مقاله رنگرزی الیاف طبیعی در ایران

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله رنگرزی الیاف طبیعی در ایران

تعداد صفحات : ۳۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

دنیای   اطراف ما  سراسر   رنگ است .  بدون  رنگ همه   چیز  تهی   به نظر می رسد   . آسمان کوه، دریا ،  جنگل  و  …  هر  رنگی   نماد  و   نشانهای    به همراه دارد   .  در  طبیعت  هر کجا   که  زرد  و  سیاه  توامان  به کار رفته   باشند    نشان  دهنده ی   خطر   هستند  . قرمز  نشانه ی   خون و  سبز  نشانه ی  زندگی   ،  سر سبزی و  خرمی  .

لذا در این مقاله درباره رنگرزی الیاف طبیعی در ایران، آشنایی با هارمونی  رنگ ها، آشنایی   با   مواد  رنگ دار گیاهی   و دلایل   اقتصادی    استفاده  از  رنگ  های  طبیعی را توضیح می دهد.

رنگرزی عملی  است که  طی  آن ماده   رنگی در شرایط  معینی از  درجه    حرارت   و  زمان  به رنگ الیاف    و  یا   کالای   منسوج   از   نوع  معینی    اثر   می گذارد   و آن    را رنگ  می کند .    در صنعت   نساجی   که  رنگرزی   فرش را نیز شامل  میشود    رنگ  به   طور اعم   به کلیه    مواد  طبیعی    و  یا  شیمیایی   که  قابلیت   رنگرزی  الیاف   و  یا  منسوجات رادارند اطلاق   میشود   . در  هر فرایند   رنگرزی ، انتخاب   رنگ  مناسب    یک اصل است  و این   مسئله   درباره   رنگ  های   طبیعی   و  صنعتی    مصداق    دارد  .

از لحاظ  علمی   رنگ   انتخاب   شده    باید   دارای   قابلیت  های  زبر   باشد :

قابلیت جذب  آن  خوب  باشد  .
قابلیت  یکنواخت  شوندگی   داشته  باشد  .
دارای  دوام   و  ثبات   لازم   باشد  .

واژه های کلیدی: رنگرزی، الیاف طبیعی، الیاف مصنوعی، زعفران، روناس، اوکالیپتوس، دندانه 

فهرست مطالب

پیشگفتار ۲
آشنایی   با مفاهیم   اولیه  رنگ  ۳
آشنایی با هارمونی  رنگ ها ۴
رنگرزی ۵
نوع  الیاف۶
رنگرزی از  لحاظ  عملی  ۸
آزمایش  ثبات   رنگ ۱۰
رنگ بخشیدن  به  اشیاء  ۱۴
آشنایی   با   مواد  رنگ دار گیاهی  ۱۴
مواد   رنگ دار حیوانی  ۱۶
کاربرد  دندانه  در  رنگرزی  ۱۹
ثبات  رنگ  طبیعی ۲۰
دلایل   اقتصادی    استفاده  از  رنگ  های  طبیعی ۲۲
رنگرزی  طبیعی  در  شهرها ۲۴
نتیجه گیری ۳۱
منابع ۳۲

منابع :

ژوله  ،  تورج ،  کتاب پژوهش  در  فرش   ایران  ،  تهران  ۱۳۸۱ ،   نشر  یساولی
صور اسرافیل ،  شیرین  ،  کتاب   رنگ های   ایرانی  ،  ۱۳۷۸ف نشر  موسسه  تحقیقات   فرش  دستبافت
آتین  ،  جوهانز ،  کتاب  رنگ ،  ترجمه  محمد حسین  حلیمی ، ۱۳۶۷ف انتشارات   فرهنگ  و ارشاد   اسلامی
اوکتایی  ،  ناصر ،  کتاب  هنر   رنگرزی  با   گیاهان  ،  ۱۳۶۳ف  نشر  خود کفائی
یاوری  ،  حسین ،  کتاب  مبانی   شناخت   قالی  ایران  ،  ۱۳۸۴ ،  نشر  ماهنامه   قالی  ایران
وزری ،  منصور  ،  کتاب  هنر   و  صنعت  رنگرزی  ،  ۱۳۵۵ ،  نشر  رز

پیشگفتار

سخن گفتن   از  ارزش  ها   و  خرده   فرهنگ   های  ملی   در عصر  سلطه   ماهواره  و   اینترنت   و  رباطها   سخت    دشوار    اما  به نظز    میر سد   که دنیا   یک  رنک   آینده    بدون فرهنک ها و  رنگ  ها  ملی  وقومق    دنیای   سخت   اندوه باری   است  .

و  این   باری  سخت  بر دوش   ما  به عنوان   یکی   از  مل   کوچک   و  رو  به  رشد   عالم   می  نهد    که ثابت   کنیم    همراه   شدن    با کروان   جهانی  تمدن  لزوما   نباید    از  راه حل  های جهانی   بگذرد   و گاه  حفظ میراث ها   و سرمایه های  ملی   می تواند  به عنوان   را محلی   را  بهتری   باشد .  یکی از این  ارزش  ها  برای ما فرش  دست باف   است اما  مشکل   آن جاست   که ما  باید   ابتدا    خود  باور   کنیم    دفاع  و حفظ  ارزش   به نام  فرش   دست  باف  نه ئتنها   سنت  گرایی    و تعصب   نیست   بلکه  نگرش   عملی   و تحلیلی   (  یعنی  آن جه  متاسفانه   تا  به  این  زمان  فراموش   شده است ) نشان میدهد  که حضور  و بقاء فرش  دست باف   نمی  پرد ازیم   زیر اول  آنکه حضور  و  بقاء فرش  دست  باف  در بازارهای   بین  المللی   و علیرغم   حضور  صدها   نوع تولید مشابه   و ارزان   تر خود   توجیه   گر  ارزش اقتصادی    آن  حداقل  تا  به   این زمان   است  .    دیگر   آن   که  با هر   تحلیل   فرش   دست  باف   ارزش اقتصادی   خویش   است  مدیون   بار هویتی   و ملی یگانه   و استثنایی   خویش  است .

