مقاله زن از دیدگاه آمار جهانی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله زن از دیدگاه آمار جهانی

تعداد صفحات : ۲۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

زنان به عنوان نیم تنه جامعه بشری با همه مشکلات و مصائب دنیای انسانی مواجهند و چه بسا بیشتر از مردان هم از این همه معضلات اجتماعی آسیب می‌بینند. مواردی مثل مرگ و میر زنان در طول دوران حاملگی، مشکلات بی توجهی و کم توجهی در خانواده و محرومیت در استفاده برابر و مناسب با مردان از حقوق اجتماعی، ضعف ساختار فرهنگی و آموزشی و خدماتی، واقعیتهای رسمی و تکان دهنده‌ای هستند که توجه مضاعف دولتها و ملتها را می‌طلبد.

آمار منتشر شده در اقصی نقاط جهان حاکی از مظلومیت گسترده زنان در زمینه‌های مختلف است: اشاره‌ای به وضعیت ساختار جمعیت و زندگی، ازدواج و طلاق، برخورداری از حقوق اجتماعی، خدمات بهداشتی، باروری و مرگ و میر، خشونت فیزیکی و جنسی، زندانی شدن، بی خانمانی، انتظارات زنان از جامعه و خانواده، فعالیت اقتصادی، مدیریت و فعالیتهای سیاسی و اَشکال آموزشی زنان از جمله مواردی است که مطابق آمار رسمی صادر شده از کشورهای مختلف جهان، در این تحقیق بدان پرداخته شده است.

زنان نیازمند حقوق مساوی مسلم در مورد بهداشت، تحصیل، کار و تصمیم‌گیری در تمام زمینه‌ها می‌باشد. شرط رسیدن به این هدف ایجاد تغییرات اساسی در سیاست حکومتها، تجارت، ساختار خانواده، کار کردن زنان و مردان به جای همدیگر و تعهدات قراردادی در مورداقتصاد زندگی خانوادگی است. زنان نیز باید با اظهار علائق و ابتکار و اتحاد خویش سعی کنند تا به این مجموعه از خواستهای خود دست یابند.

واژه های کلیدیک زنان، جمعیت ، زندگی، ازدواج و طلاق، حقوق ، خدمات بهداشتی، باروری و مرگ و میر، خشونت ، انتظارات ، فعالیت اقتصادی، مدیریت و فعالیتهای سیاسی ، آموزشی زنان

فهرست مطالب

چکیده:    ۱
جمعیت    ۳
زندگی:    ۳
ازدواج و طلاق:    ۴
حقوق:    ۵
خدمات بهداشتی:    ۶
باروری و مرگ و میر:    ۶
خشونت:    ۸
خشونت جنسی:    ۱۱
زندان:    ۱۲
بی خانمانی :    ۱۲
انتظارات:    ۱۳
فعالیت اقتصادی:    ۱۳
مدیریت و فعالیت سیاسی:    ۱۸
آموزش:    ۲۱
موزامبیک    ۲۳
فهرست منابع انگلیسی و فارسی:    ۲۵

فهرست منابع انگلیسی و فارسی:

۱- Copyright 2001, women’s Health weekly via NewsRx

۲-۲۰۰۱ APR 19- (News Rx. Com &. News Rx. Net)

۳- ۲۰۰۱ APR 16- (News Rx. Com &. News R.net)

۴  –  Woment’s International Network News, Spring 97, vol 23 Issue2 p84. 1p

۵-    Women’s Health weekly, 8/12/96, p11, 1p

۶-     Women’s International Network News, winter 96, vol. 22 Issue 1 p68, 1p

۷-     Women’s International Network News, Autuma 95, vol. 21 Issue 4, p20, 1p

۸-     Women: Some vital statistics. UNESCO sources, jul/Aug 95 Issue 71, P12, 2P, 4 graphs; (AN 9510273315)

۹- The world’s woment 1995: Trends and statistics. Women’s International Network News, Summer 95, vol, 21 Issues, P5, 3P; (AN 9509080581)

۱۰- Women in the united states: Some facts and statistics. Women’s International Network News, Autumn 93, vol. 19 Issue4, P71. 1p; (AN 9611123591)

۱۱- Bolivcia: Some statistics on women. Women’s International Network News summer 93, vol 19 Issue 3, P71, 1/3P: (AN 9611126606)

۱۲- Encouraging new statistics on women. Women in Business, Mar/Apr 93. Vol, 45 Issue 2, P5, 1/6P, 1C; (AN 9303250115)

۱۳- USA: some statistics on violence against women. Women’s International Network News, Summer 92, vol, 18 Issue 3, P40, 1/3P; (AN 9611020302)

۱۴- United Notions – The world’s women’ ۱۹۷۰-۱۹۹۰ trends and statistics. Womens International Network Newsx, summer 91, vol. 17 Issue 3, P2, 3P, 3bw; (AN 9611125203)

