مقاله صنعت کاغذسازی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله صنعت کاغذسازی

تعداد صفحات : ۱۷۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مقاله حاضر در ۹ فصل می باشد. فصل اول کاغذ در طول تاریخ پیدایش خود تاکنون ، پیوسته اصلی ترین و پایدارترین ابزار انتقال اندیشه بشری بوده و بی تردید تا سالیان مدید نیز چنین خواهد بود . امروزه کاغذ یکی از کاغذهای مهم و استراتژیک به شمار می آیند و رشد مصرف سرانه آن در یک کشور ، یکی از شاخصهای رشد و توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی به شمار می آید .در این فصل بحثی کوتاه در زمینه کاغذ و انواع آن ، تاریخچه و کاربرد آن ارائه خواهد شد .

در فصل دوم الیاف مورد استفاده برای کاغذسازی ، سلول های ساختمانی گیاهان محسوب می شوند و در نتیجه از منابع گیاهی گسترده ای ممکن است تآمین شوند در عمل ، منابع تأمین الیاف برای ساخت کاغذ توسط عواملی مثل در دسترس بودن ، بازده در واحد سطح و کیفیت الیاف محدود شده است .

در فصل سوم مرفولوژی ، ساختار و ترکیب شیمیایی سلول گیاهی را توضیح می دهد.

در فصل چهارم رنگ خمیر کاغذ از وجود ماده ای آلی بنام لیگنین است .

برای تولید کاغذ با کیفیت خوب و با دوام لازم است لیگنین از چوب یا ساختار الیاف خارج شود . لیگنین از طریق اکسایش نوری به مرور زمن تغییر رنگ داده و سبب شکننده شدن ورق کاغذ می گردد . در یک فرایند تهیه ایده آل خمیر کاغذ ، تمامی لیگنین بایستی حذف شود به شرط آنکه این کار سبب افت یا تخریب کربوهیدراتها نگردد . اما فرایند ایده آل در عمل وجود ندارد و در تمامی روش های موجود تهیه خمیر نوعی سازی بین حذف لیگنین وتخریب کربوهیدراتها پذیرفته شده است . در این فصل خواص شیمیایی لیگنین و استخراج آن را بیان می کند.

در فصل پنجم منابع فیبری اساساً شبکه ای هستند از الیاف که با یک ماده پلیمری به نام لیگنین به هم چسبیده اند . هدف از عملیات تولید خمیر ، جدا کردن این الیاف ( که خود از یک پلیمر طبیعی به نام سلولز و نیز همی سلولزها ساخته شده اند ) از یکدگیر است . الیاف سلولزی می توانند با هم پیوندهی هیدورژنی برقار کنند . با خروج آب از الیاف تعداد پیوندها بیشتر می شود اما این پدیده برگشت پذیر است .

کاغذ را می توان از نرم کردن و به شکل نمد درآوردن فیبرویهای سلولز بدست آورد که از آغاز  تا پایان شامل مراحل زیر است : تهیه چوب و یا الیاف سلولزی دیگر ، پخت ، شستشوی محصول پخت ، رنگ زدایی ( در مواردی که خمیر سفید مورد نظر باشد ) . و خشک کردن ، پرس کردن و بسته بندی بصورت عدل و….  در این فصل انواع فرآیندهای تولید خمیر کاغذ را توضیح می دهد. در فصل ششم شستشو ، غربال کردن ، رنگبری و پالایش خمیر کاغذ را توضیح می دهد. در فصل هفتم ساخت کاغذ در ماشین کاغذ ، فصل هشتم تولید خمیر کاغذ از ضایعات کشاورزی و فصل نهم منابع فیبر ، برداشت و انبارسازی را توضیح می دهد.

