مقاله زمین شناسی ایران

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

مقاله زمین شناسی ایران

تعداد صفحات :۶۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

واحدهای زمین ساختی عبارتند از نواحی که دارای سرگذشت زمین شناسی وتاریخی مشابهی می باشند. د رتعیین یک واحد تکنونیکی شش عامل رخساره های سنگی، فعالیت های ماگمائی، دگرگونی، فازهای کوه زایی، شیوه ی چین خوردگی وبالاخره روندها، اهمیت داشته ونقش اساسی را به عهده دارند.

بی شک تصحیح وبازنگری عملکردهای بخشی منجر به برنامه ریزی اصولی و سیستماتیک واتخاذ راهبردهای علمی وعملی مطلوب در کلیه بخشها و زیر بخشها مورد نیاز خواهد شد.

براین موضوع کلیه کارشناسان اتفاق نظر دارند وحداقل نتیجه آن را چه مثبت، چه منفی-راهکارهای مناسب برای حرکت در سالهای پیش رو برای مسئولان و دست اندرکاران ذی ربط می دانند.

در بررسی صورت گرفته که پیشتر نیز گفته شد تحولات مربوط به معادن سنگهای تزیینی کشور و روند ایجاد شده وامکان مقایسه تطبیقی آمار واطلاعات موجود در کشور برای سالهای برنامه دوم توسعه مورد توجه وتعمق قرار گرفت.

بررسی به عمل آمده نشان میدهد که آمار وارقام و برخی نمودارهای ارائه شده علی رغم سیر صعودی برخی از شاخصهای محاسبه شده ناشی از تحولات برنامه ریزی شده از قبل پیش بینی شده نیست.

به عبارت دیگر روند منطقی و از پیش تعریف شده در قالب برنامه برای توسعه معادن به ویژه معادن سنگهای تزیینی کشور مشاهده نمی شود و شرایط به گونه ای است که حکایت از عدم نظارت و ارزیابی در پیشرفت برنامه های توسعه دربخش معادن سنگهای تزیینی دارد.

با این وجود نهادی شدن فعالیت برنامه های واقدامات اجرایی بهنگام آن واین اعتقاد که تصحیح وبازنگری برنامه های مرتبط با معادن سنگهای تزیینی ، دست اندکاران وطراحان امور معدنی کشور رادر حرکت هدفمند و سیستماتیک یاری خواهد داد. مقوله جدی است که بر مقبولیت و مشروعیت نظارت وارزیابی در زمینه مدیریت منابع انسانی وتوسعه یافتگی مطلوب تاکید دارد.

واژه های کلیدی: زمین شناسی ایران، زاگرس مرتفع، بازاریابی، سنگ

فهرست مطالب

زمین شناسی ایران   ۱
واحدهای زمین ساختی ایران   ۱
الف-کمربند چین خورده زاگرس   ۲
ب-زاگرس مرتفع   ۳
ج-ناحیه سنندج-سیرجان   ۴
د-ناحیه ارومیه بزمان   ۵
ایران مرکزی   ۵
واحد البرز   ۶
بازاریابی   ۸
محصول(Product)   ۹
قیمت (Price)   ۹
توزیع(Place)   ۱۰
ترویج(Promotion)   ۱۰
آمیزه بازاریابی برای سنگ   ۱۱
معمولا این سنگ ها را میتوان به دو صورت دسته بندی نمود:   ۱۱
ب:محصول صنعتی   ۱۳
۲-قیمت   ۱۴
۳٫توزیع حمل ونقل   ۱۴
۴-ترویج   ۱۶
وضع فعالیت   ۲۱
۲-وضعیت حقوقی   ۲۲
۳-نحوه  مدیریت   ۲۶
اشتغال   ۲۹
۱٫متوسط تعداد شاغلان   ۲۹
۲-مزد وحقوق سرانه (نسبت مزد و حقوق پرداختی به تعداد شاغلان)   ۳۵
۲٫بهره وری کار(نسبت ارزش افزوده به تعداد شاغلان)   ۴۰
۳-بهره دهی تولید(نسبت ارزش افزوده به ارزش ستانده)   ۴۲
تشکیل سرمایه ثابت   ۴۶
۱٫ارزش سرمایه گذاری   ۴۶
۲٫سرمایه گذاری سرانه (نسبت ارزش سرمایه گذاری به تعداد شاغلان)   ۴۸
۳٫ضریب جبران استهلاک( نسبت ارزش سرمایه گذاری به ارزش ستانده)   ۵۰
سایر شاخصهای عمده   ۵۲
۱٫نسبت ارزش تولیدات به ارزش مواد، ابزار و وسایل کار کم دوام   ۵۲
۳٫سهم ارزش مواد، ابزار و وسایل کار کم دوام از ارزش داده ها(پرداختیها)   ۵۵
۴٫سهم آب خریداری شده از ارزش داده ها(پرداختیها)   ۵۹
جمع بندی   ۶۱

