مقاله ریشه های بدحجابی زنان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله ریشه های بدحجابی زنان

تعداد صفحات : ۱۵۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

بدحجابی زنان یکی از عوامل مهمی است که جامعه و تعداد کثیری از جوانان را به فساد و تباهی می‌کشاند . اما اینکه جوانان چرا طعمه این مفاسد بدحجابی می‌شود ؟ و بدحجابی چقدر در جهت بالا بردن مفاسد جامعه تأثیر دارد ؟

و با بیان عوامل و ریشه‌های بدحجابی و راههای مبارزه و جلوگیری از آن ومطالعه این عوامل شاید از نظر اجتماعی و روانی و خانوادگی در روحیه افراد تأثیری بگذارد .

این طرح در ۳ بخش ارائه می‌شود که بخش اول در مورد حجاب بعنوان یک پوشش برای فرد می‌باشد تا جلو هر گونه فساد گرفته شود ،‌می‌باشد . حجاب و پوشش اسلامی که بهترین نوع آن چادر است . چادری که یادگار منبع عصمت و عفت چون فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است هیچ مانعی در راه دانش طلبی و رشد و کمال زن ایجاد نمی‌کند . بلکه او را از بسیاری خطرات و دامهایی که حیوان صفتان در راه زیبا رویان و دختران و زنان جوان قرار داده‌اند حفظ می‌کند و پاکدامنی و عفت و حیای او را برای شوهرش یا اگر ازدواج نکرده ، برای مرد آینده‌اش محفوظ می‌دارد .

اگر گوهر گرانبها و زیبایی چون زن در صندوق الهی حجاب قرار داشته باشد ، از دستبرد دزدان و غارتگران و آلودگان به لجن و معصیت و گناه در امان خواهد بود .

این حجاب و پوشش ، از ابتدای اسلام بوده و برای سلامتی و حفظ خانواده ، بهداشت روانی در جامعه و پیشرفت علمی در ترقیات فکری و حفظ حریم زن و مرد و پیشرفت کارهای اقتصادی می‌باشد « چرا حجاب بعنوان یک پوشش است و از نظر اسلام تا چه حدی شخص باید رعایت حجاب نماید » .

جایگاه زن در جامعه کجاست و حجاب چقدر جلونظر بازی را می گیرد و حجاب چرا برای زن بعنوان یک الگو می باشد.

بخش دوم در مورد بی‌حجابی که نداشتن روسری و چادر و امثال آن است .

در این بخش عوامل بدحجابی و راه‌های مبارزه با عوامل بی‌حجابی و بدحجابی و پیامدهای بی‌حجابی که از نظر عقیدتی ، فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی مورد تحقیق قرار گرفت .

بخش سوم در مورد بد‌حجابی که بدحجابی که استفاده ناصحیح از پوشش می‌باشد می‌تواند بر روی روحیه افراد تأثیر بگذارد و شخصیت فرد بر اساس تقلید از دیگران و فرهنگ غرب شکل گیرد . لذا ضرورت دارد که به نشر آگاهیهای لازم در زمینه زیانهای بدحجابی وعلل و عوامل آن و فواید حجاب و علل آن بپردازیم تا جوانان و جامعه ما به بی‌بند و باری و فساد دچار نشوند .

