1,605 views
عنوان :
تعداد صفحات : ۱۲۰
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
ساده ترین راه برای وارد شدن به بازار خارجی صادرات است. صادرات موردی هنگامی صورت
می گیرد که شرکت هر چند وقت یک بار به طور انفعالی به دلیل داشتن محصول مازاد بر مصرف داخلی، آنها را به خریداران کشور خارجی بفروشد. صادرات فعال هنگامی صورت می گیرد که شرکت تصمیم بگیرد محصولاتش را به کشور مورد نظر صادر کند. در هر دو حالت شرکت ممکن است محصولات را در کشور خود تولید نماید که یا آنها را برای بازار مورد نظر تغییر میدهد و یا به همان شکلی که در داخل کشور مصرف میشود، صادر می کند. در صادرات تغییر در خطوط تولیدی و نوع و مقدار سرمایه گذاری یا اهداف شرکت در سطحی محدود صورت میگیرد.
حذف مرزهای اقتصادی و سیاسی و توسعه در تکنولوژی ارتباطات، عرصه بازرگانی بین المللی را تغییر داده است. این محیط بازرگانی جدید تحت تأثیر متقابل نیروهای بازار قرار دارد و ابزارهای حمایتی در این محیط جدید کارایی خود را از دست داده اند. به هر حال این انقلاب جهانی سازی تهدیدات و فرصت هایی را برای بازرگانی بین الملل به همراه دارد که این امر برای اقتصادهای در حال توسعه مهم تر است. به علت افزایش تمایل به اقتصاد جهانی و فشارهای ناشی از کسری تجاری که بر تعداد زیادی از کشورها وارد
می شود، رفتار و عملکرد شرکت در بازارهای صادراتی توجه تحقیقی زیادی را به خود جلب کرده است. در ۳۰ سال گذشته و هم زمان با رشد آزادسازی و ادغام سیستم تجارت جهانی، صادرات به عنوان شیوه ای جذاب برای استفاده از فرصت های بازار خارجی شناسایی شده است و بررسی عوامل اساسی موفقیت و عملکرد صادراتی شرکت در تحقیقات فراوانی مورد توجه واقع شده است. شناسایی عوامل اثر گذار بر عملکرد صادراتی، راهنمایی های ارزشمندی را برای مدیران و تصمیم گیران سیاست عمومی فراهم می آورد تا استراتژی های بازاریابی و سیاست های عمومی مؤثر را طراحی و اجرا کنند.
شرکت ها فراتر از بازارهای داخلی شان را جستجو می کنند و بر بازارهای صادراتی تمرکز دارند و این تنها به دلیل رشد شرکت نیست بلکه به منظور افزایش رقابت پذیری انجام می گیرد. کشورهای دیگر همچون آمریکا، انگلستان، کانادا و کشورهای اروپایی تلاش های زیادی را برای بررسی عملکرد صادراتی و شناسایی عوامل اثر گذار بر آن انجام داده اند ولی عملکرد صادراتی در ایران مورد مطالعه دقیق قرار نگرفته است. برای اینکه برنامه های ترفیعی و توسعه ای مؤثر باشند، مدیران و مقالات دولتی نیازمند شناسایی تعیین کننده های عملکرد صادراتی هستند.
در تحقیق حاضر، از روش توصیفی از نوع همبستگی برای گردآوری داده استفاده شده است و چون جامعه ما محدود به شرکتهای تولید کننده صادراتی مواد غذایی در استان تهران بود بنابراین از روش سرشماری استفاده گردید و سپس پرسشنامه ها میان این شرکت ها توزیع گردید و داده های مورد نیاز جمع آوری گردید و سپس به کمک مدل یابی معادلات ساختاری (تحلیل مسیر تأییدی) این داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت تابدین ترتیب به بررسی وضعیت هر یک از عوامل دهگانه مدل برای صنعت مواد غذایی پرداخته شود.
یافته ها و نتایج این تحقیق نشان داد که همه عوامل فوق الذکر، به عنوان عوامل تعیین کننده در عملکرد صادراتی صنعت مواد غذایی مطرح هستند، براساس این پژوهش ترتیب اثرگذاری عوامل بر روند صادرات مواد غذایی در ایران به صورت زیر می باشد.