واژه های کلیدی: کاغذ، سلول گیاهی، لیگنین، الیاف سلولزی، خمیر کاغذ، ضایعات کشاورزی، منابع فیبر

فهرست مطالب

چکیده    ۱
مقدمه ای بر کاغذ    ۲
۱ ـ ۱ : مقدمه    ۲
۱ ـ ۲ . تاریخچه    ۳
۱ ـ ۳ : تاریخچه کاغذسازی در ایران    ۶
۱ ـ ۷ : کاغذهای جدید دیجیتال    ۱۹
سفید شفاف    ۲۲
شرکت زاندرس    ۲۳
۱ ـ ۹ : اصطلاحات کاغذ    ۲۵
صیقلکاری    ۲۶
الیاف قابل استفاده در تولید کاغذ    ۲۷
فیبر میوه ها    ۲۹
آینده منابع سلولزی غیر چوبی    ۳۳
مرفولوژی ، ساختار و ترکیب شیمیایی سلول گیاهی    ۳۵
ترکیب شیمیایی سلول گیاهی    ۳۸
سلولز    ۳۸
همی سلولز    ۴۰
پنتوزان    ۴۳
لیگنین    ۴۴
رزینها  و مواد استخراجی    ۴۴
شبکه الیاف سلولزی    ۴۵
مرغوبیت الیاف برای کاغذ سازی    ۴۷
ساختار لیگنین    ۴۹
تشکیل لیگنین در دیوارهای سلولی گیاهان    ۵۰
لیگنینی شدن    ۵۰
بیوسنتز    ۵۱
همبستگی لیگنین و کربوهیدراتها    ۵۴
انحلال لیگنین در عملیات تهیه خمیر کاغذ    ۵۴
انواع فرآیندهای تولید خمیر کاغذ    ۵۶
۱ ـ تهیه چوب و یا الیاف دیگر و آماده کردن جهت پخت    ۵۷
پخت    ۵۹
فرآیندهای تهیه خمیر کاغذ    ۵۹
ب ـ فرآیندهای مکانیکی و شیمیایی    ۶۲
پ ـ فرآیندهای شیمیایی    ۶۳
اساس مکانیزم پخت شیمیایی    ۶۳
تخریب کربوهیدراتها در خمیر سازی قلیایی    ۶۹
۲ ـ پخت به  روش آهک    ۷۱
تخریب کربوهیدراتها در خمیر سازی اسیدی    ۷۱
۳ ـ پخت به روش سولفات یا کرافت    ۷۲
۴ ـ فرآیند پخت به روش سولفیت    ۸۰
۵ ـ فرآیند پخت به روش سولفیت خنثی    ۹۰
تهیه چوب در این فرایند    ۹۰
شرایط پخت    ۹۱
مقایسه انواع فرآیندهای خمیر سازی    ۹۳
ت ـ تولید خمیر کاغذ توسط حلالهای آلی    ۹۵
انواع فرآیندهای تهیه خیمر کاغذ به روش حلال آلی    ۹۶
فرایندهای با کاتالیزو اسیدی    ۹۸
فرایند خمیر کاغذ از الیاف ثانویه    ۱۰۸
شستشو ، غربال کردن ، رنگبری و پالایش خمیر کاغذ    ۱۱۰
رنگبری و سفید کردن    ۱۱۲
به کار گیری اکسیژن و ئیدوژن پر اکسید    ۱۱۴
طرز تهیه اکسیژن    ۱۱۴
طرز تهیه ئیدروژن پراکسید    ۱۱۴
لیگنین زدایی با اکسیژن    ۱۱۵
پالایش خمیر کاغذ    ۱۲۹
تولید دوباره در ریفاینر مخلوطی    ۱۳۷
ساخت کاغذ در ماشین کاغذ    ۱۴۲
پایانه مرطوب میزفوردرینر    ۱۴۵
پخش کننده و هد باکس    ۱۴۷
ساز و کار آبگیری    ۱۴۸
ورقه ساز های دو قلو    ۱۵۱
تولید خمیر کاغذ از ضایعات کشاورزی    ۱۵۶
مقدمه    ۱۵۶
مناسب بودن الیاف منابع زراعی برای خمیر و کاغذ    ۱۵۹
ارزیابی گیاه شناختی    ۱۶۰
تجزیه شیمیایی    ۱۶۰
بازرسی کیفی    ۱۶۱
نتیجه    ۱۶۲
منابع فیبر ، برداشت و انبارسازی    ۱۶۴
منابع فیبری    ۱۶۴
۱ ـ محصولات فیبری منابع کشاورزی    ۱۶۴
گونه های محصول    ۱۶۴

