مقاله زندگی نامه شهریار

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله زندگی نامه شهریار

تعداد صفحات : ۳۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله درباره زندگی شهریار و ویژگی های او، سبک آثار و گرایشهای شعری او، نظر برخی از شعرا و تذکره نویسان در باره استاد شهریار، کیفیت گزینشی و تدوین این مجموعه و سخنرانی مقام معظم رهبری در مورد شهریار می باشد.

سخنرانی مقام معظم رهبری در مورد شهریار :

 شهریار یکی از افرادی است که وجودش، شعرش و کلامش برای جمهوری اسلامی ایــران هم در حیات هم درمماتش نافع بوده است . این حقیقتی انکارناپذیر است . من در اول انقلاب که هیچ گونه رابطه ای با شهریار نبود . مدتی در باره ی ایشان مطالعه کردم . دیدم این مرد ، مرد جمهـــوری اسلامــی است .این شخصیت ، شخصیت جمهوری اسلا می است . با ایشان رابطه برقرار کردم و چقــدر هم بجا بود به نظرم سال شصت بود . ایشان چه شکو هی داشت که کسی سراغش نمـــی رود و به او توجهـی نمی کند. رابطه برقرار شد و شما آن شعرهاوحرفهارادیدید . برای بسیج شعـــرگفت ، برای امام شعر گفت ، برای جنگ بارها و بارها و برای سپاه ، برای آقای هاشمــی و برای همــه ی ارکان جمهــوری اسلامی شعر گفت .اما شعرشهـریار یک جور نیست ممکنست یک شعــر هم سست باشد ، اما خود شهریار جمع بندی شده ی این شعــرهایش است . یعنی وقتی بخــواهیم شهــریار را ارزیابی کنیم ، روی شعرهای سست او تکیه نمی کنیــم . مثلا : پـرنده ای که یک بار ده متر پرواز می کند می بینید . اگر همان پرنده هزار متر پروازکند نمی‌گویید توان او ده متــر است بلکه می گوییــــد پرنده ای است که می تواند هزار متر پرواز کند قدرت و شخصیت شهریار اینست که شما در « حیدر بابا سلام » می بینید و در « علی ای همای رحمت » می بینید. و چقدر در غزلیات عالی او می بینید .

 علاوه بر این وقتی شهریار از جدایی حرف می زند نمی خــواهد بگوید تبریز جزء فلان جا یا قلان مکان است . او ایرانی است و ایران را دوست دارد . او بیشتــــرین شعـــرش را فارسی گفته است. اینها را چرا بعضی ها توجه نمی کنند . او حرف دل مارا می زد این نکته ی خیلی مهمــی است. علاوه بر اینها او آدمی است که در زمان رژیم پهلوی جزء معترضین و نا راضیهــا بوده است منتهــی آدمی که بگوید و به میدان بیاید نبوده است .

بوردا بیــر شیر قالوب باغیریر        مروت سیز انسان لاری چاغیریر

 یعنی اینجا یک شیری در زندان مـــانده و فـــریاد می زند . زنــدان ایران که نیست ، زندان پهلوی است چرا به اینها توجه نمی شود . تبریز جـا وخانه ومدفن شهریار است از یک آدمی مثل ایشان که وجودش مثل یک شمع بـــوده است آدم حیفش مــی آید که از ایشان استفـــاده نشود . برای حرف های جمهوری اسلامی ، شاعـــری با با خصوصیات شهریار در زمان ما وجود ندارد با وجود اینکه شاعرانی که از لحاظ شعری بالاتر از شهریار باشند وجوددارد اما آنهاشاعر جمهوری اسلامی نیستند . شهریار شاعر جمهوری اسلامی بود آدمی که اهل توسل ، اهل توجه و اهل گریه است .معمولا آوازه ی شخصیت انسانهای بزرگ از مرزهای جغرافیایی و تاریخی فراتر می رود و گرچه در یک سرزمین و زمان خاصی ظهور می کنند اما شخصیت آنها طوری است که دیگر اختصاص به آن سرزمین و زمان ندارند و استاد شهریار یکی از این شخصیت هایی است که باید او را به عنوان یکی از سرما یه های سرشار دانش و هنر بشری و تاریخی به حساب آورد .