۱- محرکهای صادراتی ۲- کانال های توزیع ۳- مشکلات صادراتی ۴- تجربه صادراتی ۵- تعهد صادراتی ۶- محصول ۷- تبلیغات ۸- اندازۀ شرکت ۹- قیمت ۱۰- مزیت رقابتی
واژه های کلیدی: صادرات، اندازۀ شرکت، تجربه صادراتی، محرک های صادراتی، مشکلات صادراتی، مزیت رقابتی، تعهد صادراتی، محصول، قیمت، تبلیغات و کانال های توزیع
فصل اول کلیات تحقیق
۱-۱ مقدمه ۲
۱-۲ مسأله تحقیق۲
۱-۳ تشریح و بیان موضوع۳
۱-۴ ضرورت انجام تحقیق۶
۱-۵ فرضیه های تحقیق۶
۱-۶ اهداف اساسی از انجام تحقیق۶
۱-۷ نتایج مورد انتظار پس از انجام تحقیق۷
۱-۸ روش انجام تحقیق۷
۱-۹ روش گردآوری اطلاعات ۷
۱-۱۰ قلمرو تحقیق۷
۱-۱۱ جامعه آماری۷
۱-۱۲ روش های مورد نظر برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه ها۸
۱-۱۳ تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی تحقیق۸
۱-۱۴ سابقه تحقیقات و مطالعات انجام شده ۸
فصل دوم بررسی ادبیات و پیشینه تحقیق
۲-۱ مقدمه ۱۱
۲-۲ بین المللی شدن ۱۲
۲-۳ روش های ورود به بازار بین الملل۱۴
۲-۳-۱ صادرات ۱۴
۲-۳-۲ همکاری مشترک ۱۶
۲-۳-۳ سرمایه گذاری مستقیم ۱۷
۲-۴ ماهیت بازاریابی بین الملل۱۸
۲-۵ بازاریابی صادراتی۱۸
۲-۵-۱ تعاریف بازار یابی صادراتی ۱۸
۲-۵-۲ آمیخته بازاریابی صادراتی ۱۹
۲-۵-۳ تحقیقات در حوزه بازاریابی صادراتی ۲۱
۲-۶ عوامل تعیین کننده عملکرد صادراتی ۲۱
۲-۶-۱ مدل بالدوف، کراونس و واگنر برای اقتصادی های کوچک ۲۱
۲-۶-۲ مدل ابی واسلتر ۲۵
۲-۶-۳ مدل اکاس وجولیان ۲۸
۲-۶-۴ مدل کاوسگیل وزو برای استراتژی جهانی ۲۹
۲-۶-۵ مدل کالنتون،کیم، اچمیدت و کاوسیگل ۳۰
۲-۶-۶ مدل لئونیدو، کتسیکس وسامی ۳۳
۲-۶-۷ مدل هاهتی، مدوپا، یاواس و باباکاس ۳۴
۲-۷ شناسایی عوامل تعیین کننده عملکرد صادراتی براساس بازنگری و ترکیب ادبیات تحقیقی ۳۶
۲-۷-۱ معیارهای عملکرد صادراتی ۳۷
۲-۷-۲ عوامل تعیین کننده عملکرد صادراتی ۳۷
۲-۷-۲-۱ عوامل قابل کنترل – درونی ۴۰
۲-۷-۲-۲ عوامل غیر قابل کنترل – درونی ۴۱
۲-۷-۲-۳ عوامل غیر قابل کنترل – خارجی ۴۲
۲-۸ مدل مفهومی پایان نامه ۴۲
۲-۸-۱ استراتژی بازاریابی صادراتی ۴۲
۲-۸-۱-۱ استراتژی محصول صادراتی ۴۳
۲-۸-۱-۲ استراتژی قیمت گذاری صادراتی ۴۳
۲-۸-۱-۳ استراتژی کانال صادراتی ۴۳
۲-۸-۱-۴استراتژی ترفیعات صادراتی ۴۴
