مقاله روابط متقابل روستای الله مرز با شهر بهشهر

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله روابط متقابل روستای الله مرز با شهر بهشهر

تعداد صفحات : ۲۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله به معرفی روستای لله مرز، موقعیت جغرافیایی، اقلیم و طبیعت، جغرافیای انسانی، سواد و آموزش و جغرافیای اقتصاد آن می پردازد. سپس تعیین محدوده ی کلی روابط روستای لله مرز با شهر بهشهر و بررسی انواع ارتباطات و علل آن می پردازد.

این روستا دو بخش مرکزی و واقع در دهستان میانکاله می باشد. محدوده ی ارتباطی این روستا به روستا های حسین آباد ـ  عسگر آباد ـ قره تپه ـ زاغمرز و شهرستان بهشهر محدود می باشد. و به رابطه ی این روستا با اطراف و به نوع ارتباط پرداخته شده است. روستای لله مرز در بین روستاهای اطراف بیش ترین ارتباط را با روستای حسین آباد دارد اما تامین کننده مهم و عمده نیاز های روستای لله مرز شهرستان بهشهر می باشد و دارای روابط تجاری اعم از کار، خرید روزانه و روابط خدماتی و روابط اداری با شهر ( بهشهر) می باشند. در مرحله ی  دوم روستای لله مرز بیش ترین ارتباط را با روستای حسین آباد دارد که ۱ کیلومتری جنوب لله مرز قرار دارد. روستای لله مرز همانطور که گفته شد از میان این روستا ها بیش ترین ارتباط را باروستای حسین آباد دارد که این به علت نزدیکی مسافت و داشتن امکانات بیش تر از لله مرز می باشند و با وجود این که روستای زاغمرز مرکز دهستان می باشد و از امکانات زیادی هم بر خود دار می باشد. به علت بعد مسافت برای تامین نیاز هایخود به آن مراجعه نمی کند و به شهر (بهشهر) می رود. پس علت مراجعه روستاییان به شهر تاثیر زیادی از بعد مسافت و هم چنین وجود وسایل ارتباطی تاثیر می پذیرد. اکثر جمعیت روستا کشاورز و مشغول به کار های خدماتی می باشند. این روستا تولید کننده ی گندم ، بود کمی هم برنج می باشد ولی تقریبا همه نیاز های خود را از شهر (بهشهر) تامین می کند. روستایلله مرز تقریبا درسطح مطلوبی می باشد اما از مشکلات اساسی نبود وسایل حمل و نقل عمومیو استفاده از وسایل حمل و نقل روستا های دیگر می باشد و هم چنین نداشتن خانه بهداشت از مشکلاتی می باشد  که روستاییان با آن مواجه هستند. از مشکلاتیکه در راه این تحقیق وجود داشته نداشتن اطلاعات کافی فرد دهیار و هم چنین نداشتن نقشه روستای لله مرز در سازمان آمار و دهیاری بوده است. امید است که دولت و سازمان ها بیش تر به روستاها، توانمندی های آن توجه کنند و با داسن بیش ترین امکانات به شهر ها باعث از بین رفتن روستا ها نشوند.

واژه های کلیدی: روستای لله مرز، اقلیم، جمعیت، خدمات، جفغرافای اقتصادی، روابط تجاری، روابط خدماتی، روابط فرهنگی، تفریحی

فهرست مطالب

مقدمه:    ۱
معرفی روستا:    ۳
الف) جغرافیای طبیعی    ۳
۱- موقعیت و محدوده:    ۳
۲ـ اقلیم و طبیعت:    ۳
ب) جغرافیای انسانی    ۴
۱٫ جمعیت:    ۴
۲٫ بهداشت:    ۵
۳٫ سواد و آموزش:    ۵
۴٫ خدمات:    ۵
ج) جغرافیای اقتصادی    ۷
۱٫ کشاورزی    ۷
۲٫ دامداری    ۷
۳ـ خدمات    ۷
فصل ۲ :    ۹
تعیین محدوده ی کلی روابط روستای لله مرز    ۹
فصل سوم:    ۱۲
بررسی انواع ارتباطات و علل آن    ۱۳
۱٫ روابط تجاری    ۱۳
الف) روابط کاری / شغلی :    ۱۳
ب) روابط مربوط به خرید هایروزانه و دوره ای:    ۱۴
ج) فروش محصولات / جا بهجایی سرمایه:    ۱۴
۲ـ روابط خدماتی    ۱۵
الف) روابط بهداشتی:    ۱۵
ب) روابط آموزشی:    ۱۵
ج) روابط ارتباطی:    ۱۵
۳ـ ارتباط اداری، تفریحی:    ۱۶
الف) ارتباط اداری:    ۱۶
ب): ارتباط تفریحی    ۱۶
نتیجه گیری :    ۱۷
فهرست منابع:    ۲۰

