مقاله رجعت

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

مقاله رجعت

تعداد صفحات :۱۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله درباره رجعت، معنی لغوی، معانى اصطلاحى، رابطه رجعت‏ با بعضى از امور اعتقادى و  جایگاه رجعت در اعتقادات شیعه بحث می شود.

اعتقاد به رجعت و بازگشت نخبگان امت، پیش از قیامت، به دنیا ، از ویژگى خاصى برخوردار است و در منابع اسلامى اهمیت آن با بیانات گوناگونى مطرح شده است. در برخى روایات روز رجعت را یکى از روزهاى الهى که عظمت و قدرت الهى در آن متجلى خواهد شد، برشمرده‏اند.

“عن ابى عبداله علیه السلام قال: ایام‏الله ثلاثه: یوم یقوم القائم و یوم الکره و یوم‏القیامه‏”

امام صادق(ع) فرمودند: روزهاى الهى سه تاست: روزى که قائم آل محمد(ع) قیام خواهد کرد، و روز رجعت و روز قیامت .

منظور از “روزهاى خدا” چیست؟ مرحوم علامه طباطبائى در این زمینه مى‏فرماید:

“اینکه ایام خاصى به خدا نسبت داده مى‏شود با اینکه همه روزها متعلق به خداست ، نکته‏اش این است که در آن روزهاى خاص، امر خدا چنان ظهورى مى‏یابد که براى هیچ کس دیگرى این ظهور پیدا نمى‏شود. مثل مرگ در آن موقعى که تمام اسباب دنیوى از تاثیر گذارى مى‏افتد و قدرت و عظمت الهى ظهور و بروز مى‏کند. ایشان در ادامه احتمال دیگرى را در تفسیر “ایام‏الله‏” بیان مى‏کند که ممکن است مقصود این باشد که نعمتهاى الهى در آن روز ظهور خاصى مى‏یابند ، که آن ظهور براى غیر او نخواهد بود، مثل روز نجات حضرت ابراهیم(ع) از آتش.

پس منظور از “ایام‏الله‏” روزهایى است که امر الهى اعم ازنعمت‏یا نقمت ، عزت و ذلت ظهور تام مى‏یابد.

آرى رجعت و بازگشت انسانهایى که سالها پیش از دنیا رفته‏اند حکایت از قدرت و عظمت الهى دارد و در آن روز این عظمت و شوکت الهى براى همگان آشکار مى‏شود (معناى اول) و یا در آن روز نعمتهاى خداوند شامل مؤمنان برجسته و نخبه شده و آنان را براى مشاهده ظهور امام عصر (عجل‏الله تعالى فرجه الشریف) و غلبه مظلومان بر زور مداران به این دنیا بر مى‏گرداند ، و از طرفى هم با بازگشت کافران از سیه دل ، آنان را بر سر خاک ذلت و خوارى خواهد نشاند (معناى دوم).

واژه های کلیدی: رجعت، معنی لغوی، اعتقاد شیعه،

فهرست مطالب

مقدمه :   ۱
معناى لغوى   ۲
معانى اصطلاحى   ۲
رابطه رجعت‏ با بعضى از امور اعتقادى   ۵
شرح تعریف   ۶
جایگاه رجعت در اعتقادات شیعه   ۷
منابع :   ۱۴

منابع :

در علم صرف بیان شده که مصدر داراى انواعى است. یک نوع آن “مره‏” است که براى وقوع فعل یکبار به کار مى‏رود.
لسان العرب، ج ۸ ، ص ۱۱۴، ابن منظور چاپ نشر ادب الحوزه‏۱۳۶۳ شمسى ۱۴۰۵ قمرى)
اقرب الموارد ج‏۱ ، ص ۲ – ۳۹۱ (سعید الخورى الشرتونى . چاپ مؤسسه النصر)
لغتنامه دهخدا حرف راء ص ۲۹۴ و ۲۹۵ (على اکبر دهخدا – چاپ دانشگاه تهران – ۱۳۴۲ تهران)
“جامعه و تاریخ‏” استاد مصباح یزدى ، چاپ سازمان تبلیغات اسلامى ، ص ۱۴ رجوع شود.
الایقاظ من المجعه بالبرهان على الرجعه ، چاپ دارالکتب العلمیه ، اسماعیلیان – قم ص ۱۴۰ و ۱۴۱
اوائل المقالات ص‏۸۹، شیخ مفید، ناشر مکتبه الداورى قم
المجلسى،مولى محمد باقر، همان، ج‏۵۳ ، ص‏۵۶٫
بحارالانوار ، ج‏۵۳ ، ص‏۶۳ ، چاپ مؤسسه الوفاء ، بیروت – لبنان و معانى الاخبار ص‏۳۶۶ ، چاپ جامعه مدرسین قم .
۱۰٫ تفسیر المیزان ج ۱۲ ، ص ۱۸-۱۹ . مؤسسه الاعلمى للمطبوعات، – بیروت – علامه سیدمحمد حسین طباطبایى
۱۱٫ بحارالانوار، ج‏۵۳ ، ص ۹۲ و ۱۲۱
۱۲٫ حق‏الیقین ، ج ۲، ص ۳۵ ، چاپ منشورات اعلمى ، عبدالله شبر
۱۳٫ الشیعه والرجعه ج ۲ ، ص‏۱۰۷ . محمدرضا طبسى نجفى – چاپ اول ، مطبعه الحیدریه – النجف الاشرف ۱۳۷۵ ه ق