  استاد شهریار با اینکه زبان مادری اوزبان آذری است ودر شعــر تــرکی هم آثار ارزنده ای دارد بخصوص آن منظومه ی« حیدر بابا سلام » ، اما شهریار یکی از ارکان شعرو ادب معاصرفارسی است . البته ما زیادی  داریم شاعرانی که آذری زبان بودند یا زبانهای محلی دیگری غیـــر از فارسی داشتند و در شعر فارسی هم سر آمد بودند منتهی استاد شهریار بدون هیچ مبالغـــه ای  یکی از ارکـــان و محورهای اصلی شعر پارسی است . گرچه در تقسیم بندی شاعران در شمـــار کسانـــی است که از سبک وسیاق شاعران قدیم پارسی پیروی می کند امــا نو آوری در اشعــــار او کاملا به چشم می خورد. بخصوص از نظرمحتوا و دید تازه ای که متناسب با زمان مــاست به مسائل و امور دارد هر چنـــد که طبع خویش را درشعـــر نو پارســی نیز آزموده است و درمقایســـه می توان گفت که نسبت به کارهـــای او به سبک قدیم از جــــلا و جلوه ی کمتری برخوردار است .

 دید تازه به انسان ، انساندوستی و به طور اگر بخواهیم مشخصــه ی بارز استادرا بیان کنیم محبت است که در ان موج می زند نسبت به هر انسانی ، البته ایمـــان و. دینــداری شهریار به شعرو هنر او لطافت و جلای ویژه ای بخشیده است که آثار اورا پربارتـر کـــرده است . ونیزدرکوران انفلاب وجنگ تحمیلی دین خویش را به عنـــــوان یک شاعرمـــردمی ، به آنچه که در این مـــرزوبوم رخ مـی داد، ادا می کرد . پایمردی خود را به عظمت هایی که درانقلاب بود ، دفاع ازتمامیت ارضی ایران واستقلال کشــــور دراین در این زمینه هم آثار زیادی ازخود بجای گذاشت . و بهرحال شهریار یک چهــره ی ماندگار شـــد و در عرصه ی تاریخ بشری .

و لذا یکی از عوامل مهمی که موجب زنده ماندن قیام کربلا و نهضت عاشوراشـــده و با گذشت زمان بر  عظمت آن افزوده به عظمت آن افزوده است ادبیات مرثیه و اشعار پر مضمون شعرای دلباختـــه ی اهل بیت و فداکار اسلام است از جمله این شاعران بلند آوازه و نام دار جهان تشیع ، شاعر معاصر سید محمد حسین شهـــریار است که در طول عمر با برکت خویش با سرودن غزلها ، قطعه ها و قصاید هدف دار و پر مختوا رسالت خویش را نسبت به خــاندان عصنت و طهارت انجام داده و دین خود را به ساحت مقدس جد بزرگو ارش صاحب ولایت مطلقه حضرت علی(ع) ادا کرده است . استاد شهریار بیش از بیست غزل ، قصیده و قطعه بالغ بر هفتصد بیت در رابطه با خاندان ولایت سروده است که معروفترین آنها در بیان فضایل و مناقب مولی الموحدین امیر المومنین علی ( ع ) تخت عنوان « علی ای همــای رحمت » است که می تـــوان گفت در موضوع خودش از شگفتی های ادب فارسی به شمار می رود . مرحوم آیت الله العظمــی آقای حاج سید رضا بهاء الدینی که از علمای بزرگ حوضه ی قم و صاحب کشف و کرامات فراوان بودند در باره ی این غزل استاد چنین می گویند :

« اشعار زیادی در باره ی اهل بیت بخصوص حضرت علی شنیده ام ولی بـرای مــن هیچ شعری همچون علی ای همای رحمت شهریار تبریزی جذابیت نداشته است به همین جهت او را دعا کردم و بعد دیدم یرزخ را از او برداشتند‌.»

