان واقع است که مهمترین آنها عبارتنداز : اسنیاردوی [۱۴] مامری.۵حدود پانزده هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور را مردابها تشکیل میدهند.درلهستان رودهای متعددی جریان دارد.طولانیترین آنها رود ویستول [۱۵] (ویستولا )با ۱۰۶۹ کیلومتردرازی که به دریای بالتیک میریزد.رود ادربرگ [۱۶] با ۸۶۰ کیلومتر طول دومین رود طولانی و بزرگ این سرزمین به شمار
می آید .ازرودهای مهم دیگر لهستان وارتا ، ینه من وپریپت (شعبه ای ازرود دنی پیر)میباشد.رود « دنی پیر» و « دنی یستر » از کوههای لهستان سرچشمه می گیرد وبه سرزمین روسیه جاری می شود.چنانکه اشاره شد رود ویستولا دازترین رود این کشور است که به آن ویستایا وایکزل [۱۷] می گویند.این رود از کوههای « کارپات » در جنوب این سرزمین سرچشمه می گیرد وبه خلیج « دانزیک » جاری می شود .ازرودهای دیگرلهستان می توان « نارف » و « سان » رانام برد.

به طورکلی سراسر سرزمین لهستان جلگه ای و هموار است و ارتفاع ۸۷ درصد از مساحت این کشور از سطح دریا به سیصد متر نمی رسد،.زیرا شمال ومرکز لهستان دنباله جلگه بزرگ اروپای شمالی است .بریدگی های ساحلی لهستان در کناره های بالتیک واقع است .خلیج «دانزیک »درشمال وحلیج پومرا نی درشمال غربی آن قرارگرفته است و درخلیج پومرانه [۱۸] که مرز مشترک آلمان و لهستان قرار دارد هردو کشورشریک هستند .شبه جزیره ه ای نسبتا باریک به نام هل [۱۹] در خلیج دانزیک واقع است که به کشور لهستان تعلق دارد .

آب وهوا

آب وهوای لهستان بین معتدله واقیانوسی است.زمستانها سردو طاقت فرساست.درجه حرارت در تابستان تا ۳۳ درجه بالای صفر میرسد و دربعضی نقاط آب و هوا معتدل و مرطوب است و روی هم رفته آب و هوای لهستان متغیر است و درجه حرارت متوسط سالیانه آن بین ۶ تا ۸/۸ سانتی گراد میرسد.باران درنواحی جلگه ای کمتر ولی در مناطق کوهستانی بیشتر است و میزان متوسط باران سالیانه در سطح کشوربه شش هزار میلیمتر درسال میرسد. آب وهوای لهستان در فصل پاییز و سراسر زمستان تا اواسط فصل بهار بسیار سرد و طاقت فرساست .

55,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مدیریت استراتژیک در صنعت توریسم
  • مقاله جغرافیا و صنعت توریسم کشور ژاپن
  • مقاله جاذبه های توریسم بافت قدیم دزفول از جنبه معماری
  • مقاله صنعت توریسم در اردبیل
  • مقاله صنعت توریسم در اصفهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.