مقدمه :

یکى از آرزوهاى دیرینه بشر گسترش عدالت‏به معناى واقعى در سرتاسر گیتى است; و این امید و آرزو به شکل نوعى اعتقاد در ادیان الهى تجلى نموده است. در طول تاریخ کسانى که مدعى تحقق این ایده شدند، طرحها ریختند و چاره‏ها اندیشیدند، ولى، نتوانستند بشر خسته دل را امیدى بخشند. آرى اندیشه ظهور مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف) تنها چراغ فروزانى است که مى‏تواند تاریکیها و غبار خستگى را از انسان دور کند. روزى که او مى‏آید و حکومت واحد جهانى تشکیل مى‏دهد، انحراف و بى‏عدالتیها را محو مى‏سازد و ابرهاى خود خواهى و نفاق را کنار مى‏زند تا بشر لذت و زیبایى زندگى واقعى را در سایه حکومت اهل بیت(ع) و پیاده شدن همه احکام الهى با تمام وجود احساس کند.

در آستانه این ظهور نورانى، حوادث شگفت‏انگیزى اتفاق مى‏افتد که یکى از آنها بازگشت گروهى از مؤمنان واقعى براى درک و تماشاى عظمت و شوکت جهانى اسلام خواهد بود. البته عده‏اى از کافران بدطینت نیز در این میان پیش از آخرت به دنیا بر مى‏گردند تا به سزاى پاره‏اى از اعمال ننگین خویش برسند. بازگشت گروهى از مؤمنان خالص و کافران ستمگر به این جهان پیش از قیامت رجعت نامیده مى‏شود.

اعتقاد به رجعت‏یکى از اعتقادات مسلم “شیعه‏” است و سایر مذاهب اسلامى به چنین امرى اعتقاد ندارند. از این روى پیوسته رجعت‏یکى از موضوعات کلامى مورد اختلاف شیعه و سنى بوده است.اندیشمندان اسلامى کتب و مقالاتى گرانمایه در این موضوع نگاشته‏اند، که هر یک از سبکى ویژه برخوردار است. برخى به سبک روایى محض ، برخى دیگر در پاسخ به شبهات و دلائل مخالفان و …

معناى لغوى

الفاظ مختلفى‏براى بیان این اصل ‏اعتقادى در قرآن مجید و روایات اسلامى‏به کار رفته است، مانند: رجعت، ایاب، کره، رد، حشر ، که همه در معناى بازگشت مشترکند ولى در میان همه این الفاظ ، لفظ رجعت مشهورتر است. رجعت مصدر “مره است‏”[۱] و بیانگر “یکبار بازگشت‏” است، چنانچه در “لسان العرب‏”[۲]  آمده است:

“رجعت مصدر مره از ماده رجوع است.”

در “اقرب الموارد”[۳] در توضیح واژه رجعت ذکر شده: “رجع الرجل رجوعا و مرجعا ، و معه انصرف … هو یومن بالرجعه‏اى بالرجوع الى الدنیا بعدالموت‏” . یعنى رجوع به معناى بازگشت است و فلانى به رجعت ایمان دارد یعنى او به رجوع به دنیا پس از مرگ اعتقاد دارد، پس واژه رجعت در لغت‏به معناى “یکبار بازگشت‏” است.

معانى اصطلاحى

رجعت همانند بسیارى از واژه‏ها علاوه بر معناى لغوى، در علوم مختلف در معانى گوناگونى به کار رفته، و با توجه به این معانى است که مى‏توانیم تصویر و شناخت صحیحى از معناى مورد بحث داشته باشیم. لغتنامه دهخدا معانى اصطلاحى مختلفى براى رجعت‏بر شمرده است، که به اختصار آنها را نقل مى‏کنیم:

۱- اصطلاح فقهى: بازگردیدن مرد به سوى زن مطلقه خود در مدت قانونى و شرعى .

۲- اصطلاح نجومى: رجعت نزد منجمان و اهل هیات عبارتست از حرکتى غیر از حرکت کوکب متحیره به سوى خلاف توالى بروج و آن را رجوع و عکس نیز مى‏نامند.

