مقاله روش‌ها و فنون تدریس

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله روش‌ها و فنون تدریس

تعداد صفحات : ۳۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

تدریس فعالیتی است منظم، دارای هدف از قبل طراحی شده که به صورت تعاملی و رابطه دوجانبه بین معلم و فراگیران جریان می‎گیرد. تا شرایط لازم و مساعد را جهت بازسازی تجارب فردی و تغییرات کیفی در فراگیران ایجاد نماید.

بنابراین در این تحقیق درمورد یادگیری، طبقه بندی نظریه‌های یاد‌گیری و روش های تدریس بحث می شود.

مدارس هوشمند جهت ایجاد محیط یاددهی، یادگیری و بهبود نظام مدیریتی مدرسه و تربیت دانش‌آموزان پژوهنده، طراحی شده ‌است. در سیستم مدارس هوشمند، آموزش منحصربه معلم نیست، بلکه محیط یاددهی و یادگیری، کاملاً تعاملی است و دانش‌آموزان نقش اساسی در آموختن مباحث علمی دارند. در اینگونه مدارس علاوه بر استفاده از امکانات فیزیکی مدرسه و برنامه‌هایی مانند سایر مدارس تلاش دارد تا با تجهیز به امکانات رایانه‌یی و فناوری‌های مربوطه کنترل و مدیریت خود را بر این اساس مبتنی کند و محتوای اکثر دروس را الکترونیکی کرده و ارزشیابی و نظارت سیستم را هوشمند گرداند. در اینگونه مدارس سیستم بر روی کامپیوتر مرکزی مدرسه نصب می‌شود و با اتصال به تعداد زیادی از خطوط تلفن در طول شبانه‌روز آماده ارایه خدمات است. این سیستم امکانی را فراهم می‌آورد تا دانش‌آموزان، اولیا و معلمین و کادر مدرسه در تعامل همیشگی و پویا برنامه خود را به پیش برند. امکان اطلاع‌رسانی صوتی و تصویری، ارتباط با مربیان، ارایه انتقادات و پیشنهادات، پرسش و پاسخ و سایر موارد ضروری از جمله کارکردهای مدارس هوشمند است.

واژه های کلیدی: تدریس، یادگیری، آموزش مجازی، روش ساخت گرایی، روش سخنرانی، روش تدریس نوآفرینی، مدارس هوشمند

فهرست مطالب

۱- تعریف تدریس    ۱
۲- ابعاد تدریس    ۳
۳- طبقه بندی هدفهای آموزشی از نظر بلوم    ۴
۴- تعریف یاد‌گیری    ۴
۵- طبقه بندی نظریه‌های یاد‌گیری    ۶
۶- روشهای نوین تدریس    ۱۲
۷- آموزش از راه دور    ۱۶
۸- مدارس هوشمند    ۱۹
۹- نقد و مقایسه جزوه و کتاب    ۲۳

۱- تعریف تدریس:

۱-   تدریس:

  فعالیتی است در جهت راهنمایی، هدایت و مساعدت در امر یاد‌گیری.

 بیان صریح معلم درباره آنچه که باید یاد گرفته شود.

  هم ورزی متقابل بین معلم و متعلم.

 فعالیتی است که شرایط مساعد و مناسب یاد‌گیری را فراهم می سازد.

 فعالیتی است برای رشد فراگیران.

پس: تدریس فعالیتی است منظم، دارای هدف از قبل طراحی شده که به صورت تعاملی و رابطه دوجانبه بین معلم و فراگیران جریان می‎گیرد. تا شرایط لازم و مساعد را جهت بازسازی تجارب فردی و تغییرات کیفی در فراگیران ایجاد نماید[۱].

۲-  تدریس مجموعه فعالیت هایی منظم و هدفدار است که منجر به تغییر و یاد گیری شاگرد می‎شود. یعنی فعالیت هایی باید از قبل طراحی و برنامه‌ریزی شده باشند و در آنها تعامل وجود داشته باشد[۲].

