مقاله رفتار پیامبر (ص) با کودکان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله رفتار پیامبر (ص) با کودکان

تعداد صفحات : ۳۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

یکى از شاخصه هاى پر اهمیت در پیشرفت اسلام اخلاق نیک و کلام‏دلاویز و پرجاذبه پیامبر اکرم (ص) با انسان‏ها بود، در قرآن مجید، به نقش اخلاق پیامبر (ص) درپیشرفت اسلام و جذب ‏دل‏ها تصریح شده است، آن جا که مى‏خوانیم: «فبما رحمه من الله‏لنت لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک فاعف عنهم‏و استغفر لهم و شاورهم فى الامر; اى رسول ما! به خاطر لطف ورحمتى که از جانب خدا، شامل حال تو شده، با مردم مهربان‏گشته‏اى، و اگر خشن و سنگدل بودى، مردم از دور تو پراکنده‏مى‏شدند، پس آن‏ها را ببخش، و براى آن‏ها طلب آمرزش کن، و درکارها با آن‏ها مشورت فرما.»

در این مقاله به تشریح پاره اى از گفتارها و رفتارهاى حضرت محمد(ص) درباره کودکان مى پردازیم. پنج چیز است که تا پایان زندگى آن ها را ترک نمى کنم; یکى از آن ها سلام کردن به کودکان است.

این فرموده حضرت محمد(ص) است, در عصرى که بزرگسالان براى یکدیگر ارزش و احترامى قائل نبودند و حقوق یکدیگر را مراعات نمى کردند. گویند: آن والا مقام بر کوچک و بزرگ سلام مى کرد و در سلام کردن بر همگان ـ حتى به کودکان ـ پیشى مى گرفت و به آنان دست مى داد و مى فرمود: پیوسته در سلام کردن به بچه ها مراقبت دارم, تا پس از من به صورت یک سنت میان مسلمانان باقى بماند و بدان عمل کنند.

 پیامبر اکرم به سن و سال اهمیتی نمی دادند و همه ی گروههای سنی برایشان ارزشمند بوده اند البته با توجه به اینکه روحیات کودکان لطیف و دارای ویژگیهایی است که کمتر بزرگسالی می تواند با کودکان هم بازی شود می بینیم که پیامبر اکرم به راحتی خود را با شرایط سنی کودکان وفق داده و با آنان هم بازی شده و آنها را مورد لطف و عنایت خویش قرار میدادند.

واژه های کلیدی: پیامبر اکرم (ص)، کودکان، اخلاق نیکو، مهرورزى، همبازی، ترک تنبیه، بوسیدن، سلام کردن

فهرست مطالب

چکیده :    ۱
مقدمه :    ۳
اخلاق پیامبر    ۶
او همواره به کودکان سلام مى کرد    ۶
۱- کوشش براى تولد فرزندان سالم    ۹
۲- توجه به سلامت جسمى و روحى مادر    ۱۱
۳- پیشگیرى بهتر از درمان    ۱۲
۴- درمان روحى با اعطاى شخصیت    ۱۴
۵- توجه به بهداشت روانى کودکان    ۱۵
۶- مهرورزى, مهم ترین ابزار تربیت    ۱۶
۷- مفهوم دیگر بوسیدن    ۱۸
۸ . راهى براى ورود به دنیاى کودکان    ۲۰
الف. همانند کودکان شوید.    ۲۰
ب. راز همبازى شدن با بچه ها    ۲۲
ج. سلام به بچه ها    ۲۴
د. ترک تنبیه    ۲۵
نتیجه گیری :    ۲۷
منابع    ۲۸

منابع

۱. ر.ک :روان شناسى رشد, دکتر حسن احدى, شکوه الساداتبنى جمالى, ص ۱۱۰ ـ ۱۶۴٫

۲٫ این دیدگاه فروید گرایان است. ر.ک :همان, ص ۱۱۱٫

۳٫ بحار الانوار, ج ۱۶, ص ۲۱۵٫

۴٫ کتاب من لا یحضره الفقیه, ج ۳, ح ۴۷۰۲٫

۵٫ بحار الانوار, ج ۲۳, ص ;۱۱۴ وسائل الشیعه, ج ۱۵, ص ۱۲۶٫

۶٫ لقد کان لکم فى رسول الله اسوه حسنه لمن کان یرجوالله و الیوم الاخر… (سوره احزاب, آیه ۲۱).