۲-۸-۲ ویژگی های عینی شرکت ۴۴
۲-۸-۲-۱ اندازه شرکت ۴۴
۲-۸-۲-۲ تجربه صادراتی ۴۴
۲-۸-۳ متغیرهای ادراکی مرتبط با صادرات ۴۵
۲-۸-۳-۱محرک صادراتی ۴۵
۲-۸-۳-۲ مشکلات صادراتی ۴۵
۲-۸-۳-۳ مزیت های رقابتی ۴۵
۲-۸-۴ تعهد صادراتی ۴۵
۲-۸-۵ مشکلات موجود در ارزیابی عملکرد صادراتی ۴۷
۲-۸-۵-۱ شیوه ارزیابی عملکرد صادراتی ۴۷
۲-۸-۵-۲ انتخاب ابعاد عملکرد ۴۸
۲-۹ صنعت مواد غذایی ۴۸
۲-۹-۱ نقش صنایع غذایی در میان صنایع کشور ۴۸
۲-۹-۲ صادرات صنایع غذایی۴۹
۲-۹-۲-۱ اهمیت و نقش صادرات در اقتصاد کشور۴۹
۲-۹-۲-۲ آمار و ارقام صادرات مواد غذایی ۵۰
۲-۱۰ سابقه تحقیقات و مطالعات انجام شده ۵۳
۲-۱۰-۱ تحقیقات انجام گرفته درداخل کشور ۵۳
۲-۱۰-۲ سایر تحقیقات انجام گرفته ۵۳
فصل سوم روش تحقیق
۳-۱ مقدمه ۵۶
۳-۲ روش تحقیق ۵۶
۳-۲-۱ نقش تحلیل رگرسیون درتحقیقات مبتنی بر هدف پیش بینی ۵۷
۳-۲-۲ مدل یابی معادلات ساختاری ۵۷
۳-۲-۲-۱ تحلیل مسیر و مدل پیش بینی ۵۷
۳-۲-۲-۲ نمونه ای از مدل یابی معادلات ساختاری ۵۸
۳-۲-۳ تحلیل عاملی تأییدی ۶۵
۳-۳ متغیرهای تحقیق ۶۵
۳-۴ روش های گردآوری اطلاعات ۶۵
۳-۴-۱ پایانی ابزار اندازه گیری ۶۸
۳-۴-۲ روایی ابزار اندازه گیری ۶۹
۳-۴-۲-۱ تحلیل عاملی تأییدی ۷۰
۳-۴-۲-۲ برازش مدل اندازه گیری ۷۰
۳-۵ جامعه و نمونه آماری ۷۱
۳-۵-۱ جامعه آماری ۷۱
۳-۵-۲ فلمرو مکانی ۷۱
۳-۵-۳ قلمرو زمانی ۷۱
۳-۵-۴ نمونه آماری ۷۱
۳-۶ شیوه تحلیل داده ها ۷۲
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱ مقدمه ۷۴
۴-۲ یافته های توصیفی ۷۴
۴-۳ ماتریس همبستگی متغیرهای تحقیق ۷۷
۴-۴ فرضیه های تحقیق ۷۹
فصل پنجم نتایج و پیشنهادات
۵-۱ مقدمه ۸۹
۵-۲ بررسی نتایج تحقیق ۸۹
۵-۲-۱ شناسایی عوامل تعیین کننده ۸۹
۵-۲-۲ سنجش عوامل تعیین کننده ۹۰
۵-۳ ارائه پیشنهادات ۹۰
۵-۳-۱ پیشنهادات اجرایی و کاربردی ۹۰
۵-۳-۲ محدودیت های تحقیق ۹۲
۵-۳-۳ پیشنهادات برای تحقیقات آینده ۹۲
منابع و مآخذ ۹۴
پیوست ۱۰۰
کلانتری، خلیل. (۱۳۸۲). پردازش و تحلیل داده ها در تحقیقات اجتماعی و اقتصادی. تهران: نشر نگاه.
منصورفر، کریم. (۱۳۸۵). روش های پیشرفته آماری همراه با نرم افزارهای آماری. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
هومن، حیدر علی. (۱۳۸۴). مدل یابی معادلات ساختاری. تهران: انتشارات سمت.
