مقاله حقوق زنان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله حقوق زنان

تعداد صفحات : ۳۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله درباره حقوق زنان، جایگاه اجتماعی در ایران باستان، خشونت علیه زنان، خودسوزی زنان، زنان قربانیان جنگ، قاچاق زنان، قتل های ناموسی، مزاحمت های جنسی و همسر آزاری توضیح می دهیم.

خانواده براساس نیازهای جامعه از شکل های گسترده و اکنون به حالت هسته ای بوجود آمد و خانواده یک نهاد طبیعی با کارکردهایش تعریف شد و قداست یافت و بدنبال آن ایدولوژی ها و مکاتب شکل گرفتند.و زن بعنوان یک ایده تعریف شد. و این چنین اخلاق ایده ای جانشین اخلاق علمی و ضروری بشری گردید.

زنان در طول تاریخ بشری همواره از پیشگامان صلح بوده اند، چرا که امتیاز زایش و پرورش، آنان را به سوی امنیت و صلح رهنمون کرده است. هنگامی که مردان برای بقای حیات به شکار مشغول بودند، زنان کشاورزی را کشف کردند و آموختند که چگونه دانه بکارند و در انتظار روئیدن آن حیوانات را اهلی کنند،خانه بسازند و جامعه انسانی را شکل دهند و مردان را وارد زندگی اجتماعی کنند .

گوردون چایلد در کتاب «انسان خود را می سازد»، می نویسد، دانش شیمی در سفالگری، فیزیک در ریسندگی، مکانیک در دستگاه بافندگی و گیاه شناسی را باید مرهون زنان دانست. زنان با کاشتن هر دانه ای در زمین نهال صلح را می کاشتند ولی پس ازآن که مالکیت در دست مردان قرار گرفت ، جنگ آغاز شد و لشگر کشی ها و قدرت نمایی ها برای به دست آوردن غنائم بیشتر، تا جائی که زنان هم جزو غنائم جنگی شدند.

جنگها کارزاری مردانه اند، اما همواره کودکان و خصوصاً زنان قربانیان خاموش و گمنام جنگها هستند. به عبارتی بدن زنان نیز بخشی از صحنه های نبردند. در نظام های پدر سالار مردان تصمیم می گیرند،     برنامه ریزی می کنند، می جنگند و زنان و کودکان نیز همراه آنان کشته و مجروح و آواره می شوند و یا قربانی تجاوز جنسی!

در بررسی علل جنگها اغلب این گونه تفسیر میشود که “حقیقت ” نخستین قربانی جنگ است اما اگر منصفانه “حقیقت” واقعی را بیان کنیم زنان و کودکان نخستین قربانیان اصلی جنگها هستند .

تجاوزجنسی به زنان در جنگ ها که از طرف دشمن برای تحقیر و توهین به مردان صورت می گیرد بدون توجه به زنان بیگناهی است که هیچ نقشی در به وجود آوردن جنگ نداشته اند و زنان پس از آن اغلب خودکشی می کنند یا نطفه قاتل شوهر، پسر، پدر، برادر را در بطن خود می پرورانند و هر روز می میرند و زنده می شوند و کشته شدن در نبرد را آسان تر از زیستن با حقارت می دانند .

امروزه روشن شده است که غیر نظامیان به صورت اتفاقی در جنگ ها کشته نمی شوند و تجاوز جنسی به زنان، خودسرانه توسط سربازان صورت نمی گیرد بلکه اغلب هدف مشخص استراتژی های نظامی و سیاسی است. در جوامع اسلامی برای همه زنان و دختران و در جوامع غربی برای بیشتر آنها رفتار جنسی بدون ازدواج بدتر از مرگ است .

 واژه های کلیدی: حقوق زنان، جایگاه اجتماعی در ایران باستان، خشونت علیه زنان، خودسوزی زنان، زنان قربانیان جنگ، قاچاق زنان، قتل های ناموسی، مزاحمت های جنسی و همسر آزاری