شهرت شهریار بیش از همه ی اشعارش مرحون همین غزل است معمولا هـــر کس نام این شاعر بزرگ را شنیده است حد اقل یکی دو بیت از این غزل را شنیده و یا حفظ کرده است .  این غزل در میــــان طرفداران ولایت جایگاه خاصی دارد که بارها و بارها آن را به صورت تابلو های زیبا نقاشـــــی کرده اند و یا هنـــر مندان قالیبــــاف آن را در قالیچه های نفیس بافته اند  ، مداحان اهل بیت با صدای دلنشین خود در میـــان دوستداران علی (ع ) خوانده و نوار آن را تکثیر کرده اند. این غزل ادبی و ولایی علاوه بر مومنا ن ، ادیبان ، هنر مندان ، عالمــان بزرگوار و مورد عنایت صاحبــــان ولایت حتی خـــود علی ( ع ) قرار گرفته است . یکی از علمای بنام ایــران که هم اکنــــون در قید حیات بوده و وجودش هدایتگر امت عزیز اسلام است می گوید :

« پس از رحلت استاد شهریار پیوسته در فکر او بـودم و علاقه داشتم که از حال برزخی او خبر دار شوم شبی در عالم رویا دیدم در داخل باغ بزرگی هستم که وسط آن کاخ مجللـــی وجود دارد . گفتند شهریار داخل این کاخ است از کثرت نعمت تعجب کردم و از ذهنم این مطلب گذشت که این همه لطف به شهـــریار به خاطر کدام خدمتش است ؟ آنگاه دیدم یکی از پنجره  های ساختمان باز شد استاد از آنجا به من نگاه کرد و این بیت از غزل همای رحمت را خواند :

برو ای گدای مسکین در خانه ی علی زن          که نگین پــادشاهی دهد از کرم گدا را

واژه های کلیدی: شهریار، سبک اثار، غزل همای رحمت

فهرست مطالب

مقدمه     ۱
الف) ویژگیهای او     ۱
خاطرات کودکی و نوجوانی شهریار     ۲
ب ) سبک آثار و گرایشهای شعری او     ۲
ج ) نظر برخی از شعرا و تذکره نویسان در باره استاد شهریار     ۴
د ) کیفیت گزینشی و تدوین این مجموعه     ۵
چگونه با حیدر بابا آشنا شدم     ۶
نظر دیگران درباره ی شهــــریار     ۱۰
نظر شهریار در مورد زیبایی     ۱۸
سخنرانی مقام معظم رهبری در مورد شهریار     ۲۳
این غزل در وافع شناسنامه‌ی اعتقاد و اخلاص استاد است به علی ( ع )    ۲۶
۱ – علی شناس خداشناس است     ۲۶
۲- شناخت علی (ع)     ۲۷
۳- علی خلیفه ی رسول الله     ۲۸
۴- مدارا با قاتل     ۲۸
۵-  حسین دست پرورده ی علی     ۲۹
۶- وفای به عهدو پیمان     ۲۹
تنوع در موضوع غزل     ۳۲
مهمترین موضوعات غزل شهریار     ۳۲

مقدمه :

 سید محمد حسین بهجت تبریزی فرزند حـــاج میر آقا خشکنابی مقارن انقلاب مشروطیت و بین سالهای ۱۲۸۵ – ۱۲۸۳ شمسی در روســتای خشکناب نزدیک بخش قره چمن متولد گردید . پدرش که در آغاز طلبه بود بعد مجتهد و سپس از  وکلای برجسته و ول وکیل آذربایجان مردی بود فـــاضل، خوشنویس ، کریم الطبع و با ایمان که در سال ۱۳۱۳شمسی مرحوم و در قم مدفون شد . محمد حسین تحصیل را در مکتب خانه ی قریه ی زادگاهش با گلستان سعدی ، نصاب قران و حافظ آغاز کرد و نخستین مربی او والد ماجدش و بعد مرحوم امیر خیزی بود . تحصیلات ایتدایی را در مدرسه های متحده و فیوضات و متوسطه را در تبریز و دارالفنون تهران به پایان رساند . در سال ۱۳۰۳ وارد مدرسه‌ی طب شد .

