مقاله سازمان های بین المللی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله سازمان های بین المللی

تعداد صفحات : ۲۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

همزمان با پایان جنگ جهانی دوم و استقرار صلح اردوگاه فاتحان بتدریج به سوی یک همزیستی خصمانه گرایید ، دو ابرقدرت بعد از جنگ ، آمریکا و شوروی سابق تجسم همه جانبه این سیاست خصمانه بودند  به این ترتیب جهان درگیر جنگ سردی شد و بحرانی را که ناشی از نابرابری های ژرف در پیشرفت اقتصادی  و اجتماعی بین ملت ها بود اتفاق افتاد. بنابراین بعضی از کشورها در جستجوی جنبشی غیر از این بودند. جنبش عدم تعهد که به مفهوم عدم وابستگی  به شرق و غرب است و گاهی از آن به عنوان بیطرفی مثبت یاد می شود.

رهایی از حلقه نفوذ شرق و غرب  جنبش عدم تعهد نیز همچون جنبشهای دیگر از شخصیت افراد و رهبران برخی کشورها تأثیر پذیرفته است در رأس  این شخصیت ها مارشال تیتو رهبر فقید یوگسلاوی ، جواهر لعل نهرو نخست وزیر فقید هند ، جمال عبدالناصر رهبر فقید مصر و احمد سوکارنو رئیس جمهور فقید اندونزی قرار دارند . کشورهای مزبور و رهبران آنها همگی  در استقلال کشورهای  خود و رهایی از نوع استعمار و نفوذ اجنبی نقشی تاریخی بر عهده داشتند .

 واژه های کلیدی: جنبش عدم تعهد، جواهر لعل نهرو، جمال عبدالناصر، تیتو، احمد سوکارنو، کنفرانس کلمبو، کنفرانس باندونگ

فهرست مطالب

مقدمه :    ۱
ظهور جنش عدم تعهد :    ۲
هند و نهرو :    ۳
اندونزی و سوکارنو :    ۴
مصر و ناصر :    ۴
یوگسلاوی و تیتو :    ۵
کنفرانس روابط آسیایی :    ۵
کنفرانس کلمبو اولین گام :    ۶
کنفرانس باندونگ :    ۷
ده اصل منشور باندونگ :    ۷
اولین کنفرانس سران کشورهای غیر متعهد ۱۹۶۱ بلگراد :    ۹
ماهیت حقوقی گروه غیر متعهدان:    ۱۲
ارگانهای سازمان عدم تعهد :    ۱۲
عضویت ایران :    ۱۴
عدم تعهد جدید دنباله عدم تعهد قدیم :    ۱۵
عدم تعهد جدید :    ۱۶
نتیجه گیری :    ۱۹
منابع :    ۲۰

منابع :

 ـ علی اکبر عبدالرشید  ، سازمان عدم تعهد از آغاز تا سال ۱۹۸۵ ( تهران ، سروش ۱۳۶۵ ) .

ـ مجله سیاست خارجی فصلنامه سیاسی، اقتصادی فرهنگی و حقوقی ( سال دهم ۱۳۷۵ )

ـ عبدالعلی قوام، اصول سیاست خارجی و سیاست بین الملل .

مقدمه :

پس از پایان جنگ جهانی دوم بسیاری از کشورهای جهان در برابر این پرسش قرار گرفتند که با وجود آنکه آنان در آغاز ، ادامه و پایان جنگ تمایل یا نقشی آگاهانه نداشته اند علت تحمل آن همه تلفات و خسارات سنگین  بر آنها چه بوده است ؟

این کشورها پاسخ این پرسش را در وابستگی  و انقیار نظامی خواسته یاناخواسته به سرممداران جنگ چه در جبهه و دول محور و چه در جبهه متفقین یافتند و آنانکه طعم تلخ دو جنگ جهانی را بیشتر چشیده بودند به منظور گریز از جنگی دیگر عدم وابستگی نظامی به قدرت های بزرگ و بی طرفی در مناقشات جهانی را بنای سیاست خود قرار داده و به شکوفایی اندیشه ای پرداختند که بعدها به عدم تعهدات شهرت یافت . جنبش عدم تعهد از ابتدا بر عدم وابستگی نظامی تأکید داشت هو اگر چه از سال ۱۹۷۳ (کنفرانس الجزایر ) مسائل اقتصادی بخش عمده مباحثات و بیانیه ها را در بر گرفت . لیکن هیچ گاه عدم وابستگی اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی به عنوان شرط عدم تعهد تلقی نگردید . اخیراً  زمزمه هایی از گوشه و کنار  جنبش شنیده میشود که حاکی از ناقص بودن تعریف سنتی و کلاسیک عدم تعهد است . با توجه به این که جنگ سرد سالهای ۱۹۶۰ دیری است که تغییر شکل داده و وابستگی نظامی دیگر خطر صرف نیست ، آیا می توان کشورهای دارای وابستگی های سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی را غیر متعهد دانست ؟

جنبش عدم تعهد در حال حاضر اعتقاد دارد که کشورهای عضو می توانند بدون توجه به ایدئولوژی حاکم بر کشورها همزیستی کامل داشته باشند و شاید همین امر باعث شده که جنش عدم تعهد به سازمان ملل دیگری تبدیل شود که محل برخورد غیر مستقیم  منافع و ایدئولوژیهای سیاسی کشورهای بزرگ باشد .