فهرست مطالب

فصل اول : کلیات    ۱
مقدمه :    ۱
زن    ۲
نماد سیاره ناهید (نمادی که برای «زن» استفاده می‌شود)    ۲
نام    ۲
در ادبیات    ۳
جایگاه اجتماعی در ایران باستان    ۳
پیشینه:    ۴
سرگذشت زن و حقوق او در طول تاریخ    ۴
جایگاه زن در دوران جاهلیت:    ۴
ظلم های دیگر دوران جاهلیت به زنان:    ۵
گام های موثر اسلام برای احیای حقوق زن و حفظ آن:    ۷
فصل دوم : خشونت علیه زنان    ۹
خشونت علیه زنان    ۹
خشونت های خانگی:    ۱۰
فصل سوم : خود سوزی    ۱۲
خودسوزی زنان    ۱۲
فصل چهارم :زنان قربانیان جنگ    ۱۵
زنان قربانیان جنگ    ۱۵
فصل پنجم :  قاچاق زنان    ۲۰
قاچاق و خریدوفروش زنان    ۲۰
فصل ششم :  قتل های ناموسی    ۲۲
قتل های ناموسی    ۲۲
فصل هفتم : مزاحمت های جنسی    ۲۵
مزاحمت های جنسی    ۲۵
مزاحمت های جنسی در ایران    ۲۶
مزاحمت های جنسی در خانه:    ۲۷
مزاحمت های جنسی دختران:    ۲۷
مزاحمت های جنسی زنان:    ۲۸
اول عدم آشنایی زنان با قانون ،    ۳۰
فصل هشتم : همسر آزاری    ۳۱
همسر آزاری    ۳۱
تعریف همسر آزاری    ۳۱
انواع همسر آزاری:    ۳۱
کتک زدن همسر:    ۳۲
نتیجه گیری و پیشنهادات    ۳۳
منابع    ۳۵

منابع

 اشتری بهناز – چاپ اول پاییز ۱۳۸۵ –  قاچاق زنان و بردگی معاصر – نشر میزان –  تعداد ۱۰۰۰ نسخه

-آبوت پاملا  /  والاس کلر –  ترجمه ی نجم عراقی منیژه – چاپ چهارم ۱۳۸۵ – کتاب جامعه شناسی زنان –  نشر نی – تعداد ۱۶۵۰ نسخه

-احمدی خراسانی نوشین – مهاجر فیروزه –  اردلان پروین – چاپ اول ۱۳۸۴ – کتاب فصل زنان –  انتشارات روشنگران و مطالعات زنان –  تعداد ۱۵۰۰ نسخه

فرنچ مارلین –  تمدن ( مالکی ) توراندخت –  چاپ اول ۱۳۷۳ – جنگ علیه زنان – انتشارات علمی – تعداد ۳۰۰۰ نسخه

حمیدی فریده –  قاسمیان پروانه  –  صالح نوین سولماز – چاپ دوم ۱۳۸۵ – حقوق بشر ، حقوق زنان – انتشارات روشنگران و مطالعات زنان

. از مجله خاتون مؤسسه ی اندیشه احمد خانی شماره ۵ – ۶ – ۸

  بروشورها ی انشاراتی سازمان بهزیستی   (مشاوره و مرکز کاهش طلاق )

فصل اول : کلیات

مقدمه :

در دوران اولیه زندگی بشری بروی کره زمین که میلیون ها سال طول کشیده است و برخلاف ۵ هزار سال تاریخ مکتوب که در متون دینی از خلق آدم شروع می شود، در آن زمان جامعه برابر و مساوات طلبانه ای وجود داشته است که زنان در آن رهبر جامعه بوده اند ، به خاطر خلاقیت زنان در امور کشاورزی و به خاطر قدرت زایندگی آنان و خصوصا بلا اثر دانستن مردان در تولیدمثل ، فرهنگی حاکم بود بنام فرهنگ مادر سالاری و این دوران بهترین مرحله از حیات بشری بوده است.هیچگونه جنگ و کشتار و کاربرد قوه ی قهریه وجود نداشته و همچین از ستم و ظلم طبقاطی و انسانی خبری نبوده است.

با گذشت از این مرحله و انباشت ثروت در دست عده ای و ایجاد واحدهای نظامی در دست عده ای دیگر جامعه بشری دو تکه شد و دیگر از آن برادری اجتماعی خبری نماند و جامعه گله وارِ انسانی، به تفکیک وظایف و ایجاد نقش های اجتماعی پرداخت. خانواده به عنوان واسطه فرد و جامعه شکل یافت و بر اساس و بدنبال آن نهادهای دیگر جامعه بشری بوجود آمدند امور جنسی نظم داده شد و حقوقی برای دفاع از این نظم ایجاد گردید.

خانواده براساس نیازهای جامعه از شکل های گسترده و اکنون به حالت هسته ای بوجود آمد و خانواده یک نهاد طبیعی با کارکردهایش تعریف شد و قداست یافت و بدنبال آن ایدولوژی ها و مکاتب شکل گرفتند.و زن بعنوان یک ایده تعریف شد. و این چنین اخلاق ایده ای جانشین اخلاق علمی و ضروری بشری گردید.

