عنوان :
تعداد صفحات : ۳۴
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
یکى از شاخصه هاى پر اهمیت در پیشرفت اسلام اخلاق نیک و کلامدلاویز و پرجاذبه پیامبر اکرم (ص) با انسانها بود، در قرآن مجید، به نقش اخلاق پیامبر (ص) درپیشرفت اسلام و جذب دلها تصریح شده است، آن جا که مىخوانیم: «فبما رحمه من اللهلنت لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک فاعف عنهمو استغفر لهم و شاورهم فى الامر; اى رسول ما! به خاطر لطف ورحمتى که از جانب خدا، شامل حال تو شده، با مردم مهربانگشتهاى، و اگر خشن و سنگدل بودى، مردم از دور تو پراکندهمىشدند، پس آنها را ببخش، و براى آنها طلب آمرزش کن، و درکارها با آنها مشورت فرما.»
در این مقاله به تشریح پاره اى از گفتارها و رفتارهاى حضرت محمد(ص) درباره کودکان مى پردازیم. پنج چیز است که تا پایان زندگى آن ها را ترک نمى کنم; یکى از آن ها سلام کردن به کودکان است.
این فرموده حضرت محمد(ص) است, در عصرى که بزرگسالان براى یکدیگر ارزش و احترامى قائل نبودند و حقوق یکدیگر را مراعات نمى کردند. گویند: آن والا مقام بر کوچک و بزرگ سلام مى کرد و در سلام کردن بر همگان ـ حتى به کودکان ـ پیشى مى گرفت و به آنان دست مى داد و مى فرمود: پیوسته در سلام کردن به بچه ها مراقبت دارم, تا پس از من به صورت یک سنت میان مسلمانان باقى بماند و بدان عمل کنند.
پیامبر اکرم به سن و سال اهمیتی نمی دادند و همه ی گروههای سنی برایشان ارزشمند بوده اند البته با توجه به اینکه روحیات کودکان لطیف و دارای ویژگیهایی است که کمتر بزرگسالی می تواند با کودکان هم بازی شود می بینیم که پیامبر اکرم به راحتی خود را با شرایط سنی کودکان وفق داده و با آنان هم بازی شده و آنها را مورد لطف و عنایت خویش قرار میدادند.
واژه های کلیدی: پیامبر اکرم (ص)، کودکان، اخلاق نیکو، مهرورزى، همبازی، ترک تنبیه، بوسیدن، سلام کردن
چکیده : ۱
مقدمه : ۳
اخلاق پیامبر ۶
او همواره به کودکان سلام مى کرد ۶
۱- کوشش براى تولد فرزندان سالم ۹
۲- توجه به سلامت جسمى و روحى مادر ۱۱
۳- پیشگیرى بهتر از درمان ۱۲
۴- درمان روحى با اعطاى شخصیت ۱۴
۵- توجه به بهداشت روانى کودکان ۱۵
۶- مهرورزى, مهم ترین ابزار تربیت ۱۶
۷- مفهوم دیگر بوسیدن ۱۸
۸ . راهى براى ورود به دنیاى کودکان ۲۰
الف. همانند کودکان شوید. ۲۰
ب. راز همبازى شدن با بچه ها ۲۲
ج. سلام به بچه ها ۲۴
د. ترک تنبیه ۲۵
نتیجه گیری : ۲۷
منابع ۲۸
۱. ر.ک :روان شناسى رشد, دکتر حسن احدى, شکوه الساداتبنى جمالى, ص ۱۱۰ ـ ۱۶۴٫
۲٫ این دیدگاه فروید گرایان است. ر.ک :همان, ص ۱۱۱٫
۳٫ بحار الانوار, ج ۱۶, ص ۲۱۵٫
۴٫ کتاب من لا یحضره الفقیه, ج ۳, ح ۴۷۰۲٫
۵٫ بحار الانوار, ج ۲۳, ص ;۱۱۴ وسائل الشیعه, ج ۱۵, ص ۱۲۶٫
۶٫ لقد کان لکم فى رسول الله اسوه حسنه لمن کان یرجوالله و الیوم الاخر… (سوره احزاب, آیه ۲۱).
