مقاله حریم خصوصی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله حریم خصوصی

تعداد صفحات : ۴۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله به تعریف، اهمیت، انواع و قلمرو حریم خصوصی، تهدیدات نوین نسبت به حقوق حریم خصوصی، قوانین موجود در زمینه حریم خصوصی، تعریف داده پیام و حمایت از داده‌ و حمایت از حریم خصوصی در حقوق ایران را مورد بررسی قرار می دهد.

«حریم خصوصی» به عنوان یک ارزش اجتماعی و حق قانونی، طیف گسترده‌ای از حقوق مربوط به استقلال شخصی را؛ که به عنوان «حق به حال خود گذاشتن» یا «عدم مداخله را مورد خصوصی دیگران» شناخته شده است؛ شامل می‌شود. از جهت ارتباط بین افراد، حریم خصوصی حق اعمال کنترل بر اطلاعات درباره شخص نیز معین می‌دهد. اصول حریم خصوصی، تاریخی طولانی دارند و با وصف تهدید‌های روزافزون فناوری‌های نوین به رشد و تکامل خود ادامه داده‌اند.

حریم خصوصی، حق نهان و در اختیار خود داشتن اطلاعات خصوصی است. لذا این حق باید حمایت شود و محدوده استفاده و تعلق آن روشن‌تر گردد. با ورودبه عصر فناوری اطلاعات به تدریج مسایل و دشواری‌های نوینی در ارتباط با حریم خصوصی اشخاص مطرح شده است. حقوق حمایت داده‌ها، همانا حمایت از حریم خصوصی در گسترده‌ی الکترونیکی است که در این مقاله کوشش در تعریف آن شده است.

واژه های کلیدی: حریم خصوصی، داده پیام، حقوق ایران، حمایت داده های شخصی، قانون اساسی، قانون مجازات اسلامی، قانون مسئولیت مدنی،

فهرست مطالب

چکیده     ۴
حریم خصوصی    ۸
تعریف حریم خصوصی    ۸
اهمیت حریم خصوصی    ۱۰
قلمرو حریم خصوصی    ۱۳
انواع حریم خصوصی:    ۱۴
۱ـ حریم خصوصی ارضی    ۱۵
۲ـ‌حریم خصوصی اطلاعاتی    ۱۶
۳ـ حریم خصوصی ارتباطاتی    ۱۷
۴ـ حریم خصوصی جسمانی    ۱۹
حمایت از حریم خصوصی    ۲۰
تهدیدات نوین نسبت به حقوق حریم خصوصی    ۲۲
تعریف داده پیام( DATA)    ۲۶
داده پیام شخصی (Personal Data- Private Data)    ۲۷
اصول هشتگانه حمایت از داده    ۲۷
اصول حاکم بر حمایت داده های شخصی در حقوق ایران    ۲۸
قوانین موجود در زمینه حریم خصوصی    ۳۰
حمایت از داده‌ و حمایت از حریم خصوصی در حقوق ایران    ۳۳
۱ـ قانون اساسی    ۳۳
۲٫ قانون مجازات اسلامی    ۳۵
۳) قانون مسئولیت مدنی    ۳۷
۴) قانون تجارت الکترونیکی ایران    ۳۷
۵) آیین نامه دفاتر خدمات حضوری اینترنت    ۳۷
امنیت پردازش    ۳۸
منابع فارسی    ۳۹

 منابع فارسی

۱-  ابعاد حقوقی کاربرد کامپیوتری ۸، حریم خصوصی، نشریه خبرنامه انفورماتیک، نمایه ۱۳۷۴

۲-  اصول حاکم بر حریم خصوصی اطلاعات، ترجمه باقر انصاری- ماهنامه حقوقی معاونت حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری، شماره ۳- دی ماه ۱۳۸۱