واحدهای زمین ساختی ایران

واحدهای زمین ساختی عبارتند از نواحی که دارای سرگذشت زمین شناسی وتاریخی مشابهی می باشند. د رتعیین یک واحد تکنونیکی شش عامل رخساره های سنگی، فعالیت های ماگمائی، دگرگونی، فازهای کوه زایی، شیوه ی چین خوردگی وبالاخره روندها، اهمیت داشته ونقش اساسی را به عهده دارند. واحدهای زمین ساختی ایران اجمالا به صورت زیر می باشد.

۱-جنبه های پایدار

ایران زمین بین دو سپر عربستان در جنوب غربی و ورق توران در شمال شرق قرار گرفته است. پلاتفرم عربستان به طرف شمال شرقی ادامه یافته و به وسیله رسوبات آبرفتی دشت خوزستان پوشیده میشود. ورق توران نیز در ترکمنستان قرار دارد. دنباله این ورق در نواحی سرخس با رسوبات جوان پوشیده شده است. لبه جنوبی این ورق کوهستان های کپه داغ می باشد.

۲-کوهستان زاگرس

کوهستان های زاگرس، باامتداد شمال غرب- جنوب شرق دنباله رشته کوه های جنوبی آلپ می باشد.

زاگرس به طور عرضی به نواحی مختلفی تقسیم بندی شده است که عبارتنداز:

الف-کمربند چین خورده زاگرس

ب-زاگرس مرتفع

ج-ناحیه سنندج سیرجان

د-ناحیه ارومیه بزمان

الف-کمربند چین خورده زاگرس

سپر عربستان با شیب کمی به طرف شمال شرقی ادامه یافته و رسوبات دوران اول تا نئوژن بدون دگرشیبی زاویه ای در روی آن گسترش یافته اند. حوزه زاگرس از ابتدای دوران دوم از سایر قسمت های ایران باوجود یک نشست دایمی تمیز داده می شود. وجود رسوبات تبخیری سازند هر مز موجب عدم هماهنگی در چین خوردگی این ناحیه گردیه است.

همچنین گنبدهای نمکی متعلق به سازند هرمز در این کمربند چین خورده مشاهده می شود. به طوری که قبلا اشاره شد روند کلی کمربند چین خوردنه زاگرس شمال غربی-جنوب شرقی است ومحور چین ها نیز همین روند را نشان می دهد. اما نوعی موجسانی در چین ها مشاهده می گردد که جهت شمال-جنوب را نشان می دهد و با روند بسیار کهن شمال جنوب سپر عربستان موازی است. این حرکات رابطه نزدیک بین کمربند چین خورده زاگرس با سپر عربستان را نشان می دهد.رسوبات زاگرس با ضخامت چندین هزارمتر در کوهزایی آلپی پایانی چین خوردی یافته اند.

ب-زاگرس مرتفع

این ناحیه را به عنوان روراندگی زاگرس یا زون خرد شده زاگرس نامیده اند. کمربند چین خورده زاگرس بدون سر حدی تند به ناحیه باریکی از روراندگی متعدد که به خط راندگی اصلی در طرف شمال شرقی ختم می شود منتهی می گردد. در این ناحیه رسوبات دوران اول و دوم در چندین رواندگی فلس مانند به روی طبقات جوانتر دوران دوم وسوم رانده شده اند. روند این ناحیه مانندکمربند چین خورده زاگرس است. زاگرس مرتفع عمیق ترین بخش حوضه زاگرس را با سنگ هایی چون مارن،رادیولاریت وافیولیت متعلق به دوران دوم نشان می دهد.

اختلافات عمده زاگرس مرتفع با کمربند چین خورده زاگرس در وجود  افیولیت ها ورادیولاریت فاز کوهزایی لارامی و به طور کلی نوع رسوبات عمیق تر دریایی است.