۷٫ بحار الانوار, ج ۲۳, ص ۱۱۴٫
۸٫ مستدرک الوسائل, ج ۲, ص ۶۱۹٫
۹٫ وسائل الشیعه, ج ۱۴, ص ۹۵٫
۱۰٫ همان, ص ۹۳٫
۱۱٫ همان, ج ۱۵, ص ۱۲۸٫
۱۲٫ المستطرف, ابشیهى, ج ۲, ص ;۲۱۸ به نقل مسئولیتتربیت, محمد دشتى, ص ۴۱٫
۱۳٫ بحار الانوار, ج ۷۷, ص ;۱۱۵ ج ۵, ص ۹٫
۱۴٫ فروع کافى, ج ۵, ص ;۳۳۲ به نقل فرهنگ تربیت فرزنددر اسلام, محمود ارگانى, ص ۱۶٫
۱۵٫ فروع کافى, ج ۵, ص ۳۳۲٫
۱۶٫ بحار الانوار, ج ۱۰۳, ص ۲۳۷٫
۱۷٫ کافى, ج ۶, ص ۴۸, باب حق الاولاد ; وسائل الشیعه(۳۰ جلدى), ج ۲۱, ص ۴۸۱٫
۱۸٫ بحار الانوار, ج ۴, ص ۸۶٫
۱۹٫ تحف العقول, ص ۵۱۲٫
یکى از شاخصه هاى پر اهمیت در پیشرفت اسلام اخلاق نیک و کلامدلاویز و پرجاذبه پیامبر اکرم (ص) با انسانها بود، این خلق نیکوتا بدان حدى بود که معروف شد سه چیز در پیشرفت اسلام نقش بهسزایى داشت:
۲- شمشیر و مجاهدات حضرت على (ع)
۳- انفاق ثروت حضرت خدیجه (س)
در قرآن مجید، به نقش اخلاق پیامبر (ص) درپیشرفت اسلام و جذب دلها تصریح شده است، آن جا که مىخوانیم: «فبما رحمه من اللهلنت لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک فاعف عنهمو استغفر لهم و شاورهم فى الامر; اى رسول ما! به خاطر لطف ورحمتى که از جانب خدا، شامل حال تو شده، با مردم مهربانگشتهاى، و اگر خشن و سنگدل بودى، مردم از دور تو پراکندهمىشدند، پس آنها را ببخش، و براى آنها طلب آمرزش کن، و درکارها با آنها مشورت فرما.»
ازاین آیه استفاده مىشود که : ۱- نرمش و اخلاق نیک، یک هدیه الهى است، کسانى که نرمش ندارند،از این موهبت الهى محرومند; ۲- افراد سنگدل و سختگیر نمىتوانند مردمدارى کنند، و به جذبنیروهاى انسانى بپردازند; ۳- رهبرى و مدیریت صحیح با جذب و عطوفت همراه است; ۴- باید دستشکستخوردگان در جنگ و گنهکاران شرمنده را گرفت وجذب کرد (با توجه به این که شان نزول آیه مذکور در موردندامت فراریان مسلمان در جنگ احد نازل شده است); ۵- مشورت با مردم از خصلتهاى نیک و پیوند دهنده است که موجبانسجام مىگردد.
پیامبر اسلام (ص) علاوه بر این که ارزشهاى اخلاقى را بسیار ارجمىنهاد، خود در سیره عملىاش مجسمه فضایل اخلاقى و ارزشهاى والاىانسانى بود، او در همه ابعاد زندگى با چهرهاى شادان و کلامىدلاویز با حوادث برخورد مىکرد.
به عنوان مثال، درتاریخ آمدهاست:در سال نهم هجرت هنگامى که قبیله سرکش طى بر اثر حملهقهرمانانه سپاه اسلام شکست خوردند، عدى بن حاتم که از سرشناساناین قبیله بود به شام گریخت، ولى خواهر او که «سفانه» نامداشت به اسارت سپاه اسلام درآمد.
