مقاله جـرم سیـاسـی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله جـرم سیـاسـی

تعداد صفحات : ۴۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مقاله حاضر در سه فصل می باشد. ابتدا سعی شده در فصل اول کلیاتی درباره جرم بحث شود که جرم شناسی را مورد بررسی قرار داده ایم و بعد وارد بحث جرم سیاسی می شویم .

جرم شناسی یکی از جالب ترین و ارزنده ترین و انسانی ترین رشته های دانش است .

هدف از جرم شناسی این است که روش هایی برای درمان واصلاح و تربیت بزهکاران به کار برده است . انسان ناکامی را که با خودش قهر کرده است و از خویش فاصله گرفته با خودش آشتی کند و راه مهروزیدن را بیاموزد .

در فصل دوم علت جرم را مورد بررسی قرار داده ایم . نتیجه‌ای که از این بحث می گیریم این است که هر عمل آدمی ثمره‌سرشت یا نهاد فردی و استعدادهای ارثی او و مجموع تأثیرات عوامل محیط های داخلی و خارجی است که او برگرفته است .

در فصل دوم در ابتدا پیشینه تاریخی جرم را مورد بررسی قرار داده ایم که خود به  دوره هایی تقسیم می شود . ۱- دوران باستان  ۲- انقلاب ۱۹۷۸ فرانسه ۳- پس از انقلاب فرانسه ۴- اواخر قرن نوزدهم  که به شرح هریک جداگانه پرداخته ایم و بعد تعریف جرم سیاسی را مورد بررسی قرار داده ایم . جرم سیاسی اقدام مجرمانه‌ای که بدون اعمال خشونت توسط اشخاص حقیقی با انگیزه سیاسی و یا به وسیله گروه های سیاسی علیه نظام حاکمیت توسط شهروندان انجام می گیرد و بعد ویژگی های جرم سیاسی را مورد بررسی قرار داده ایم که رسیدگی به جرایم سیاسی در حضور هیأت منصفه انجام می گیرد و بعد درباره نحوه برخورد کسی با مجرمان سیاسی و در آخر هم تخفیفات و تسهیلاتی که برای مجرمان سیاسی در نظر گرفته شده است که متهمان را بازداشت نمی کنند و برای پوشیدن لباس زندان آنها را موظف نمی کنند.

در فصل سوم بغی یا جرم سیاسی از نظر اسلام را مورد بحث قرار داده ایم که بغی را فاسد معنی کرده‌اند و بعد تعریف جرم سیاسی از نظر اسلام که گروهی مسلمان که تشکیلاتی قوی وو نیرومند بدست آورده اند و از زمان اطاعت ولی امر مسلمین در اثر شبهاتی بی اساس خارج گردیده اند و بعد شرایط جنگ بایغات یا مجرمین سیاسی را بحث کرده ایم که هریک از فقها نظراتی را دادند بعد هم جرم سیاسی در متون اسلامی را مورد بحث قرار دادیم و در آخر هم مزایای مجرمین سیاسی (‌الف ) قبل از جنگ (ب) در خلال شورش و پس از جنگ .

واژه های کلیدی: جرم، جرم سیاسی، پیشینه تاریخی، بغی، اسلام،

فهرست مطالب

پیشگفتار
مقدمه
فصل اول :‌کلیات     ۱
بخش اول : تعریف جرم شناسی     ۱
گفتار اول : چرا جرم شناسی را دانش مقدسی می شماریم ؟    ۲
بخش دوم : علت جرم     ۳
خلاصه فصل اول :    ۴
فصل دوم : احکام و مسائل جرم سیاسی     ۶
بخش  نخست: پیشینه تاریخی جرم     ۶
بخش دوم : تعریف جرم سیاسی    ۱۰
گفتار اول: ویژگی های جرم سیاسی     ۱۶
بخش سوم : نحوه برخورد کلی با مجرمان سیاسی     ۱۷
بخش چهارم : میزان و نوع مجازات در جرایم سیاسی و نقش هیأت منصفه     ۲۰
بخش پنجم : علنی بودن دادگاه ، حضور هیأت منصفه و حضور وکیل و تأکید بر تشکیل جلسات دادگاه در محاکم دادگستری     ۲۱
بخش ششم : تأملی در تخفیفات و تسهیلات     ۲۲
خلاصه فصل دوم :    ۲۵
فصل سوم : بغی یا جرم سیاسی از نظر اسلام     ۲۶
بخش اول : تعریف جرم سیاسی از نظر اسلام     ۲۷
بخش دوم : شخصی (‌و یا درونی بودن )‌جرم سیاسی ( بغی ) و یا مادی و بیرونی بودن آن از نظر اسلام ۲۹
بخش سوم : شرایط جنگ با بغات یا مجرمین سیاسی     ۳۲
بخش چهارم: جرم سیاسی در متون اسلامی     ۳۳
بخش پنجم : مزایای مجرمین سیاسی و حقوق بغاه     ۳۶
گفتار اول : قبل از اقدام به جنگ    ۳۶
گفتار دوم : در خلال شورش و پس از جنگ     ۳۷
خلاصه فصل سوم     ۳۸
نتیجه گیری    ۴۰
پیشنهادات    ۴۱
منابع و مأخذ    ۴۲

منابع و مأخذ:

آخوندی ،محمود ؛آیین دادرسی کیفری ج ۲ ،وزارت ارشاد .

اصغری ، سید محمد ؛ جرم سیاسی در تهران ، اطلاعات ، ۱۳۷۸٫

اولیویه ، امیل ، باکله هنک ، رزی ،‌شورای دولتی فرانسه و استرداد در امور سیاسی، به نقل از مجله حقوقی دفتر خدمات حقوقی بین المللی ، شماره ۱۴ – ۱۵ .

زینلی ، محمد رضا،‌جرم سیاسی و حقوق جزای اسلامی ، تهران : امیرکبیر، ۱۳۷۸٫

صادقی ، میر محمد ، جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی ، نشر میزان ، ۱۳۸۶٫

کی نیا ، مهدی ، مبانی جرم شناسی ، جلد اول ، تهران ؛ دانشگاه تهران .

پیشگفتار :

جرم رفتاری است که توسط قانون بزه یا خطایی عمومی تلقی و منع شده است و ازاین رو ، در صورت وقوع ، پس از پیگرد و دادرسی کیفری ، قابل مجازات است . برای تحقق رابطه‌اجتماعی مجرمامه سه رکن : ۱- عنصر قانونی ۲- عنصر ماده و ۳ عنصر معنوی باید جمع شود

یکی از انواع و اشکال جرایم ، «‌جرم سیاسی » است . تفکیک بین جرایم سیاسی و جرایم عمومی وعادی تا انقلاب فرانسه (۱۷۸۹) ناشناخته بود. با توجه به ارزشی که ملت های گوناگون برای حاکمیت خود قائل بوده اند و با توجه به تلاش حکام در جهت حفظ قدرت و حاکمیت خود ، جرایمی که ماهیت سیاسی داشت و به نحوی مربوط به شاهان و سلاطین و امپراطوران می شد با شدیدترین و هولناک ترین مجازات ها مواجه بود . و گاه نه فقط مجرم سیاسی ، بلکه خانواده و نیاز و مال و منال و خلاصه هستی او ، فدیه و قربانی عمل و اقدام مجرم می گردید .

البته به مرور ایام این تفکر به وجود آمد که مجرمین سیاسی ، به دلیل برخورداری از انگیزه شرافتمندانه،‌مستحق برخوردی حاضر و عطوفت آمیز می باشند . بنابراین تخفیف ها و مساعدت هایی برای این قبیل مجرمین از قبیل عدم اجبار آنها به انجام کار در زندان و یا پوشیدن لباس مخصوص زندانیان ، عدم امکان استرداد آنها به کشورهای متقاضی استرداد ، لزوم وجود هیأت منصفه در رسیدگی به جرایم آنها ، فقدان محدودیت در مورد اعطای عضو به آنان ، عدم اجرای مقررات مراجع به تکرار جرم در مورد آنها ، اعاده حیثیت سریعتر نسبت به مجرمین عادی و نظایر آنها در قوانین موضوعه پیش بینی شده است .

در ایران به رغم اهمیت موضوع جرم سیاسی ، در مورد این جرم نسبت به سایر جرایم ، تخفیفات جزایی و جرم شناسی اندکی انجام گرفته است .

همین عامل ، نگارنده را بر آن داشت تا برای کار تحقیقی خود موضوع جرم شناسی را برگزیند و در این باره پژوهشی بعمل آورد . البته به دلیل تحقیقات اندک ، در راه انجام این پژوهش مشکلات و موانعی از جمله کمبود منابع وجود داشته که امید است استاد محترم با علم به این مشکلات و موانع تحقیق حاضر را مورد ارزیابی قرار دهند .

بی تردید بدون همکاری و مساعدت مجموعه‌ای از عوامل دخیل امکان این پژوهش وجود نداشت . در اینجا سزاوار است از راهنمایی ها، تلاش ها و ارشادات استاد درس جناب آقای دکتر امامی تشکر و قدردانی کرد . همچنین از مسئولین و کارمندان کتابخانه های دانشگاه یزد ، مجتمع علوم انسانی دانشگاه یزد ، دانشکده الهیات میبد که بعضی منابع مربوط به این پژوهش در اختیارم گذاشتند و کسانی که کار تایپ و صحافی این تحقق را به عهده گرفتند و نیز پدرم که امکان اخذ پاره‌ای مطالب از سایت های اینترنتی را برایم فراهم کرده و در انتخاب این موضوع کمکم کردند و سپاسگزاری و قدر دانی می نمایم .

مسلماً این پژوهش همراه با کاستی ها و ضعف هایی است اما امیدوارم که استاد محترم به عنوان یک کار اولیه و مقدماتی کمبودها  را نادیده و از این طریق بستری برای کارهای عمیق‌تر بعدی فراهم شود .

مقدمه :

تفکیک بین جرایم سیاسی ، و جرایم عمومی و عادی ، تا انقلاب فرانسه (۱۷۸۹) نه تنها ناشناخته بود ، بلکه ، قبل از آن تاریخ ،‌جز در برخی حکومتها آن هم به صورتی بسیار محدود ، نامی از جرم سیاسی برده نمی شد، ولی در عوض جرایمی که ماهیت سیاسی داشت و به نحوی مربوط به شاهان و سلاطین و امپراطوران می شد ، با شدیدترین و هولناک ترین مجازاتها ، مواجه بود . و گاه نه فقط مجرم سیاسی ، بلکه خانواده و تبار و مال و منال و خلاصه هستی او ، فدیه و قربانی عمل واقدام مجرم می گردید .

از انقلاب فرانسه به بعد ، اندک اندک با ظهور و بروز مکاتب طرفدار فرد « جرم سیاسی » ماهیت و هویت مستقل پیدا کرد و سالها به عنوان اماره و نشانی از رشد ، و مترقی بودن و آزادیخواه بودن تلقی می شد و همین سیر به تدریج در سایر کشورها ادامه یافت و زمانی جرم سیاسی و تفکیک آن از سایر جرایم سخن روز شد .

طرح مقوله جرم سیاسی و تفکیک آن از جرایم عادی و عمومی که قرآن کریم و روایات و فقه غنی و سرشار اسلام ، هزار و اندی سال پیش ، یعنی درست زمانی که وحشتناک ترین مجازاتها در کمین مجرمان سیاسی بود ، بدان پرداخته و مزایای چشمگیر و قابل توجهی به مجرمان سیاسی داده بود .

همین انگیزه ،‌باعث کشش و کوششی بود که دقت و تحقیق در اطراف و جوانب «‌جرم سیاسی » را سبب می شد .

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز ، اصلی را به « جرم سیاسی و مطبوعاتی » اختصاص داده که مقرر می دارد :

«‌رسیدگی به جرایم سیاسی و مطبوعاتی علنی است و با حضور هیأت منصفه در محاکم دادگستری ، صورت می گیرد . نحوه انتخاب ، شرایط ، اختیارات هیأت منصفه و تعریف جرم سیاسی را ، قانون بر اساس موازین اسلامی معین می کند.»

فصل اول  :‌کلیات

بخش اول:  تعریف جرم شناسی [۱]

جرم شناسی دانش نوساخته‌ای است که دوران کودکی خود را می‌گذراند . سده‌ای پیش نیست که این دانش تجربی و ترکیبی از مقام پند او تفکر و اندیشه و گفتار فارغ گردیده و به عمل پیوسته وذهنی بودن به عینی شدن درآمده و راه امعان  نظر ، تجدید ،‌آزمون و سنجش را در پیش گرفته است .

جرم شناسی یکی از جالب ترین وارزنده ترین و انسانی ترین و مقدس ترین و پرثمرترین رشته های دانش است.

جرم شناسی یکی از جلوه های با شکوه و درخشان کنجکاوی ژرف و گسترده و همه جانبه دانشمندان و متخصصان بشر دوست است . جرم شناسی ، دراین کنجکاوی ، همه دانشهای تجربی و انسانی از روانشناسی ، روانپزشکی، زیست شناسی  ، جامعه شناسی ، علوم پرورشی ، تاریخ ؛ فرهنگ ملی ، اقتصاد ، آمار ، بوم شناسی و رشته های دیگر از علوم را برای سعادت انسانی و جامعه به خدمت خود درآورده است .

عالی ترین هدف هر جامعه پیشرو متکی بر ارزشهای اخلاقی ،شناخت انسان‌ این موجود ناشناخته و فراهم کردن بهترین شرایط تجلی حدیث و نبوغ و خلاقیت و اعتماد معنوی و تأمین رشد هرچه بیشتر اخلاقی و سعادت اجتماعی آن جامعه متعالی است .

در این زمینه جرم شناسی ، در میان همه دانشها ، از لحاظ جامعیت مقامی ویژه و والا دارد و مضافاً آنکه انسان و سعادت و سربلندی او هدف نمائی اندیشه کار جرم شناسی است .

جرم شناسی یا بزه شناسی رشته ای است از «‌علوم جنائی»که درباره « عوامل جرم زا» و کیفیات و امور و مقتضیات و شرایط فردی و محیطی واجتماعی مؤثر در بروز رفتار جنائی یا «‌علل » و وقوع جرم و صور گوناگون بزه وجنبه های کمی و کیفی آن و از پیدایش حالت خطرناک در انسان یا انسانهای تبهکار و معمای تشکیل گروه های جامعه ستیز در میان جوامع انسانی با روش عینی و علمی یا مشاهده و آزمون و مقایسه و استقراء کافی  به بررسی وتحقیق مداوم می پردازد تا مگر با استمداد و استفاضه از تمام تخصص های علمی بر طرق پیشگیری مستقیم یا غیر مستقیم از حدوث جرائم و روشهای درمان و اصلاح و تربیت بزهکاران یا کسانی که در اثر عوامل جرم زای فردی (‌تن و روان ) و محیط طبیعی و اجتماعی بدی را برگزیده اند و از خود رو برتافته و از انسانیت گریخته اند و پرورش دوباره واز نو سازگار ساختن آنان با جامعه و نظام اجتماعی دست یابد.

[۱] – کی نیا ، مهدی ، مبانی جرم شناسی ، جلد اول ، ( تهران )، انتشارات دانشگاه تهران ، ۱۳۸۲، چاپ ششم ، ص یک.

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.