واژه های کلیدی: حجاب، پوشش، بدحجابی، بی حجابی، پیامد ها،  راههای مبارزه

فهرست مطالب

مقدمه     ۱
بخش اول : حجاب
فصل اول     ۶
۱٫تعریف حجاب     ۷
۲٫تاریخچه حجاب    ۷
۳٫حجاب چرا     ۷
فصل دوم :     ۱۱
۱٫عوامل حجاب     ۱۲
الف : صعود به مراتب معنوی     ۱۲
ب : حجاب مانع اختلاط بی‌شرط     ۱۲
ج : پوشش سالم برای حفظ زن     ۱۲
د : حجاب جایگاه زن و فرهنگ پرهیز     ۱۴
هـ: حجاب و نظربازی از نظر قرآن     ۱۵
فصل سوم : منافع حجاب     ۱۷
فصل چهارم : سوالاتی در مورد حدود پوشش     ۲۲
بخش دوم : بی‌حجابی
فصل اول :۱- تعریف بی‌حجابی     ۲۷
۲-تاریخچه حجابی     ۲۷
۳-شروع پیدا شدن نقشه بی‌حجابی در کربلا     ۲۹
فصل دوم : انواع بی‌حجابیها     ۳۰
فصل سوم : عوامل بی‌حجابی     ۳۳
الف : بی‌بند و باری     ۳۴
ب : فساد     ۳۵
ج : جهل و ناآگاهی     ۳۹
د : علل سیاسی     ۴۰
هـ : مرز باریک بی‌حجابی و فساد     ۴۰
ی : فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی     ۴۰
و : طلاق     ۴۳
فصل چهارم : راه‌های مبارزه با عوامل بی‌حجابی     ۴۴
الف : تقویت ایمان و اعتقاد     ۴۵
ب : احیاء ارزشها و فرهنگ اصیل اسلامی     ۴۵
ج : شناساندن الگوهای والا     ۴۶
فصل پنجم : پیامدهای بی‌حجابی     ۴۸
الف : پیامدهای فرهنگی ، عقیدتی بی‌حجابی     ۴۹
ب : پیامدهای اجتماعی بی‌حجابی     ۴۹
ج : پیامدهای اقتصادی     ۴۹
بخش سوم : بدحجابی
فصل اول : تعریف حجاب     ۵۴
فصل دوم : منشاء حرکتهای بدحجابی     ۵۷
فصل سوم : انواع بدحجابیها     ۶۰
فصل چهارم : ریشه‌های بدحجابی     ۶۳
۱-مدگرایی     ۶۴
۲-بی‌بند و باری     ۶۴
۳-آزادی زن در روابط اجتماعی    ۶۵
۴-ممنوعیت سبب طغیان می‌شود     ۶۶
۵-انگیزه جنسی     ۶۹
۶-استفاده ناصحیح از پوشش     ۷۱
۷-مورد توجه دیگران قرار گرفتن و جلب توجه کردن     ۷۲
۸-عرضه و تقاضا     ۷۳
۹-هوسرانی     ۷۴
۱۰-کسب موقعیت     ۷۵
۱۱-ضعف ایمان     ۷۵
۱۲-دگرآزاری     ۷۶
۱۳-اظهار غنای مالی     ۷۶
۱۴-ملامت دیگران     ۷۷
۱۵-تقلید     ۷۷
۱۶-وبای اجتماعی     ۷۸
۱۷-تشکیل مجامع و کانونهای بدحجابی     ۷۹
۱۸-صید دلهای مردان     ۸۱
۱۹-تعلیم و تربیت ناصحیح و نادرست     ۸۲
۲۰-غرب‌زدگی     ۸۴
۲۱-تهاجم فرهنگی دشمن     ۸۵
الف : گستره تهاجم فرهنگی     ۸۵
ب : انگیزه دشمن از تهاجم فرهنگی     ۸۵
ج : بهترین شگرد دشمنان مبارزه فرهنگی     ۸۷
د : ابزار تهاجم فرهنگی     ۸۸
هـ : تصور غلط از فرهنگ اسلامی     ۸۸
۲۲-کمبود شخصیت     ۸۹
۲۳-ارضاء تمایلات     ۹۲
۲۴-حاکمیت فرهنگ غرب     ۹۲
۲۵-استعمار و سوءاستفاده از بدحجابی     ۹۲
۲۶-خودنمایی     ۹۳
فصل پنجم     ۹۵
۱-عوامل بدحجابی     ۹۶
الف : عدم هماهنگی بین ارگانهای تبلیغی و فرهنگی     ۹۶
ب : تلاش تشکیلاتی احزاب و دسته جات وابسته ورشکستگان سیاسی     ۹۶
ج : گروهکهای منافقین     ۹۶
د : عقده حسارت و حس خودکم‌بینی     ۹۷
و : دگرگونی ارزشها     ۹۸
هـ : الگوهای ناهنجار     ۹۹
ی : خلاءهای درونی     ۱۰۰
۲-انگیزه‌های بدحجابی     ۱۰۱
الف : انگیزه روانی و اجتماعی     ۱۰۱
ب : انگیزه اقتصادی     ۱۰۶
۳-آفتهای بدحجابی     ۱۰۹
الف : پرهیز از چشم و هم‌چشمی در رقابتها     ۱۰۹
ب : خشم و تندخویی     ۱۰۹
فصل ششم :     ۱۱۲
۱-راه‌های مبارزه با عوامل بدحجابی     ۱۱۳
۲-برخورد با پدیده بدحجابی     ۱۱۶
الف : برخورد با پدیده بدحجابی شمشیری دولب     ۱۱۶
ب : تدبیر را جایگزین احساس کنیم     ۱۱۸
ج : تدوین قانون حجاب ۲۰ خبر ، ۲ تکذیب     ۱۲۲
د : شیوه برخورد با بدحجاب غیرمنطقی و منطقی     ۱۲۵
فصل هفتم : ۱-پیامدهای بدحجابی    ۱۲۷
الف : پیامدهای بدحجابی     ۱۲۸
ب : پیامد اقتصادی ، فرهنگی     ۱۲۸
۲-آثار بدحجابی     ۱۳۲
الف : جدایی و طلاق     ۱۳۲
ب : فساد اجتماعی     ۱۳۳
ج : سقوط شخصیت زده     ۱۳۳
د : تکذیب آیات الهی     ۱۳۳
و : احساس پوچی     ۱۳۴
هـ : ایجاد غفلت     ۱۳۴
ی : بدآموزی    ۱۳۵
نتیجه :     ۱۳۶
منابع و مآخذ    ۱۳۷

