مقاله سیستم های مختلف برخی از خودروها

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله سیستم های مختلف برخی از خودروها

تعداد صفحات : ۳۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مقاله حاضر به بررسی دینام و آلترناتور مورد بحث ما مربوط به خودرو نیسان جونیور ۲۰۰۰ می باشد که در حال حاضر در کشورمان توسط خودروسازی زامیاد مونتاژ و به بازار عرضه می گردد. موتور این خودرو که آلترناتور بر روی آن نصب شده در شرکت مگاموتور مونتاژ گشته و شرکت الکتروشار تنها تأمین کننده آلترناتور نیسان در کشور می باشد که وظیفه تأمین این قطعه را بعهده دارد.

دینام مولد جریان مستقیم خودرو می باشد و آفتامات دینام حداقل دارای سه رله (رله جریان، رله ولتاژ و رله قطع و وصل ) می باشد که هر کدام منحصرا عملیات ویژه ای را از قبیل تنظیم ولتاژ، جریان و غیره انجام می دهند که این امر باعث بالا رفتن هزینه ساخت دینام و حساسیت بالای آفتامات می گردد که  در صورت بهم خوردن تنظیم آفتامات صدمات شدیدی به آفتامات و دینام وارد می گردد.

تنظیم مشکل آفتامات حساس دینام سازندگان را بسوی ساخت آلترناتور سوق می دهد.

واژه های کلیدی: خودرو، دینام، آلترناتور، آفتامات، آلترناتور نیسان، آزمایش، ایمنی

فهرست مطالب

مقدمه    ۱
فصل اول : دینام    ۲
بررسی عملکرد مدار ساده دینام    ۳
ساختمان یک دینام ساده    ۴
افزایش ولتاژ خروجی دینام    ۵
آفتامات (رگولاتور)    ۶
ساختمان آفتامات (رله ولتاژ)    ۶
عملکرد دینام در حالت واقعی    ۷
فصل دوم    ۹
عملکرد آلترناتور    ۱۰
مزایای آلترناتور نسبت به دینام    ۱۰
منحنی مقایسه دینام و آلترناتور.    ۱۱
آلترناتور سه فاز با روتور دو قطبی    ۱۲
فصل سوم : آلترناتور نیسان جونیور ۲۰۰۰    ۱۲
مشخصات فنی    ۱۲
بخش اول    ۱۳
محاسبات سیم بندی استاتور    ۱۴
بخش دوم : خطوط مونتاژ آلترناتور نیسان در شرکت الکتروشار.    ۲۱
بخش سوم : نحوه عملکرد آلترناتور    ۲۳
فصل پنجم    ۲۷
آزمایشهای کلی    ۲۷
آزمایش سالم یا معیوب بودن دیودها    ۲۷
۲-آزمایش دیود بوسیله اهم متر    ۲۸
۳-آزمایش اتصال بدنه نداشتن روتور    ۲۸
۴-آزمایش سیم پیچ روتور    ۲۹
۵-آزمایش عدم اتصال سیم پیچ استاتور به بدنه توسط باطری و تست لامپ    ۲۹
۶-طریقه آزمایش سیم پیچ استاتور توسط باطری و تست لامپ    ۳۰
فصل ششم    ۳۰
توصیه ها و نکات ایمنی    ۳۰
۱-مراقبت و تنظیم آفتامات    ۳۰
۲- چند توصیه برای جلوگیری از خراب شدن آلترناتور    ۳۲
منابع :    ۳۴

منابع :

۱-شرکت الکتروشار (تأمین کننده قطعات آلترناتور نیسان جونیور)

۲-آرشیو فنی شرکت آتی موتور (تأمین کننده قطعات برقی خودرو)

۳-واحد مهندسی محصول و کنترل کیفی شرکت مگاموتور

۴-کتاب تکنولوژی کارگاهی برق اتومبیل (سال سوم و چهارم آموزش فنی شاخه اتومکانیک)

مقدمه

در اجتماع حاضر دنیا با توجه به روند سریع و رو به رشد صنایع خودرو سازی، بحثهای گوناگون کیفی و کمی خودروها باعث شده، سازندگان با سلیقه های متنوع مشتریان خود روبروه شوند که در راستای تولید خودرو، وسایل و امکانات رفاهی فراوانی راجهت عرضه محصولات خود به خودرو بیفزایند. با توجه به اینکه اغلب وسایل مورد بحث الکتریکی بوده و محتاج منبع عظیمی از نیرو می باشد و باطریها جوابگوی میزان مصرف بالای مصرف کننده ها نیستند، نیاز به مولد نیروی الکتریکی مناسب جهت راه اندازی وسایل الکتریکی و حتی شارژ باطری بسیار ضروری بوده ، در همین راستا مولدهای برق با نام دینام ( مولد برق DC ) تولید گشت که تا حدی جوابگوی نیاز خودرو و وسایل ضروری آن مانند کویل، چراغهای جلو و عقب، بوق و شارژ باطری بود ولی وسایل رفاهی مانند کولر، بخاری، شیشه بالابر برقی، پروژکتورهای اضافی، در بعضی موارد یخچال خودرو و غیره مصرف بسیار بالایی داشته که سازندگان بالاجبار رو به ساخت مولدهای AC (آلترناتور) آوردند که کاملا نیاز آنها را  برآورده می کرد.