 تا آخرین ســال پزشکی را با هر مشقتی که داشت سپری کرد و در بیمــارستان مراتب انترنی را می گذراندکه به سبب  پیشامدهای عاطفی و عشقی از ادامه ی تحصیل منصرف شد و کمی قبل از اخذ مدرک دکتری ، پزشکی را رهـا کرد و به  دمات دولتی پرداخت . به قول خود شهریار این شکست و ناکامی در عشق موهبت الهی بود که او را از عشق مجـــازی  به عشق حقیقی  معنوی رساند .

 در اوایل جوانی و آغاز شاعری « بهجت » و پس از سال ۱۳۰۰ که به تهران رفت « شیوا » تخلص می کرد ولی به انگیزه ی ارادت قلبی و ایمانی که از همــان کودکی و نوجوانی به خواجه شیراز داشت برای یـــافتن تخلص بهتر وضو گرفت نیت  کرد ودو بار از دیوان حافظ تفال کرد که هر دو بار کلمه ی « شهریار » آمد و چه تناسبی داشت با غریبی او .

 و نیت تقاضای تخلص از خواجه :

غـــم غریبی مهنت چــــو بر نمی تـــابم                   روم به شهر خـــود و شهریـــــار خود یاشم

دوام عمــر و ملک او بخواخ از لطف حق                که چرخ این پکه ی دولت به نام شهریاران را

 هر چند خود نیتی درویشـــانه کرده بود و تخلصی « خاکســــــارانه » می خواست ولی به احترام حافظ تخلص شهریار  را پذیرفت .

 الف) ویژگیهای او :

شهریار شاعری مومن و مسلمان بود . عمق اعتقادات قلبی خلال بسیـــاری از اشعارش به خوبی پیداست.

 از دیگر خصوصیات بارز او او دقت و حساسیت فوق العـــاده فروتنی و درویشی همیشگی مهمان دوستی و مهمان نوازی  دائمی ، خلاص و صمیمیت ویژه با دوستان واقعی علاقه مفرط به تمامی هنر ها بخصوص شعر ، موسشقی و خوشنویسی بود .او خط نسخ  مستعلیق بویژه خط تحریر را خوب می نوشت . در جوانی سه تــــــار می نواخت و آنجنان نیکو می نواخت که اشک استاد ابو لحسن صبا را جاری می ساخت و برای ساز خود می سرود :

نال به حال زار من امشب سه تار من               این مایه ی تسلی شبهای تار من است

پس از مدتی سه تار را برای همبشه کنار گذاشت .

 خاطرات کودکی و نوجوانی شهریار :

بیش تردر منظومه های حیدربابا ، هذیان دل ، مومیایی و افسانه ی شب منـدرج است و با خواندن آنها می توان دور نمای کودکی او را کم و بیش مجسم کرد . تلخ ترین خاطـــره ی زندگی او مرگ مادر  است که ر تاریخ ۳۱ تیر مــــاه ۱۳۳۳ اتفاق افتاده و شاهکار خوب و ماندنی : ای وای مادرم » یادگـــــار آن دوران است .