سفانه را همراه سایر اسیران به مدینه آوردند و آنان را درنزدیک مسجد در خانهاى جاى دادند، روزى رسول خدا (ص) از آناسیران دیدن کرد، سفانه از موقعیت استفاده کرده و گفت: «یا محمد هلک الوالد و غاب الوافد فان رایت ان تخلى عنى، و لا تشمت بى احیاء العرب، فان ابى کان یفک العانى، و یحفظ الجار، و یطعمالطعام، و یفشى السلام، و یعین على نوائب الدهر;
اى محمد!پدرم (حاتم) از دنیا رفت، و نگهبان و سرپرستم (عدى) ناپدید شدو فرار کرد، اگر صلاح بدانى مرا آزاد کن، و شماتت و بدگویىقبیلههاى عربها را از من دور ساز، همانا پدرم (حاتم) بردگانرا آزاد مىساخت، از همسایگان نگهبانى مىنمود، و به مردم غذامىرسانید، و آشکارا سلام مىکرد، و در حوادث تلخ روزگار، مردمرا یارى مىنمود.»
پیامبر اکرم (ص) که به ارزشهاى اخلاقى، احترام شایان مىنمود، بهسفانه فرمود: «یا جاریه هذه صفه المؤمنین حقا، لو کان ابوک مسلما لترحمناعلیه; اى دختر! این ویژگىهایى که برشمردى، از صفات مؤمنانراستین است، اگر پدرت مسلمان بود، ما او را مورد لطف و رحمتقرار مىدادیم.» آنگاه پیامبر (ص) به مسؤولین امر فرمود:«خلوا عنها فان اباها کان یحب مکارم الاخلاق; این دختر را بهپاس احترامى که پدرش به ارزشهاى اخلاقى مىنمود، آزاد سازید.».
آن گاه پیامبر (ص) لباس نو به او پوشانید، و هزینه سفر به شامرا در اختیار او گذاشت، و او را همراه افراد مورد اطمینان بهشام نزد برادرش رهسپار کرد.
مدت یک قرن است که غرب تحقیقات دامنه دار و عمیقىپیرامون روان شناسى کودک به انجام رسانده است که به واقع, نتایج چشمگیرى از آنپژوهش ها به دست آمده است; هرچند به بسیارى از پژوهش هاى آنان نمى توان به دیدهاطمینان کامل نگریست. تا این زمان همچنان پیروان ژان پیاژه (زیست شناس, فیلسوف وروان شناس سوئیسى, متوفاى ۱۹۸۰ م.), اسکینر, باندورا, کلارک هال, اریکسون وهاینزوانر, با یکدیگر نسبت به عقاید استادان خود اختلاف عقیده دارند. جمعى کودک رابزرگسالى کوچک (به تعبیر آنان: مینیاتور بزرگسال) و بعضى او را کاملا متمایز بابزرگسال تعریف مى کنند. عده اى او را متمایل به بدى, و برخى او را پاک سرشت مىدانند.(۱)
درباره تربیت, تغذیه, رشد, عادت ها و رفتارهاى کودک نیزنظریات متفاوت و متناقض بسیارى میان پژوهشگران وجود دارد که به واقع آدمى گاه درانتخاب نظریه درست میان آنان سرگردان مى شود. انبوه نتایج علمى که امروزیان بداندست یافته اند در سایه آزمایش هاى سالیان متمادى, استفاده از فن آورى و استمداد ازتجربیات گذشتگان است; با این حال پیوسته طرح ها و نظریات جدیدى به دست مىآید که گاهبه طور کامل, ناقض نظریات گذشته است. اما در صدها سال پیش که هیچ یک از این زمینهها و امکانات پژوهشى وجود نداشته است, از سوى حضرت محمد امین(ص) نسبت به کودکان, گفتارها و رفتارهایى مشاهده شده است که امروزیان در ژرفاى آن درمانده شده اند و فهمعمیقى از آن به دست نیاورده اند. معجزه حضرت محمد امین(ص) تنها آیات قرآن نبود. گفتار و رفتارش, همه معجزه بود. چه آن که معجزه پدیده اى است که بشر از ارائه نمونهآن ناتوان باشد.
در عقاید امروزیان متمدن و متفکر[؟] چنین آمده است که: اگر کودکان, وحشى و پرخاشگرند باید آنان را رام و مطیع گردانید. زیرا آنان ماهیتحیوانى دارند و غرایز نقش اساسى در انگیزش رفتارشان دارد.(۲)
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .