مقاله حقوق زوجه بر زوج

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله حقوق زوجه بر زوج

تعداد صفحات : ۲۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

حقوق از جمله مقوله هایی است که در همه اعصار مورد توجه انسان بوده است. دین مبین که اسلام که کاملترین دین است و تمام نکات را برای زندگی بشر بیان کرده است برای زنان نیز حقوق بسیاری قرار داده است . از جمله این حقوق می توان به مهر، نفقه و اخلاق خوش، وارث اشاره کرد.

این تحقیق را درشش محور مورد بررسی قرار داده و نکات مربوطه به هر بحث را بیان می کنیم .

بحث اول درباره ازدواج است .ازدواج یکی از سنت های موکد در دین اسلام است ودر سایر ادیان هم به آن سفارش شده است . بحث دوم درباره مهر است.مهر از زمان های قدیم مرسوم بوده است مرد در هنگام ازدواج چیزی به همسرش تقدیم می کند که در اصطلاح به آن مهر یا صداق می گویند. در قرآن از آن به عنوان نحله(هدیه، پیشکش) هم تعبیر شده است و به نوعی مرد خود را مدیون همسرش می کند هر چیزی که مالیت و ارزش داشته باشد می تواند مهر واقع شود. مانند آموزش قرآن یا احکام، طلا و سکه و …

بحث سوم درباره نفقه می باشد. نفقه یک نماد حقوقی و مورد قبول در اسلام است. از مسائل مسلم و اساسی در نفقه اسلامی می باشد و مرد موظف است تمام نیازهای مادی زن را تهیه کند. پیش از اسلام در پاره ای از ادیان و اعصار وجود داشته است.

بحث چهارم درباره ارتباط متقابل می باشد .بر خورد نیکو وشایسته وخوش اخلاقی از مواردی است که همیشه مورد توجه همه ادیان بوده و یکی از نموده های خوش اخلاقی اظهار محبت و دوستی می باشد که این اظهار محبت و دوستی می تواند در صدا زدن ، سلام و خداحافظی کردن جلوه پیدا کند .

 بحث پنجم درباره روابط است، در اسلام به نظافت و آراستگی اهمیت بسیار داده شده و همانطور که به نظافت و آراستگی زن در اسلام تأکید شده است، بر نظافت و آراستگی مرد برای همسرش هم تأکید شده است. اراستگی سرو صورت و وضعیت مو چهره از نشانه های بارز اهمیت دادن به این سنت اسلامی است. مردان همیشه دوست دارند همسران خود را پاکیزه و تمیز ببینند زنان نیز دوست دارند زینت را در شوهر خود ببینند توصیه های اسلامی به استحمام کردن، شانه کردن، ناخن گرفتن، و … برای این است که باعث رغبت طرفین به یکدیگر می شود.

بحث ششم درباره ارث است .یکی از حقوق زن که بر اثر عقد دائم بوجود می آید حق ارث است.در گذشته به زن ارث نمی دادند ولی با ظهور اسلام این قانون ملغی شد سهم الارث زن   از اموال شوهر است اگر شوهر فرزند نداشته باشدو از اموال مرد است اگر او فرزند داشته باشد .

واژه های کلیدی: حقوق زن، ازدواج، مهر، نفقه، ارث، نظافت، اخلاق خوش،

فهرست مطالب

مقدمه    ۱
۱- ازدواج    ۲
۲- مهر    ۳
۳- نفقه    ۴
۴- حدود نفقه    ۵
۵-برخورد نیکو و شایسته     ۶
۶- خوش اخلاقی     ۷
۷- تعاون و همکاری در امور خانواده    ۸
۸- نظافت و پاکیزگی    ۹
۹- حفظ عفت و پاکدامنی    ۱۰
۱۰- غیرت ورزی و نگهداری از ناموس    ۱۰
۱۱- تحصیل علم و سواد آموزی    ۱۱
۱۲- معاشقه و زناشویی     ۱۲
۱۳- ارث    ۱۳
سخن آخر   ۱۵
منابع و مآخذ    ۱۶

منابع و مآخذ

 قرآن

۱٫امینی، ابراهیم،آئین همسر داری ، تهران ، شرکت چاپ و نشر بین الملل وابسته به موسسه امیر کبیر ،چ، نهم ،۱۳۸۰٫

۲٫ حر عاملی ،محمد بن حسین ،وسائل الشیعه ،ج ۱۵،۱۴ .تهران .تحقیق وتصحیح عبدالرحیم ربانی شیرازی ،انتشارات المکتبه ،الاسلامیه ،چ هشتم ، ۱۳۷۳٫

۳٫سپهری ،محمد، ترجمه وشرح رساله حقوق حضرت سجاد (علیه السلام)،قم ،انتشارات دارالعلم ،چ هفتم ،۱۳۸۲٫

۴٫عمید،حسن،فرهنگ فارسی عمید،تهران ،انتشارات ،امیر کبیر ،چ بیست ونهم ،۱۳۸۳ .