۷٫ بحار الانوار, ج ۲۳, ص ۱۱۴٫

۸٫ مستدرک الوسائل, ج ۲, ص ۶۱۹٫

۹٫ وسائل الشیعه, ج ۱۴, ص ۹۵٫

۱۰٫ همان, ص ۹۳٫

۱۱٫ همان, ج ۱۵, ص ۱۲۸٫

۱۲٫ المستطرف, ابشیهى, ج ۲, ص ;۲۱۸ به نقل مسئولیتتربیت, محمد دشتى, ص ۴۱٫

۱۳٫ بحار الانوار, ج ۷۷, ص ;۱۱۵ ج ۵, ص ۹٫

۱۴٫ فروع کافى, ج ۵, ص ;۳۳۲ به نقل فرهنگ تربیت فرزنددر اسلام, محمود ارگانى, ص ۱۶٫

۱۵٫ فروع کافى, ج ۵, ص ۳۳۲٫

۱۶٫ بحار الانوار, ج ۱۰۳, ص ۲۳۷٫

۱۷٫ کافى, ج ۶, ص ۴۸, باب حق الاولاد ; وسائل الشیعه(۳۰ جلدى), ج ۲۱, ص ۴۸۱٫

۱۸٫ بحار الانوار, ج ۴, ص ۸۶٫

۱۹٫ تحف العقول, ص ۵۱۲٫

مقدمه :

یکى از شاخصه هاى پر اهمیت در پیشرفت اسلام اخلاق نیک و کلام‏دلاویز و پرجاذبه پیامبر اکرم (ص) با انسان‏ها بود، این خلق نیکوتا بدان حدى بود که معروف شد سه چیز در پیشرفت اسلام نقش به‏سزایى داشت:

۱- اخلاق پیامبر (ص)

۲- شمشیر و مجاهدات حضرت على (ع)

۳-  انفاق ثروت حضرت خدیجه (س)

در قرآن مجید، به نقش اخلاق پیامبر (ص) درپیشرفت اسلام و جذب ‏دل‏ها تصریح شده است، آن جا که مى‏خوانیم: «فبما رحمه من الله‏لنت لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک فاعف عنهم‏و استغفر لهم و شاورهم فى الامر; اى رسول ما! به خاطر لطف ورحمتى که از جانب خدا، شامل حال تو شده، با مردم مهربان‏گشته‏اى، و اگر خشن و سنگدل بودى، مردم از دور تو پراکنده‏مى‏شدند، پس آن‏ها را ببخش، و براى آن‏ها طلب آمرزش کن، و درکارها با آن‏ها مشورت فرما.»

ازاین آیه استفاده مى‏شود که : ۱- نرمش و اخلاق نیک، یک هدیه الهى است، کسانى که نرمش ندارند،از این موهبت الهى محرومند; ۲- افراد سنگ‏دل و سخت‏گیر نمى‏توانند مردم‏دارى کنند، و به جذب‏نیروهاى انسانى بپردازند; ۳- رهبرى و مدیریت صحیح با جذب و عطوفت همراه است; ۴- باید دست‏شکست‏خوردگان در جنگ و گنهکاران شرمنده را گرفت وجذب کرد (با توجه به این که شان نزول آیه مذکور در موردندامت فراریان مسلمان در جنگ احد نازل شده است); ۵- مشورت با مردم از خصلت‏هاى نیک و پیوند دهنده است که موجب‏انسجام مى‏گردد.

پیامبر اسلام (ص) علاوه بر این که ارزش‏هاى اخلاقى را بسیار ارج‏مى‏نهاد، خود در سیره عملى‏اش مجسمه فضایل اخلاقى و ارزش‏هاى والاى‏انسانى بود، او در همه ابعاد زندگى با چهره‏اى شادان و کلامى‏دلاویز با حوادث برخورد مى‏کرد.

به عنوان مثال، درتاریخ آمده‏است:در سال نهم هجرت هنگامى که قبیله سرکش طى بر اثر حمله‏قهرمانانه سپاه اسلام شکست ‏خوردند، عدى بن حاتم که از سرشناسان‏این قبیله بود به شام گریخت، ولى خواهر او که «سفانه‏» نام‏داشت‏ به اسارت سپاه اسلام درآمد.