 مادش نیز همچون پدرش در قم مدفون شد . ازسال  ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۴  در اداره ی  ثبت اسناد نیشابور و مشهـــد خدمت کرد. در نیشابور به خدمت نقاش بزرگ کما الملک رسید و آن مثنوی معروف و زیبا را برای استــاد سرود و در مشهد همـدم  و عاشراســــتاد فرخ خراسانی ، گلشن آزادی ، نوید و دیگر شاعران گرانمایه ی آن خطــه ی پر برکت بـود در سال ۱۳۱۵  شمسی ه تهران منتقل شد مدتی در شهر داری و پیش رو هنرسپس در بــانک کشاورزی به کار پرداخت . چنــد سالی در  عوالم درویشی یر کرد  سر آنجام به زاد گاه اصلی خود تبریز باز گشت و تا زمان باز نشستگی در بانک کشـــــاورزی  تبریز خدمت کرد . لفبت پس از هشتاد و سه ســــال زندگی شاعرانه ی پر بار و با افتخـــار روح این شاعر بــزرگ در ۲۷ شهریور ماه ۱۳۶۷ به ملکوت اعلی پیوست و جسمش در مقبره الشعرا ی تبریز که مدفن بسیاری از شعرا و هنـر مندان  آن دیار است به خاک سپرده شد . به مناسبت اولین سالگرد در گذشت او اداره ی پست و تلاگراف با ابتکاری هنـــری در سرس تمبر های یادگار ی خود و با عنوان : بزرگ داشت استاد محمد حسین شهریار شاعر شهیر ایرانی تصویر شهـــریار و مقبره الشعرای تبریز را یه همراه شعر معروف « علی ای همای رحمت تو چه آیتــی خدا را » را یه خط شکستـــه نستعلیق انتشار داد  همچنین کتاب یادنامه ی شهریار به خط خوشنویسان اصفهان و مجموعه ی  مفصل دیگری به نام سوگـنامــه و یاد واره ی فارسی و ترکی شهریار از سوی کتاب فروشی ارک تبریز منتشر گردید .

  ب ) سبک آثار و گرایشهای شعری او :

 شهریارهرچند به شاعری غزلسرا شهرت یافته و این خود حقیقتی است انکار ناپذیر ولی او مرکب اندیشه‌ی شاعرانــه‌ی خودرا در عرصه های مختلف شعری به جولان درآورده است وتا سرزمین هاو افق های دور دست و ناشناخته ی احســاسی و تخیل تاخته و شاهکار های جاودانه ی به تصاویری زیبا و تاثیری گیرا و ژرف پدید آورده است که هر کدام در تاریــخ ادبیات این مرزو لوم ثبت شده است . این شاعر پر شور در انواع شعر استاد و بسیار توانا بود از قصیده و قطعه و مثنــوی و رباعی گرفته تا منظومه ها و حتی قالبهای تازه و نوو به اصطلاح نیمایی آثاری دلپذیر ، لظیف و استوار به وجــود آوده است که همواره بر تارک ادب معاصر می درخشد .

 در غزل که محور سخن ماست و پایه و اساس این دفتر پر از سوز وشیفتگی لبریز از وجد و شور است . عشـــق و شیدایی دوران جوانی و شور و حال عاشقانه ، رقت احساسات و سخنان آتشین و مضـــامین بکر و لطیف و سوختگی ویــژه ای که ذاتی اوست ، بیشتر در غزلیاتش متجلی است . غزل شهریار مشهور خـاص و عام است و برخی از ابیاتش بع صورت امثال سایره در آمده و برزبانها جاری ، بر دلهانقش و همواره زبان دل و بیان حال عشاق دلسوخته بوده و هست . هر چند برخی از محققان متاخر تقسیم بندی سبکهای شعر فارسی را از دیدگاه منتقدین به شیوه های خراسانی عراقی ، هندی ،(اصفهانی) صحیح نمی دانند و هنوز کتابی جامع و مطقی دوباره ی سبکهای شعر فــــــارسی تدوین نشده است . با این وصف و طبق معمول می توان گفت که سبک شعری شهریار در اشعار کلاسیک عراقی یـــا طرز سعدی و حافظ بویژه شیوه ی حافظ است .گهگاه برخی ازابیات غزلهایش ازلطافت ، باریک اندیشی ، تشبیح ، استعاره و ارسال مثلهای سبک هندی (اصفهانی) چاشنی می گیرد . این ها همه صورت ظاهری کار اوست و در باطن سبک شهریــار مخصوص به خود اوست و سخنش ، سخن دل است و از عمق جان و روح بسیار حساس و پر شور او مایه می گیرد . بیشتر مضــــــامین و تابلئهای توصیفی و قطعات تازه خلق ، ابداع و ابتکــــار خود شاعر است نه تکراری و کلیشه ای چرا که او : «عاریت کسی نپذیرفته است » «آنچه دلش گفت بگو گفته » . در پــاره ای از اشعــــارش گاهی کلمـات ترکیبات و اصطلاحات مردم کوچه و بازار ر ا آگاهانه در شعر می آورد و منظور اصلی او از این هنر نمـــایی پیوند عمیقتر بـــا مردم و نیز بردن شعر به میان توده های عظیم افراد عادی در بعدی وسیع تر است و در این راه هرچند برخی از ادبا از او خرده می گیرند ، موفق است . استاد دانش مند دکتر منوچهر مرتضوی در مقدمه ی حیدر بابا با جمالتی زیبا چکیده ی افکــــار و سبک و شگرد کار شهریار را به خوبی نشان داده است و هنر بزرگ اورا به حق و شایسته در این چهار زمینه می داند :