برای زن قالب اجتماعی خاصی تعریف نمودند و زن در یک چهارچوب و قفس ایدولوژیکی ، هستی اجتماعی یافت و برایش جدای از مرد وظیفه و نقش و اخلاق جداگانه تعیین و بشر دو تکه شد و مرد و زن جدا از هم. و آن چه که به زن دادند و او را شایسته آن دانستند اختلاف های بدنی زن ومرد بود که آن را وسیله تفاوت های اجتماعی دانستند و دیگر زن خود باورش شد ، همانست که در موردش می گویند و زن خود را با این تعاریف همسان نمود و بدین ترتیب انسانی از جنس دوم ساخته شد. از زیبایی و ظرافت او وسیله ای ساختند جهت انحرافات بیشتر و مفاسد بشری و سرمایه داری آخرین مرحله رشد جوامع بشری از او یک شئی ساخت که هم بدرد فروش بخورد و هم سبب فروش بیشتر شود .  مکاتب مدعی نجات نیز از او یک کالای فرهنگی و جنسی برای تبلیغ ایدوئولوژی خویش و جذابیت های فریب گونه و سراب ایده های خویش ساختند.

زن: نماد سیاره ناهید (نمادی که برای «زن» استفاده می‌شود)

طرح زن از پلاک سفینه‌های پایونیر ۱۰ و ۱۱ ناسا که به همراه چند طرح دیگر مرتبط با انسان‌ها به فضا فرستاده شده‌استبه انسان مؤنث زن می‌گویند.

واژه دختر معمولاً برای افراد جوان یا نابالغ به کار برده می‌شود و در مقابل آن، واژه زن برای افراد بالغ استفاده می‌شود. البته کلمه زن به طور عمومی به هر انسان مؤنث نیز گفته می‌شود؛ مثلاً در حقوق زنان.

به طور معمول یک زن بالغ، توانایی بارداری و زادن‌ دارد. زن جوان ازدواج ‌نکرده را دوشیزه و زن ازدواج‌ کرده را زن متأهل می‌گویند. به زنی که دارای فرزند شده است، مادر گفته می‌شود.

نام

کلمه زن در فارسی با «ژینای» در یونانی، «ژن» در پهلوی، «جنی» و «جنی» در اوستایی، «جنی» در سانسکریت، «کین» در ارمنی، «ژین» در کردی، «جینه‌ای» و «جونه‌ای» در پشتو و «جن» و «غین» در بلوچی مرتبط است

دختر (در گذشته دخت) فرزند مادینهٔ انسان است. واژه دختر در مقابل واژه پسر قرار می‌گیرد و بیشتر به زنان خردسال و جوان گفته‌می‌شود.

نام‌پژوهی : دختر ممکن است در یکی از این معانی به‌کار رود:

زن خردسال: در این معنا گاهی به صورت دختربچه نیز به‌کار رود.

زن ازدواج نکرده: مترادف کلمه دوشیزه که مدتهاست در فارسی به‌کار می رود. اگرچه در سال‌های اخیر از کاربرد آن کاسته شده است.

زن باکره: زنی که تاکنون هیچ نوع ارتباط جنسی با شخص دیگری نداشته‌است. در این معنا مترادف کلمه انگلیسی ویرجین (Virgin) است.

فرزند مؤنث: دختر گاهی در اشاره به رابطه فرزندی یک موجود مؤنث با پدر و مادرش استفاده می‌شود. کلمه دختر در این معنا بدون توجه به سن‌ و سال و وضعیت زناشویی‌ او به‌کار می‌رود.

در ادبیات

در معنای فرزند مونث

به که هر دختر بداند قدر علم آموختن  تا نگوید کس، پسر هشیار و دختر کودن است

در معنای زن باکره

مردیت بیازمای وانگه زن کن  دختر منشان به خانه و شیون کن.

جایگاه اجتماعی در ایران باستان

چنین گفت دانا که دختر مباد          چو باشد به‌جز خاکش افسر مباد.

دوشیزه

دوشیزه واژه‌ایست که در معنای دختر یا زن ازدواج نکرده به کار می‌رود. این کلمه از نام‌های بسیار کهن فارسی و تلفظ دیگری از دغدوا یا دوغدویه (doghdova) است که در اوستا نام مادر زرتشت می‌بوده.