سفانه را همراه سایر اسیران به مدینه آوردند و آنان را درنزدیک مسجد در خانه‏اى جاى دادند، روزى رسول خدا (ص) از آن‏اسیران دیدن کرد، سفانه از موقعیت استفاده کرده و گفت: «یا محمد هلک الوالد و غاب الوافد فان رایت ان تخلى عنى، و لا تشمت ‏بى احیاء العرب، فان ابى کان یفک العانى، و یحفظ الجار، و یطعم‏الطعام، و یفشى السلام، و یعین على نوائب الدهر;

اى محمد!پدرم (حاتم) از دنیا رفت، و نگهبان و سرپرستم (عدى) ناپدید شدو فرار کرد، اگر صلاح بدانى مرا آزاد کن، و شماتت و بدگویى‏قبیله‏هاى عرب‏ها را از من دور ساز، همانا پدرم (حاتم) بردگان‏را آزاد مى‏ساخت، از همسایگان نگهبانى مى‏نمود، و به مردم غذامى‏رسانید، و آشکارا سلام مى‏کرد، و در حوادث تلخ روزگار، مردم‏را یارى مى‏نمود.»

پیامبر اکرم (ص) که به ارزش‏هاى اخلاقى، احترام شایان مى‏نمود، به‏سفانه فرمود: «یا جاریه هذه صفه المؤمنین حقا، لو کان ابوک مسلما لترحمناعلیه; اى دختر! این ویژگى‏هایى که برشمردى، از صفات مؤمنان‏راستین است، اگر پدرت مسلمان بود، ما او را مورد لطف و رحمت‏قرار مى‏دادیم.» آنگاه پیامبر (ص) به مسؤولین امر فرمود:«خلوا عنها فان اباها کان یحب مکارم الاخلاق; این دختر را به‏پاس احترامى که پدرش به ارزش‏هاى اخلاقى مى‏نمود، آزاد سازید.».

آن گاه پیامبر (ص) لباس نو به او پوشانید، و هزینه سفر به شام‏را در اختیار او گذاشت، و او را همراه افراد مورد اطمینان به‏شام نزد برادرش رهسپار کرد.

اخلاق پیامبر

او همواره به کودکان سلام مى کرد

مدت یک قرن است که غرب تحقیقات دامنه دار و عمیقىپیرامون روان شناسى کودک به انجام رسانده است که به واقع, نتایج چشمگیرى از آنپژوهش ها به دست آمده است; هرچند به بسیارى از پژوهش هاى آنان نمى توان به دیدهاطمینان کامل نگریست. تا این زمان همچنان پیروان ژان پیاژه (زیست شناس, فیلسوف وروان شناس سوئیسى, متوفاى ۱۹۸۰ م.), اسکینر, باندورا, کلارک هال, اریکسون وهاینزوانر, با یکدیگر نسبت به عقاید استادان خود اختلاف عقیده دارند. جمعى کودک رابزرگسالى کوچک (به تعبیر آنان: مینیاتور بزرگسال) و بعضى او را کاملا متمایز بابزرگسال تعریف مى کنند. عده اى او را متمایل به بدى, و برخى او را پاک سرشت مىدانند.(۱)

درباره تربیت, تغذیه, رشد, عادت ها و رفتارهاى کودک نیزنظریات متفاوت و متناقض بسیارى میان پژوهشگران وجود دارد که به واقع آدمى گاه درانتخاب نظریه درست میان آنان سرگردان مى شود. انبوه نتایج علمى که امروزیان بداندست یافته اند در سایه آزمایش هاى سالیان متمادى, استفاده از فن آورى و استمداد ازتجربیات گذشتگان است; با این حال پیوسته طرح ها و نظریات جدیدى به دست مىآید که گاهبه طور کامل, ناقض نظریات گذشته است. اما در صدها سال پیش که هیچ یک از این زمینهها و امکانات پژوهشى وجود نداشته است, از سوى حضرت محمد امین(ص) نسبت به کودکان, گفتارها و رفتارهایى مشاهده شده است که امروزیان در ژرفاى آن درمانده شده اند و فهمعمیقى از آن به دست نیاورده اند. معجزه حضرت محمد امین(ص) تنها آیات قرآن نبود. گفتار و رفتارش, همه معجزه بود. چه آن که معجزه پدیده اى است که بشر از ارائه نمونهآن ناتوان باشد.

در عقاید امروزیان متمدن و متفکر[؟] چنین آمده است که: اگر کودکان, وحشى و پرخاشگرند باید آنان را رام و مطیع گردانید. زیرا آنان ماهیتحیوانى دارند و غرایز نقش اساسى در انگیزش رفتارشان دارد.(۲)

35,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.