مقاله دارایی بافی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله دارایی بافی

تعداد صفحات : ۲۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله درباره دارایی بافی، اجزای تشکیل دهنده دستگاه دارایی، نقش ورنگ در دارایی بافی و مراحل کار بافندگی و … را توضیح می دهد.

دارایی بافی یکی از زیر مجموعه های صنعت نساجی سنتی یزد می باشد.که به منسوجات تمام ابریشم که با رنگهای متنوع زرد،سبز،قرمز وبنفش با نقوش شطرنجی راه راه وگلهای خاصی که در اصطلاح محلی «پیچون»خوانده می شود تهیه می شوند.این پارچه بسته به نوع مصرف در ابعاد و اندازه های مختلف تهیه شده و برای مصارف گوناگونی چون چادر شب ،آستری ،لحاف،بقچه و رومیزی استفاده می شود.

نقوش دارایی بر روی چله ی آن ایجاد می شود.و لذا امکاناتی که این روش به بافنده می دهد باعث می شود نقوشی با ویژگی های خاص تولید شود.این نقوش که در اصطلاح محلی به ان پیچان یا پیچون می گویند در نوع خود منحصر به فرد می باشد.رنگ و نقش در دارایی بسته به نوع مصرف از تنوع بیشتری برخوردار است.

 واژه های کلیدی: دارایی بافی، یزد، چوب پل، کورت، نقش،  چله کشی

فهرست مطالب

مقدمه ۱
بخش اول
دارایی بافی ۲
دستگهاهای بافندگی سنتی۳
اجزای تشکیل دهنده دستگاه دارایی۵
بخش دوم
نقش ورنگ در دارایی بافی۱۳
مراحل کار بافندگی۱۴
ایجاد نقش در دارایی بافی۲۰
نقوش دارایی۲۰
معرفی اساتید۲۱
ابداعات نو در دارایی بافی۲۳

مقدمه

تاریخ یزد با تاریخچه نساجی در این شهر به هم گره خورده اند.بی گمان از زمانی که گروهی تصمیم گرفتند در این خط کویری و بی آب وعلف زندگی کنند ،از انجا که در آمد کشاورزی کفاف زندگی روزمره آن ها را نمی داد مجبور بودند در کنار آن به کار های جنبی نیز بپردازند.صنایع دستی از این لحاظ در دسترس ترین راه محسوب می شد.مردم گذشته از آنکه هزینه تقلید این محصولات کم و برای مردم کم در آمد ،قابل تأمین بود ،مواد اولیه آن رانیز می شدبراحتی در خود محل تولید کرد.

تولید منسوجات سنتی از این لحاظ در اولویت قرار داشت چرا که اولا مواد اولیه آن یعنی پنبه وابریشم را در محل تولید کرد ،در ثانی ویژگی مثبت دیگری که این صنایع داشت این بود که زنان می توانستند آنرا در منزل انجام دهند و از این راه بخشی از بار اقتصادی خانواده را بر عهده بگیرند ،اما عامل دیگری نیز در تاریخچه نساجی یزد ،سهم عمده ای داشته و آن واقع شدن این شهر در مسیر جاده ابریشم است.تأثیر این عامل بیشتر در رشد کیفیتی این محصول بوده است.چرا که با جابه جایی منسوجات در طول مسیر ، صنعت نساجی نیز در طول مسیر نیز در نقاط مختلف از هم تأثیر می پذیرفتند.از طرفی بخشی از تولیدات نیز که توسط تجار به کشور های دیگر صادر می شد در گسترش این صنایع نقش مهمی را ایفا می کرد.مجموع این عوامل باعث شد بر کیفیت این منسوجات روز به روز افزوده شده و صنایع نساجی یزد مسیر توسعه وترقی را بپذیرد.

 بخش اول

دارایی بافی

دارایی بافی یکی از زیر مجموعه های صنعت نساجی سنتی یزد می باشد.که به منسوجات تمام ابریشم که با رنگهای متنوع زرد،سبز،قرمز وبنفش با نقوش شطرنجی راه راه وگلهای خاصی که در اصطلاح محلی «پیچون»خوانده می شود تهیه می شوند.این پارچه بسته به نوع مصرف در ابعاد و اندازه های مختلف تهیه شده و برای مصارف گوناگونی چون چادر شب ،آستری ،لحاف،بقچه و رومیزی استفاده می شود.

در مورد وجه تسمیه این نام گفته می شود که نام دارایی از آن جهت برای آن مطرح شده که در قدیم این پارچه در جهیزیه هر عروس جزو وسائل سرمایه ای بوده و دار ایی عروس محسوب می شده است و لذا به آن دارایی گفته اند.

ویژگی خاص پارچه های دارایی نوع نقش آن است که به طریقه خاصی در رنگرزی ایجاد می شود.رنگرزی این پارچه با روشی بسیار بدوی که ریشه در اعماق تاریخ دارد انجام می شود.

 دستگهاهای بافندگی سنتی

دستگاههای بافندگی سنتی به لحاظ میزان کار آیی در ایجاد نقش به سه گروه عمده تقسیم می شوند:

۱-دستگاههای ساده

۲-دستگاههای مرکب

۳-دستگاههای زری بافی(ژاکارد)

۱-دستگاههای ساده:ویژگی اصلی این دستگاه داشتن ۲کورت است که این دستگاهها امکان بافت پارچه هایی  باطرحهای ساده به صورت خطوط افقی وعمودی ونقوش شطرنجی را به بافنده می دهند.بیشتر منسوجات ارزان قیمتی که صرفا جنبه کاربردی داشته ومورد استفاده عموم قرار داشتند بااین دستگاهها بافته می شد.جیم بافی،کرباس بافی و محصولات مشابه در این گروه جای می گیرند.

۲-دستگاهای مرکب:کلیه دستگاها دارای بیش از دو کورت در این گروه جای می گیرند.حداکثر تعداد کورت در آنها تا ۱۸ عدد هم می رسیده است.کار بر روی این دستگاهها نسبت به دستگاههای ساده پیچیده تر وتخصصی تر بوده واین دستگاهها امکان بافت کلیه نقوش جناغی وسرژ و ساتن رابه بافنده می دهد.دارایی بافی ،احرامی بافی ،دستمال یزدی و بسیاری از محصولات ابریشمی و مخمل که در مقایسه با انواع دست بافهای نوع قبل ،از ارزش بیشتری برخوردارند بااین دستگاهها بافته می شد. محصولات این گروه که گران تر از نوع قبلی بود.بیشتر در میان طبقه متوسط وبیشتر برای مواردی مثل جهیزیه استفاده می شد.

دستگاههای بافندگی سنتی با توجه به وضع قرار گرفتن بافنده به دو نوع تقسیم می شد.

۱-دستگاههای چاله ای

۲-دستگاهها روی زمین

نوع دست بافت در این تقسیم بندی تأثیری ندارد و پارچه های مختلف را می توان با هر دو نوع دستگاه بافت،ویژگی دستگاه در نوع اول ، قرار گرفتن نورد اصلی (که پارچه روی آن پیچیده می شود)بر روی سطح زمین است.در این حالت در زیر نورد چاله ای حفر می شود که عمق آن به حدی است که پا های بافنده موقع بافت به کف آن برسد.پو شالها در این دستگاه در درون چاله در زیر پای بافنده قرار می گیرد.

25,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله طراحی دارایی بافی تاری در استان یزد
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.