مقاله خلاقیت

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله خلاقیت

تعداد صفحات : ۲۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده :

خانواده و مدرسه از مهم‏ترین عوامل اجتماعى رشد خلاقیت در افرادند. موقعیت خانوادگى از عوامل اساسى در تحقق توانایی‌‏هاى بالقوه‌ی انسان است. تحقیقات نشان می‌‏دهد که رفتار و نگرش والدین، کمیت و کیفیت علایق آن‌ها و نحوه‌ی تعامل‌شان با فرزندان بر رشد توانایی‌‏هاى فرزندان کاملاً مؤثر است.

بسیارى از افراد سرآمد و خلاق متذکر شده‌اند که در مرتبه‌ی نخست تلاش‌‏هاى والدین و سپس عوامل آموزشى مانند مربیان موجب پرورش استعداد آن‌ها بوده است.

خلاقیت داراى سه بُعد غیرشناختى، شناختى و انگیزشى است. ابعاد غیرشناختى خلاقیت شامل ویژگی‌‏هاى خلاق در امور حرکتى، هنرى و توانایی‌‏هاى خاصى است که در سطح افراد مشابه کمتر می‌‏توان شاهد آن بود.

ابعاد شناختى خلاقیت نیز ناظر بر وجود تفکر واگرا در فرد است. فرد خلاق توانمندى تولید ایده‌‏هاى بیشترى دارد و جریان تولید ایده‌‏ها نزد او از انعطاف‌‏پذیرى ذهنى بالاترى برخوردار است. او در جریان تولید ایده‏‌هایش ایده‌‏هایى بدیع و ابتکارى نیز تولید می‌‏کند که این ایده‌‏ها به ذهن کمتر کسى خطور می‌‏کند.

ابعاد انگیزشى خلاقیت ناظر به انگیزه‌ی درونى فرد است و وى را بر آن می‌‏دارد که بدون آن که الزاماً پاداش بیرونى وجود داشته باشد، به شکل مستمر و پی‌‏گیر به کار مورد علاقه‌‏اش بپردازد.

واژه های کلیدی: خلاقیت ، والدین، مربیان، غیرشناختى، شناختى و انگیزشى

فهرست مطالب

چکیده :    ۱
مقدمه :    ۲
۱٫ سیّالى:    ۵
۳٫ انعطاف‏‌پذیرى:    ۶
۲ـ۲ـ بُعد انگیزشى‏    ۹
۳ـ موانع خلاقیت‏    ۱۰
۳ـ۱ـ موانع ‏شناختى‏    ۱۱
۳ـ۲ـ موانع عاطفى‏    ۱۲
۳ـ۳ـ موانع اجتماعى‏    ۱۳
۳ـ ۴ـ موانع خلاقیت در مدرسه‏    ۱۴
۴ـ عوامل مؤثر در رشد خلاقیت‏    ۱۵
نتیجه‏ گیری    ۲۰

منابع‏

۱ـ منطقى، مرتضى، بررسى پدیده‌ی خلاقیت در کتاب‏‌هاى درسى دبستان (پایان‏‌نامه‌ی دکترى، دانشگاه تهران، ۱۳۸۰).

۲ـ حسینى، افضل‌‏السادات، تأثیر برنامه آموزش خلاقیت معلمان بر دانش، نگرش و مهارت آن‌ها (تهران: سازمان پژوهش و برنامه‌‏ریزى، ۱۳۸۱).

۳ـحسینى، افضل‌‏السادات، ماهیت خلاقیت و شیوه‌‏هاى پرورش آن (مشهد: شهر آستان قدس، چاپ سوم، ۱۳۸۲).

مقدمه :

در یک برنامه‌ی آموزش خلاقیت براى معلمان، قبل از شروع کار از آن‌ها خواسته شد تا تعریفى از خلاقیت را ارائه دهند. هر چند پاسخ‏‌هاى داده‏‌شده‌ی بعضى ارتباط بیشتر و برخى رابطه‌ی کمترى با مفهوم خلاقیت داشت، اما در یک موضوع مشترک بودند و آن ویژگى نو و جدید بودن کار خلاقانه بود. تمامى این معلمان قبل از آموزش، این نکته را دریافته بودند که خلاقیت یعنى: “ایده‏‌هاى تازه و نو”.

میان متفکران و محققان پیرامون تعریف خلاقیت اتفاق نظر وجود ندارد. براى نمونه، گیلفورد (۱۹۶۲) خلاقیت را مجموعه‌ی ویژگی‌‏ها و توانایی‌‏هاى فردى می‌‏داند. در واقع، خلاقیت از دیدگاه گیلفورد عبارت از تفکر واگراست، یعنى تفکر از جهات مختلف و ابعاد گوناگون. در حالى که محققانى دیگر از جمله هارینگتون (۱۹۹۰)، آمابیل (۱۹۸۹) و سیکزنتمی‌‏هالى (۱۹۸۹) خلاقیت را موضوعى کاملاً اجتماعى می‌‏دانند. هنسى و آمابیل (۱۹۸۹) معتقدند که تحقیقات ما نشان داده است عوامل اجتماعى و محیطى نقش اصلى را در کار خلاق ایفا می‌‏کنند و بین انگیزه‌‏هاى شخصى و خلاقیت ارتباط قوی‌‏اى وجود دارد که قسمت زیادى از این گرایش را محیط اجتماعى یا حداقل جنبه‌‏هاى خاصى از محیط تعیین می‌‏کنند.