ظهور جنش عدم تعهد :

 همزمان با پایان جنگ جهانی دوم و استقرر صلح اردوگاه فاتحان بتدریج به سوی یک همزیستی خصمانه گرایید ، دو ابرقدرت بعد از جنگ ، آمریکا و شوروی سابق تجسم همه جانبه این سیاست خصمانه بودند ه در اروپا ، آسیا ، آفریقا و حتی در سازمان ملل متحد رویاروی یکدیگر قرار گرفتند . از این رقابت دو بلوک شرق به رهبری شوروی و بلوک غرب به رهبری آمریکا در شکل سیاسی و نظامی پدید آمد . به این ترتیب جهان درگیر جنگ سردی شد و بحرانی را که ناشی از نابرابری های ژرف در پیشرفت اقتصادی  و اجتماعی بین ملت ها بود و زائیده استعمار خارجی و نادیده انگاشتن منافع ملل محروم و رعایت نکردن حقوق کشورهای توسعه نیافته و یا در حال توسعه موجب ظهور نهضت های آزادیخواه رشد تشکیلات و سازمانهای استقلال طلبانه شد . جنبش عدم تعهد که به مفهوم عدم وابستگی  به شرق و غرب است و گاهی از آن به عنوان بیطرفی مثبت یاد می شود ابتدا به صورت یک حرکت سیاسی ضد امپریالیستی و ضد تبعیض نژادی آغاز گردید و سپس ضمن حفظ مواضع قبلی خود به صورت یک جنبش اقتصادی دسته جمعی میان کشورهای جهان سوم توسعه پیدا کرد . بانیان عدم تعهد کوشیدند سنتزی از ناسیونالیسم و انترناسیونالیسم به وجود آوردند تا ضمن حفظ منافع ملی کشورها آن ها را در سرنوشت یکدیگر سهیم سازند بسیاری از انگاره های عدم تعهد از سنت های باستانی برخی از کشورهای جهان سوم سرچشمه می گرفت . مثلاً در هندوستان تفکرات مزبور از دو جریان اخلاقی بود او اشوکا سیراب شده بود . مزید بر این برخی از اصول همزیستی مسالمت آمیز میان دولت ها مانند پانچا شیلا  الهام بخش نهضت مزبور شد . پانچشیل که به ۵ اصل مسالمت آمیز  توافق شده میان هندوستان وچین بر سر مسئله تبت در سال ۱۹۵۴ اشاره داشت شامل اصول زیر است :

۱ـ احترام متقابل به تمامیت ارضی  و حاکمیت یکدیگر

 ۲ ـ برابری و منافع متقابل

 ۳- عدم تجاوز به یکدیگر

۴- همزیستی مسالمت آمیز

۵- عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر

ذکر این نکته ضروری است که در حدود ۲۲۰۰ سال قبل اصول یاد شده توسط یکی از رهبران هند (‌اشوکا ) مطرح شده بود و این اصول در عصر حاضر در گفته های گاندی و سایر رهبران این کشور تجلی یافته بود و برخی از آثار آن را می توان منشور ملل متحد و نیز سایر اصول حقوقی بین الملل معاصر مشاهده کرد . ۱

رهایی از حلقه نفوذ شرق و غرب  جنبش عدم تعهد نیز همچون جنبشهای دیگر از شخصیت افراد و رهبران برخی کشورها تأثیر پذیرفته است در رأس  این شخصیت ها مارشال تیتو رهبر فقید یوگسلاوی ، جواهر لعل نهرو نخست وزیر فقید هند ، جمال عبدالناصر رهبر فقید مصر و احمد سوکارنو رئیس جمهور فقید اندونزی قرار دارند . کشورهای مزبور و رهبران آنها همگی  در استقلال کشورهای  خود و رهایی از نوع استعمار و نفوذ اجنبی نقشی تاریخی بر عهده داشتند .

هند و نهرو :

جواهر لعل نهرو ( ۱۸۸۹-۱۹۶۴ )  از یاران هم رزم مهاتماگاندی درمبارزات رهایی بخش از سلطه امپراتوری بریتانیا بود .

نهرو به دنبال کشتار آمرتسیار در همان سال به جنبش استقلال هند پیوست از رهبران جنبش شد و به عنوان اولین نخست وزیر هند و به عنوان سیاستمداری  بین المللی قدرت را در دست گرفت سیاست خارجی وی بر اساس عدم وابستگی به بلوک غرب و شرق بود .

 اندونزی و سوکارنو :

 اندونزی طی سالیانی که زیر سلطه هلند قرار داشت به مجمع الجزایر هند شرقی معروف بود . این کشور از قرن هفدهم تا زمان استقلال ( ۱۹۴۵ )  مستقیماً زیر نظر دولتهای هلندی اداره می شد . رشد انگیزه های ناسیونالیست در اندونزی  در سال ۱۹۲۷ منجر به ایجاد حزب ناسیونالیست اندونزی شد  . هلندیها تمام سازمان های انقلابی را تخت فشار قراردادند و احمد سوکارنو رهبر حزب ناسیونالیست دستگیر و زندانی شد . اشغال اندونزی در جنگ جهانی دوم از طرف ژاپن  به حکومت استعماری هلند خاتمه داد . ژاپنی ها  سوکارنو و رهبران استقلال طلب این کشور را به امید جلب حمایت آنها آزاد کرد و امتیازات نسبی از جمله تشکیل دولت وارتنی اندونزیایی را به آنان دادند استقلال طلبان از این فرصت برای جلس حمایت مردم استفاده کردند روزی که ارتش ژاپن از خاک اندونزی عقب شینی کرد سوکارنو به عنوان رئیس جمهور اندونزی استقلال کشور را اعلام کرد ( اوت ۱۹۴۵ )‌.

25,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.