امروز در صنایع خودروسازی دنیا دیگر خبری از ساخت دینام نیست. بلکه همه سازنده ها از آلترناتور با میزان جریاندهی دلخواه خود استفاده می کنند.

توضیحات  مربوط به دینام و آلترناتور در قسمتهای مختلف بازگو خواهد شد.

فصل اول : دینام

دینام مولد جریان مستقیم می باشد که بطور کلی از قطعات زیر تشکیل می گردد.

 

۱-براکت ۷-بوش ۱۳- واشر نمدی ۱۹- آرمیچر
۲-بوش برنزی ۸-بلبرینگ ۱۴-ذغال ۲۰-رینگ
۳-واشر ۹-تخت ۱۵-نگهدارنده واشر نمدی ۲۱-واشر نگهدارنده بلبرینگ
۴-بالشکتها ۱۰-یاتاقان براکت جلو ۱۶-پیچهای بلند ۲۲-رینگ فشاری لاستیکی
۵-بدنه دینام ۱۱-مهره و واشر ۱۷-کموتاتور، واشر نمدی
کلکتور
۶-محور آرمیچر ۱۲-ترمینال ۱۸-پیچ کفشک درپوش جلو

بررسی عملکرد مدار ساده دینام

از حرکت دادن یک سیم هادی در میدان مغناطیسی به طریقی که خطوط قوای میدان مغناطیسی را قطع کند، نیروی محرکه ای القاء می شود که این نیرو به وسیله آمپرمتر در هادی قابل تشخیص است. با تغییر جهت حرکت هادی جهت حرکت عقربه آمپرمتر نیز تغییر می کند. اگر سیم هادی در جهتی حرکت کند حرکت آن با خطوط قوا موازی باشد،  هیچ  نیروی محرکه ای در آن القاء نمی شود.

در دینام حرکت هادی بصورت دورانی است. حرکت دورانی هادی به این صورت قابل انجام است که سیم هادی بصورت قاب در می آید. جریان ایجاد شده در قاب بصورت متناوب خواهد بود که در زمان اندازه گیری آن به وسیله آمپرمتر، عقربه آمپرمتر بین صفر منفی و مثبت در نوسان است.

برای تبدیل ولتاژ متناوب به ولتاژ یکسو، حلقه هادی را به دو نیم حلقه تبدیل می کنند که بین نیم حلقه ها عایق می شود. آنگاه ذغال روی حلقه ها قرار می دهند که جریان را از  طرف (ذغال مثبت) میگیرد و به مصرف کننده انتقال می دهد. ذغال دیگر مدار جریان را مسدود می کند. به دو نیم حلقه ای که به منظور یکسو سازی جریان، نسبت به هم عایق بندی شده اند کلکتور (کموتاتور) می گویند.

ساختمان یک دینام ساده

در ساده ترین صورت دینام فقط یک کلاف یا یک سیم پیچ و دو تکه کلکتور به کار رفته است. در این دینام جریان لازم برای بالشتکها از ذغال مثبت تامین می شود، یعنی مقداری از جریان تولید شده دینام برای مغناطیس کردن قطبها به مصرف می رسد. چنین دینامی را خود تحریک گویند.

در چنین دینامهایی شدت نوسانات ولتاژ زیاد است و برای کاهش دادن آن بجای استفاده  از یک کلاف سیم پیچ از کلافهای متعدد استفاده کنند و مجموعه کلافها را در بدنه آرمیچر قرار دهند و در میدان مغناطیسی به دوران در می آورند.

نوسانات بوجود آمده در واقع همان منحنی هایی هستند که از چرخش هادی در جریان خطوط قوا بوجود می آیند. با اضافه شدن تعداد سیم پیچ، تعداد منحنیها در یک دوره گردش آرمیچر آنقدر زیاد می شود که تواتر آنها حالت خط مستقیم را بوجود می آورد.

در نتیجه ازدیاد حلقه های سیم پیچ آرمیچر، منحنی ولتاژ و جریان ایجاد شده به خطوط مستقیم نزدیکتر می شود و این حالت است که به آن کم کردن نوسانات ولتاژ دینام می گویند.

افزایش ولتاژ خروجی دینام

برای افزایش ولتاژ خروجی دینام، یعنی رساندن آن به حدی که بتواند پاسخگوی نیاز مصرف کننده ها باشد، به نسبت لازم عوامل زیر باید افزایش یابد.

۱-طول سیم

۲-سرعت حرکت آمیچر

۳-شدت میدان قطبین

۴-زاویه بین خطوط میدان و مسیر حرکت

در حرکت دورانی، مسیر هادی بین صفر تا ۳۶۰ درجه است و نمی توان آن را افزایش داد، اما سرعت حرکت آرمیچر تابع سرعت موتور است و به شرایط کار موتور بستگی دارد. شدت میدان قطبین (میدان مغناطیسی ) تابع قدرت خروجی دینام است. با چنین وضعیتی برای افزایش ولتاژ و جریان خروجی دینام بهترین کار ازدیاد طول سیم کلافهای آرمیچر است.

در دینامیهای ۶ ولتی در حدود ۸ دور سیم بدور شیار آرمیچر پیچیده می شود که این کار به خاطر ازدیاد طول سیم انجام می گیرد. در دینامهای ۱۲ ولتی پیچش در بیش از ۱۰ دور انجام می گیرد.

40,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.