سیکزنتمی‌‏هالى (۱۹۸۹) بر این باور است که ما نمی‌‏توانیم به افراد و کارهاى خلاق جدا از اجتماعى که در آن عمل می‌‏کنند بپردازیم، زیرا خلاقیت هرگز نتیجه‌ی عمل فرد به تنهایى نیست. هارینگتون بر مبناى شناخت محیط زیست، زیست‏‌شناسىِ نظریه‌ی اجتماعى خویش را از خلاقیت پایه‌‏ریزى می‌‏کند و معتقد است همان‏‌گونه که موجودات با یکدیگر و با زیست‏‌بومشان در ارتباط‌اند، در زیست‌‏بوم خلاق نیز همه‌ی اعضا و همه‌ی جنبه‏‌هاى محیطى در حال تعامل‌‏اند.

خلاقیت، ارائه‌ی کیفیت‏‌هاى تازه از مفاهیم و معانى است. گیزلین (۱۹۵۴) به خلاقیت به عنوان یک محصول می‌‏نگرد، در حالى که دیدگاه‏‌هاى دیگر به آن به عنوان یک فرایند توجه می‌‏کنند مانند مدنیک (۱۹۶۲) که خلاقیت را چنین تعریف می‌‏کند: شکل دادن به عناصر متداعى به صورت ترکیبات تازه که با الزامات خاصى مطابق است یا به شکل مفید است.
در بعضى نظریه‏‌ها، وجود برخى از ویژگی‌‏ها براى ظهور خلاقیت ضرورى است. بارون و هارینگتون (۱۹۸۱) می‌‏گویند بعضى از تحقیقات نشان می‌‏دهد افراد خلاق از نظر شخصیتى داراى صفات خاصی‌‏اند. استرنبرگ (۱۹۸۵) علاقه به خطر کردن، عدم پذیرش محدودیت‌‏ها و موانع، توانایى بهره‌‏بردارى از محیط خویش براى ساختن چیزى نو و منحصربه‌‏فرد، داشتن سؤالات و فرضیات زیاد و کنجکاوى را لازمه‌ی خلاقیت می‌‏داند. در حالى که بعضى دیدگاه‌‏ها لزوم این ویژگی‌‏ها را رد می‌‏کنند و خلاقیت را توانایى حل مسائلى که از قبل نیاموخته‌‏ایم، می‌‏داند.(وایزبرگ، ۱۹۹۵)

این‏‌گونه تعاریف و سایر تعاریف علی‌‏رغم تفاوت‏‌هاى اساسى که در دیدگاه‌‏هاى خویش دارند، داراى نقاط اشتراکى نیز هستند. از مهم‏ترین نقاط اشتراک آن‌ها، نو بودن و تازگى داشتن کار خلاقانه است؛ اما هر چیز نو نمی‌‏تواند خلاقانه باشد، بنابراین، در اغلب تعاریف، ارزشمندى و مناسب بودن نیز مورد توجه قرار گرفته است، به‌‏طورى که آمابیل (۱۹۹۰) معتقد است اگر اکتشافى بودن را به آن اضافه نماییم، این دو وجه اشتراک می‌‏تواند خود تعریف خلاقیت باشد. لذا در نظر او خلاقیت عبارت از هر اثر نو و ارزشمندى است که از طریق اکتشاف حاصل شده باشد.

۲ـ ابعاد خلاقیت‏

خلاقیت داراى سه بُعد غیرشناختى، شناختى و انگیزشى است. ابعاد غیرشناختى خلاقیت شامل ویژگی‌‏هاى خلاق در امور حرکتى، هنرى و توانایی‌‏هاى خاصى است که در سطح افراد مشابه کمتر می‌‏توان شاهد آن بود. (منطقى، .۱۳۸)

ابعاد شناختى خلاقیت نیز ناظر بر وجود تفکر واگرا در فرد است. فرد خلاق توانمندى تولید ایده‌‏هاى بیشترى دارد و جریان تولید ایده‌‏ها نزد او از انعطاف‌‏پذیرى ذهنى بالاترى برخوردار است. او در جریان تولید ایده‏‌هایش ایده‌‏هایى بدیع و ابتکارى نیز تولید می‌‏کند که این ایده‌‏ها به ذهن کمتر کسى خطور می‌‏کند.

25,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله بررسی همبستگی بین هوش و خلاقیت دانش آموزان
  • مقاله خلاقیت در مدیریت
  • مقاله نقش مدیران در خلاقیت و نوآوری سازمان ها
  • مقاله هوش و خلاقیت
  • مقاله خلاقیت و نوآوری در توسعه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.