مقاله زمینه‌های روانی اعتیاد پیشگیری و درمان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله زمینه‌های روانی اعتیاد پیشگیری و درمان

تعداد صفحات : ۱۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

گرایش به مواد تحریک کننده و تسکین دهنده در تمامی طول تاریخ و در بین جوامع مختلف وجود داشته است در جوامع امروز مصرف مواد مخدر به مثابه یکی از غم انگیزترین تراژدیها ابعاد زیستی، روانی و اجتماعی، زندگی بسیاری از انسانها را متأثر می سازد. برای درمان بیماری یا حل مشکل باید علل بوجود آورنده آن را شناخت و آنگاه به درمان و یافتن راه حل و سایر اقدامات دست زد. روان درمانی معتادین معمولاً با روش خاص درمان کننده ، روحیه ،‌ناراحتیهای معتاد، محدودیتهای زمانی و شرایط دیگر متناسب است و در سطوح مختلفی مانند راهنمائی حرفه ای ، مشاوره و راهنمایی و درمان انجام می گیرد هدف نهایی در درمان روانی کاهش هیجانها و احساسات نامطلوب ، ایجاد بصیرت نسبت به انگیزه های مختلف خود و اعتماد به نفس به حد کافی در بیماران است.

واژه های کلیدی: اعتیاد، زمینه روانی، پیشگیری، درمان، شخصیت،

فهرست مطالب

مقدمه      ۳
تعریف اعتیاد      ۴
وابستگی جسمانی و روانی به دارو      ۴
مواد مخدر و انواع آن      ۵
شخصیت فرد معتاد به مواد مخدر      ۶
ویژگیهای شخصیتی مشترک معتادان      ۶
اعتیاد در نتیجه بیماری روانی است یا اعتیاد موجب ضعف روحی و روانی
می‌گردد      ۷
عوامل اعتیاد      ۸
زمینه‌های روانی اعتیاد      ۹
اقدامات پیشگیری      ۱۰
مبارزه با اعتیاد      ۱۰
روان درمانی معتادین      ۱۲
کتابنامه      ۱۴

کتاب نامه

۱- سازمان ملل متحد یونسکو/ آموزش عمومی برای پیشگیری از اعتیاد، مترجم محسن دهقانی ،‌انتشارات معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی کشور، چاپ اول، زمستان ۱۳۷۶٫

۲- برژره ، ژان، اعتیاد و شخصیت ، مترجم توفان گرگانی، انتشارات انقلاب اسلامی، ۱۳۶۸٫

۳- کریم پور، صادق، روانشناسی اعتیاد، انتشارات امیرکبیر، ۱۳۶۵٫

۴- نوربخش ، جواد و دیگران. روانشناسی بالینی، جلد دوم.

۵- سجادیه ، محمد علی و فرید فدایی، شناخت ، پیشگیری و درمان اعتیاد، انتشارات تایماز، ۱۳۶۵٫

۶- جعفر کرمانی، ابراهیم، نوجوانی.

زمینه های روانی اعتیاد

 مقدمه

گرایش به مواد تحریک کننده و تسکین دهنده در تمامی طول تاریخ و در بین جوامع مختلف وجود داشته است در جوامع امروز مصرف مواد مخدر به مثابه یکی از غم انگیزترین تراژدیها ابعاد زیستی، روانی و اجتماعی، زندگی بسیاری از انسانها را متأثر می سازد. این معضل دیرین دامنگیر اکثریت قریب به اتفاق کشورها است و تقریباً در کلیه جوامع به طور روز افزون قربانی می گیرد، آمارهای منتشره توسط سازمان بهداشت،‌کمیته کنترل مواد مخدر جهانی و سازمان یونسکو حاکی از افزایش فزاینده مصرف این مواد در سطح دنیا می باشد و تفاوت بین کشورها در الگوی مصرفی و رده های سنی آنها می باشد مصرف طولانی مدت مواد مخدر با ایجاد اعتیاد نه تنها تأثیر سوء در وضعیت اقتصادی و اجتماعی شخص مصرف کننده یا معتاد می گذارد بلکه در تفاهم خانوادگی نیز نقش تعیین کننده ای را ایفا می کند. از این رو آگاهی از دلایل سوء مصرف مواد به عنوان اولین قدم پیشگیری مطرح می شود. لذا فعالیتی گسترده و فراگیردر همه ابعاد اجتماعی ، اقتصادی، فرهنگی ، آموزشی و … ضروری است، به عبارتی علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد. (یونسکو / ترجمه محسن دهقانی ، ۱۳۷۲)