فهرست منابع:

۱ـ مرکز آمار ایران، سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۷۵ (ص ۳۸ و ۳۷)

۲ ـ مرکز آمار ایران، فرهنگ آبادی های کشور (ص ۲۶۰)

۳ـ مشاهده میدانی

۴ـ مصاحبه با دهیار

۵ـ مصاحبه با اهالی روستا

مقدمه:

روستا یک واحد جغرافیایی است که در آن پدیده های مختلف اجتماعی، طبیعی با هم در هم آمیخته اند. هر روستا واحدی مستقل است و مجموعه ای کال استدر گذشته های نه چندان دور روستاییان تولید کننده اصلی مایحتاج خود بودند که با تولید، نیازهای خود را بر طرف می کردند. در طی گذشت زمان روستاها مانند گذشت تامین کننده تقریبا تمام نیازهای خود نبوده و جز در مواقع ضروری با شهر ارتباط برقرار نمی کردند، بلکه امروز رابطه ی متقابل شهر و روستا بیش از گذشته شده و روستاها تامین کننده نیاز های شهر ها هستند و شهر ها هم تامین کننده نیاز هایروستا هستند در رابطه ی دو سویه شهر و روستا، شهر ها بدلیل تمرکز امکانات ، خدمات بیش ترین تاثیر را در زندگی روستاییان دارند. امروزه شهر محل تمرکز امکانات، خدمات می باشند و روستاها بعد از شهر ها در یافت کننده امکانات و خدمات هستند و در بعضی موارد همین عامل موجب می شود که روستاها از بین روند. و این نشان دهنده ی این است که رابطه ی شهر و روستا در اغلب موارد یک رابطه ی نابرابر است وشهرها هم تاثیر گذار تر از روستاها می باشند. در این تحقیق که راجع به رابطه ی متقابل شهر و روستا می باشد، رابطه ی متقابل روستای لله مرز واقع در دهستان مرکزی از توابع شهرستان بهشهر را با شهر بهشتی را مورد مطالعه قرار گرفته است. آنچه در ین تحقیق کمک شایانی بوده، متعلق بودن به روستای مورد مطالعه بوده و متاسفانه نداشتن اطلاعات کافی فرد دهیار و موجود نبودن نقشه ی روستا نه در دهیاری روستا و نه در مورد آمار از مشکلاتی بوده اند که راه انجام این تحقیق وجود داشته است.

 معرفی روستا:

الف) جغرافیای طبیعی

۱- موقعیت و محدوده:

روستای لله مرز زیر مجموعه ی دهستان میانکاله ، از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر است که فاصله ی آن تا مرکز دهستان (روستای زاغمرز) ۱۶کیلومتر و تامرکز شهرستان (شهر بهشهر)  ۱۵ کیلومتر می باشد. این روستا در جنوب غربی شهرستان بهشهر قرارگرفته و از نظر مختصات جغرافیایی در ۲۳٫ ۵۳ طول جغرافیایی و ۴۵٫ ۳۶ عرض جغرافیایی واقع شده است و متوسط ارتفاع روستا ۶ متر می باشد.

محدوده ی روستای لله مرز از جنوب به روستایحسین آباد، از جنوب شرقی به روستایقره تپه و از جنوب غربی به روستاهای عسگر آباد، امیر آبادختم می شود. (مرکز آمار ایران، ۱۳۷۵ ، فرهنگ آبادی ها ـ مشاهده میدانی)

۲ـ اقلیم و طبیعت:

از نظر اقلیمی این روستادارای آب و هوای معتدل مرطوب می باشد و از نظر بارشی سالانه در وضعیت خوبی به سر می برد، اما در چند سال اخیر دچار کمبود بارش شده است. در سال ۱۳۸۷ میزان بارش در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد. رودخانه فصلی سرخ دیم کیله که از نکا سرچشمه گرفته ازغرب آماری گذشته و به دریای خزر می ریزد. رشتی ها این روستا بیش تر برای چرای داممی باشد و جانورانی مانند شغال ، روباه ، خرگوش و گراز وجود دارد (سازمان آمار، فرهنگ آبادی های کشور ـ مصاحبه با اهالی)

ب) جغرافیای انسانی

۱٫ جمعیت:

بر اساس آخرین آمار و اطلاعات سال ۸۵ روستای لله مرز شامل تعداد ۱۱۴ خانوار و با جمعیتی در حدود ۵۳۲ نفر بوده است که از این تعداد ۲۷۴ را  زنان و ۲۵۸ را مردان تشکیل میدهند.

25,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.