فصل اول: مقدمه ای بر کاغذ

۱ ـ ۱ : مقدمه

کاغذ یک پاره اصلی تمدن بشر طی دو هزار سال گذشته بوده است و ارتباط بسیار نزدیک ما با این ماده سبب شده است تا آن را ماده ای با پیچیدگی خاص ندانیم . اما این تصور از حقیقت به دور است . کاغذ از منابع گیاهی تهیه می شود ، لذا هم از نظر مورفولوژی و هم از نظر فیزیکی و شیمیایی ماده‌ پیچیده ای است . خود فرآیند تولید کاغذ یعنی اساس فرآیند صاف سازی و تشکیل شبکه ضعیفی از نمود الیاف تا حد زیادی پیچیده است . این نمود شبیه کاغذ با وجود مقاومت کم آن ، بایستی به طور پیوسته از بخش های پرس و خشک کن ماشین کاغذ عبور کرده و با سرعتی که در حال حاضر حدود ۶۰ است . به صورت نوار ، پیچانده شود ؛ عملی که در جریان آن نمود کاغذ تحت کشش قرار می گیرد برای جلوگیری از پارگی های متوالی کاغذ و یکنواختی آن ، برخی از پیشرفته ترین فناوری های مهندسی کنترل مورد نیاز است . در این فصل بحثی کوتاه در زمینه کاغذ و انواع آن ، تاریخچه و کاربرد آن ارائه خواهد شد .

۱ ـ ۲ . تاریخچه

لزوم ثبت و انتقال افکار و عقاید و ارتباط با همنوع از ابتدای تاریخ ، انسان را وا داشت تا راهی برای آن پیدا کند . انسانهای اولیه با الهام گیری از محیط پیرامون خود و با ابزار و وسایل موجود این امکان را هر چند بصورت ابتدایی فراهم آوردند که اولین نشانه های آن را می توان در غارهای لاسکو [۱] ولتامیر [۲] مشاهده نمود . بعدها لوحه های گلی ، فلز ، سنگ ، پوست درختان ، پست حیوانات،  استخوان و …. به عنوان موردی جهت نوشتن یا نقاشی کردن مورد استفاده قرار گرفت لوحه های گلی بدست آمده از تمدن بین النهرین ( میان رودان ) حاکی از رواج این ماده برای نوشتن در این تمدن می باشد . اولین کتابها در خاورمیانه و بی الواح گلی نوشته و در مجاورت آفتات خشک شد . مهترین الواح این دوره الواحی است که مربوط به حماسه « گلیگمش » است . این الواح براحتی می شکستند و تمام زحمت سازند گانش بر باد می رفت . مصریان باستان ۲۰۰۰ الی ۲۵۰۰ سال  قبل از میلاد ، نوشتن روی کاغذ پاپیروس را آغاز کردند . پاپیروس نام گونه ای از نی شبیه خیزان است که در کرانه رود نیل می روید . نی را بصورت تسمه می آوردند و با کمک نشاسته به یکدیگر می چسباندند . این روش Explicit.liber نامیده می شود . کمبود پاپیروس در آسیای صغیر شد . در حالیکه مردم هندوستان ، آسیای جنوب شرقی ، خاور دور به خاطر مسایل مذهبی از پوست استفاده نمی کردند . ۱۰۵ سال قبل از میلاد مسیح اولین کاغذ  را  Is’ai lum در چین ساخت . مود اولیه این کاغذ را ضایعات کنف ، بامبو و شاهدانه تشکیل داده بود . این کاغذ چون زیاد به هم مالیده و سفت نبود براحتی پاره می شد . کلمه کاغذ از نام چینی ها چندین سال نحوه ساخت کاغذ را در پرده نگه داشتند اما کم کم این روش از چین به هندوستان و اروپا رسید و از سمرقند و آسیای مرکزی گذشت .

در اروپا ، کاغذ جایگزین پوستها گردید . در سال ۱۴۵۰ با ابداع صنعت چاپ در آلمان ، تقاضا برای کاغذ و به دنبال آن نیاز به منابع جدید لیگنو سلولزی افزایش یافت ، در حدود ۱۰۵ سال بعد در بیشتر کشورهای اروپایی و نیز مکزیک کارخانه های کاغذسازی با وسایل دستی ایجاد گردید .

