مقاله سلسله پهلوی و مسئله نفت

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله سلسله پهلوی و مسئله نفت

تعداد صفحات : ۲۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله درباره جایگاه مجلس ودولت درزمینه ملی کردن نفت دراوایل سلطنت محمدرضا پهلوی، شخصیت روانی شاه با توجه به عملکرد او، جایگاه پانزده خرداد درمبارزات علیه رژیم، ساختاراجتماعی ایران درعهد ساسانی، ویژگیهای عمومی عصر قاجار، مهمترین عامل ایجاد جنگهای صلیبی و انگیزه‌های استعماری دراصلاحات رضاخانی و… را توضیح می دهد.

هنگامی که جنگهای صلیبی آغاز شد وضعیت جهان غرب واروپا و جهان اسلام و مشرق زمین دردو قطب کاملاً متفاوت قرارداشت درمشرق زمین علوم دراوج شکوفایی و صنایع در حداکثرمیزان پیشرفت خود بودند مسلمانان موفق شده بودند تا در همه زمینه‌های علوم پیشرفت کرده ودر بسیاری از مناطق با ایجاد کتابخانه‌ها ، پژوهشکده‌ها ، دانشکده‌ها (نظامیه) محافل و جایگاههای علمی هرچه بیشتر زمینه‌های علمی را درجامعه اسلامی تقویت نمایند.

همچنین در زمینه ساخت ابزار و ادوات و ظروف ومنسوجات و غیره نیز در بالاترین حد پیشرفت کرده بودند اما در همان موقع دراروپا دوران موسوم به قرون وسطی حاکم بود که درآن موقع یکی از تیره‌ ترین انواع زندگی‌های انسانی دراروپا می‌گذشت.از لحاظ اجتماعی فئودالیته وسرف داری دراروپا حاکم بود ( فئود = زمین‌دار) (سرف = کارگری که روی زمین کارمی‌کرد servage) ( سرف با زمین خرید وفروش می‌شد ـ سرف ازبرده بالاتربود).

به دلیل تسلط بیش ازحد کلیسا و تسلط بسیارجاهلانه و تنگ نظرانه و خشک بینانه کلیسا برامورات تحصیل هرنوع علم دراروپا با مشکلات روبرومی‌شد ودانشمندان به علت ابراز عقاید خود ممکن بود با مخالفت با انجیل ومسیحیت متهم شوند امکانات تحقیق و علمی زیادی نداشتند.

دادگاه‌های تفتیش عقاید انکیزیسیون درجاجای اروپا دائربود و با کوچکترین اتهامی افراد به جرم مخالفت با دیانت مسیح اعدام شکنجه و یا با آتش سوزانده می‌شدند.

از سوی دیگر به دلیل عدم وجود زمینه‌های علمی دراروپا صنایع منسوجات ودست سازها درسطوحی بسیار نازل و به دلیل گستردگی نظام فئودالیته و چند پارگی حکومت دراکثرنقاط اروپا جنگ وستیز ازدائمی‌ترین موارد روز اروپا بود وعملاً هرنوع پیشرفت علمی یا اظهار عقیده‌ای جدید با مشکل محکم وسخت ومخالفت ازسوی جامعه کلیسایی وهمچنین فرمانروایان مستبد اروپا روبرومی‌شد.

 واژه های کلیدی: مجلس، دولت، ملی شدن صنعت نفت، ۱۵ خرداد،ساختار اجتماعی، جنگ های صلیبی، قدرت رضاخان، سقوط رضاخان

فهرست مطالب

جایگاه مجلس ودولت درزمینه ملی کردن نفت دراوایل سلطنت محمدرضا پهلوی    ۱
شخصیت روانی شاه با توجه به عملکرد او    ۲
زمینه‌های سقوط رضاخان    ۴
جایگاه پانزده خرداد درمبارزات علیه رژیم    ۶
ساختاراجتماعی ایران درعهد ساسانی    ۸
دین زرتشت درجامعه ایران    ۱۰
ویژگیهای عمومی عصر قاجار    ۱۳
رضاخان چگونه مراحل قدرت را طی کرد    ۱۶
مهمترین عامل ایجاد جنگهای صلیبی    ۱۹
موقعیت شرق وغرب در زمان جنگ‌های صلیبی    ۲۰
تحولاتی که بعد ازجنگهای صلیبی درغرب به وجود آمده است    ۲۲
انگیزه‌های استعماری دراصلاحات رضاخانی    ۲۳
منابع :    ۲۶

منابع :

 ۱ـ تاریخ جنگ‌های صلیبی سه جلد  – رانسیمان

۲ـ ایران درعهد ساسانیان –    پروفسور آرتور کریستن فن

۳ـ تاریخ ایران در عهد باستان  –  حسن پیرنیا ( مشیرالدوله )

۴ـ ایران درعصر قاجار-   لمبتن

۵ـ تاریخ ایران-   پژوهش دانشگاه کمبریج ( از سلوکیان تا انقراض ساسانیان )

۶ـ دائره المعارف تشیع –  مجلدین متعدد

۷ـ دائره المعارف فارسی  –  مصاحب جلد ۱ـ۲ـ۳

۸ ـ کتب درسی وزارتی  -مقاطع مختلف

۹ـ مدرس قهرمان آزادی -حسین مکی جلد ۱ـ۲

۱۰ـ تحلیلی بر نهضت امام خمینی -سید حمید روحانی ( زیارتی ) جلد۱

۱۱ـ تاریخ مفصل ایران-   عباس اقبال آشتیانی

۱۲ـ اروپا درقرون وسطی

۱۳ـ تاریخ جهانی    –  دکتراحمد بهمنش

جایگاه مجلس ودولت درزمینه ملی کردن نفت دراوایل سلطنت

محمدرضا پهلوی

پس ازسقوط رضاشاه دستگاه دیکتاتوری رژیم پهلوی که به شدت ضعیف شده بود کنترل خود را برروی دیگرنهادهای انتخابی تاحد زیادی ازدست داده بود حضور متفقین درایران نیز به این عدم توانایی دولت و دستگاه استبداد از جهت پیاده کردن برنامه‌ها به استبداد ودیکتاتوری دامن می‌زد. بنابراین ازسال۱۳۲۰  سقوط رژیم رضاشاه  تاسال۱۳۳۲که زمان ملی کردن صنعت نفت می‌باشد مجلس شورای ملی ودولت‌های ایران اختیارات بیشتری داشتند پس ازسقوط رضاشاه به تدریج گروهی ازرجال گذشته مانند محمدعلی فروغی ، سهیلی ، ساعد و بیات به صدارت ایران رسیدند درهمان موقع روسها نیزخواهان دراختیارگرفتن امتیاز نفت شمال ودریای خزر بودند که با موافقت نمایندگان توده‌ای این مسئله درمجلس شورای ملی ایران مطرح شده بود. جبهه ملی ایران که شاخص آن وریاست آن با دکتر محمد مصدق بود با بررسی و تغییر وارائه طرح عدم واگذاری امتیازنفت به بیگانگان درمجلس ایران مطرح واقدام به این امرکرد سرانجام این امرموجب شد تا نه تنها امتیاز نفت شمال به روسها داده نشود بلکه برنامه‌ای برای ملی کردن نفت جنوب ریخته شود. دکترمحمد مصدق که ریاست فراکسیون جبهه ملی را در مجلس به عهده داشت به کمک رهبران مذهبی که شاخص آن آیت …کاشانی بود به مبارزه با دربار و عوامل انگلیس درکنترل نفت ایران پرداخت دکتر مصدق طرح خلع ید از انگلیس‌ها را به مجلس شورای ملی برد که این امر باعث شد که تا یک تا دو دولت از دولتهای دست نشانده نخست وزیران شاه با سقوط مواجه شوند.پس ازمدتی درسال ۱۳۲۹به دکترمحمد مصدق پیشنهاد نخست وزیری شد ودربار که فکر نمی‌کرد دکتر مصدق این پیشنهاد را بپذیرد به ناگاه با موافقت دکترمصدق روبروشد. دکترمصدق پس ازبه عهده گرفتن مقام نخست وزیری ایران مبارزات خود را برای ملی شدن صنعت نفت ادامه داد لازم به ذکراست که مدتی قبل ازنخست وزیری دکترمصدق علی رزم آرا نخست وزیرایران که فردی نظامی وطرفدارسلطه بیگانگان برایران بود نیز ترورشده بود واین امر کار مصدق را آسانتر و دستیابی برملی شدن نفت را برای مجلس ایران وملت ایران آسانترمی‌کرد مصدق پس ازتلاشهای سیاسی فراوان سرانجام نفت را ملی کرد ودر پی شکایت دولت انگلیس مصدق به دیوان داوری لاهه رفت که درنهایت این امربه سودایران تمام شد و پس از این به کمک مجلس ودولتی که خودمصدق عهده‌دارآن بود در روز۲۹ اسفند سال۱۳۳۰نفت ایران ملی شد.