نادری؛ عزت الله؛ سیف نراقی، مریم. (۱۳۸۱). روش های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی. تهران: دفتر تحقیقات و انتشارات بدر.
روستا، احمد؛ ونوس، داور؛ ابراهیمی، عبدالحمید. (۱۳۸۳). مدیریت بازاریابی. تهران: انتشارات سمت.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه. (۱۳۸۴). روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه.
مرکز آمار ایران. (سال های ۱۳۸۳-۱۳۷۹). نتایج آمارگیری از کارگاه های صنعتی ده نفر کارکن و بیشتر. تهران: مرکز آمار ایران.
کرلینجر، فرد؛ پدهازر، الازار. (۱۳۸۴). رگرسیون چند متغیری در علوم رفتاری. (حسن سرایی، مترجم) تهران: انتشارات سمت.
سلامی، علیرضا. (۱۳۸۵). شناسایی و رتبه بندی مشکلات و موانع صادرات خودرو بر مبنای مدل الماس رقابت ملی پورتر. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
صادقی، امیر. (۱۳۸۳). بررسی استراتژی های بازاریابی مناسب جهت توسعه صادرات صنعت قطعه سازی خودرو. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
Albaum, G., Strandskov, J.and Duerr, E.(1998). International marketing and export management. Third edition. Addison wesly Longman.
Jean – Pierre, J.and Hennessy, H.D.(1998). Global marketing strategis. Fourth edition. Houghton mifelin.
Keegn, W.J.and Greenm, M.S. (2000). Global marketing. Second edition. Prentice – Hall.
Aaby, N.F. and Slater. S.F. (1989). Managerial influences on export performance: a reviw of the empirical literature 1978-88. International Marketing review. Vol 6 No 4. pp 53-68.
Balabanis, G. , Theodosiou, M.and Katsikea, E.S. (2004). Guest editorial Export maketing: developments and a research agenda. International Marketing Review. Vol 21 No 4/5. pp 353-377.
Baldauf, A.,Cravens, D.W. and Wagner, U. (2000). Examining determinants of export performance in small open economies. Journal of World Business. Vol 35 No 1. pp 61-79.
Barney, J. (1991). Firm resourcis and sustained competitive advantage. Journal of Management. Vol 17. March. pp ۹۹-۱۲۰٫
Beamish, P.W., Craig, R. and Mclellan, K.(1993). The performance characteristics of Canadian versus UK exporters in small and medium sized firms. Management International Review. Vol 33 No 2. pp 21-37.
در این فصل به کلیات تحقیق شامل تشریح موضوع،فرضیه های اساسی، ضرورت و اهمیت انجام تحقیق، جامعه آماری، نمونه گیری و روشهای تحلیل پرداخته خواهد شد.
به علت افزایش گرایش کشورمان به اقتصاد جهانی و توجه به توسعه صادرات غیر نفتی، عملکرد صادراتی شرکت ها یکی از موضوعات کلیدی در این حیطه محسوب می شود . در بین صنایع مختلف صادراتی غیر نفتی ، صنعت مواد غذایی از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است و یکی از صنایع مهم ایرا ن بشمار می رود بطوریکه در سبد کالاهای صادراتی غیر نفتی بعد از صنعت پتروشیمی با ۱۸ درصد سهم صادرات رتبه دوم را به خود اختصاص داده است . با توجه به افزایش تولیدات این صنعت، صادرات مواد غذایی از ظرفیت بالقوه بالایی برخوردار است و متوسط رشد ۵۰ درصدی صادرات را از لحاظ ارزش طی سال ۸۴ به خود اختصاص داده است . در این صنعت تولیدکنندگان زیادی در کشور وجود دارد اما سهم صادرات این شرکت ها نسبت به تولیدات آنها کم است . که این موضوع ناشی از عوامل متعددی است که بر عملکرد صادراتی موثر است. دراین تحقیق به بررسی چهار عامل کلی اثرگذار بر عملکرد صادراتی پرداخته می شود تا عوامل اثر گذار بر عملکرد صادراتی شرکتها از میان این مجموعه عوامل شناسایی شود و همچنین میزان اثر آنها مورد سنجش قرار گیرد .