منابع و مآخذ

قرآن کریم

۱٫امام علی (ع) «نهج‌البلاغه» ، محمد دشتی ‎‏؛ قم ، انتشارات موسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنین

۲٫انصاریان ، حسین ، «نظام خانواده در اسلام » قم ، انتشارات ام‌ابیها ، پاییز ۱۳۷۸٫

۳٫امام علی (ع) ، «نهج‌البلاغه» ، سیدرضی، قم ، انتشارات مؤسسه فرهنگی امیرالمؤمنین

۴٫اشتهاری ، محمدمهدی «حجاب بیانگر شخصیت زن» قم ، انتشارات ناصر ، اول ، بهار ۱۳۷۵٫

۵٫اشتهاری ، محمدمهدی « پوشش زن در اسلام » قم ، انتشارات ناصر ، اول ، بهار ۱۳۵۷٫

۶٫امیر کوهی ، فیروزه ، « حقیقت و واقعیت زن در اسلام » تهران ، ستاد ناحیه مقاومت بسیج خواهران

۷٫اکبری ، محمدرضا ، « حجاب در عصر ما » تهران ، انتشارات پیام آزادی ، اول ۱۳۸۰ .

۸٫اکبری ، محمود ، « مروارید عفاف » قم ، انتشارات ظفر ، اول ، ۱۳۸۰٫

۹٫اکبری ، حجه‌الاسلام محمدرضا ، « تحلیلی نو و عملی ازحجاب » قم ، انتشارات شهید فهمیدی، اول ، بهار ۱۳۸۰٫

۱۰٫انصاری ، مهدی ، « استعمار فرهنگی و اسارت زن » قم ، انتشارات هادی ، اول ، ۱۳۸۰٫

۱۱٫بانکی پورفرد ، حسین ، « آئینه زن » قم ، دفتر تحقیقات زنان طه ، اول ، پاییز ۱۳۸۱٫

۱۲٫بهشتی ، احمد ، « حجاب زن در قرآن » تهران ، چاپ نشرتبلیغات اسلامی علامه طباطبایی .

۱۳٫پارسا ، طیبه ، «پوشش زن و گستر تاریخ » قم ، انتشارات احسنی الحدیث ، اول ، ۱۳۷۷٫

۱۴٫جعفریان، رسول ، «رسائل حجابیه » قم ، دلیل ، اول ۱۳۸۰٫

۱۵٫حاجیان حسین‌آبادی ، مظفر ، «پاسدار عفت » اصفهان ، همای رحمت ، اول ، ۱۳۷۹٫

۱۶٫حجه‌الاسلام قربانی،« حجاب و آزادی » ، تهران ، سازمان تبلیغات اسلامی طباطبایی ، ۱۳۸۰٫

۱۷٫حداد عادل ، غلامعلی ، « فرهنگی برهنگی ، برهنگی فرهنگی» تهران ، انتشارات اسلامی ، ۱۳۸۱٫

۱۸٫خمینی ، روح‌ا… ، « چهل حدیث » ، تهران ، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (قدس سره ) ، ۱۳۷۱ .

۱۹٫رزاقی ، احمد ، « عوامل فساد و بدحجابی و شیوه مبارزه با آن » تهران ، سپهر ، سازمان تبلیغات اسلامی ، اول ، بهار ۱۳۶۷

۲۰٫ری‌شهری ، محمدمهدی ، « میزان الحکم » قم ، مؤلف ، ناشر مکتب الاعلام اسلامی ، ۱۳۷۱ .

مقدمه

ریشه بیشتر انحرافات دینی و اخلاقی نسل جوان را در لابلای افکار و عقاید آنان باید جستجو کرد . فکر این نسل از نظر مذهبی آن چنان که باید راهنمایی نشده است و از این نظر فوق‌العاده نیازمند هستند و این راهنمایی باید با زبان و منطق همراه باشد .

چرا که هر کسی احساس می‌کند این نسل آنقدر ها هم لجوج نیست و آمادگی زیادی برای دریافت حقایق دارد و هدف از انتخاب این عنوان «‌ریشه‌های بدحجابی زنان » این است که احساس شد ، گذشته از انحرافات عملی فراوانی که در زمینه حجاب بوجود آمده این مسئله و سایر مسائل مربوط به زن ، وسیله‌ای شده در دست یک عده افراد ناپاک و مزدورصفت که از این طریق علیه دین مقدس اسلام جار و جنجال تبلیغاتی راه‌ بیندازند .

بدیهی است که با شرایط موجود این جوان از جنبه‌ مذهبی به قدر کافی راهنمایی نشده و این تبلیغات آثار شوم بر روحیه جوانان می‌گذارد . با بررسی این طرح امید است تأثیر فراوانی بر روی عقاید و افکار جوانان بگذارد و حتی بعضی از بانوان به اصطلاح متجدد عملاً در وضع خود تجدید نظر نمایند .

بدون شک پدیده « برهنگی » بیماری عصر ماست و دیر یا زود این پدیده بعنوان یک بیماری شناخته خواهد شد . فرضاً ما کورکورانه از غرب تقلید کنیم باید ببینیم که کار برهنگی در غرب به کجا رسیده و فریاد چه کسانی را بلند کرده است ، بعداً تقلید از غرب را ادامه بدهیم .

نامه چارلی چاپلین یکی از هنرپیشگان معروف جهان به دخترش پس از اینکه به دخترش اجازه می‌دهد فقط به خاطر هنر می‌توان لخت و عریان به روی صحنه رفت و تاکید می‌کند این لختی فقط روی صحنه و برای ضرورت هنر می‌باشد  . می‌نویسد : برهنگی بیماری برهنگی عصر ماست ، اما به گمان من تن عریان تو باید از آن کسی باشد که روح عریانش را دوست داری ، بد نیست بدانی که دوران پوشیدگی تو را ده سال پیر نمی‌کند . بهر حال امیدوارم تو آخرین کسی باشی که از تبعه غریزه لختی بشوی »

لزوم پوشیدگی زن در برابر مرد بیگانه یکی از مسایل مهم اسلامی است و در قرآن کریم در سوره نور به آن اشاره شده و از مفاد آیات چنان فهمیده می‌شود که « هر مسلمان ، چه مرد و زن ، باید از چشم‌چرانی ، نظربازی اجتناب کند و مرد و زن باید پاکدامن باشند و زنان باید پوشش خود را بر دیگران آشکار نکنند و درصدد تحریک و جلب توجه مردان نباشند » .

پوشیدن زن خود را از مرد بیگانه و رعایت لزوم حریم میان مردان و زنان اجنبی و عدم جواز خلوت میان مرد و زن بیگانه بیان شده است .

با توجه به اینکه مردم کمتر به این موضوعات اهمیت می‌دهند ولی با معضلاتی که در جامعه با آن روبرو هستیم باید به دنبال کشف علت باشیم که چرا اینگونه مفاسد رخ می‌دهد و با بررسی و تحقیق می‌فهمیم که علتهای گوناگون در کار است که «‌ بدحجابی و بی‌حجابی » روحیه افراد تأثیر منفی و مخرب می‌گذارد .

با توجه به موانعی که در ادامه راه بود گاهی دچار تردید می‌شدم اما دریافتم که بخاطر تازگی موضوع ارزش تحقیق در این باره چند برابر است . چرا که به عوامل و ریشه‌های معضلات آگاهی می‌یابم و حداقل توان خویش را در رفع این    معضلات می‌آزمایم .

این طرح در ۳ بخش ارائه می‌شود که بخش اول در مورد حجاب بعنوان یک پوشش برای فرد می‌باشد تا جلو هر گونه فساد گرفته شود ،‌می‌باشد . این حجاب و پوشش ، از ابتدای اسلام بوده و برای سلامتی و حفظ خانواده ، بهداشت روانی در جامعه و پیشرفت علمی در ترقیات فکری و حفظ حریم زن و مرد و پیشرفت کارهای اقتصادی می‌باشد « چرا حجاب بعنوان یک پوشش است و از نظر اسلام تا چه حدی شخص باید رعایت حجاب نماید » .