۵٫قربانی لاهیجی،زین العابدین،تفسیر جامع آیات( الطعمه و اشربه …میراث )، ج ۱۲-۱۱ ،تهران ،انتشارات سایه ،چ اول ،۱۳۸۳ .

۶٫کتابچی ،محسن،آئین زندگی از دیدگاه امام رضا (علیه السلام) ،مشهد ،انتشارات الف، چاپخانه دقت ،.چ دوم ،۱۳۸۱ .

۷٫کهن ،آبرهان، گنجینه ای از تلمود،مترجم امیر فریدون گرگانی،مشهد ،انتشارات اساطیر ،چ اول ،۱۳۸۲ .

۸ .مطهری ،مرتضی ،نظام حقوق زن در اسلام ،تهران ،انتشارات صدرا ،چ سی و هشتم ،۱۳۸۲ .

۹ .منصور ،جهانگیر ،قوانین ومقررات مربوطه به خانواده ،تهران ،انتشارات دوران ، چاپ نیل ،چ ششم ،۱۳۸۰ .

۱۰ .وحیدی ،محمد ،احکام عمومی ،ج ۳،قم ،انتشارات ،عصمت ،چ اول، ۱۳۸۰ .

مقدمه

 حقوق از جمله مقوله هایی است که در همه اعصار مورد توجه انسان بوده است. در مورد آن سخن های بسیاری گفته شده و درباره موضوع آن کتاب های بسیاری نوشته شده است.

در ادیان آسمانی و دین اسلام به حقوق، توجه خاصی شده است مانند حق الناس، حق همسایه، حق همسر و … اسلام به حقوق زن توجه خاصی نشان داده است و تمام ننگ های دوران گذشته را از چهره زن پاک کرده است. البته اسلام برای تمام ابعاد زندگی انسان برنامه دارد. مخصوصا برای خانواده، خانواده اولین اجتماع کوچک از جامعه بزرگ است، اساس جامعه همین خانواده است. اگر حقوقی که اسلام برای خانواده بیان کرده از طرف افراد رعایت شود، اجتماع بزرگ نیز حقوق همه افراد را رعایت خواهد کرد.

در این تحقیق سعی شده است بخشی از حقوق زن به صورت مختصر بیان شود. امید است توانسته باشم حق مطلب را ادا کنم و شما با مطالعه این تحقیق تا حدودی با حقوق زن آشنا شوید. انشاء الله مورد قبول حضرت حق باشد.

 ۱- ازدواج

 ازدواج از کلمه زوج می باشد که به معنای با هم جفت شدن و زن گرفتن می‌باشد.[۱] ازدواج برای انسان یک نیاز طبیعی است که از آفرینش ویژه آن ها سرچشمه می گیرد. چنانکه انسان به آب و غذا نیاز دارد در سنین خاصی به ازدواج نیاز پیدا می کند.

ازدواج به عنوان یک خواسته طبیعی، مورد تأیید همه ادیان آسمانی بوده است مخصوصا دین اسلام. اسلام پیروان خود را به ازدواج دعوت نموده و از عروبت[۲]بر حذر می دارد. ازدواج نه تنها منفور نیست، بلکه از دیدگاه اسلام اهدی مستحب و در بعضی موارد واجب می باشد.

قالَ اَبوُ عَبْدِ اللهِ (عَلیهِ السلامْ) : « رُکْعَتانِ یُصَلِّیها المُتَزَوَّجُ أفْضَلَ مِنْ سِبْعینُ رُکْعَهً یُصَلِّیها أعْزَبُ.

اما صادق(علیه السلام) فرمود: دو رکعت نمازی که انسان متاهل می خواند ثوابش بیش از هفتاد رکعتی است که انسان مجرد می خواند.»[۳]

در اسلام برای انتخاب همسر معیارهای خاصی بیان شده است از جمله؛

۱٫ ایمان: ایمان یک عامل درونی است و از مهمترین و ضروری ترین اموری است که باید در انتخاب همسر مورد عنایت قرار گیرد.