تعداد زیادی از مطالعات بازاریابی صادراتی به شناسایی عوامل داخلی و خارجی که عملکرد و رفتار شرکت را در بازارهای صادراتی تحت تأثیر قرار میدهند پرداختهاند. که تعدادی از این مطالعات عبارتند از: ابیواسلتر[۱](۱۹۸۹)، بیلکی[۲](۱۹۷۸)، جموندن[۳](۱۹۹۱)، کاوسگیل وزو[۴](۱۹۹۴)، دومینگوزوسکویرا[۵](۱۹۹۳) و والترز و سامی[۶](۱۹۹۰). در این مطالعات مجموعه عواملی، به عنوان عوامل اثر گذار شناسایی شدهاند که عبارتند از:
۱٫ اندازه شرکت. کاوسگیل و نور[۷] (۱۹۸۷) و کریستنسن[۸](۱۹۸۷) به این نتیجه رسیدند که مناسبترین شرکتها برای صادرات، شرکتهای بزرگ هستند. سزینکوتا و جانسون[۹](۱۹۸۳) اظهار کردند که اندازه هیچ اثری بر روی فعالیتهای صادراتی ندارد.
۲٫ تجربه صادراتی. در تحقیق انجام گرفته توسط مدسن[۱۰](۱۹۸۹) مشخص شد که تجربه صادراتی یک اثر مثبت بر روی عملکرد صادراتی دارد
۳٫ تکنولوژی تولید. بیشتر یافتهها نشان میدهند که قوتهای تکنولوژیکی به طور مثبت با صادرات مرتبط هستند. (ابی و اسلتر[۱۱]، ۱۹۸۹ ،۵۵) ولی کریستنسن (۱۹۸۷) نشان داد که هیچ ارتباطی بین تکنولوژی و عملکرد صادراتی وجود ندارد.
۴٫ قیمت. کیرپالانی و مکینتوش[۱۲](۱۹۸۰)، مدسن(۱۹۸۹) نشان دادند که قیمت رقابتی صادراتی به طور مثبت با عملکرد صادراتی ارتباط دارد.
۵٫ جهتگیری بازار محلی. یافتههای تحقیقات نشان دادند که جهتگیری به سمت بازار محلی یک مانع اصلی برای تعهد و درگیر بودن در صادرات برای شرکت است و یک ارتباط منفی با صادرات شرکت دارد. (کایناک و کوتاری،۱۹۸۴،۹)[۱۳] یک ارتباط منفی بین جذابیت بازار محلی و رشد صادراتی گزارش شده است. (مدسن،۱۹۸۹،۴۳ )[۱۴]
۶٫ فاکتورهای محیطی زمینهای. موانع تجاری، تفاوتهای فرهنگی و فواصل فیزیکی با بازارهای صادراتی به عنوان عواملی که نقش بازدارنده در توسعه و موفقیت صادرات بازی میکنند شناسایی شده اند. (کاوسگیل[۱۵]،۱۹۸۴، ۱۹۷) با این وجود تلاشهای تجربی برخلاف این الگوی عمومی انجام گرفتهاند نشان دادند که این عوامل اثر معنیداری بر روی عملکرد، رفتار و گرایش صادراتی ندارند. ( مدسن، ۱۹۸۹، ۴۴)
کتسیکس، پیرسی وایوننیدیز[۱۶] و همچنین لی و گریفیس[۱۷] طی تحقیقاتی در سالهای ۱۹۹۵ و ۲۰۰۳ عواملی را به عنوان تعیین کننده های عملکرد صادراتی معرفی کردند که مبنای اصلی پژوهش در این پایان نامه است. در زیر به طور خلاصه به معرفی این عوامل خواهیم پرداخت.
سه عامل اساسی که منجر به شکلگیری انتظاراتی مبنی بر اینکه اندازه شرکت به طور مثبت با عملکرد صادراتی مرتبط است عبارت است از: منابع سازمانی، صرفهجویی نسبت به مقیاس و برداشت از خطرات موجود در فعالیتهای بینالمللی. اندازه شرکت در این تحقیق براساس تعداد افرادی که در شرکت درگیر با فعالیتهای صادراتی هستند مورد سنجش قرار گرفته است.
