مقاله روشهای حفاظت از منابع و ذخابر آب

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله روشهای حفاظت از منابع و ذخابر آب

تعداد صفحات : ۳۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که چگونگی مدیریت منابع آب می‌تواند نقش مهمی در مقابله با پیامدهای ناشی از بحران جهانی آب داشته باشد. از آنجایی که افزایش تقاضا برای استفاده از آب شیرین در بسیاری از نقاط دنیا فراتر از منابع موجود برای تامین نیازهای انسان‌های ساکن این کره خاکی بوده است، اهمیت استفاده هوشمندانه از منابع موجود با گذشت زمان به مراتب بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

از آنجایی که کاهش امکان دسترسی به منابع آب آشامیدنی می‌تواند منجر به شیوع قحطی و گرسنگی، گسترش بیماری‌های مختلف، تزلزل سیاسی و حتی بروز مشکلات امنیتی شود، بنابراین عدم اتخاذ تصمیم مناسب در مقابله با این بحران می‌تواند پیامدهای خطرناک و گسترده‌ای‌ را به همراه داشته باشد.

امروزه در مدیریت منابع آب خصوصا در کشاورزی به ابعاد محیطی، اقتصادی، اجتماعی و… توجه ویژه ای می گردد. مدیریت یکپارچه و سیستمی (نظام مند) برای تامین پایداری این منابع جایگاه رفیعی را در برنامه ریزی سران کشورها به دست آورده است. در دنیا تلاش ها در راستای استحصال بهینه منابع آب و بهره برداری حداکثر و کارآمد از این منابع می باشد. افزایش سطح آگاهی و مشارکت فعال کاربران در سیاست گذاری های آب، به کارگیری تکنولوژی های نوین و کارآمد، کاربرد روش های کاهش دهنده تنش کم آبی و خشکی از ارکان مدیریت بخش تقاضا (کشاورزان) می باشد.

واژه های کلیدی: منابع آب، بحران، مدیریت منابع آب، کشاورزی، محدودیت،

فهرست مطالب

چکیده    ۴
مقدمه    ۵
حفاظت از منابع و ذخایر آب    ۶
شناسایی عوامل زمینه‌ساز ایجاد بحران    ۸
بحران جدی‌تر خواهد شد    ۹
محدودیت در هدررفت آب    ۱۰
بازگشت سرمایه    ۱۳
مدیریت منابع آب و مقابله با خشکی در کشاورزی    ۱۴
وضعیت منابع آب در کره زمین    ۱۶
وضعیت منابع آب در ایران    ۱۷
مدیریت منابع آب    ۱۹
مدیریت منابع آب در کشاورزی    ۲۱
چالش های فرا روی مدیریت منابع آب کشور    ۲۵
محدودیت های مدیریت منابع آب    ۲۹
نتیجه گیری    ۳۲
منابع    ۳۳

مقدمه

دهلی‌نو یکی از شهرهای بزرگ کشور هند است که از بارش سالانه نسبتا خوبی برخوردار است، اما جالب است بدانید که تصمیم‌گیری مدیران صنعت آب این کشور مبنی بر اختصاص دادن مقادیر قابل توجهی از جریانهای بالادست رودخانه‌ها و همچنین منابع موجود در مخازن آب این شهر، به آبیاری محصولات کشاورزی سبب کمبود منابع آب و قطع شدن آب در ساختمان‌های مسکونی، برای مدت زمان‌های طولانی در طول روز شده است. این در حالی است که در ایالت آریزونا علی‌رغم این که این منطقه در ناحیه‌ای کاملا خشک و بیابانی واقع شده است، هیچ مشکلی در زمینه تامین آب مورد نیاز ساکنان این ایالت وجود ندارد. در این ایالت سیاست‌های موجود در صنعت آب به گونه‌ای در نظر گرفته شده است که منابع آب مصرفی در حوزه کشاورزی پس از عملیات کشاورزی به شهرها و حومه شهرها بازگردانده می‌شود تا علاوه بر منابع حاصل از بازیافت فاضلاب، آب غیرآشامیدنی مورد نیاز در بخش های مختلف را تامین کند.