مردم اروپای جنوبی  این  فرایند را آموحتند و ساخت تکه های کاغذ ار نزدیک به پایان قرن چهاردهم آغار کردند . سازندگان انگلیسی در قرن هفدهم تولید را آغاز و یک قرن چهاردهم آغاز کردند . سازندگان انگلیسی در قرن هفدهم تولید را آغاز و یک کارخانه کاغذ سازی در ایالات متحده ۱۶۹۰ تأسیس کردند . در این زمان تمام کاغذ اروپا از پنبه و کتان ساخته می شود . چاپ کتاب با انجیل گوتنبرگ آغاز شد  به طور فزاینده ای تقاضا برای کاغذ را افزایش داد .

در حدود سال ۱۷۵۰ ، در هلند مخلوط کنی ابداع شد که آن را هولندر نامیدند در سال ۱۷۹۹ ، روبر فرانسوی فرایندی برای شکل دهی کاغذ ورقی روس صافی سیمی متحرک اختراع کرد . در مدت تکامل و بهبود آن . به ماشین فرد رینیز تبدیل شد . در سال ۱۸۰۹ دیکینسون ماشین استوانه ای را اختراع کرد و بدین ترتیب ماشین فوردرینیر کنار رفت ، ولی در سال ۱۸۰۳ برتری ماشین فورد رینیر برای ساخت کاغذهای خوب معلوم شد . در سال ۱۸۲۶ اولین بار استوانه های بخار را برای خشک کردن به کار گرفتند و اولین ماشین فورد رینیر در ایالات متحده در سال ۱۸۲۷  متداول شد . متناسب با پایین رفتن قیمتها و توسعه تحصیلات عمومی تقاضا برای کاغذ افزایش یافت ، بنابراین کمبود کاغذ آغاز شد . یکی از مردم ساکسوئی به نام کلر فرایندی مکانیکی برای ساخت خمیر کاغذ از چوب ابداع کرد ، ولی کیفیت کاغذ تولید شده پایین بود . فرایند قلیایی برای ساخت خمیر کاغذ از چوب را وات و بورگس در سال ۱۸۵۱ ابداع کردند . در سال ۱۸۵۷ ، به شیمیدان آمریکایی نایلمن ، گواهی ثبت اختراع اولیه برای فرایند سولفیت اهدا شد ، که خمیر کاغذی خوب با سهولت رنگبری تولید می کرد . فرایند کرافت ( از واژه آلمانی کرافت به معنی قوی ) در آزمایشهای اولیه که ذهن در دانزیگ انجام داد در سال ۱۸۸۴ به نتیجه رسید . این فرایند به طور متداول همچنین فرایند سولفات نامیده می شود  ، زیرا سدیم سولفات به عنوان ماده شیمیایی جبرانی برای محلول پخت استفاده می شود . عامل حل شده ، با وجود این ،  نیست . در سال ۱۹۰۹ فرایند سولفات به ایالات متحده معرف شد . در آن زمان تولید خمیر کاغذ به ۴۸ درصد مکانیکی ، ۴۰ درصد سولفیت ، ۱۲ درصد قلیایی تقسیم شده بود .

فرایند سولفات به تدریج در صنعت تولید کاغذ جای خودش را باز می کرد ( جدول ۲ ) ، و در سال ۱۹۸۱ توزیع آن به ۵/۱۰ درصد مکانیکی و گرما مکانیکی ، ۵/۳ درصد سولفیت ، ۲/۷۸ درصد سولفات ، و ۷/۷ درصد نیم شیمیایی تقسیم شد ساخت خمیر کاغذ به تدریج به صنعتی مستقل تبدیل شد در حالیکه به خدمت صنایع دیگر علاوه بر ساخت کاغذ در آمد . ریون ، سلولوز استرها و اترها ، و سلولوز نیترات بار مصرف در پلاستیک و مواد منفجره از لحاظ تجارتی مهم شده است و بیشتر خمیر کاغذ با کیفیت بالا را مصرف می کند . کنترل و مصرف محصولات جنبی صنعت کاغذسازی به توجه بسیار زیادی نیار دارد . ایجاد محصولات مفید از لیگنین و مایعات زاید نشان دهنده افزایش درآمد  برای این صنعت و راه حلی برای مشکل آلودگی روخانه هاست ، ولی توسعه واقعاً تازه آغاز شده است و بیشتر محصولات جنبی هنوز به صورت ضایعات تلقی و سوخته می شود .