با افزایش تجربه صادراتی، شرکتها اطمینان بیشتری از فعالیتهای صادراتیشان دارند و درک بهتری از مکانیزم بازار خارجی دارند و شبکه ارتباطات وسیعی با مشتریان ایجاد میکنند؛ در نتیجه طراحی وانجام برنامههای صادراتی را بطور مؤثرتر دنبال خواهند کرد. انتظار می رود که صادرکنندگان با تجربه در مقایسه با دیگران بهتر عمل کنند.
در تمرکز بر روی تلاشهای شرکتها در شناسایی و بهرهگرفتن از فرصتهای بازار خارجی، محققین بازاریابی صادراتی محرکهای صادراتی اثرگذار و منفعل را از هم جدا کردهاند. محرک اثرگذار در ارتباط با رفتار جسورانه شرکت و تعهد آن به انجام تحقیق برای فرصتهای صادرات است (عوامل کششی). محرک انفعالی در ارتباط با عکسالعمل شرکت به تغییرات شرایط و بازتاب کننده گرایش منفعل در جستجوی فرصتهای صادراتی است. (عوامل فشاری) پس تصمیمگیری صادراتی به طور همزمان با عناصر اثرگذار و انفعالی درگیر است.
وجود مشکلات توانایی جستجو کردن، مشخص کردن و بهره گرفتن از فرصتهای بازار صادراتی را محدود میکند و به نو به خود منجر به عملکرد پایین صادراتی میگردد.
میل و ظرفیت شرکتی برای ایجاد و حفظ فعالیت صادراتی منظم به موقعیت رقابتی آن در بازارهای خارجی مورد هدف بستگی دارد. شرکتها ممکن است قادر به انتخاب تعدادی از شیوههای مختلف برای رقابت کردن در بازارهای صادراتی باشند. ویژگی بازار صادراتی مقصد یک عامل اثر گذار در پذیرش موضع رقابتی مناسب است که منجر به بقا و موفقیت صادراتی میشود. با توجه به این موضوعات ارتباطی مستقیمی بین مزیتهای رقابتی و عملکرد صادراتی وجود دارد.
تعهد مدیریت به فعالیتهای صادراتی یک اثر قوی بر روی موفقیت و رفتار صادراتی تولید کنندگان دارد. برای اطمینان از بقا صادرات و حفظ عملیات منظم صادراتی درک نگرشهای خریداران خارجی و انجام فعالیتهای بازاریابی پیشرفته اساسی است که به منظور ایجاد چنین ظرفیتی، تعهد مدیریت به انجام چنین فعالیت هایی اهمیت بسزایی دارد.
استراتژی محصول صادراتی به درجهای که یک شرکت محصولاتش را یکسان سازی یا مطابقت میدهد، بر میگردد. برای صادر کنندگان ارائه کردن محصولات یکسان به بخشهای مختلف مشتریان در سراسر دنیا موجب بیاعتنایی مشتریان خارجی و رفتن آنها سراغ محصولات رقبا خواهد شد.
اما شرکتهایی که محصولات خود را مطابقت میدهند در برآوردن نیازها و خواستههای مشتریان متفاوت موفق خواهند شد که آن منجر به افزایش عملکرد شرکت میگردد.
استراتژیهای قیمتگذاری صادراتی در این تحقیق به یکسان سازی یا مطابقت سیاستهای قیمتگذاری بینالمللی بر میگردد. تحقیقات اظهار کرده اند که تطابق در قیمتگذاری به شرکت اجازه میدهد که شرایط رقابتی محلی خود را تنظیم کند. بنابراین توانایی خود را در ایجاد موقعیت در بازار افزایش دهد و باعث موفقیت صادراتیش گردد.