 ۱- غزل های از دل برآمده و لاجرم بر دل نشسته ی او( که نمونه های   فراوان آنها را در این گزیده می خوانید . )

۲ – ابداع تابلو های رنگین و توصیفی مانند تخت جمشید ، مولانا در خانقاه شمس ، زیارت کمال الملک .

۳ – خلق و ابداع آثار عاطفی پر احساس مانند ای وای مادرم ، حیدر بابا ، پیام انشتین ، صبــا می میرد ، کودک و خزان ، دختر گل فروش .

۴ – انتخاب و استخدام اغات و تعبیرات عامیانه و پیاده کردن آنها در شعر که این مهم در غـــزل ها و قصـــاید و هم در شاهکار کم نضیر حیدر بابا کاملا مشهود است .

در باره ی حیدر بابا سخن بسیار گفته اند لطف و دقت این منضومه را ترک زبــان ها بهتر از هر کس دیگر با تمام وجود درک و احساس می کنند . این شعر معروف بارها چـــــاپ شده و به چند زبان خارجی نیز ترجمه گردیده است . شاید بتوان به طور خلاصه و فشرده گفت که : حیدر بابا نام کوهی است نزدیک زادگـــــــاه شاعر ، و این شعر درد دلی است شاعرانه با همین کوه .در قسمت اول شعر بیشتر خاطرات کودکی شاعر نقــــــاشی و تصویر شده است و در قسمت دوم فرزند نام دار کوه شهریار شاعر معروف از غربتی چندین ساله باز می گرددولی هرچه جستجــــو می کند اثری از دوران کودکی خود نمی بیندو مجبور می شود به خاطرات آن دوران دل خوش باشد .آثار شهریار بسیار متنوع و در بــر دارنده ی انواع شعر و قالبهای گوناگون است و تا به حال به صورتهای مختلف منتشر شده است . نخستین دفتر شعر او در سالهــــای ۱۳۰۸ – ۱۳۱۰  شمسی با مقدمه های استاد بهار ، سعید نفیسی ، پژمان بختیاری از سوی  کتابخانه خیام و آخرین مجمــوعه شعرش پس از در گذشتوی ، بعنوان جلد سوم دیوان شهریار شامل اشعار منتشـــر نشده از سوی انتشـــارات رسالت تبریز درپانصد صفحه انتشار یافت . طبق شمارشی که از کلیات اشعـــار شهریار به عمل آمـــد دیوانهای مختلف او شامل بیست هزارو. شصت بیت شعر سنتی و حدو.د پانزده منظومه و شعر آزاد در قالبهای نو است .