۳-  تدریس به مجموعه فعالیتهایی اطلاق می‎شود که هدفدار است و آگاهانه صورت می‌پذیرد و به گونه اتفاقی یا تصادفی قوام نمی گیرد. فعالیت هایی که تدریس را موجب می‎شوند بر اثر سه رکن اساسی یعنی معلم، شاگرد و مواد درسی استوار است[۳].

۴-  تدریس متشکل از فعالیت هایی است که با فعالیت های ذهنی و جسمی معلم و شاگرد همراه است و این فرایند به گونه ای اصولی، مستدل و با بهره گیری از مواد درسی تحقق می یابد و زمانیکه یکی از سه مؤلفه معلم، شاگرد و مواد درسی نباشد، به جهت به هم خوردن ارتباط بین این سه عامل، تدریس به وقوع نمی پیوندد[۴].

۵-  فرایند تدریس مجموعه اعمالی است سنجیده، منطقی و پیوسته که به منظور ارائه درس از طرف معلم صورت می‎گیرد[۵].

۶-  منظور از تدریس بوجود آوردن تغییری مناسب در رفتار شاگرد است. به عبارت دیگر تدریس باید شاگرد را از نقطه نظر کارهایی که می‎تواند انجام دهد تغییر دهد که این تغییر معمولاً به توسط معلم انجام می پذیرد. معلمان برای تحقق اهداف خود از راهبردهای تدریس بهره می گیرند، در واقع اغلب این تمایل وجود دارد که مسئله تدریس صرفاً به کار گرفتن یک روش یاددهی یکسان برای تمامی موارد تلقی شود. گاهگاهی، آن هم در صورت بودن وقت برای تأثیر بیشتر قدری چاشنی وسایل کمک آموزشی دیداری شنیداری نیز به آن اضافه می‎شود[۶].

۷-   تدریس جریان بهم پیوسته و مرتبطی است که با طراحی شروع می‎شود و با اجرا و ارزشیابی خاتمه می یابد[۷].

۸-  تدریس فعالیتی است معطوف به پیشرفت دانش آموز در امر یاد‌گیری، به گونه ای که یگانگی و گنجایش فکری دانش آموز را برای قضاوت مستقل. تأمین می سازد[۸].

 ۲- ابعاد تدریس:

به نظر من می‎توان بعد روشی (فنی) را با بعد فناوری تلفیق کرد. چرا که استفاده یا عدم استفاده و چگونگی استفاده از فناوری به روش تدریس معلم باز می گردد.

 ۳- سطوح طبقه بندی هدفهای آموزشی بلوم:[۹]

الف) سطوح یادیگری در حیطه شناختی عبارتند از: ۱- دانش ۲- فهمیدن ۳- کاربستن ۴- تجزیه و تحلیل ۵- ترکیب و ۶- ارزشیابی و قضاوت.

ب) در حیطه عاطفی عبارتند از: ۱- دریافت و توجه کردن  ۲- پاسخ دادن ۳- ارزش گذاری  ۴- سازماندهی ارزشها و ۵- تبلور ارزشهای سازمان یافته در شخصیت.

ج) حیطه روانی- حرکتی عبارتند از: ۱- مشاهده و تقلید ۲- اجرای عمل بدون کمک ۳- دقت در عمل ۴- هماهنگی حرکات و ۵- عادی شدن عمل (با توجه به توضیحات جزوه فکر می‌کنم توضیح نیاز نیست.)

 ۴- تعریف یاد‌گیری:

۱-  یاد‌گیری عبارت است از تغییری که در توانایی انسان ایجاد می‎شود و برای مدتی باقی می ماند و نمی توان به سادگی آن را به فرایندهای رشد نسبت داد[۱۰].

۲-   تغییرات نسبتاً پایدار در رفتار بالقوه فرد بر اثر تجربه یاد‌گیری نامیده می‎شود[۱۱]. (سیلگارد و مارکوئیز).

۳-   یاد‌گیری تغییری است که بر اثر تجربه یا آموزش در رفتار موجود زنده به وجود می‎آید[۱۲].

۴-  یاد‌گیری را عموماً کسب اطلاعات، معلومات و مهارتهای خاص می دانند. عده ای دیگر یاد‌گیری را انتقال مفاهیم علمی از فردی به فرد دیگر تعریف می‌کنند[۱۳].

۵-  یاد‌گیری عملی پیچیده و نوعی واکنش درونی است که در پدید آمدن آن فعال بودن شخص مدنظر واقع می‎شود و اعمال محرکهای محیطی بدون توجه به انتخاب فرد معنایی ندارد. یا اینکه فقط در یاد‌گیری های ساده گزینش دارد.

یاد‌گیری فرایندی جهت دار فعال و وابسته به مهارتها و فعالیتهای فکری فراگیر است.[۱۴]


[۱]  . منبع: یاد‌گیری دانش سه گانه (ص ۲۴) از: منصور شاه ولی، قادر عربی و مسعود شیرنی، بهمن ۸۲- نشر نصوح- اصفهان.

[۳]  . منبع مورد ۳ و ۴: کتاب روشها و فنون تدریس از دکتر داریوش نوروزی، احمد آقازاده و کریم عزت‌خواه، دانشگاه پیام نور- (رشته علوم تربیتی). (سال و انتشارات در کتاب ذکر نشده بود.)

[۴] منبع مورد ۳ و ۴: کتاب روشها و فنون تدریس از دکتر داریوش نوروزی، احمد آقازاده و کریم عزت‌خواه، دانشگاه پیام نور- (رشته علوم تربیتی). (سال و انتشارات در کتاب ذکر نشده بود.)

[۵]  منبع: کتاب کلیات روشها و فنون تدریس از: دکتر امان الله صفوی- تهران- ۱۳۷۰- نشر معاصر.

[۶] – منبع: کتاب مدیریت یاد‌گیری از: آرکی دیویس- ترجمه دکتر داریوش نوروزی و محمدحسین امیرتیموری- ۱۳۷۳- نشر راهگشا- شیراز.

[۷]  – از : کتاب نگاهی دوباره به روشها و فنون تدریس، از دکتر حسین خنیفر چاپ دوم: ۱۳۸۲ ناشر: مؤسسه بوستان کتاب قم، انتشارات: دفتر تبلیغات اسلامی، ص ۷۲٫ به گفته رضا رحال زاده ص ۱۹ کتاب روانشناسی تدریس.

[۸] – شفلر- ۱۹۷۲- همان منبع

[۹] – از کتاب مهارتهای آموزشی و پرورشی (روشها و فنون تدریس) از: حسن شعبانی- نشر سمت- چاپ سوم: ۱۳۷۳- قم- ص ۱۸۶-۱۷۱٫

[۱۰] – منبع: کتاب روانشناسی پرورشی از: دکتر علی اکبر سیف، چاپ پنجم، ۱۳۷۰- نقش جهان.

[۱۱] – منبع مورد ۴-۲ : کتاب یاد‌گیری دانش سه گانه از: منصور شاه ولی،‌ قادر عربی و مسعود بشیر نی، بهمن ۸۲- نشر نصوح، اصفهان.

[۱۲] – منبع مورد ۴-۲ : کتاب یاد‌گیری دانش سه گانه از: منصور شاه ولی،‌ قادر عربی و مسعود بشیر نی، بهمن ۸۲- نشر نصوح، اصفهان.

[۱۳] – منبع مورد ۴-۲ : کتاب یاد‌گیری دانش سه گانه از: منصور شاه ولی،‌ قادر عربی و مسعود بشیر نی، بهمن ۸۲- نشر نصوح، اصفهان.

[۱۴] – مهارتهای تدریس و یاد‌گیری از: جواد سلیمان پور، نشر احسن، زمستان ۱۳۸۰- تهران.

30,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله بررسی موانع بهره گیری از تکنولوژی آموزشی در فرایند تدریس و یادگیری
  • مقاله فنون تدریس
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.