استراتژیهای کانالهای صادراتی به دو قسمت مستقیم و غیرمستقیم طبقهبندی میگردد. در صادرات مستقیم، صادر کنندگان به طور مستقیم کالا را به وارد کننده یا خریداری که در بازار خارجی قرار دارد میفروشد. صادرات مستقیم چندین مزیت دارد. برای مثال، آن به دانش بهتر از بازارهای صادراتی که نتیجه تماس مستقیم است منجر میگردد. صادرکنندگانی که استراتژی کانال مستقیم را به کار میبرند میتواند اطلاعات زیادی از بازار جمع کنند و بتوانند نسبت به تغییرات بازار صادراتی سریع عکسالعمل نشان دهند.
تبلیغات و ترفیعات تجاری دو طبقه از ترفیعات صادراتی هستند.
با توجه به ضرورت و اهمیت توسعه فعالیتهای صادراتی، شرکتها برای بقاء و موفقیت در این فعالیتها نیازمند به شناسایی عوامل اثر گذار و همچنین سنجش میزان تأثیر این عوامل بر عملکرد صادراتی شان هستند و با توجه به اینکه در این حیطه تحقیقات جامع و کاملی در صنعت موادغذایی صورت نگرفته است ضروری است که به منظور بهبود عملکرد صادراتی بررسی کاملی از عوامل اثرگذار بر عملکرد صادراتی صورت گیرد.
۱٫ اندازه شرکت به طور مستقیم با عملکرد صادراتی ارتبط دارد.
۲٫ تجربه شرکت در فعالیتهای صادراتی به طور مستقیم با عملکرد صادراتی ارتباط دارد.
۳٫ سطوح بالاتری از محرک صادراتی اثر گذار (انفعالی) به طور مستقیم (معکوس) با عملکرد صادراتی ارتباط دارد.
۴٫ مشکلات صادراتی تجربه شده بوسیله شرکت به طور معکوس با عملکرد صادراتی ارتباط دارد.
۵٫ مزیتهای رقابتی در بازارهای صادراتی به طور مستقیم با عملکرد صادراتی ارتباط دارد.
۶٫ تعهد به صادرات به طور مستقیم با عملکرد صادراتی ارتباط دارد.
۷٫ استراتژی تطابق محصول به طور مستقیم با عملکرد صادراتی ارتباط دارد.
۸٫ استراتژی تطابق قیمتگذاری به طور مستقیم با عملکرد صادراتی ارتباط دارد.
۹٫ استفاده از کانال صادرات مستقیم دارای رابطه مستقیم با عملکرد صادراتی است.
۱۰٫ هزینههای تبلیغات خارجی به طور مستقیم با عملکرد صادراتی ارتباط دارد.
۱٫ شناسایی عوامل اثرگذار بر عملکرد صادراتی شرکتهای تولیدکننده موادغذایی
۲٫ بررسی میزان تأثیر هر یک از این عوامل بر عملکرد صادراتی
پس از انجام این تحقیق انتظار میرود که عوامل مؤثر بر عملکرد صادراتی شرکتهای تولیدکننده موادغذایی شناسایی شود و راهکارهایی جهت بهبود عملکرد صادراتی ارائه گردد.
این تحقیق از نظر هدف کاربردی است و از نظر نحوه گردآوری داده ها جزء تحقیقات توصیفی (غیر آزمایشی) از نوع همبستگی و خاصاً مدل یابی معادلات ساختاری یا لیزرل می باشد.
کتابخانه ای، اینترنت، پایگاه اطلاعاتی سازمان توسعه تجارت و پرسشنامه.
۱-۱۰-۱٫ قلمرو موضوعی
قلمرو موضوعی این تحقیق مبحث بازاریابی صادراتی است.
۱-۱۰-۲٫ قلمرو زمانی
قلمرو زمانی تحقیق از اول سال ۸۲ تا پایان سال ۸۴ است.
۱-۱۰-۳٫ قلمرو مکانی
کلیه شرکتهای تولیدکننده صادراتی موادغذایی دراستان تهران می باشد.
۱-۱۱-۱٫ جامعه آماری
کلیه شرکتهای تولیدکننده صادراتی موادغذایی دراستان تهران می باشد.