ج ) نظر برخی از شعرا و تذکره نویسان در باره استاد شهریار :

– شهریار نه تنها افتخار ایران بلکه افتخار شرق است . (  ملک الشعرای بهار  )

–  شهریار جوانی است با ذوق سرشار و قریحه بلند . ملول وشی است پرهیجان ، عاشق پیشه ی صاحب دل ، از کودکی به اقتضای استعداد غریزی و اکتسابی به قول و غزل پرداخته و در شباب عمر شاعری مقتدر از کار بیــرون آمده ، شهــــریار شاعری است شیوا و نو ومرغوب و نزد پیرو جوان مطلوب است .  (  ملک الشعرای بهار )

– طبع این شاعر مایه ی افتخار زبان فارسی است .  ( سید محمد علی جمالزاده )

– شهریار ، افتخار ایران است .  (  وحید دستگردی  )

– شهریار به تجدد و نو آوری گرایش محســوسی دارد ذوق نوجویی و نو اندیشی در بسیاری از شعرهای او منعکس است . تازگی مضمون ف صور خیال و تعبیــر و حتی قالب شعـــر دیوان او از بسیــــاری از شاعــــران نسل وی متمــایز است .  ( دکتر علامحسین یوسفی  )

– این شاعر با اینکه بیش از سی سال ندارد ، اشعارش در کمال پختـــگی است و می توان گفت فکـررسا ، ظرافت ، الفاظ ، معانی و نفوذی که یک شعر خوب داشته باشد در اشعار او وجود دارد . محمد اسحاق  ( استـــاد زبان و ادبیات دانشــــگاه کلکته  ) – شهریار ، یکی از مشهورترین شعرای معاصر است که همه اهل ذوق و ادب آثار وی را به جان مشتاقند . بسیاری از اشعار او در شمار شاهکارهای شعر معاصــر است که از لحاظ روانی و رسایی بی نظیر و مورد اعجاب سخـــن شناســـان است . ( سیـــد عبدالحمید خلخالی  )

– بی خود نیست که شهریار را حافظ معاصر، استادغزل و شهریار شعر ایران می دانند . او یگانه شاعری است که در زمـان حیات خود مشهور گردیده است .  ( دکتر غلامحسین بیگدلی  )

– استــاد شهــریار هرگز اشتهــــار خود را در استخفاف دیگـــــران نمی جست . به شعـرای کمنام و کم شهرت نیز ارج می‌گذاشت . به حافظ و منظومه ی حیدربابای خود علاقه ای وافر داشت هرگز نشد که صحبتی از این منظومه به میـان آید و ابیاتی از آن خوانده شود و او نگرید . استاد می گفت اول باید در شعر سنتی مسلط بود وبعد رفت سراغ شعـــــر نو و الا شکست می خورد . مطالعه ی  اشعار کلاسیک برای هر شاعری لازم است .  (  محمد شفیع پور  )

 د ) کیفیت گزینشی و تدوین این مجموعه :

بدنبال فعالیتهای هنری انجمن خوشنویسان ایران که قبله گاه اهل هنر است و به پیروی از بخش کتابت آن تحت نظــــر و سرپرستی و اشراف استاد بلند پایه آقای عباسی اخوین است اینک دو تن از هنرمندان داین انجمن که از پرورده هـای استاد اخوین هستند یعنی آقایان حجت الله اسدی و حمید رضا عاطفی که هردو سالها پیش مراتب ممتازی خوشنویسی را گذرانده و حال خود از مدرسین انجمن خوشنویسان در تهران هستند و دررا ه نستعلیق مجدانه گـــام بر می دارند و در این شیوه قلم می زنند پس ازدرگذشت استـــــــــاد شهریار این دو هنر مند به منظور تجلیل از مقام والای این شاعر عالی قدر گزیدهای از غزلیات شور انگیز اورا با خط زیبای خود زینتی دیگر و جلوه ای برتر می بخشند .

35,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله استاد محمد حسین شهریار
  • پایان نامه جلوه های طبیعت در اشعار شهریار به انضمام حیدربابایه سلام و سهندیه
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.