اعتیاد مسئله ای است با ابعاد اجتماعی ، سیاسی ، روانی پزشکی و حقوقی، بر حسب تخصص خود بیشتر به ابعاد روانی – پزشکی آن می پردازیم و این به معنای اهمیت کمتر جنبه های دیگر اعتیاد نمی باشد. (محمد علی سجاد، فربد ندایی ۱۳۶۵)

 تعریف اعتیاد

واژه اعتیاد از نظر لغوی یعنی عادت کردن و احساس نیاز است. امروزه در منابع علمی بیشتر از واژه وابستگی به دارو (Drug Dependency)   استفاده می شود که از سال ۱۹۶۴ میلادی توسط سازمان بهداشت جهانی جایگزین واژه اعتیاد شده است. وابستگی به یک ماده جنبه های روانی، جسمی و رفتاری را شامل می شود. هنگام وابستگی به یک ماده، فرد میل شدید و اجتناب ناپذیری برای مصرف پیدا می کند. در اثر عدم مصرف دارو به خماری، دردهای جسمانی و حالات ناشی از عدم تأمین دچار می شود و در اثر دستیابی و مصرف دارو، احساس آرامش و لذت می نماید در نتیجه برای برآورده ساختن این نیاز به انجام رفتارهایی ناگزیر می شود که زندگی فردی، خانوادگی، شغلی و اجتماعی وی را دچار اختلال می سازد بنابراین تعریف الکل و سیگار هم در ردیف مواد مخدر محسوب می شوند گرچه همه مواد اعتیاد زا، مخدر نیستند. اما مواد مخدر، مهمترین گروه داروهای اعتیاد آور را شامل می شوند مواد مخدر و غیر مخدری که اعتیاد آورند جزو انواع داروها (DRUGS) طبقه بندی می شوند.

 وابستگی جسمانی و روانی به دارو

وابستگی به دارو حالت جسمی و روانی در اثر رابطه متقابل موجود زنده و دارو است و ویژگی آن ایجاد عکس العمل هایی است که به شکل رفتارهای خاص و واکنشهای ویژه مانند احساس اجبار به مصرف دارو و بصورت دائم یا دوره ای می باشد.

وابستگی دارویی دارای جنبه جسمانی و روانی است و حالتی است که فرد پس از مصرف آن احساس رضایت می کند و توأم با آن کشش و تمایل برای مصرف دوباره دارو برای کسب لذت و جلوگیری از ناراحتی می‌نماید. مهمترین عامل مصرف مواد اعتیاد آور وابستگی روانی است. وابستگی جسمانی در اثر تطابق بدن شخص با دارو است که در اثر استعمال پیوسته آن بوجود می آید، در حقیقت بدن فرد به دارو عادت پیدا می کند و عدم استعمال دارو منجر به اختلالات شدید جسمانی می شود وابستگی جسمانی عامل مهمی در تشدید وابستگی روانی به مصرف مواد و یا بازگشت به مصرف مواد پس از ترک اعتیاد می باشد.

20,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر ترک اعتیاد در بین معتادان
  • مقاله بررسی رابطه ی اعتیاد به موبایل و رضایتمندی زناشویی
  • تحقیق بررسی عوامل اجتماعی فرهنگی و اقتصادی موثر بر بروز اختلافات خانوادگی
  • مقاله مقایسه ویژگیهای شخصیتی در بین دانشجویان با نگرش مثبت و منفی به مواد مخدر و اعتیاد
  • مقاله آشنایی با طبقه بندی مواد اعتیاد آور به همراه نحوه استعمال ،اثرات آنی و خطرات آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.