۳- اصطلاح عرفانى: نزد اهل دعوت عبارتست از رجوع و کال و نکال و ملال صاحب اعمال به سبب صدور فعل زشت از افعال ، یا متکلم گفتارى سخیف از اقوال [۴].

۴- اصطلاح جامعه‏شناسى: برخى جامعه‏شناسان به هنگام بحث از قانونمندى جامعه و تاریخ ،معتقدند که قوانین تطورات تاریخى در همه جوامع مشترک است و تاریخ سه مرحله ربانى و قهرمانى و انسانى را طى مى‏کند و همیشه این ادوار تکرار مى‏شوند و آنان این حرکت تاریخ را “ادوار و اکوار” و “رجعت‏” گویند[۵].

روشن است که هیچکدام از معانى چهارگانه مذکور مورد بحث ما نیست و آنچه در این تحقیق مورد توجه است اصطلاح کلامى است.

۵ – اصطلاح کلامى: شیخ حر عاملى در بیان تعریف اصطلاحى رجعت مى‏فرماید:

“بدان که رجعت در اینجا [کلام] همان حیات و زندگى بعد از مرگ و قبل از قیامت است، و این معنا از لفظ رجعت‏به ذهن سبقت مى‏جوید، و همین معناست که مورد تصریح علما بوده که از موارد به کارگیرى آن و نیز از احادیث استفاده مى‏شود”[۶].

این تعریف بیانگر معناى کامل اصطلاحى رجعت نیست ، زیرا مجرد زنده شدن بعد از مرگ ، قبل از قیامت ، نمایانگر معناى اصطلاحى رجعت نیست ، زیرا (همانطور که خواهد آمد) قرآن ماجراى عده‏اى را بیان مى‏کند که پس از مرگ زنده شدند. مثل جریان زنده شدن عده‏اى از یاران حضرت موسى که مى‏خواستند خدا را ببینندو … روشن است که رجعت در اصطلاح کلام شیعه چنین رجوعى نخواهد بود (زنده شدن عده‏اى از مؤمنان خالص و کافران فاجر در زمان ظهور امام عصر (عجل الله تعالى فرجه الشریف) افزون بر اینکه معناى لغوى رجعت در این تعریف لحاظ نشده است، چرا که رجعت‏به معناى بازگشت‏به دنیا پس از مرگ است نه زنده شدن ، به هر حال این تعریف گویاى معناى اصطلاحى رجعت نیست.

تعریف دیگر تعریف شیخ مفید است. که گویاى معناى واقعى رجعت‏بوده و داراى نواقص تعریف نخست نیست. ایشان در تبیین معناى اصطلاحى (کلامى) رجعت چنین مى‏نویسد:

“ان الله یرد قوما من الاموات الى الدنیا فى صورهم التى کانواعلیها فیعز فریقا و یذل فریقا و المحقین من المبطلین و المظلومین منهم من الظالمین و ذلک عند قیام مهدى آل محمد علیهم السلام‏”[۷]

“خداوند گروهى از اموات را به همان صورتى که در گذشته بودند، به دنیا بر مى‏گرداند، و گروهى را عزیز و گروهى دیگر را ذلیل مى‏کند و اهل حق را بر اهل باطل غلبه و نصرت داده ، و مظلومین را بر ظالمین و ستمگران غلبه مى‏دهد، این واقعه هنگام ظهور ولى عصر (عجل الله تعالى فرجه الشریف) رخ خواهد داد”.

رابطه رجعت‏ با بعضى از امور اعتقادى


[۱] – در علم صرف بیان شده که مصدر داراى انواعى است. یک نوع آن “مره‏” است که براى وقوع فعل یکبار به کار مى‏رود.

[۲] – لسان العرب، ج ۸ ، ص ۱۱۴، ابن منظور چاپ نشر ادب الحوزه‏۱۳۶۳ شمسى ۱۴۰۵ قمرى)

[۳] – اقرب الموارد ج‏۱ ، ص ۲ – ۳۹۱ (سعید الخورى الشرتونى . چاپ مؤسسه النصر)

[۴] – لغتنامه دهخدا حرف راء ص ۲۹۴ و ۲۹۵ (على اکبر دهخدا – چاپ دانشگاه تهران – ۱۳۴۲ تهران)

[۵] – براى مطالعه بیشتر به “جامعه و تاریخ‏” استاد مصباح یزدى ، چاپ سازمان تبلیغات اسلامى ، ص ۱۴ رجوع شود.

[۶] – الایقاظ من المجعه بالبرهان على الرجعه ، چاپ دارالکتب العلمیه ، اسماعیلیان – قم ص ۱۴۰ و ۱۴۱

[۷] – اوائل المقالات ص‏۸۹، شیخ مفید، ناشر مکتبه الداورى قم

15,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مهدویت
  • برچسب ها : , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.