۱ ـ ۳ : تاریخچه کاغذسازی در ایران

هخامنشیان تا زمان حمله اسکندر بر روی لوحه های گلی می نوشتند و این در حالی است که از دوران فرمانروایی پارت ها پوست های نوشته شده به دست آمده است که به آن « دیفترا » می گفتند و ریشه دفتر که امروزه به کار می رود ، از همان گرفته شده
است .

در حدود سال ۶۵۰ میلادی ساسانیان کاغذ چینی را که از پوست درخت توت ساخته می شد به ایران وارد کردند ، اما این کاغذ منحصراً برای مدرک مهم دولتی به کار برده می شد.

در سال ۷۵۱ میلادی در زمان عباسیان و در جنگ میان آنان با اعراب تعدادی از چینی هایی که اعراب را در جنگ ریزی می دادند به اسارت درآمدند . در میان اسیران چند تن کاغذساز بود که آنها را به سمرقند برده و با استفاده از دانش آنها صنعت کاغذسازی را در این شهر رایج نمودند .

۱ ـ ۴ : اهمیت کاغذ :

کاغذ در طول تاریخ پیدایش خود تاکنون ، پیوسته اصلی ترین و پایدارترین ابزار انتقال اندیشه بشری بوده و بی تردید تا سالیان مدید نیز چنین خواهد بود . پیدایش و گسترش وسایل ارتباطی صوتی و تصویری و همچنین شبکه های رایانه ای نه تنها از مصرف کاغذ در جهان کم نکرده ، بلکه همچنان این مصرف در حال افزایش است . امروزه کاغذ یکی از کاغذهای مهم و استراتژیک به شمار می آیند و رشد مصرف سرانه آن در یک کشور ، یکی از شاخصهای رشد و توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی به شمار می آید .

اهمیت خمیر و کاغذ در اقتصاد برخی کشورها به حدی است که کشورهای تولید کننده و مصرف کننده سازمانها و کنسرسیومهایی برای آن ایجاد کرده اند .

نقش کاغذ در دنیای کنونی و معرفی مصرف سرانه آن به عنوان شاخص برای توسعه از یک سو و نیز قیمت گذاری چاپ و تحریر در کشور توسط دولت و نظارت بر توزیع آن ، اهمیت کاغذ را روشن می سازد .

۱ ـ ۵ : تعریف کاغذ و انواع کاغذ :

زمانی که به کاغذ فکر می کنیم ، ذهن ما  در درجه اول به سمت ماده ای برای نوشتن و چاپ متمرکز می شود و احتمالاً در مرحله بعد به ماده ای برای بسته بندی اشیاء . با وجود این به دلیل اینکه محصولات بسیار دیگری مثل پارچه ، مقوا ، کاغذ مورد نیاز است . در هر صورت ، کاغذ را می توان با تکیه بر روش تولید آن تعریف کرد ؛ ماده ای ورقه ای ساخته شده از شبکه ای از الیاف طبیعی سلولزی که به ته نشینی از یک تعلیق آبی تشکیل شده است . محصول شبکه ای از الیاف در هم رفته با ساختاری تقریباً لایه ای و ضخامت حدود mm 300 – ۳۰ است . پهنای یک لیف حدود mm 50 – ۱۰ است . در نتیجه . یک ورق کاغذ تحریر با ضخامت mm 10 حدود ۵ تا ۱۰ فیبر در مقطع عرضی ضخامت است .

همه گونه کاغذی که تاکنون ساخته شده است :

۱ ـ کاغذ آب خشک کن        ۲ ـ کاغذ سیگار

۳ ـ کاغذ نقاشی         ۴ ـ آگهی های چاپی رنگی ( پوستر )