۱-۱۱-۲٫ نمونه آماری
چون جامعه این تحقیق مشتمل بر ۵۰ شرکت بود و محقق امکان بررسی کامل جامعه را بصورت سرشماری داشت از نمونه گیری استفاده نمی شود و کل ۵۰ شرکت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
در تحقیق حاضر اطلاعات به دست آمده با استفاده از شیوه های آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهند گرفت، لذا در تحلیل توصیفی از جدول توزیع فراوانی، شاخص های مرکزی، پراکندگی و نمودارها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و در تحلیل استنباطی از تکنیک آماری مدل یابی معادلات ساختاری (تحلیل مسیر تاییدی) با استفاده از نرم افزار LISREL 8/50 استفاده خواهد شد.
عملکرد صادراتی: در این تحقیق عملکرد صادراتی براساس حجم فروش صادراتی، سهم بازار و سودآوری مورد سنجش قرار میگیرد.
موادغذایی : در این تحقیق منظور از صنعت مواد غذایی عبارت است از :
۱٫ آرد ، غلات و مواد نشاسته ای
۲ . خشکبار
۳٫ گوشت و فرآورده های دامی
۴٫ شیرینی و شکلات
۵٫ فرآورده های لبنی
۶٫ آشامیدنیهاو کنسانتره
۷ . کشت و صنعت
۸٫ مواد روغنی
۱-۱۴-۱٫تحقیقات انجام گرفته در داخل کشور:
۱٫ تحقیقی در سال ۱۳۸۳ در دانشگاه تهران توسط سعید رمضانی به منظور شناسایی عوامل مؤثر بر عدم توسعه صادرات زعفران انجام گرفته است.
۲٫تحقیقی در سال ۱۳۸۲ در دانشگاه تهران توسط سخاوت اسدی به منظور شناسایی عوامل مؤثر بر صادرات خدمات فنی و مهندسی انجام گرفته است.
۱٫ تحقیقی در کره جنوبی در سال ۲۰۰۳ توسط لی و گریفیس[۱۸] انجام گرفته است و به این نتیجه رسیده اند که تطابق محصولات با سلایق مشتریان خارجی و ترفیعات تجاری نسبت به توزیع کننده خارجی بر عملکرد صادراتی تأثیر داشته است.
۲٫ تحقیقی در یونان در سال ۱۹۹۵ توسط کتسیکس، پیرسی و ایونیدیز[۱۹] انجام گرفته است. و به این نتیجه رسیدهاند که تعهد مدیریت نسبت به صادرات و محرکهای صادراتی بر عملکرد تأثیر داشته است.
۳٫ تحقیقی توسط ابی واستلر[۲۰] در سال ۱۹۸۹ انجام گرفته است و تعدادی از عوامل اثر گذار بر عملکرد صادراتی مانند محیط، ویژگیهای شرکت، شایستگی و استراتژی بازاریابی را شناسایی کردهاند.
۴٫ تحقیقی توسط استیلس و آمبلر[۲۱] در سال ۱۹۹۴ انجام گرفته است و ویژگی های شرکت، روابط، استراتژی و محیط را جزء عوامل اثرگذار بر عملکرد صادراتی شناسایی کردهاند.
[۱] . Aaby and Slater (1989)
[۲] . Bilkey(1978)
[۳] . Gemuden(1991)
[۴] . Cavusgil and zou (1994)
[۵] . Dominguez and Sequeira(1993)
[۶] . Walters and Samiee (1990)
[۷] . Gavusgi and Naor(1987)
[۸] . Christensen(1987)
[۹] . Czinkota and Johnston(1983)
[۱۰] . Madsen (1989)
[۱۱] . Aaby and Slater(1989)
[۱۲] . Kirpalani and Macintosh(1980)
[۱۳] . Kaynak and Kothari (1984)
[۱۴]. Madsen (1989)
[۱۵] . Cavusgil (1984)
[۱۶] . Katsikeas , Piercy and Ioannidis (1995)
[۱۷] . Lees and Griffith (2003)
[۱۸] . Lee and Griffith (2003)
[۱۹] . Kats sikeas, Piercy and Ioannidis (1995)
[۲۰] . Asby and stlater (1989)
[۲۱]. Styles and Ambler (1994)
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .