مقاله رابطه هوش هیجانی با رضایت زناشویی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله رابطه هوش هیجانی با رضایت زناشویی

تعداد صفحات : ۷۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

روند متداول ازدواج و طلاق باعث می شود و هوش هیجانی، بیش از پیش اهمیت پیدا کند. خطر افزایش طلاق بیشتر متوجه زوجهای تازه ازدواج کرده است. طی سالهای اخیر، پیوندهای عاطفی میان زن و شوهر و نیز مرزهای گسل عاطفی که می تواند بنیان زندگی را از هم بشکافد. با دقتی بی سابقه مورد بررسی قرار گرفته است.

شاید بزرگترین پیشرفت برای فهم عواملی که یک ازدواج را حفظ می کند یا آن را از هم می پاشد، با استفاده از ابزارهای دقیق فیزیولوژیک حاصل شده است. این ابزارها رویای لحظه به لحظه تفاوت ظریف احساسی میان زن و شوهر را میسر ساخته اند.

این اندازه گیری ها همان نیروی عاطفی را که قادر به حفظ یا نابودی یک رابطه مشترک اند، در معرض دید قرار می دهند.

مرزهای گسل عاطفی، تفاوت میان دنیای عاطفی دختران و پسران را نشان می دهند.

هدف پژوهش حاضر، مطالعه رابطه هوش هیجانی با رضایت زناشویی است.

که در جامعه آماری زنان متأهل ساکن تهران و با روش نمونه گیری تصادفی و به تعداد ۳۰ نفر انتخاب شده اند.

و نتایج تحقیق نشان داد که بین هوش هیجانی و رضایت زناشویی رابطه معناداری وجود ندارد. نتیجه اینکه فرضیه پژوهش مورد تأیید قرار نگرفته است.

واژه های کلیدی: هوش هیجانی، رضایت زناشویی، ازدواج،

فهرست مطالب

چکیده     ۸
فصل اول / کلیات / پژوهش     ۹
مقدمه     ۱۰
بیان مسأله     ۱۲
اهمیت و ضرورت پژوهش     ۱۳
اهداف پژوهش     ۱۵
فرضیه پژوهش     ۱۵
تعاریف عملیاتی     ۱۵
فصل دوم / ادبیات مربوط به تحقیق/    ۱۶
مقدمه     ۱۷
هیجان و هوش هیجانی     ۱۷
رابطه هیجان با تفکر     ۱۸
تاریخچه هوش هیجانی     ۱۹
هوش هیجانی چیست؟    ۲۰
نظریات مطرح شده در حوزه هوش هیجانی     ۲۴
تئوری هوش هیجانی گلمن     ۲۵
تئوری هوش هیجانی از دیدگاه بار- اون     ۲۷
شناسایی حالت های هیجانی     ۳۳
رضایت زناشویی     ۳۵
بررسی علل نارضایتی از زندگی زناشویی     ۳۷
رضایت زناشویی و هوش هیجانی     ۴۳
هوش عاطفی و نقش آن در تحکیم پیوند زناشویی     ۴۵
تحقیقات انجام شده در زمینه هوش هیجانی و رضایت زناشویی     ۴۷
فصل سوم (طرح تحقیق)     ۵۰
مقدمه     ۵۱
جامعه پژوهش     ۵۱
نمونه آماری     ۵۱
ابزار پژوهش     ۵۲
روش تجزیه و تحلیل داده ها     ۵۲
روایی و اعتبار آزمون هوش هیجانی     ۵۲
پایایی و اعتبار آزمون در ایران     ۵۳
روایی و اعتبار پرسشنامه رضایت زناشویی     ۵۵
روایی و اعتبار پرسشنامه در ایران     ۵۷
فصل چهارم (تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی داده ها)    ۵۹
مقدمه     ۶۰
توصیف داده ها     ۶۱
بررسی و آزمون فرضیه ها     ۶۵
فصل پنجم: (خلاصه و نتیجه گیری)     ۶۷
بحث و نتیجه گیری     ۶۸
خلاصه تحقیق     ۶۹
پیشنهادهای پژوهش     ۶۹
محدودیت های پژوهش     ۷۰
فهرست منابع     ۷۱

فهرست منابع و مأخذ

– براوبری، تراویس، گریوز، جین (۱۳۸۴)، هوش هیجانی (مهارتها و آزمونها)، مترجم: گنجی، مهدی، تهران، انتشارات ساوالان.

– بک، آ (۱۳۷۳)، عشق هرگز کافی نیست. ترجمه، قراچه داغی، مهدی، تهران، انتشارات مترجم.