۱۵- Europpean Community: women in graphics/women in statistics. By; Prontzy ski, Isabelle. Women’s International Network News, spring 90, vol. 16 Issue 2,P60, Ip. 1 chart; (AN 9611126421)

۱۶- women’s International Network News, Spring 90, vol, 16 Issue 2, P60, 1P Item: 9611126421

۱۷- Narratives within numbers” women, crime and judicial statistics in Lmperial Russia, 1834-1913

۱۸- Canadian journal of criminology; jul 95, vol. 35 Issue 3, P281. 24P, 6 charts

۱۹- Journal of women’s History; spring 92, vol, 4 Issue 1, P14, 23P American statistician; May 90, vol. 44 Issue 2, P74, 7P, 9bw

۲۰- Women’s International Network News, 01457985, spring 97. Vol 23, Issue 2

۲۱- Womens International Network News, spring 97, vol. 23 Issue 2, P84, 1P

۲۲- Women’s Health weekly, 8/12/96, P11, 1p

۲۳- WOMEN IN STATISTICS: TURKEY 1995, Women’s International Network News, 01457985, winter 96, vol, 22, Issue 1

۲۴- Women’s International Network News, winter 96, vol, 22 Issue 1, P68, Ip

۲۵- THE WORLDS WOMEN 1995: TRENDS AND STATISTICS, women’s International Network News, 01457985, Autumn 95, vol.27,

Issue 4.

۲۶- Basics Applied social psychology; Jun 93, vol. 14 Issue 2, p171, 22p

۲۷- Chield Development; Dec 91, vol. 62 Issue6. P1279, 14p, 5charts.

۲۸- Jurnal of psychology; May 88, vol, 122 Issue 3, P243, 6P. 1 chart

۱- فصلنامه فرهنگی و پژوهشی مرکز امور مشارکت زنان، سال اول، دوره اول، شماره‌ ۱، زمستان ۱۳۸۱

۲- روزنامه همشهری، یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۷۹، صفحه ۱۲

۳- روزنامه همشهری، یکشنبه ۲ بهمن ۱۳۷۹، صفحه ۱۹

۴- روزنامه همشهری، یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۰، صفحه ۱۲

جمعیت

جمعیت از دو جنس زن و مرد تشکیل شده و زنان تقریباً نصفی از کل مردم جهان را تشکیل می‌دهند. در ساختار جمعیتی تعداد پسران هنگام تولد بیش از تعداد فرزندان دختر است لیکن تحت تأثیر مرگ و میر ومهاجرت ثابت نمانده و تغییر می‌یابد. معمولاً جمعیتهایی که نسبت مردان به زنان آنها حدود۰۵/۱ باشد دارای نسبت جنسی طبیعی هستند. مهاجرپذیری که در آن معمولاً نسبت مردان بیش از زنان است باعث افزایش نسبت جنسیتی جمعیت می‌شود و زیاد یا کم شماری مردان یا زنان روستایی بالاتر از سطح طبیعی و در نقاط روستایی به دلیل مهاجرفرستی آنها کمتر از سطح طبیعی است.

نسبت جنسیتی قبل از تولد، در برابر هر ۱۰۰ نطفه دختر تعداد ۱۴۵-۱۲۵ نطفه پسر است که به هنگام تولد از نسبت تولد تعداد پسر کاسته شده بعد از تولد هم این نسبت تدریجاً کم شده تا اینکه در حدود ۲۵-۲۰ سالگی نسبت پسر و دختر برابر می‌شود. تداوم این روند کاهش جنسیتی در ۸۰-۷۰ سالگی به حتی ۳۰ نفر مرد هم می‌رسد. زن و مرد به لحاظ تفاوتهای فیزیکی زیستی و روانی خود از نقاط قوت و ضعف‌های متفاوت برخوردار بوده که گاهی با سوء استفاده و یا کم توجهی هم مواجه می‌گردند.

 زندگی:

در تمامی نقاط جهان زندگی و طول عمر زنان بیشتر از مردان است. چه آنهایی که اولاد بیشتر و یا کمتر دارند. این امر آشکارا با حضور دختران در حوزه‌های تعلیم و تربیت مرتبط است. کلیدی که نه تنها به پیشرفت اقتصادی و اجتماعی بلکه به تساوی فرصتهای میان جنس زن و مرد نیز وابسته است.

بین سالهای ۱۹۷۰-۱۹۹۰ طول عمر زنان بطور قابل ملاحظه‌ای در تمام نقاط جهان افزایش یافته است. این افزایش در کشورهای توسعه یافته میان ۸-۹ سال و در میان ملل در حال توسعه ۴ سال بوده است.