 شخصیت روانی شاه با توجه به عملکرد او

محمدرضا پهلوی هنگامی که به دنیا آمد پدرش سرتیپ رضاخان هنوز به فرماندهی قزوین نرسیده بود وهرچند قزاقی بلند پایه بود ولی هنوزمشهور نشده بود(۱۲۹۸ه.ش) رضاخان اندکی بعد درسال ۱۲۹۹ه.ش. کودتای مشهورخودراانجام داد وپس ازآن به مقام سردارسپه نائل شد واین امرباعث شد که خانه رضاخان که اکنون محمدرضا یکساله شده بود به خانه بزرگتری تغییرپیدا کند درضمن محمدرضا خواهردوقلویی به نام اشرف داشت(که بعدها تبدیل به زنی اژدهاصفت شد).

محمدرضا پس ازمدتی با قدرتمند شدن بیشترپدرش به فرزندی نخست وزیروسپس به عنوان ولیعهد ایران درسن شش سالکی انتخاب شد این امرباعث شد تا محمدرضا از امکانات تربیتی وتحصیلی بیشتری برخوردارشود. اما ازلحاظ جسمانی چون فردی لاغر ومریض احوال بوداین موضوع درروحیات اوتاثیرداشت واورا به تدریج منزوی کرده بود. پس ازآنکه درسن شش سالگی به ولیعهدی ایران برگزیده شده بود رضاخان او وبرادرانشان را به ترتیب برای تربیت وآمورش به مدرسه‌ای درسوئیس فرستاد که درآنجا محمدرضا علاوه برمسائل عیاشی که داشت دریک سری ازدرسها قوی ودریک سری دیگرضعیف بود محمدرضا پس ازبازگشت به ایران درسن۲۲سالگی به سلطنت ایران رسید این امرومسائلی که درکودکی اووجود داشت سایه پدری قدرتمند ومستبد که سخت محمدرضا ازاومی‌ترسید ، داشتن خواهری بسیارقدرت طلب وخودکامه درکنارخود ، ضعف جسمانی وبدنی همچنین رویدادهایی که منجربه خلع پدرش ازسلطنت شده بود باعث شد که چهره‌ای چندگانه پیداکند محمدرضا ظاهراًخودرابسیارقدرتمند وقوی وتوانا نشان می‌داد وظاهراًخودرا مستبد ومطلع می‌نمایاند واین امردررفتاروسکنات اودرتمام دوران سلطنتش ومخصوصاً دراواخردوران سلطنت بسیارمشخص بود.اما اودرواقع مردی بسیارضعیف النفس ، عشرت طلب ، پول دوست وفاقد توانائیهای تصمیم گیری درمواقع حساس بود.محمدرضا دوباردرطول زندگی خود با قیام ودوبار با ترور روبرو شد ازسوء قصدها جان سالم بدربرد(سال۱۳۲۷و۱۳۴۴) ودویا سه بارهم با قیام روبرو شد(قیام۱۳۳۲دکترمصدق وانقلاب ایران درسال۵۷ که درهردومورد بسیارفاقد تصمیم گیری درست بود وسرانجام درقیام آخری سلطنت خودراازدست داد.درمجموع محمد رضا را می‌توان یک فردی کاملاً ضعیف‌النفس وبسیارمطیع اطرافیان وفاقد توانایی تصمیم گیری درلحظات حساس دانست اوبسیاراجنبی پرست وبیگانه دوست بود ونمی‌توانست برای ملت خودش آن چیزهایی که واقعاً نیازداشته رافراهم کند وموضع گیریهایی صحیح کند وهمین امرباعث تسریع درسقوطش شد.

30,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله ملی شدن صنعت نفت
  • مقاله دکتر محمد مصدق
  • مقاله تاریخ شاهان ایران از مادها تا عصر پهلوی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.