حفاظت از منابع و ذخایر آب

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که چگونگی مدیریت منابع آب می‌تواند نقش مهمی در مقابله با پیامدهای ناشی از بحران جهانی آب داشته باشد. از آنجایی که افزایش تقاضا برای استفاده از آب شیرین در بسیاری از نقاط دنیا فراتر از منابع موجود برای تامین نیازهای انسان‌های ساکن این کره خاکی بوده است، اهمیت استفاده هوشمندانه از منابع موجود با گذشت زمان به مراتب بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. آنچه سبب افزایش نگرانی ها پیرامون این موضوع شده این است که امروزه از هر ۶ نفر، یک نفر و یا به عبارت دیگر بیش از یک میلیارد نفر ازمردم دنیا با مشکل عدم دسترسی به منابع آب آشامیدنی سالم مواجه هستند. براساس بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان سازمان ملل متحد تا سال ۲۰۵۰ میلادی بیش از نیمی از کشورها در سراسر دنیا در تامین آب آشامیدنی مورد نیاز خود با بحران روبه‌رو خواهند شد که این موضوع می‌تواند ناشی از افزایش مصرف آب در مقایسه با دسترسی به منابع آب شیرین و یا کمبود منابع آب شیرین باشد. پیش‌بینی‌های انجام شده حاکی از آن است که تا اواسط قرن بیست و یکم میلادی بیش از سه‌چهارم از جمعیت کره زمین با مشکل کمبود آب مواجه خواهند شد.

به گفته دانشمندان از یک سو به علت افزایش جمعیت و رشد اقتصادی بسیاری از جوامع انسانی که می‌تواند نقش مهمی در افزایش میزان تقاضا برای دسترسی به آب آشامیدنی داشته باشد و از سوی دیگر به دلیل افزایش خشکسالی‌های ناشی از تغییرات آب و هوایی و گرمایش جهانی که منجر به کاهش منابع آب شیرین در بسیاری از مناطق دنیا شده است، پیش‌بینی می‌شود که مشکل کمبود منابع آب آشامیدنی در آینده‌ای نه‌چندان دور مناطق وسیع‌تری از سطح دنیا را تحت تاثیر خود قرار دهد. آنچه بیش از این حائز اهمیت خواهد بود، این است که بسیاری از منابع آب آشامیدنی در معرض تهدید و پیامدهای ناشی از شیوه‌های نامناسب دفع زباله و انتشار آلاینده‌های صنعتی در محیط زیست قرار گرفته‌اند. علاوه بر این به علت کاهش سطح آب‌های زیرزمینی نفوذ کودهای شیمیایی و آب دریاها به سفره‌های زیرزمینی نیز در مقایسه با گذشته به مراتب افزایش یافته است.

از آنجایی که کاهش امکان دسترسی به منابع آب آشامیدنی می‌تواند منجر به شیوع قحطی و گرسنگی، گسترش بیماری‌های مختلف، تزلزل سیاسی و حتی بروز مشکلات امنیتی شود، بنابراین عدم اتخاذ تصمیم مناسب در مقابله با این بحران می‌تواند پیامدهای خطرناک و گسترده‌ای‌ را به همراه داشته باشد.

خوشبختانه فناوری‌های موجود و همچنین امکان استفاده از راهکارهای مناسب برای ذخیره و نگهداری منابع موجود و تامین نیاز آبی دنیا توانسته است تا حدودی مشکلات موجود را از میان‌ بردارد و آنچه در شرایط کنونی لازم و ضروری خواهد بود اتخاذ تصمیم مناسب برای جلوگیری از وقوع پیامدهای ناشی از این بحران در آینده است. با توجه به آنچه گفته شد انتظار می‌رود مقامات مسوول در این زمینه، برنامه‌های منسجمی را برای انجام بررسی‌های لازم از نظر اقتصادی و تحقیق درباره استفاده از فناوری‌های نوین به اجرا درآورند تا بتوانند امنیت دسترسی به منابع آشامیدنی را برای همه مردم دنیا در شرایط کنونی و دهه‌‌های آتی تضمین نمایند.

شناسایی عوامل زمینه‌ساز ایجاد بحران

آنچه در از میان برداشتن مشکلات ناشی از کمبود آب حائز اهمیت خواهد بود آگاهی از میزان نیاز هر فرد به آب آشامیدنی و همچنین شناخت عوامل موثر در کاهش عرضه و افزایش تقاضا در کشورهای مختلف است.

30,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.