این امر بدین معناست که در مناطق توسعه یافته، زنان بطور متوسط ۵/۶ سال بیشتر از مردان زندگی می‌کنند. تفاوت در مناطق در حال توسعه بالغ بر ۵ سال در امریکای لاتین ، و خود ایالات متحده ۵/۳ سال ، و در آسیا و پاسیفیک ۳ سال است. آمار منتشر شده از امریکا نشان می‌دهد که زنان تمایل بیشتری به جدایی در سالهای پایانی، از همسرانشان و نیز تمایل به استقلال از کودکان دارند. چون تمایل دارند که بر اساس اتکاء مالی به حقوق و پس انداز خود، زندگی کنند.

 ازدواج و طلاق:

از زمان کنفرانس زنان در نایروبی در سال ۱۹۸۵ بسیاری از گروههای عامی مردم برای ایجاد یک آگاهی جدید از حقوق زنان از جمله حقوق آنها در داخل خانواده، و برای کمک به زنان جهت دستیابی به حقوقشان تلاش کرده اند: از جمله در داشن حق انتخاب و آزادی در بچه‌دار شدن، داشتن سلامت جسمانی دوران حاملگی، همراه با دستیابی بیشتر به تحصیلات، اشتغال و …

زنان زیادی ترجیح می‌دهند که دیرتر ازدواج کنند و بچه کمتر داشته باشند. … در طول ۲۰ سال گذشته در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و نیز توسعه یافته باروری و تولید مثل در سنین نوجوانی کاهش یافته است. ولی در امریکای مرکزی و افریقایی این میزان ۵-۷ برابر بیشتر از مناطق توسعه یافته شده است. مواد غذایی ناکافی، کم خونی، بارداریهای زودرس، سلامت و زندگی دختران جوان را تهدید می‌کند.

ازدواج در نواحی توسعه یافته، هم نادر است و هم ثبات کمتری دارد و البته همخانگی افزایش یافته است. در بین سالهای ۱۹۷۰-۱۹۹۰ در مناطق توسعه یافته از جمله آمریکای لاتین نواحی کارائیب، آسیای شرقی و جنوب آن هم، تعداد خانواده‌ها بطور مؤثری کاهش یافته است.

در ترکیه ازدواج یک امر عمومی و همگانی است مدرک معتبر به این امر اینکه بیش از ۹۵% زنان و بیش از ۹۰% مردان ازدواج کرده اند. طلاق به خاطر ساختار کهن و سنتی ترکیه هنوز رایج نیست. نسبت بیوه زنان و زنان طلاق گرفته بالاتر از مردان است. سرعت باروری در ۱۰ سال گذشته در ترکیه به شدت در حال کاهش یافتن بوده است. کاهش ۳۵% در مرگ و میر در طی ۱۰ سال گذشته ثبت شده و به ۶/۵۲ نفر در هر ۱۰۰۰ تولد رسیده است. میزان فوت مادران هم ۱۳۲ در هر ۰۰۰/۱۰۰ تولد بوده است.

 حقوق:

جدا از کنفرانس سال ۱۹۸۵ زنان در نایروبی که به حقوق زنان در ابعاد وسیعتر از جمله حقوق زن در خانه و خانواده توجه کافی شد در مذاکرات جهانی در مورد حقوق بشر در وین در سال ۱۹۹۳ بود که حقوق زنان سرانجام به عنوان مسئله‌ای از حقوق بین‌المللی بشر مورد قبول قرار گرفت.

مسائلی مثل تعصبات، افزایش فقر، خشونت علیه زنان، تهدیدات اطرافیان، نتایج منفی اقتصادی جامعه، برنامه‌های ثابت، همه به مشکلات و نیازهای اساسی زنان اشاره می‌کند تا با اتحاد خویش شرایط و سیاستها را تغییر دهند. با سیر روند فعلی جهانی فاصله‌ها بین زنان و مردان در زمینه مسائل سیاسی، سرمایه‌گذاری و تجارت، دریافت حقوق ماهیانه، و … رو به کاهش است.

زنان نیازمند حقوق مساوی مسلم در مورد بهداشت، تحصیل، کار و تصمیم‌گیری در تمام زمینه‌ها می‌باشد. شرط رسیدن به این هدف ایجاد تغییرات اساسی در سیاست حکومتها، تجارت، ساختار خانواده، کار کردن زنان و مردان به جای همدیگر و تعهدات قراردادی در مورداقتصاد زندگی خانوادگی است. زنان نیز باید با اظهار علائق و ابتکار و اتحاد خویش سعی کنند تا به این مجموعه از خواستهای خود دست یابند.

30,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله بررسی حقوق زن در اسلام
  • تحقیق بررسی حقوق و مسؤولیت های اجتماعی زنان در اسلام ـ فمینیسم
  • مقاله بررسی کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان و موارد نقض آن با قوانین اسلامی
  • مقاله نقش زن در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای مسلمان
  • مقاله زن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.