مقاله حقوق پزشکی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

مقاله حقوق پزشکی

تعداد صفحات :۳۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این تحقیق سعی کردیم به سؤالات مبهم راجع به مسئولیت مدنی و کیفری پزشک پاسخ بدهیم.  مقاله در ۳ فصل خلاصه شده که فصل اول در سه مبحث حقوق پزشکی ، تخلفات کیفری و آیین دادرسی می باشد. در مورد مسئولیت مدنی پزشک می گوییم که وقتی پزشک مسئول است که مباشر باشد یا سبب اقوای از مباشر باشد و طبق مسئولیت مدنی باید جبران خسارت کند. در باب مسئولیت کیفری پزشک به این نتیجه رسیدیم که پزشک مسئول نقص یا جراحت وارد کرده بر بیمار نیست به شرطی که از بیمار دارای رضایت معتبر باشد و همینطور این جراحات ضرورت و اضطرار داشته باشد.

در فصل دوم رضایت مبنی علیه در سه مبحث اعمال جراحی یا طبی، جراحی زیبایی و قتل ترحم آمیز بیان شده است.

در مورد اعمال جراحی بدون رضایت نامه هم دیدیم که اگر مورد فوری باشد و پزشک ضرورت آنرا تشخیص دهد گرفتن رضایت لازم نیست. در مورد اعمال جراحی زیبایی هم دیدیم به شرطی که نقص یا جراحتی که برروی معالجه شونده وارد نشود یا با رضایت بیمار باشد اشکالی ندارد.

اما در جایی که پزشک بدون مدرک باشد و نظامات فنی و موازین علمی را رعایت نکند یا عمل ضرورت نداشته باشد یا تقصیر متوجه پزشک و جراح باشد و جراح مسئول است و باید جبران خسارت کند ودیه را بپردازد.

در قتل ترحم‌آمیز یا همان مرگ در بیماریهای سخت و کشنده که بیمار قطعاً خواهد مرد ولی زمان مرگ وی بین یک هفته تا سه هفته یا سه ماه است.

این نوع بیماران با مراجعه به پزشکهای مجرب این موضوع را با آنها درمیان گذاشته و پزشک با داروهای خاص بیمار را به اصطلاح ترحم‌آمیز می‌کشد.

حالا می‌خواهیم ببینیم که این بیماریهای سخت و صعب‌العلاج می‌تواند برای پزشک مجوز قتل باشد؟ البته خود بیماران حق دارند که این مسأله را بپذیرند و به آن معالجات دست بزنند.

واقعیت این است که این نوع قتل در اکثر کشورهای اروپایی مثل هلند، آلمان، بلژیک، انگلیس، ایتالیا و حتی در آمریکا و کانادا و … پذیرفته شده است. چرا که این‌گونه کشورها که شعار آنها این است که اصل بر کرامت انسانی و انسان محوری است و می‌گویند انسانها باید از زندگی خود لذت ببرند و تا آخرین لحظه مرگ خود هیچ کسی نباید دیگری را بکشد.۱

این تفکر قتل ترحم امیز را که محور این مرگها از سوی پزشک معالج است و معمولاً با پزشک دیگر هم مشورت نمی‌کند و خودسرانه تصمیم به کشتن ترحم آمیز بیماران لاعلاج خود می‌گیرد با تفکر اسلامی مغایرت دارد.

در حقوق و نظام ایران که پایه و اساس آنرا اسلام می‌سازد مسلماً این تفکر اصلاً پذیرفته نمی‌شود و نخواهد شد چرا که اصل حرمت خون و حرمت نفس و کرامت انسانی و نفسانی انسانها و همه محترم هستند و هیچکس حق ندارد یک نفر را حتی اگر در وخیم‌ترین اوضاع باشد بکشد. مجازاتهایی که در کشور ماست طبق م ۲۰۶ ق.م.ا قتل عمد محسوب نشده و مجرم به قصاص نفس محکوم خواهد شد.

در مورد سقط جنین هم به نتایج زیر رسیدیم:

که در سقط جنین طبیعی و طبی مسئولیتی با پزشک نیست ولی در مورد مسئولیت پزشک در سقط جنین جنایی شکی نیست و پزشک طبق م ۶۲۴ ق.م.ا مسئول است، در مورد محیط مطب و بیمارستان دیدیم که باید تمامی نکات بهداشتی و مهندسی رعایت شده باشد.

نکته مبهم در مورد مسئولیت مدنی پزشک و دادگاه صلاحیتدار است گرچه دیدیم که درمورد تخلفات کیفری پزشک دادگاه محل جنایت صلاحیت دارد که می‌توان گفت در مورد مسئولیت مدنی پزشک بازهم از روی فرمول صلاحیت ذاتی و نسبی دادگاه صلاحیت‌دار را تشخیص داد.