ریشه واژه

دوشیزه از ریشه دوغدی (dogdhi) در سانسکریت به معنای دوشیدن است و به این ترتیب دوشیزه (دوش + یزه) به معنای “دوشنده” است، چرا که دوشیدن حیوانات خانگی همواره کاری زنانه بوده است. این که دوشیزه در معنای دختر به کار می‌رود نیز شاید از آن روی باشد که نیاکان ما, مایل بوده‌اند که شوی نادیدگان و پاکان دوشندگان گاو و گوسفند باشند

پیشینه: سرگذشت زن و حقوق او در طول تاریخ

سرگذشت زن و حقوق او در طول تاریخ از جریانات پرماجرا و دردآلودی محسوب شده که از مهمترین مباحث “جامعه شناسی” و “تاریخی” به شمار می رود. مورخان دوران زندگی زن را دردو دوره خلاصه کرده اند. یک دوره به ماقبل تاریخ که هیچ گونه اطلاعات صحیحی از موقعیت و وضعیت زن در آن دوره وجود ندارد و یک دوره هم به شروع تاریخ بشر می رسد که در این دوره زن از شخصیت مستقلی برخوردار بوده و در پاره ای از جوامع زن به عنوان یک شخصیت غیرمستقل در کلیه حقوق اقتصادی، سیاسی واجتماعی شناخته می شد و این نگاه غیرمنصفانه نیز تا همین قرون اخیر ادامه داشت. نمونه بارز این بینش را می توان درباره زن در قانون مدنی به اصطلاح مترقی فرانسه مطالعه کرد. آنجا که در مواد ۲۱۵ و ۲۱۷، ۱۲۴۲ و ۱۴۲۸ درباره روابط مالی زوجین سخن گفته و کلیه اختیارات را به مرد داده است و زن در صورت موافقت مرد می تواند تصرف کند حتی در مورد مسائل مالی خودش. در حجاز که محیط پیدایش اسلام بود قبل از ظهور پیامبر اکرم(ص) با جماعت زنان همان معامله انسان وابسته و غیرمستقل می شد و به تعبیر برخی از مورخین رفتار آنها شباهت زیادی به بشرهای نیمه وحشی داشت و از جنس زن به زننده ترین شکل ممکن بهره برداری می کردند.

 جایگاه زن در دوران جاهلیت:

 دوران جاهلیت به دورانی اطلاق می شود که زنان از رسیدن به حقوق حقه خود در کلیه زمینه های انسانی محروم می شدند و اراده و اختیار از آنان در چنین محیط هایی نیز طبعا سلب می گردید و دامنه این ظلم آنگاه مضاعف می شد که گاه آنان جهت گذران زندگی مادی خود و صاحب خویش در معرض کرایه هم قرار می گرفتند! این وضعیت در هرکجای جهان برای زنان پیش آمده باشد از سیاه ترین ایام عمر بشر محسوب و باید آن را به عنوان جاهلیت شناسایی نمود چه در محیط حجاز باشد و چه در محیط های دیگر. نگارنده این سطور در نهایت شرمندگی وابراز تاسف به این موضوع اعتراف می نماید که دنیای متمدن امروزی نیز گرفتار درد جاهلیت تاریخی گشته آنجا که سقط جنین با مجوز قانونی شکل آزادی به خود گرفته و در بسیاری از کشورهای به اصطلاح متمدن رواج یافته است. با این توضیح گویا جاهلیت قرون اخیر چهره جاهلیت تاریخی را سفید کرده است، زیرا عرب جاهلی بعد از تولد نوزادان را می کشت اما انسانهای متمدن عصر کنونی، نوزاد را که هنوز به دنیا نیامده است در شکم مادر می کشند.

    یادآوری این نکته ضروری است که در همان عصر جاهلیت با این عادت زشت نیز مبارزه شده است. “صعصه بن ناجیه” که انسان آزاده و پاکی بود، ۳۶۰ دختر را از پدرانشان خرید و از مرگ نجات داد و حتی در یک مورد برای نجات نوزاد دختری که پدرش تصمیم بر قتل او داشت، مرکب سواری خود و دو شتر به پدر آن دختر داد. پیامبر(ص) فرمود: ”صعصه بن ناجیه” کار بزرگی انجام داد و پاداشش نزد خدا محفوظ است.

40,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله موانع و محدودیتهای اشتغال زنان
  • تحقیق بررسی حقوق و مسؤولیت های اجتماعی زنان در اسلام ـ فمینیسم
  • مقاله بررسی کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان و موارد نقض آن با قوانین اسلامی
  • مقاله نقش زن در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای مسلمان
  • مقاله زن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.