ج-ناحیه سنندج-سیرجان

در مورد این ناحیه دو موضوع بحث است. اول آنکه برخی از محققین ناحیه سنندج- سیرجان را جزیی از زاگرس می دانند و دوم آن که به علل شباهت های متعددی که این ناحیه با مرکز ایران دارد آن را از ناحیه زاگرس جدا می نمایند. شباهت این ناحیه با زاگرس به علت روند عمومی شمال غربی-جنوب شرقی آن است. این ناحیه پس از راندگی اصلی زاگرس قرار گرفته و از نظر سرگذشت ساختمانی با مرکز ایران والبرز نزدیک است. وضعیت رسوبگذاری ساختمانی و ناپیوستگی های متعدد این ناحیه به شمال و مرکز ایران شبیه است.آن چه که موجب تشخیص این ناحیه از مرکز و شمال ایران است نبودن ولکانیک های دوران سوم در آن و وجود روند عمومی زاگرس و بالاخره توسعه فوق العاده ناقص رسوبات دوران سوم در این ناحیه است. توده های نفوذی اواخر ژوراسیک دوران سوم از نوع گرانیت ودیوریت در این ناحیه فراوانند. سنگهای دگرگونی با رخساره آمفیبولیت که به پرکامبرین نسبت داده می شود در نواحی اسفندقه ، حاجی آباد، اقلید، گلپایگان و مریوان مشاهده می شود سنگ های دگرگونی ضعیف از نوع رخساره شیست سبز در سراسر این ناحیه پراکنده اند.

د-ناحیه ارومیه بزمان

این ناحیه را زمانی در ایران مرکزی وزمانی دیگر به عنوان کمربند ولکانیکی زاگرس منظور نموده اند. ناحیه دارای امتداد شمال غرب-جنوب شرق است واز کوه صهند در شمال غرب تا نواحی سیرجان در جنوب شرق کشیده شده است.مجموعه سنگ های این ناحیه غالبا گدازه های آندزیتی وداسیتی است که حاصل فعالیت آتشفشان های دوران سوم است. در برخی از نقاط ناحیه سنگ های آذرین خروجی شدیدا فرسایش یافته وتوده های نفوذی عمیق ظاهر شده است. در این ناحیه بعد از فار کوه زایی لارامی فعالیت ماگمایی شدیدی به صورت خروجی ونفوذی صورت گرفته که بعد از ائوسن نیز در برخی نقاط به تدریج کاهش یافته است.تراس های وسیع تراورتن در نواحی مختلف به آخرین مرحله فعالیت ولکانیکی این ناحیه تعلق دارد.

ایران مرکزی

محدوده ی ایران مرکزی از نظرمحققین متفاوت است. این واحد به شکل یک مثلث در مرکز ایران قرارگرفته است وقسمتی از ایران خاوری(شمال بلوک لوت) را در بر می گیرد. مرز شمالی آن ناحیه بینالود وگسل میامی می باشد که در سمت باختر به احتمال زیادبه گسل عطای می پیوندد. مرز ایران مرکزی و آذربایجان به هر حال چندان مشخص نیست وبیشتر جاها پوشیده است(نبوی،۱۳۵۵)

اشتوکلین در مورد ایران مرکزی چنین می نویسد: این ناحیه ساختمانی معادل یک مثلث تقریبی است که در شرق بوسیله بلوک لوت و در شمال بوسیله کوهستان های البرز در جنوب غرب توسط ناحیه سنندج- سیرجان محدود می گردد. آذربایجان در شمال غرب وسبزوار در شمال شرق گرچه از نظر جغرافیایی متعلق به ایران مرکزی نیستند اما دو زائده باریک از ناحیه ساختمانی ایران مرکزی می باشند.

ایشان معتقد است که ناحیه ایران مرکزی از ناحیه سنندج سیرجان توسط فرورفتگی های دریاچه ارومیه، توزلوگل وگاوخونی جدا می شود. وی ناحیه ارومیه بزمان را جز ایران مرکزی محسوب می کند. در اینجا محدوده ایران مرکزی در طرف شمال گسل سمنان وگسل میامی از طرف جنوب غربی ناحیه ارومیه بزمان و در شرق گسل نهبدان منظور شده است.

واحد البرز

واحد البرز رشته کوه های کاملا مشخصی است هر چند که طرف غرب آن درآذربایجان چندان مشخصی نیست.رشته کوه های بینالود از نقطه نظر جغرافیایی دنباله البرز است ولی از نظر رسوبات شباهت بیشتری به مرکز ایران دارد(نبوی، ۱۳۵۵) اشتوکلین البرز را براساس وضعیت ساختمانی بزرگ تاقدیس حاشیه ایران مرکزی می داند. این شباهت در دامنه جنوبی البرز بسیار بیشتر از شمال آن است. در البرز فعالیت های ماگمایی به صورت خروجی ونفوذی دیده میشود. این رشته کوه در دوران اول، فعالیت های آتشفشانی بسیار محدود ومحلی داشته است. فعالیت آتشفشانی شدید درائوسن صورت گرفته و به تدریج تقلیل یافته و آتشفشان دماوند و در پلیوسن و پلیستوسن فعال بوده است. توده های نفوذی گرانیتی در ژوراسیک، ائوسن، الیگوسن و پلیوسن( گرانیت علم کوه) در البرز مشاهده می گردد.