واژه های کلیدی: حقوق پزشکی، رضایت مبنی علیه، سقط جنین، قتل ترحم آمیز

فهرست مطالب

مقدمه:   ۱
فصل اول   ۴
مبحث اول : حقوق پزشکی   ۴
۱-مطب   ۴
۲- بیمارستان   ۵
تشکیلات داخلی بیمارستان   ۵
مبحث دوم:   ۶
تخلفات کیفری:   ۶
الف:  دادن گواهی خلاف واقع:     ۶
ب:  افشاء اسرار بیمار:   ۶
ج:  اشتغال به طبابت بدو ن داشتن مجوز قانونی   ۶
د:  فریفتن بیمار   ۷
مبحث سوم:  آئین دادرسی   ۷
فصل دوم:  رضایت مبنی علیه   ۹
مبحث اول:  اعمال جراحی یا طبی   ۹
۱-  عمل جراحی و طبی مشروع:    ۹
رضایت مبنی علیه   ۱۰
الف:  رضایت بیمار غیرقابل علاج:   ۱۰
۱-فقدان قصد بزهکارانه و سوء نیت   ۱۲
۲-  رضایت مریض   ۱۳
۳-  اجازه صریح قانونگذار   ۱۳
۴-  وجود اضطرار   ۱۴
رعایت موازین فنی و علمی و نظامات دولتی:   ۱۷
مبحث دوم: جراحی زیبایی   ۱۸
مبحث سوم:  قتل ترحم‌آمیز   ۱۹
وظیفه مردن   ۲۰
پزشک مرگ   ۲۰
فصل سوم:  سقط جنین   ۲۲
مبحث اول:  مطالعه سقط جنین در نظامهای حقوقی مختلف   ۲۲
مقدمه:   ۲۲
۱-آزادی مطلق سقط جنین   ۲۲
۱-ممنوعیت مطلق سقط جنین   ۲۳
۲-نظام حقوقی مختلط   ۲۳
مبحث دوم:  مطالعه سقط حنین درنظام حقوقی ایران   ۲۴
الف:  سقط جنین طبیعی:   ۲۶
ب:  سقط جنین طبی:   ۲۷
ب:  سقط جنین جنایی:   ۲۷
نتیجه‌گیری:   ۲۹
منابع :   ۳۱

منابع :

۱- اردبیلی . محمد علی ، حقوق جزای عمومی ، ج اول ، ج دوم ، میزان ، سال ۱۳۸۰ .

۲-  شاهبیاتی ، هوشنگ ، حقوق جزای عمومی ، ج اول ، چ ۸  ، ژوبین ، سال ۷۲ .

۳-  رامشل جیمر ، مترجم ، عباسی ، محمود – قتل ترهم آمیز ، ج ۴ ، چ اول حقوقی سال ۸۲ .

۴-عبادی شیرین ، حقوق پزشکی ـ جلد اول ، چ ۲ . کتابخانه گنج دانش ، سال ۷۲ .

۵- عباسی ، محمود – سقط جنین ، ج ۵ . چ اول . حقوقی سال ۸۲ .

۶- کیهان ، شماره ۱۷۹۸۰ .

مقدمه: 

امروزه تمامی مردم یک جامعه به نوعی با بیمارستان پزشک، جراح و ماما رابطه دارند به طوری که امروزه بعضی از اقشار وسیع مردم رفتن به مطب پزشک در برنامه روزانه یا حداقل هفتگی آنان است.

بنده کسانی را می‌شناسم که حداقل هفته‌ای دو بار به پزشکان مختلف قلب، کلیه، چشم، مغز و اعصاب مراجعه  می‌کنند و مسلم است که هریک از این پزشکان داروهای مختلفی را به بیمار تجویز می‌کند چه بسا که حتی برخی از این داروها باهم در تضاد باشند. امروزه اکثر  جوانان به ویژه دختران، جراحی های مختلف خصوصاً پلاستیک صورت، لیپوساکشن و لیزر بینی انجام می‌دهند و زنان هم در جراحی زایمان تحت عنوان سزارین مراجعه می‌کنند. می‌خواهیم بررسی کنیم که در صورت مرگ یا صدمه وارد شدن به یکی از این مراجعه کنندگان مسئولیت پزشک چه می‌شود. ۱

در حادثه‌ای که در یکی از بیمارستانهای خصوصی در تهران اتفاق افتاد، بیماران بعلت سهل‌انگاری پزشکان در اتاق بیهوشی یا جان خود را از دست دادند یا به حالت کمارفتند. می‌خواهیم ببینیم با توجه به مثال فوق آیا پزشکان و جراحان در صورت تخلف ضامن و مسئول هستند. آیا اصولاً یک پزشک به قصاص نفس یا عضو محکوم می‌شود و یا ضمانت یک پزشک در حد جبران خسارت و دادن دیه است.