  آشنایی   با مفاهیم   اولیه  رنگ

دنیای   اطراف ما  سراسر   رنگ است .  بدون  رنگ همه   چیز  تهی   به نظر می رسد   . آسمان  کوهف دریا  ،  جنگل  و  …  هر  رنگی   نماد  و   نشانهای    به همراه دارد   .  در  طبیعت  هر کجا   که  زرد  و  سیاه  توامان  به کار رفته   باشند    نشان  دهنده ی   خطر   هستند  . قرمز  نشانه ی   خون و  سبز  نشانه ی  زندگی   ،  سر سبزی و  خرمی  .

 رنگ است ز نظر   پزشکی  ،  هنری  ،  فیزیکی  ، شیمیایی   و  صنایع   مورد توجه فراوانی قرار گرفته است . کاربرد  هر رنگی   به تنهای  و یا  ب  همراه با رنگ دیگر ، منظور خاصی   را  به  بیننده  القا می کند  رنگهای پدید ه ی   قابل  تحسینی هستند  خصوصاً  زمانی   که به طلوع  و یا غروب آفتاب  نظیر  کنیم  و یا در مقابل  تابلوی  رنگارنگی  بایستیم . رنگها نقش مهمی در زندگی  عاطفی ئ   معنیوی  مات بازی  میکنند . رنگها پرزرق و برق  ما رادچار  هیجان و با  آشفتهئمی شازد   و  رنگهای ملایم    و هماهنگ   بر  ایمان    خوشایندند .

 انسان    در تمام    دو رانها    با  رنگ   سرو کار  داشته    و  به نحو  شایسته ای  از  آن استفاده  نموده است  . مصریها   ،  یونانیان   و ارانیان    رنگ  را  به طرق   مختلف   در زینت   لباسها  و تزئین    ساختمانها    به کار    می بردند    به طور   کای  رنگ ها در تمامی   احوال   و زمانها   توجه انسان  را  جلب  نموده و   می نمایند . انیان   می کوشد    تا اسرار    و رموز    ان  را بشناسد    و در  زندگی    خود   به کار گیرد  .

 آشنایی با هارمونی  رنگ ها

 رنگ ها به دو  دسته تقسیم می شودند :

۱-رنگ های طبیعی  اعم  از معدنی  ،  گیاهی و حیوانی

۲-رنگ های مصنوعی و شیمیایی

هدف اصلی رنگرزی عبارتست   از  تثبیت    یک  ماده ی  رنگ دار  بر  روی سطح  اتکاء ( زمینه) به طوئری که   این سطح اتکا بتواند  به طور  دایم  بوسیله ی  ماده ی رنگین  پوشیده  شود . یک ماده ی رنگین موقعی  می تواند مورد استفاده قرار گیرد که بصورت  محکمی بر روی سطح اتکاء چسبیدگی پیدا  نماید و  یا داخل   الیاف    نقوذ   برگشت    نا پذیری    ایجاد  کند    هب طوری   کهوحصول    رنگ   شده   بتواند    در برابر  عوامل   مختلف   مثل   ساییدگی   ،  شستشو   ،  عوامل  جوی ،  نور خورشید ،  حرارت   رطوبت ، گردو  خاک  و  مواد   شیمیایی   مقاومت   کند  و  رنگ آن زود از بین  نرود  .  .

 رنگرزی

رنگرزی عملی  است که  طی  آن ماده   رنگی [۱] در شرایط  معینی از  درجه    حرارت   و  زمان  ب رنگ الیاف    و  یا   کالای   منسوج   از   نوع  معینی    اثر   می کذارد   و آن    را رنگ  می کند .    در صنعت   نساجی   که  رنگرزی   فرش را نیز شامل  میشود    رنگ  به   طور اعم   به کلیه    مواد  طبیع ی    و  یا  شیمیایی   که  قابلیت   رنگرزی  الیاف   و  یا  منسوجات رادارند اطلاق   میشود   . درگذشته   رنگ عمدتاً  به  مواد  طبعی     که این   خاصیت    و کاربرد    داشتند   اطلاق   می شد   .  به  رغم   تفاوتی   که در مقایسه    روش های   سنتی    با روشهای مدرهن   به  علت   کاربرد    برخی   مواد  سنتی   در  رنگرزی   با  رنگ  های    طبیعی    دیده  می شود   ،  ماهیت   عملکرد   و  نتایج   به  دست آمده از  رنگ های  طبیعی  توجیه   علمی دارد   و کاملا   منطبق   با  روش   های  تجربی    رنگرزی    با  رنگ  طبیعی   ،  پایه   گذار   روش های   نوین   علمی    رنگرزی   با  رنگ های   صنعتی   بوده است .

 با  توجه   به  این    تعریف  در اینجا   ابتدا   به  بیان    علمی   و پایه  ای    رنگرزی  الیاف    پرداخته  می شود  و سپس   نگاه ویژه ای  به  رنگ های  طبیعی  و گیاهی   که  در  فرش   ایران   جایگاه   باارزشی   دارد  انداخته   خواهد  شد .


[۱] . dyestuff

35,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله رنگرزی فرش کرمان
  • مقاله رنگرزی با رنگزای مورد
  • گزارش کارآموزی رنگرزی و چاپ و تکمیل
  • مقاله ابریشم و رنگرزی
  • گزارش کارآموزی رنگرزی و چاپ و تکمیل کالای نساجی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.