۳-  حقوق تجارت الکترونیکی محمد علی نوری، رضا نخجوانی، گنج‌دانش ۱۳۸۲

۴-  حقوق حمایت داده‌ها، تألیف محمد نوری، رضانخجوانی، با همکاری کمیته‌ی مطالعات حقوق فناوری ریاست جمهوری- تهران- کتابخانه‌ گنج‌دانش- ۱۳۸۳

۵-  حقوق مدنی دکتر ناصر کاتوزیان، ضمان قهری، مسئولیت مدنی، دهخدا، ۱۳۶۲

۶-  حمایت از حق خلوت آدمیان در عصر اطلاعات. ترجمه عباس ایمانی، مجله پژوهش‌های حقوقی، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های نشردانش شماره ۲، ۸۲-۱۳۸۱

۷-  حمایت از داده‌، حمایت قانونی از حریم خصوصی اشخاصی در فضای سایبر- دبیرخانه شورای عالی انفورماتیک ۱۳۸۱

۸-  رفتار حرفه‌ای وکلای دادگستری (کانادا) ترجمه محمد علی نوری، گنج‌دانش-۱۳۷۸

۹-  فلسفه حقوق، دکتر ناصر کاتوزیان- دانشگاه تهران ۱۳۵۲

۱۰- قانون اساسی جمهوری اسلامی- وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی- شهریور ۱۳۶۸

۱۱-  قانون مجازات اسلامی حدود و قصاص و دیات، تعزیرات (مجازات‌های بازدارنده)- با اصلاحات و الحاقات جدید- تدوین غلامرضا حجتی اشرفی. گنج‌دانش- ۱۳۸۱

۱۲-  قانون تجارت الکترونیک به انضمام قوانین و مقررات مربوط- تدوین فرهاد شمس، مرتضی وصالی ناصح- تهران- آفرینش ۱۳۸۳

حریم خصوصی

تعریف حریم خصوصی

تعریف حریم خصوصی بطور وسیعی ارتباط با شرایط محیطی و زمینه‌ای موجود دارد.در اسناد بین‌المللی و قوانین مختلف تعاریف متفاوتی از حریم خصوصی ارائه شده است:

حریم خصوصی ترسیم خط و مرزی است که جامعه می‌تواند وارد امور شخص شود. حریم خصوصی، قلمروی از زندگی شخصی است که انسان نوعی و متعارف با درک نیازهای جامعه در هیچ وضعیتی تجاوز به آن را مجاز نمی‌داند. مالکیت افراد به شرافت و حیثیت خود مهمترین هدف حریم خصوصی محسوب می شود. حریم خصوصی محدوده‌ای است شامل اعمال و رفتار و اندیشه‌های مشخص معین که آن شخص آن‌ها را افشا نکرده است و مایل نیست افشا شوند. در واقع حریم خصوصی گنجینه راز کار و رفتار و اندیشه درونی شخص است. ملک خصوصی، منزل، محل کار، اطلاعات شخصی، ارتباطات خصوصی، پوشاک و لوازم شخصی از مصادیق حریم خصوصی‌اند. همچنین می‌توان بین انواع حریم خصوصی از قبیل حریم خصوصی روان شناختی و حریم خصوصی ارتباطات قایل به تفکیک شویم. البته در این تحقیق توجه به حریم خصوصی اطلاعات معطوف است. حریم خصوصی اطلاعات شامل گردآوری، استفاده و پخش اطلاعات راجع به افراد است. حق حریم اطلاعات خصوصی نیز حق نظارت بر افشا و دسترسی به اطلاعات شخصی است. به سخن دیگر، حقی است بر میزانی از رازداری و محرمانگی.

گردآوری اطلاعات حساس بدون اذن و علم فرد می‌تواند سلاحی بالقوه در دست صاحبان قدرت و منصب باشد. پیداست که بیشتر مردم در ملاء عام و در انظار مردم به گونه‌ای دیگر عمل می‌کنند. در این شرایط طبیعی است که فرد کارهای خود را با محدودیت و احتیاط انجام دهد.