امروزه اکثر جوانان ما که بدنبال زیبایی هستند به جراحی‌های لیزر، پلاستیک و بینی روی آورده‌اند و  جهت درمان خود به متخصص پوست و زیبایی مراجعه می‌کنند، می‌خواهیم ببینیم که تکلیف این پزشکان در صورت تخلف وی و همچنین وارد شدن ضرر و زیان و صدمه ناشی از عمل جراحی چیست؟  حتی متأسفانه طوری شده است که بعضی افراد سودجو به دنبال افزایش استقبال مردم از این گونه اعمال  جراحی، این افراد با جعل مدرک تخصصی پوست و زیبایی مطب باز می‌کنند و سبب نقص یا حتی مرگ آنها می‌شوند.

سقط جنین هم مورد دیگری است، سقط جنین که چندی پیش روزنامه ایران طی یک گزارش تکان دهنده نوشته بود کـه یک پزشک به صورت پنهانـی و بدون مطب دست به سقط جنین می‌زد، سقط جنینی که اصولاً از سوی زنانی بود که یا رابطه نامشروع داشتند یا بعد از سونوگرافی می‌فهمیدند که جنین آنها ناقص است.

یا کسانی که به خاطر فقر و نداری مجبور به سقط جنین می‌شدند که این پزشک درحال سقط جنین موجبات مرگ ۳ نفر از این زنان و خونریزی و جراحات شدید ۷ نفر شد که به بیمارستان اعزام شدند. حالا می‌خواهیم ببینیم که آیا مجازات برای این پزشک وجوددارد یا خیر؟

یا در همان جراحی پلاستیک و زیبایی اگر خود مراجعه کننده رضایت داده باشد بازهم پزشک و جراح مسئول و ضامن هستند یا اینکه این رضایت فقط جنبه صوری و تشریفات  جهت عمل دارد.

در مورد بیمارستانها نکات زیر جالب توجه است که باید بررسی شود:

فضای بیمارستان، اتاق بیهوشی و عمل، اتاق CCU، و ICU اتاق انتظار، میزان تحصیلات پزشکان و به علاوه تجربه، گرچه تمامی نکات فوق را با اندکی تسامح می‌توان در مورد مطب پزشکان به کار برد.

اخبار ناخوشایندی که درخصوص فروش سؤالات پزشکی در آزمون تخصصی اعلام شد که جامعه ایران را به فکر فرو بردکه به راستی پزشکان آینده ما واقعاً افرادی تحصیل کرده هستند که با حیله و تقلب خرید سؤالات کنکور پزشکی وارد دانشگاه شدند. پزشکانی که محرم اسرار بیمارند  و جان بیمار دردست آنهاست. متأسفانه وزارت بهداشت با سهل‌انگاری خود و عدم پاسخگویی درست خود همگان را از آینده جامعه پزشکی ایران نگران ساخت.

نکته دیگر در مورد بیماری صعب‌العلاج نظیر ایدز و سرطان است که نیاز به عمل دارد این بیماران مسلماً خواهند مرد اما مرگ آنها مشخص نیست زود یا دیر باشد اگر خود این بیمار و نمایندگان قانونی وی جهت  عمل جراحی رضایت دهند و جراح به آنها بگوید که زیر عمل جان می‌دهد و اگر عمل شدند پزشک مقصر است و مسئول و ضامن است یا همین رضایت بیمار صعب‌العلاج به نوعی رافع مسئولیت می‌باشد.

در این تحقیق سعی خواهم کرد که به تمامی سؤالات فوق پاسخ قانع کننده‌ای بدهم.

فصل اول

مبحث اول : حقوق پزشکی

۱-مطب

تأسیس هر نوع مطب پزشکی، تغییر آن از محلی به محل دیگر یا از شهری به شهر دیگر با اجازه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

طبق م ۱٫ آیین نامه اجرایی قانون تأسیس مطب « مطب به محلی اطلاق می‌شود که پزشک در آن محل اعم از بخش خصوصی یا خیریه یا آزاد به طبابت همه بپردازد. بنابراین ضابطه برای تشخیص مطب حرفه پزشک و اشتغال وی به امر درمان است نه گرفتن وجهی به عنوان ویزیت» ۱

پس ملاک اصلی مدرک پزشکی است نه گرفتن وجه فلسفه وجودی این امر در لزوم احراز شرایط قانونی و برای اجرای قانون و جلوگیری از سوء استفاده ‌های احتمالی افراد است که ممکن است نیرنگ و خدعه به کار ببندد ۲

متقاضیان تأسیس مطب بایستی مدارک خود را به سازمان نظام پزشکی ارسال دارند و نظام پزشکی یک نسخه از آن را به وزارت بهداشت می‌فرستد تا پروانه صادر شود و پروانه مطب بایستی به امضای وزیر بهداشت یا قائم مقام او برسدو هر پروانه مشخصات پزشک، شماره و کد اختصاصی همان پزشک را دارد ۳

        ۲- بیمارستان

مؤسسات درمانی از حیث فضا و ساختمان و تعداد اطاق و کلیه شرائط لازم برای تهویه و نور، گرم کردن و خنک نمودن و غیره باید منطبق با اصول بهداشتی بوده و مورد قبول و تصویب اداره مهندسی بهداشت وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی قرار گیرد.۱

تشکیلات داخلی بیمارستان

بیمارستان ها و به طور کلی مؤسسات درمانی موظف هستند پیش‌بینی های لازم جهت آتش‌نشانی را بنمایند و وسائل مقدماتی آن را طبق دستور اداره آتش‌نشانی همیشه موجود داشته باشند. ۲

آشپزخانه هر بیمارستان باید شامل یخچال یا سردخانه با گنجایش کافی باشد. داروخانه باید برای نگاهداری خون و داروهایی که در حرارت آسیب می‌بینند مجهز به یخچال باشند. ۳

در صورتی که بیمارستان دارای نواقصی باشد باید مراتب را به رئیس بیمارستان تذکر داد تا نواقص را برطرف کند وگرنه از فعالیت بیمارستان جلوگیری خواهد شد. ۴

 

مبحث دوم: 

تخلفات کیفری:

جرائمی که در ارتباط با حرفه پزشکی است و مستحق مجازات می‌باشد عمدتاً چند مورد هستند که در ذیل به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

الف:  دادن گواهی خلاف واقع:  هرگاه پزشکی تصدیق خلاف واقع درباره شخصی برای معافیت از خدمت در ادارات رسمی یا نظام وظیفه یا برای تقدیم به محاکمه بدهد به شش ماه تا دوسال حبس محکوم خواهد شد. شرط جرم بودن عمل آن است که:

اولاً: تصدیق خلاق واقع باشد.

ثانیاً:  برای معافیت از خدمت در ادارات رسمی یا نظام وظیفه یا برای تقدیم به محاکمه صادر شده باشد. ۱

ب:  افشاء اسرار بیمار:

مطابق ماده ۱۵۶ قانون تعزیرات مصوب سال ۱۳۶۲، اطباء و جراحان و کلیه کسانی که به مناسبت شغل یا حرفه خود محرم اسرار می‌شوند هرگاه در غیر مواردی که برحسب قانون ملزم می‌باشند، اسرار مردم را افشاء کنند به شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم می‌شوند.۲ پس هرگونه اسراری که از سوی پزشک فاش شود جرم است.

 

ج:  اشتغال به طبابت بدو ن داشتن مجوز قانونی

طبق م‌۳ مربوط به مقررات امور پزشکی و داروئی و مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب سال ۱۳۳۴، هر کسی بدون داشتن پروانه رسمی پزشکی، داروسازی یا دندانپزشکی به فنون مزبور اشتغال ورزد و یا بدون اخذ پروانه از وزارت بهداری اقدام به تأسیس یکی از مؤسسات پزشکی به هر نام و عنوان نماید یا پروانه خود را به دیگری واگذار نموده و پروانه دیگری را مورد استفاده قرار دهد بلافاصله محل کار تعطیل و به حبس از شش ماه تا دوسال و پرداخت جریمه ز پنج هزار تا پنجاه هزار ریال محکوم خواهد شد.۱

د:  فریفتن بیمار

به موجب ماده ۵ قانون فوق‌الذکر هیچ یک از مؤسسات پزشکی و داروئی و صاحبان فنون مختلف پزشکی و داروسازی حق انتشار آگهی تبلیغاتی که موجب گمراهی بیماران یا مراجعین به آنها بوده و یا به تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برخلاف اصول فنی و شئون پزشکی یا عفت عمومی باشد، یا عنوان مجهول و خلاف روی تابلوی مطلب بنویسد متخلفین بار اول به پرداخت مبلغ پنج هزار ریال تا بیست هزار ریال و برای دفعات بعد هر دفعه از بیست هزار ریال تا پنجاه هزار ریال و یا به حبس از یک ماه و یا به هردو مجازات خواهد شد. ۲

 

مبحث سوم:  آئین دادرسی

35,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله بررسی عوامل سقط جنین در گاو
  • مقاله جواز سقط جنین از منظر فقهای امامیه
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.