جایگاه زن در جامعه کجاست و حجاب چقدر جلونظر بازی را می گیرد و حجاب چرا برای زن بعنوان یک الگو می باشد.

بخش دوم در مورد بی‌حجابی که نداشتن روسری و چادر و امثال آن است .

این بی‌حجابی در ایران از زمان رضاخان شروع شد ، بی‌حجابی که باعث بی‌بند و باری و فساد و طلاق و ترویج و فرهنگ برهنگی شد .

راه‌های مبارزه با عوامل بی‌حجابی و بدحجابی

تقویت ایمان و اعتقاد و احیاء ارزشهای اسلامی و شناسایی الگوهای والا و … می‌باشد و پیامدهای بی‌حجابی که از نظر عقیدتی ، فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی مورد تحقیق قرار گرفت .

بخش سوم در مورد بد‌حجابی که به پوشش غیر صحیح از چادر گفته می‌شود که باعث شده محیط زندگی اجتماعی را آنقدر ناامن سازد که به دختران ما تجاوز و زنان ما را اغفال می‌کنند با بررسی منشاء حرکتهای بدحجابی که اثرپذیری از تبلیغات کشورهای غربی و گرایش به اشراف نمایی با انواع بدحجابیها و برخی عقده‌ای می‌باشند و بدحجابی را برای گشودن عقده‌هایشان انتخاب کرده‌اند برخی بر اساس رفتارهای خانواده واطرافیان ، رفت و آمدها ، تبلیغات سوء . گرفتار بدحجابی شده اند و ریشه اصلی بدحجابی عبارتند از مدگرایی ، غریزه جنسی ، هوسرانی ، تقلید ، کمبود شخصیت غرب زدگی ، خودنمایی ، آزادی زن در روابط و … و علتهای دیگری نیز هست که باعث بدحجابی شده است از قبیل: ۱-عدم هماهنگی بین ارگانهای تبلیغی ، تشکیل احزاب و گروهکهای منافقین  و … و اینکه اشخاص چه انگیزه‌ای از استفاده ناصحیح از حجاب دارند و آفتهایی که این معضل را بر روی فرد و جامعه داشته و راه‌های مبارزه با عوامل و ریشه‌های بدحجابی بیان شده و نتیجه و تأثیری که بر روی افراد گذاشته مورد تحقیق قرار گرفت .

بخش اول : حجاب

 فصل اول : ۱-تعریف حجاب

حجاب از نظر لغوی به معنای پوشش ، پرده ، حاجب ، روپوش ، چادر و روبند[۱] .

و آن پوششی حجاب نامیده می شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت می‌گیرد و معنای دیگر : آن چه که با آن چیزی بپوشانند و چیزی که مانع بین دو چیز دیگر باشد و در اصطلاح اسلامی ، نوعی از پوشش است که در محیطی که نامحرم وجود دارد بدن را بپوشاند به جز بعضی از قسمتها .

۲-تاریخچه حجاب

تاریخ تاریک است نمی توان در حقیقت مبداء و آغازی برای حجاب زن آن چنان که امروزه تصور می‌شود بدست آورد . زیرا همه ملل زنان خود را از حفظ طغیان شهوات مردان دیگر به صورتی پوشانده‌اند و تاریخ زن در جهان و مظهران در ملل که تمایل کیفیت پوشش زن در قدیم‌الایام است . تمام پدران زنان خود را از دید نامحرمان محجوب داشته‌اند تا موجب تهییج و تحریک شهوت نشود و این از غیرت و عصمت فطری مرد است . برخی دیگر هم مسئله حجاب را بر اساس فلسفه اقتصاد و مسایل اجتماعی و کسب و کار وجدانیات و نفسانیات نام برده‌اند باز هم خالی از قضاوت درباره شهوت‌انگیز بودن بی‌حجابی نبوده است[۲] .

حجاب چرا

۱-حجاب باعث بقاء و سلامت حیات خانواده می‌باشد .