فاز کوه زایی شدید در البرز کوه زایی لارامی می باشد که موجب تشکیل دگرشیبی در قاعده رسوبات ائوسن گردیده است و فازهای کوه زایی آلپ پسین موجب چین خوردگی رسوبات ترسیری در واحد البرز می باشد.

واحد شرق ایران ومکران

این واحد را می توان به دو بخش نهبندان- خاش وکوه های مکران تقسیم کرد.اختلاف عمده این دو ناحیه روندها می باشدکه در ناحیه نهبندان- خاش به صورت شمالی-جنوبی و در کوه های مکران شرقی-غربی است. این واحد در غرب توسط گسل نهبندان در شرق بوسیله بلوک سیستان ودر جنوب توسط خلیج عمان محدود می گردد. محدوده غربی کوه های مکران گسیل میناب است. در این واحد سنگ های قدیمی تر از ژوراسیک مشاهده نمی شود. چین خوردگی شدید در اواخر ژوراسیک و سنگ های دگرگونی نیز در این واحد مشاهده می گردد. در مکران رسوب گذاری در پالئوژن ادامه یافته و نوع رسوبات از نوع فلیش به مولاس تبدیل می گردد. قسمت هایی بالایی مولاس مکران بیشتر از کنگلومرا وماسه سنگ تشکیل شده است.

در خاتمه فاز کوه زایی آلپ پسین در ناحیه تاثیر نموده ورسوبات چین خوردی یافته اند و در مراحل انتهایی این مرحله کوه زایی مناظر فعلی بوجود آمده است. فعالیت های ماگمایی به صورت نفوذی و خروجی نیز در این واحد مشاهده می شود.

بازاریابی

در بازاریابی نوین آمیزه بازاریابی به عنوان یک موضوع بسیار مهم به حساب می آید.مقصود از آمیزه بازاریابی مجموعه ای از ابزار و وسایل بازاریابی است که بر روی هم بر بازار اثر می گذارند. آمیزه بازاریابی به صورت زیر تعریف می شود:

مجموعه ای از ابزارهای قابل کنترل بازاریابی که شرکت آنها را در هم می آمیزد تا پاسخگوی بازار مورد هدف باشد.

به عبارتی دیگر آمیزه بازاریابی در برگیرنده همه کارهایی است که شرکت می تواند انجام دهد  تا بر میزان تقاضا برای محصولاتش اثر بگذرد. این کارها را میتوان به ۴ متغیر شناخته شده به عنوان ۴p طبقه بندی کرد آنها عبارتند از:

محصول، قیمت ،توزیع و ترویج در انگلیسی این چهار کلمه با حرف p شروع می شوند.

محصول(Product)

ترکیبی از کالاها و خدماتی است که شرکت به بازار مورد نظر ارائه می کند و عبارتند از:

تنوع، کیفیت، طراحی،ویژگیها،نام تجاری،بسته بندی وخدمات.

قیمت (Price)

مقدار پولی است که مشتری باید برای یک محصول بپردازد که می تواند شامل فهرست قیمت، تخفیفات، مدت پرداخت، شرایط اعتباری وجوایز خرید باشد.

توزیع(Place)

فعالیتهایی است که شرک انجام می دهد تا محصول را در  دسترس مصرف کنندگان مورد نظر قرار دهدکه شامل محلها وکانالها توزیع، مناطق تحت پوشش، موجودی انبار و پشتیبانی می شود.

ترویج(Promotion)

مقصود از ترویج فعالیتهایی است  که شرکت انجام می دهد تا بتواند در مورد ارزش محصول اطلاعاتی خوب به خریدار بدهد و مشتریان را تشویق کند که محصول مزبور را بخرند و آن شامل تبلیغات فروش شخصی، ارتقای فروش وروابط عمومی می شود.

یک برنامه بازاریابی اثر بخش تمام ارکان این آمیزه بازاریابی را به گونه ای هماهنگ درهم می آمیزد تا شرکت بتواند باعرضه ارزش به مشتریان به هدفهای بازاریابی خود دست یابد.

آمیزه بازاریابی دربرگیرنده مجموعه ابزارهای تاکتیکی شرکت برای تعیین وحفظ یک پایگاه قوی در بازار مورد نظر است.

آمیزه بازاریابی برای سنگ

60,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.