– برنشتاین، فلیپ اچ، (۱۳۸۰)، زناشویی درمانی، ترجمه: پور عابدی نائینی، حسن، منشی، غلامرضا، تهران، انتشارات رشد.

– بوسکالیا، ل. (۱۳۷۰)، زندگی عشق و دیگر هیچ، ترجمه، قراچه داغی، مهدی، فتوحی، ز، تهران، انتشارات روشنگران.

– فاطمی، سید محسن، (۱۳۸۵)، هوش هیجانی، تهران، انتشارات سارگل.

– گلمن، دانیل، (۱۳۸۰)، هوش هیجانی، ترجمه، پارسا، نسرین، تهران، انتشارات رشد.

– میشیل، آندره (۱۳۵۴)، جامعه شناسی خانواده و ازدواج، ترجمه، اردلان، فرنگیس، تهران، انتشارات دانشکده علوم اجتماعی، شماره ۳٫

– مینوچین، سالوادور، (۱۳۷۳)، خانواده و خانواده درمانی، ترجمه، ثنائی، باقر، تهران، انتشارات امیرکبیر.

فصل اول

مقدمه:

روانشناسان درصدد شناسایی عواملی هستند که با استفاده از آنها بتوان افراد را در زندگی فردی و اجتماعی یاری داد. یکی از مباحث مورد توجه آنان، نقش هوش به عنوان عامل موفقیت انسان است که در این زمینه رویکردهای متفاوتی وجود دارد.

در گذشته، تمرکز اغلب روانشناسان، بر فرآیندهای شناختی و هوش عمومی بوده است. دیدگاه های سنتی هوشبهر تصوری محدود از استعدادهای انسان داشتند و برای هوش فرد، محدودیت قائل شده و آن را ارثی، نسبتاً ثابت و نیز قابل تغییر می دانستند. گذشت زمان و تجربه‌های علمی ثابت کرد که بسیاری از افراد که در نمرات پیشرفت تحصیلی و آزمون های هوش ربته بالایی را کسب می کنند، در فراز و نشیب های زندگی شخصی و اجتماعی و بحرانهای روزمره کفایت و شایستگی لازم را از خود نشان نداده و فاقد مهارتهای لازم هستند. در عمل، هوشبهر بالا تضمین کننده شخصیت اجتماعی، موفقیت و خشنودی در زندگی نیست.

هوارد گاردنردر سال ۱۹۸۳ ، با طرح نظریه هوش چند عاملی خود، از مفهوم هوشبهر به عنوان عاملی منفرد و تغییرناپذیر فراتر رفته و تصویر غنی تر و گسترده تری از هوش را ارائه نمود. او با مطرح کردن، هوشبهر درون فردی به عنوان کلیه خودشناسی و هوش بین فردی به معنای توانایی درک افراد دیگر، الگویی دقیق و واقعی برای استفاده ثمربخش در طول زندگی معرفی نمود.

گرچه در توصیف گاردنر از هوش فردی، شناخت احساسات مطرح شد، اما به نظر می رسید که هنوز به عواطف و هیجانات آن گونه که متناسب با نقش پیچیده آنها در زندگی انسان باشد، پرداخته نشده است.

جان مایر و پیتر سالووری در سال ۱۹۸۹، به این روال که چه چیزهایی موجب کسب موفقیت افراد در زندگی می شود. اصطلاح هوش هیجانی را مطرح نموده و برای اولین بار در مقالات آموزشی خود این گونه معرفی نمودند. هوش هیجانی توانایی است که امکان درک احساسات و هیجانهای خود و دیگران را به فرد می دهد تا با استفاده از این قابلیت بتواند تفکر و عملکرد خود را هدایت کند.

در سالهای اخیر اصطلاح هوش هیجانی گسترش فزاینده ای یافته، خصوصاً و زمینه کاربرد آن در تعلیم و تربیت زندگی شخصی، محیط کار و تجارب، پژوهشهایی انجام شده است.

پژوهش حاضر قصد دارد در رابطه هوش هیجانی و رضایت زناشویی را مورد بررسی قرار دهد.

بیان مسأله

سالهاست روان شناسان درصدد هستند که به این سئوالها پاسخ بدهند که چرا برخی از مردم نسبت به برخی دیگر از بهداشت روانی بهتر برخوردارند که این سئوال به سئوال دیگری می انجامد که چرا برخی نسبت به برخی دیگر در زندگی موفق ترند؟ چه عواملی این تفاوت ها را رقم می زند؟ پاسخ به این سئوالها بر لزوم بررسی عواملی (مهارتهای هیجانی) که تصور می شود موفقیت فرد را تعیین می کند، دخالت دارد. به سرعت روشن شد که کلید تعیین و پیش بینی موفقیت و کامیابی تنها هوش شناختی نیست.

شواهد حاکی از آن است که زوجها در جامعه امروزی برای برقراری و حفظ ارتباط صمیمی و درک احساسات از جانب همسرشان به مشکلات فراگیر و متعددی دچارند. بدیهی است که کمبودهای موجود در کفایتهای عاطفی و هیجانی دو همسر در کنار عوامل متعدد دیگر از قبیل (عوامل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و…) اثرات نامطلوبی بر زندگی مشترک آنها می گذارد و به طور منطقی هر چه نارضایتی از زندگی مشترک بیشتر باشد. احتمال ناسازگاری و جدایی افزایش می یابد. (گلمن ۱۹۹۸) این تحقیق به بررسی رابطه بین هوش هیجانی در رضایت زناشویی می پردازد.

ماهیت و ضرورت پژوهش:

در زندگی مشترک، غالباً به هنگام مواجهه با مشکلات، احساس ناکامی، تحقیر و… احساسات و هیجانات به جای عقل و منطق بر همسران غلبه می کند. لذا شناخت و هدایت هیجانات برای حفظ روابط زناشویی بسیار مهم  است با توجه به پژوهشهای انجام شده در خصوص روابط همسران به نظر می رسد که مولفه های هوش هیجانی می توانند در رضایت زناشویی موثر باشند. «روابط صمیمانه زوجین نیاز به مهارتهای ارتباطی دارد از قبیل توجه افراد به مسائل از دید همسرانشان و توانایی درک همدلانه آنچه که همسرشان تجربه نموده است و همچنین حساس و آگاه بودن از نیازهای او، (گاتمن و همکاران، ۱۹۷۶).

بدیهی است که عوامل متعددی نیز می توانند در نارضایتی زناشویی دخالت کرده و آن را تشدید نماید. وقتی یک زوج در چرخه فزاینده انتقاد، قرار گرفتن در وضع دفاعی، خاموشی گزیدن و افکار منفی و پذیرش مکرر درماندگی هیجانی اسیر شوند، این چرخه به خودی خود منعکس کننده این واقعیت است که در توانایی خودآگاهی، خویشتن داری همدلی و تسکین دادن به خود و به یکدیگر اختلالی وجود دارد.(گلمن، ۱۹۹۵)

همسرانی که از خودآگاهی بالاتری برخوردارنند (خویشتن داری)و در نحوه ابزار احساسات و هیجانات خود نسبت به دیگران خصوصاً همسرشان تسلط دارند، مانع بروز بسیاری از برخوردها و سوء تفاهمات در روابط زناشویی خود می شوند.

اگرچه تأکید بر تأثیر هوش هیجانی در احساس رضایت زناشویی به معنای نادیده انگاشتن عوامل دیگری همچون مسائل بیولوژیک، اثرات اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی نیست. اما برای سلامت ارتباطات عاطفی و هیجانی زوجها و سلامت روانی خانواده و مقابله با بسیاری از مشکلات اساسی خانواده اهمیت دارد.

برای مطلوب تر ساختن روند زندگی مشترک و پیشگیری از ناکامی و بالا بودن توانایی شخصی و اجتماعی اعضای خانواده و کاستن از آثار طلاق در جامعه توجه به راهبردهای اکتسابی، در جهت پرورش قابلیت های هیجانی ضروری می نماید.

اهداف پژوهش

اهداف پژوهش حاضر عبارتند از:

بررسی هوش هیجانی زوجین

بررسی رضایت زناشویی

بررسی رابطه هوش هیجانی و رضایت زناشویی

فرضیه کلی پژوهش

بین رضایت زناشویی و هوش هیجانی رابطه معنی دار وجود دارد.

تعاریف عملیاتی (کاربردی)

EQ (هیجان بهر): در این پژوهش، هیجان بهر نمره ای است هر شرکت کننده در کل آزمون و درهر یک از مولفه های آزمون هوش هیجانی (بار – اون) کسب می نماید.

رضایت زناشویی: در این پژوهش نمره ای است که شرکت کننده از پرسشنامه رضایت زناشویی Enrich کسب می کنند.

70,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله بررسی اثر بخشی درمان گروهی با رویکرد تحلیل محاوره‌ای برن (TA) برافزایش ابراز احساسات و رضایت زناشویی در بین زنان
  • مقاله مقایسه رضایت از زندگی زناشویی در زنان شاغل و خانه دار ساکن شهر تهران
  • تحقیق ارتباط میان رضایت زناشویی و هوش هیجانی زنان
  • مقاله بررسی رابطه هوش شناختی و هوش هیجانی
  • مقاله بررسی مقایسه ای هوش هیجانی کودکان عادی و کودکان کار و خیابان
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.