زنانی که خواهان حفظ عصمت خویش می‌باشند و از حریم حجاب بعنوان دژ امنیت زن پاسداری می‌کنند ، لازم و واجب است که بیش از همه طبقات اجتماعی با کسانی که با یکی از مقدس‌ترین ارزشهای اجتماعی زنان مبارزه می‌کنند و آرامش روانی و عرضی آنها را در جامعه به مخاطره می‌اندازند ، مقابله جدی و گسترده نمایند و به دیگر زنان بدحجاب که بدون توجه به حساسیت شدید روحی مردان نسبت به اندام زن ، از حجاب شرعی خود استفاده مناسب نمی‌کنند و با مردم کوچه و بازار برخوردی عادی و صمیمانه می‌نمایند ، بفهمانند که رعایت دقیق حجاب به مصلحت خود آنها و تک‌تک افراد جامعه است و مهم‌ترین عاملی است که می تواند سلامت زن را در جامعه و خانواده تامین نماید و راه نفوذ نظرهای پلید و مسموم بیگانگان را به حریم عفت آنان ببندد .

به شرط آنکه زنان محجوبه و صالحه خود نیز عملاً الگوی دیگران باشند و حجاب ظاهری خود را با عفت باطنی همراه سازند زیرا همانطوریکه حجاب کامل ظاهری ، امنیت خارجی زن و سلامت روانی مردان جامعه را تأمین می کند ، عفت باطن نیز تضمین کننده سلامت و امنیت حجاب ظاهری می‌باشد ؛ لذا همواره با رعایت شرایط باطنی حجاب باید از لباسهایی استفاده کرد که فاقد رنگهای پرزرق و برق و جالب توجه باشد .

چادر مشکی که انتخاب عمومی زنان ، مسلمان اکثرا ممالک اسلامی است اگر چه از حیث رنگ و ظاهر دلپذیر نیست ولی از نظر تأثیر قابل توجهی که در تخفیف تحریکات جنسی مردان دارد می‌تواند یکی از بهترین نوع حجاب باشد .چادر مشکی که بدن زن را بطور یک سطح و یکنواخت بپوشاند تأثیر معجزه‌آسایی در تخفیف نظرهای مردان داشته و می‌تواند مانع بزرگی در مقابل آنها باشد . اگر زنان محجوب تمام شرایط حجاب را رعایت نمایند بر وقارشان افزوده می‌شود وحتی مردان لاابالی هم در برابر آنها به شدت مراقب رفتار و برخوردهای خود می‌باشند و دست و پای خود را بیشتر جمع می‌کنند بطوریکه کسی جرأت نمی‌کند مزاحمتی برای آنان بوجود آوردتا چه رسد به اینکه مورد سوءظن یا سوءقصدقرار بگیرند[۳].

بنا به فرمایش رسول اکرم (صلی الله علیه و آله)

« انما مثل المرأه الصالحه مثل الغراب الاعصم الذی لایکاد یقدر علیه »

«‌مثل زن باعفت ، صالح ، محجوب مثل کلاغ اعصم است که کسی را قدرت دسترسی به آن نیست »

ب : حجاب برای بهداشت روانی جامعه لازم است

چرا که عدم رعایت پوشش نه تنها مردان را دچار مشکلات روانی ساخته . بلکه دل و ذهن شخص را از مسیر صحیح کار منحرف ساخته و جوانان اجتماع را نسبت به زن بی‌اعتماد کرده است . مخصوصاً اگر زنان بی‌حجاب در خانواده شأن یک جوان باشد مثلاً برادری داشته باشند یا باید روح غیرت و عفت دوستی را به تدریج در  او از بین ببرند و یا اینکه روح انتقام‌جویی و کینه را نسبت به مردمی که به نظاره اندام بزک کرده ناموس وی (خواهرش یا دخترش) می‌پردازند در او بوجود می‌آورد و لذا دست به انتقامگیری و اقداماتی فاجعه‌انگیز می‌زند پس با بوجود آوردن یک جامعه سالم و داشتن بهداشت روانی صحیح می‌توان از حجاب برای پیشبرد اهداف استفاده کرد .

ج – حجاب برای حفظ جان زن لازم است .

بی حجابی گذشته از اینکه زن را در معرض نگاه ها و تعرضات بیگانگان قرار می‌دهد چه بسا موجب خطرات جانی برای آنها می‌شود اغلب زنانی که کشته شده یا خودکشی می‌کنند معمولاً کسانی هستند که مراقب رفتار و حرکات و حالات حجاب خویش نبوده‌اند پس در نتیجه زن با حفظ حجاب خویش می‌تواند جان خویش را از چشم چرانیهای مردان نجات دهد[۴] .

د : حجاب برای پیشرفت علمی و ترقیات فکری جامعه لازم است .

عدم تأمین صحیح و به موقع غریزه جنسی در مردان بزرگترین مشکل روانی بوده و مانع تفکر و خلاقیت می‌باشد . در نتیجه هر چه مناظر شهوت‌انگیز در جامعه بیشتر باشد به همان میزان مشکلات روانی و عقب‌ماندگی فکری و فرهنگی بیشتر خواهد بود . عدم رعایت حجاب و پوشش صحیح نه تنها خود و خانواده را آلوده می‌کند بلکه بر سرنوشت یک کشور هم تأثیر می‌گذارد پس حجاب باعث پیشرفت علمی جامعه می‌باشد و زمانیکه از طرف پوشش خود در آسایش باشی بهتر می‌توانی فکر کنی و تصمیم بگیری که می‌خواهی در چه زمینه‌ای مشغول به تحصیل و کار باشی و پیشرفت خود را به راحتی می‌توان با دارا بودن حجاب صحیح تضمین کرد .

هـ : حجاب باعث پیشرفت کار و تولید و ایجاد روح و تلاش اقتصادی لازم است . زیرا وقتی حجاب نباشد نه تنها موجب مضرات شدید اقتصادی و بهداشت جسمی می‌شود بلکه موجب صرف ساعتها وقت برای خودآراییهای افراطی و وقت‌گیر می‌شود در نتیجه چنین زنانی با این همه وقت هرگز راضی نمی‌شوند دست به کارهای فیزیکی و تولیدی بزنند و با آن حالت بزک کرده به کار و تلاش بپردازند[۵] .

فصل دوم :عوامل حجاب

الف : صعود به مراتب معنوی

بایستی مسائل ارزشی اسلام در جامعه ما احیاء شود . مثلاً حجاب ، یک مسأله ارزشی است مساله‌ای که اگر چه مقدمه‌ای است برای چیزهایی بالاتر . اما خود یک مساله ارزشی است ما که اینقدر مقیدیم ، به خاطر این است که حفظ حجاب به زن کمک می کند تا بتواند به آن رتبه معنوی خود برسد و دچار آن لغزشگاه‌های که سر راهش قرار داده‌اند نشود .

ب : حجاب مانع اختلاط بی‌قید و شرط

مساله حجاب به معنای منزوی کردن زن نیست اگر کسی چنین برداشتی از حجاب داشته باشد برداشتی کاملاً غلط و انحرافی است . حجاب به معنای جلوگیری از اختلاط و آمیزش بی قید و شرط زن و مرد در جامعه است . این اختلاط هم به ضرر جامعه و هم به ضرر زن و مرد است حجاب به هیچ وجه مزاحم و مانع فعالیتهای سیاسی و اجتماعی و علمی نیست . شاید عده‌ای تعجب کنند که خانمی در سطح بالای علمی مشغول فعالیت است و خود را بر مساله حجاب منطبق نیز کرده است و این را بعضی باور یا حتی تصور نمی‌کنند . چرا که حجاب بدون عفاف صورت نمی‌گیرد و صحیح‌ترین حجاب آن است که شخصی در تمامی مراحل رعایت نماید[۶] .

ج : پوشش سالم برای حفظ زن

حجاب برای زن به معنای ذلت او نیست بلکه به معنای عصمت و حفظ زن ، نه فقط عصمت و حفظ زن ، بلکه عصمت و حفاظت زن و مرد هر دو است .

حجاب به معنای چادر نیست . اما چادر در مزد ایرانیها که زنهای ما از قدیم داشتند بهترین نوع حجاب می‌باشد . بدون چادر هم حجاب ممکن است حجاب به معنای پوشیدن سالم نه پوشیدنی که از نپوشیدن بدتر است به تعبیر روایات ، پوشیدن عریان که در عین پوشیدگی مثل انسان برهنه و عریان است . آن پوشیدن به درد نمی‌خورد و حجاب نیست . پوشیدن سالم آن است که تمام سرتاپای بدن زن را پوشانده باشند . البته صورت و دو دست را بسیاری فقط مستثنی می‌دانند و برخی مستثنی نمی‌دانند و آنها که مستثنی می‌دانند در مواردی است که صورت بدون آرایش و ساده باشد ؛ این است معنای حجاب . البته زن‌های ایرانی روش چادر را پیدا کرده‌اند که بسیار هم روش خوبی است و هم زیباست و منافی با زیبایی زن نیست و هم حجاب و حفاظ کامل است به هر حال حجاب را چه به شکل ایرانی ، عربی ، کشورهای دیگر ، زنها یک جور حجاب خود را حفظ می‌کنند ، هر جوری که حجاب حفظ شود این نظر اسلام است[۷] .

بکار بردن کلمه حجاب در مورد پوشش زن یک اصطلاح جدید است چرا که پوشش به معنی ستر استفاده شده است این ستر و پوشش باعث شده که عده‌ای فکر کنند اسلام خواسته است زن همیشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بیرون نرود . حال آنکه در وظیفه پوشش که اسلام برای زن مقرر کرده است حبس زن مطرح نیست و چنین اندیشه‌ای مطلقاً وجود ندارد .

پوشش زن در اسلام این است که زن در معاشرتهای خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوه‌گری و خودنمایی نپردازد . فلسفه پوشش جنبه اجتماعی ، اجتماعی ، خانوادگی ، بالا بردن احترام زن و جلوگیری از ابتذال است اسلام می‌خواهد با پوشش جلو انواع التذاهای جنسی در خارج از محیط خانه گرفته شود و اجتماع منحصراً برای کار و فعالیت باشد و این نظر درست در نقطه مقابل سیستم غربی عصر حاضر است که کار و فعالیت را با لذت‌جوئیهای جنسی به هم می‌آمیزد . یکی از مسائل مهم جامعه اسلامی حجاب است و تقیه خانمهای مسلمان به حجاب آن چنان قومی بوده است که تلاشهای استکبار در دوران حکومت نوکرانشان بر علیه حجاب بی‌نتیجه بوده است هر چند که سرسپردگان ، چادر از سرزنان مسلمان کشیدند و به اتحاء و طرق مختلف زن محجبه را تحقیر کردند و سعی کردند آنها را از جامعه طرد کنند[۸]اما بواسطه اینکه زنان ایران اسلامی از باطن و باور دینی و الهی برخوردارند موفقیت لازم به دست مهاجمان نیفتاد ؛ گر چه تا حدودی بخشی از خانواده‌های شهرنشین را از موقعیت دینی بیرون بردند لیکن در همان مکانها انسانهائی نیز با باور و یقین زیر بار این تهاجم نرفتند و مشکلات و رنجهای راه را به جان و دل خریدند . در انقلاب اسلامی دشمن راههای زیادی برای انحراف ملت بکار برد از راه‌های اختلافات داخلی و ترور افراد انقلابی و تبلیغات وسیع علیه حجاب اسلامی ، ولی اینهمه عوامل برای ترقی افراد   کافی نبود .

اگر زنان راضی شدند مانتو ، شلوار و لباسهای گشاد استفاده کنند ،‌به این معنا است که پوشش کامل خود را حفظ می‌کنند نه اینکه یک روسری روی سر بیندازند و فکل بزنند  و امثال این اداها که به مرور باعث حذف حجاب می‌گردد . ایران اسلامی باید هوشیار باشد چرا که کم‌کم روسری برداشته می‌شود و   سر عریان می‌شود .

سپس نوبت به عریان شدن بدن می‌رسد حجاب نه تنها آزادی زنان را محدود نمی‌سازد بلکه در فعالیتهای علمی و اجتماعی و سیاسی با حفظ حجاب خویش می‌تواند فعالیت کند .

[۱] -حسن ، عمید ؛ « فرهنگ لغت  عمید » ، ج اول ، حرف ج .

[۲] -فیلروزه ، امیرگواهی ، « حقیقت و واقعیت زن در اسلام » ، ستاد ناحیه مقاومت بسیج خواهران (جزوه)

[۳] -سیدمجتبی ، هاشمی و کارندی ، « روانکاوی زن » جلد اول ، صص ۲۱۲-۲۱۰ .

[۴] -ستار ، هدایت خواه ، « زیور عفاف » ، صص اول ، صص ۲۰۰-۱۹۷٫

[۵] -همان منبع ، صص ۲۰۳-۲۰۱٫

[۶] -امیرحسین ، پانکی پورنر و «‌آیینه زن » ، اول ، صص ۲۵۳-۲۴۴٫بطور خلاصه

[۷] -همان منبع ، صص ۲۴۲-۲۴۱٫

[۸] -مظفر ، حاجیان حسین‌آبادی و پاسدارعفت ، ج اول ، صص ۴-۱

120,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله کشف حجاب در زمان رضا خان
  • پایان نامه حجاب و پوشش در عصر صفوی
  • مقاله حجاب
  • مقاله حجاب
  • پایان نامه بررسی عوامل موثر بر ارزشها و نگرش اجتماعی درمورد پوشش وحجاب در بین دانشجویان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.