مردم حق دارند تحت حمایت قانون باشند و از دید فرهنگ رایانه‌ای این حمایت شامل حریم خصوصی اطلاعات نیز هست. پس بنابراین، این ارزش کمتر از ارزش‌های بنیادی دیگر نیست. زیرا در دوران فرهنگ اطلاعات، قدر متیقنی از حریم خصوصی برای امنیت و شکوفایی انسان لازم است»

برخی دیگر نیز حریم خصوصی را به حق به حال خود واگذاشتن فرد، حق رهایی از مزاحمت شخص نامعقول یا حق خود در تعیین اینکه چه میزان اطلاعات شخصی او به چه کسی منتقل شود، دانسته‌اند عده‌ای نیز، حریم خصوصی را عبارت از «حق تنها ماندن» یا «حق داشتن تنهایی» می‌داند.

با ارائه تعاریف بالا مشخص شد که در حال حاضر در ارائه یک تعریف جهانی واحد از حریم خصوصی توافقی وجود ندارد، اما به این منظور کوشش‌های زیادی صورت گرفته است، در تعاریف، فضولی و انزوای شخص همیشه ملازمه با محل (سکونت) و یا نوع ارتباط (تلفنی) نداشته و حصری نیست لذا سیستم حقوقی می‌تواند دامنه شمول آن را گسترش کمی و کیفی ‌دهد.

«در تعریف واژه «تنهایی» هم، اتفاق نظر وجود ندارد و نمی‌توان به طور قطع از مفهوم آن تعریف واحدی به دست آورد به  همین دلیل حقوق دانان آمریکایی در تبیین «تنهایی» تحلیل نوعی از آن ارایه می‌‌دهند: «انتظار معقول از [حق] خلوت» مثلاً‌ افرادی که با تلفن صحبت می‌کنند نوعاً مایلند که صحبت‌هایشان پنهان بماند، اما کسانی که در یک مجلس عمومی یا مثلاً قهوه‌خانه به صحبت نشسته‌‌اند نوعاً انتظار ندارند که حرفهایشان شنود نشود.»[۲]

اهمیت حریم خصوصی:

حمایت از حریم خصوصی به راستی حمایت از اهداف مهم انسان است. برخی نیز بر این باورند که حریم خصوصی متضمن پناهگاه امن و محفوظی است و مردم در این مأمن می‌توانند از بازرسی دقیق و نکوهش بار درباره خود در امان باشند گسترده ایمن و مأمن همان حوزه خصوصی شخص است و او آنجا شرایط زندگی و رفتار خود را شخصاً اداره می‌کند. به سخن دیگر، شخص می‌تواند اطلاعات خصوصی و روش حضور خود در اجتماع را هدایت کند و زیر چتر حمایت قانون به مقابله با نقص حریم خود برخیزد.

با حریم خصوصی به صورت‌های مختلف در اجتماع برخورد می‌کنیم مثل حریم خصوصی و رابطه‌ی وکیل و موکل و حریم خصوصی و اسرار تجاری.

ماده ۳۰ قانون وکالت ایران مصوب ۱۳۱۵ چنین مقرر می‌کند : «وکیل باید اسراری که به واسطه وکالت از طرف موکل مطلع شده و همچنین اسرار مربوط به حیثیات و شرافت و اعتبارات موکل را حفظ ‌نماید.»

«ماده ۴ اصول رفتار حرفه‌ای وکلای دادگستری کانادا نیز مقرر کرده است :»

وکیل موظف است کلیه اطلاعات راجع به کار و امور موکل را که در جریان رابطه‌ی حرفه‌ای کسب کرد. کاملاً محرمانه نگاه دارد نباید چنین اطلاعاتی را فاش کند مگر این که موکل آن را به طور صریح یا ضمنی اجازه داده باشد یا این قانون چنین کاری را مقرر کند[۳]»

40,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق حریم خصوصی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.