۲٫ اصالت خانواده: منظور از اصالت خانواده، امور مادی و ظاهری نیست. بعضی از خانواده ها شریف و بزرگوار و آبرومند هستند گرچه فقیر باشند و بعضی از خانواده ها ذاتاً پست و فرومایه هستند گرچه دارای مقام و ثروت باشند. اصالت بعد تربیتی دختر و پسر را در بردارد. یعنی آیا دختر و پسر در یک محیط سالم تربیت یافته اند یا نه؟

۳٫ اخلاق: اخلاق نیک یکی از مهمترین و ضروری ترین اموری است که در انتخاب همسر باید مورد توجه قرار گیرد زن و شوهر باید یک عمر با هم زندگی کنند. اگر اخلاق خوش باشد زندگی آن ها شیرین و دلپذیر و گرم و با صفا خواهد بود و با تفاهم مشکلات زندگی را حل و فصل خواهند کرد.

 ۲- مهر

 مرد در هنگام ازدواج هدیه ای را به همسرش تقدیم می کند که در اصطلاح مهر یا صداق نامیده می شود. در قرآن از آن به عنوان نحله(هدیه، پیشکش) هم تعبیر شده است و به نوعی مرد خود را مدیون همسرش می کند هر چیزی که مالیت و ارزش داشته باشد می تواند مهر واقع شود. مانند آموزش قرآن یا احکام، طلا و سکه و … در ادیان آسمانی گذشته نیز مهر وجود داشته است. مهر از آنجایی قرار داده شده است که نقش هر یک از زن و مرد در عشق مغایر بادیگری است. زیرا نوع احساسات زن و مرد نسبت به یکدیگر متفاوت است. قانون خلقت بی نیازی و غرور را در جانب زن قرار داده است و طلب و نیاز را در جانب مرد قرار داده است. همچنین از لحاظ طبیعت چیزی برعهده مرد نیست و زن مجبور است بارداری، زایمان و عادت ماهیانه و … را تحمل کند. بنابراین اگر مشکلی بعداً پیش بیاید این مهر می تواند مقداری از مشکلات را حل کند.

یکی از حقوقی که در قبل از اسلام کمتر به آن بها داده می شد و یا اصلاً نادیده گرفته می شد همین مسأله بود که، زن را مالک مهر نمی دانستند و پدران و مادران مهر را به عنوان «حق الزحمه» و «شیربها» حق خود می دانستند. درست است که اسلام اصل مهر را قبول دارد. اما همیشه به خانواده ها سفارش می کند که مقدار مهر را زیاد قرار ندهید زیرا زیاد قرار دادن مهر، باعث کینه و دشمنی می شود و یکی از عوامل تزلزل خانواده، همین زیاد قرار دادن مهر است.

قالَ عَلَی (علیه السلام): «لا تُغالوُا بِمُهُورِ النِّساء فَتَکُونَ عَداوَهً …

حضرت علی(علیه السلام) می فرماید: « مهریه زن ها را زیاد نکنید زیرا این عمل ایجاد دشمنی می کند.»[۴]

بلکه زنان را تشویق می کند که مهریه خود را بخشند تا بعضی گمان نکنند با زیاد قرار دادن مهر، نوعی وثیقه مالی برای جلوگیری از تزلزل خانواده بدست آورده اند.



-[۱] حسن عمید، فرهنگ فارسی عمید، تهران، انتشارات امیر کبیر، چ بیست و سوم، ۱۳۸۳، ص ۱۱۰٫

[۲]– تنها و مجرد بود، بی همسر بودن ، همان، ص ۸۶۴٫

[۳] – محمدبن حسین حر عاملی، وسائل الشیعه، تحقیق و تصحیح: عبدالرحیم ربانی شیرازی، ج ۱۴، تهران، انتشارات، المکتبه الاسلامیه. چ هشتم، ۱۳۷۳ ص ۶٫

-[۴] محمدبن حسین حر عاملی، وسائل الشیعه، ج ۱۵، ص ۱۱۱٫

20,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله بررسی حقوق زن در اسلام
  • مقاله نفقه
  • تحقیق نفقه
  • مقاله نفقه
  • مقاله جرم ترک انفاق و ضمانتهاى اجرایى
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.