۵ ـ کاغذ برای کیف دستی     ۶ ـ برای آتش بازی

۷ ـ ویژه کتاب مقدس       ۸ ـ  کاغذ ضد زنگ زدگی

۹ ـ کاغذ برای ترقه        ۱۰ ـ  کاغذ کامک

۱۱ ـ کاغذ دولا برای اسناد          ۱۲ ـ  کاغذ آباژور

۱۳ ـ کاتالوگ          ۱۴ ـ  کاغذ خشک کن معمولی

۱۵ ـ کپی نامه ها      ۱۶ ـ  کاغذ رنگارنگ

۱۷ ـ کاغذ طناب باقی     ۱۸ ـ  کاغذ برای تهیه تشک

۱۹ ـ  کاغذ ویژه لحاف    ۲۰ ـ  کاغذ بلوری

۲۱ ـ  کاغذ اطلسی        ۲۲ ـ  کاغذ های نازک چوب

۲۳ ـ  کاغذ پنبه کوهی        ۲۴ ـ  کاغذ نوشتنی

۲۵ ـ  کاغذ چاپ       ۲۶ ـ  کاغذ چتائی ( کنفی )

۲۷ ـ  کاغذ بسته بندی       ۲۸ ـ  کاغذ ابریشمی

۲۹ ـ  کاغذ ویژه نامه های محرمانه        ۳۰ ـ کاغذ چاپ افست

۳۱ ـ کاغذ های دو لا و چند لا              ۳۲ ـ کاغذ یوشینو

۳۳ –  کاغذ بسته بندی قهوه ای رنگ          ۳۴ ـ کاغذ  کاهی بسته بندی

۳۵ ـ  کاغذ ویژه بسته بندی میوه          ۳۶  ـ کاغذ صابون

۳۷ ـ   کاغذ بسته بدی شبه مانیلی         ۳۸ ـ کاغذ های ویژه پاکت سازی

۳۹ ـ کاغذ ویژه کارت دعوت               ۴۰ ـ کاغذ پوست نما

۴۱ ـ  کاغذ ویژه گراورسازی با نور آفتاب         ۴۲ ـ کاغذ پلی کپی ( میمئوگراف )

۴۳ ـ  کاغذ ویژه دستگاههای فشار

۴۴ ـ کاغذ ویژه القاب و عناوین ( برای اشراف قدیم )

۴۵ ـ  کاغذ های پوشش بام    ۴۶ ـ کاغذ ویژه دفتر اسناد

۴۷ ـ  کاغذ ویژه زیر قابی  ۴۸  ـ کاغذ ویژه لابی کاغذ کاربن

۴۹ ـ کاغذ ویژه نگهداری و روپوش کاغذ عکاسی

۵۰ ـ کاغذ دیواری نقش دارو رنگی

۵۱ ـ  کاغذ پارچه ای        ۵۲  ـ کاغذ واشر ( برای پیچ و مهره ها )

۵۳ ـ  کاغذ قیر اندود       ۵۴  ـ کاغذ فیبری آتش بازی

۵۵ ـ  کاغذ صافی    ۵۶ ـ کاغذ ورقی سفید فرانسوی

۵۷ ـ کاغذ غلاف   ۵۸ ـ کاغذ ضد روغن و چربی ها

۵۹ ـ  کاغذ هیدرفیل   ۶۰ ـ کاغذ عایق

۶۱ ـ کاغذ روزنامه        ۶۲ ـ کاغذ مجلات مصدر

۶۳ ـ  کاغذ کرافت اکسید سیمان     ۶۴ ـ کاغذ نازک

۶۵ ـ  کاغذ پارافینی     ۶۶ ـ کاغذ پارچه ای ویژه گیشه سازی

۶۷ ـ  کاغذهای ویژه کارت بازی   ۶۸ ـ کاغذ فشنگ سازی

۶۹ ـ  کاغذ فشنگ سازی    ۷۰ ـ کاغذ نوشتنی ساخته شده از مانیل

۱ ـ ۶ ـ کابرد کاغذ :

دو کارکرد اصلی کاغذ عبارت اند از انتقال اطلاعات و محافظت از کالا در جریان نقل و انتقال و توزیع . فرآورده های کاغذی انتقال اطلاعات عبارت انداز انواع کاغذ چاپ و تحریر ، روزنامه ، مجله ، کتاب ، برچسب ، نامه و صورت حساب . فرآورده های بسته بندی عبارت ند از جعبه های مقوایی ، قوطی ، پاکت ، کیسه ، ساک و زنبیل . غالباً کاربرد اطلاع رسانی و بسته بندی بر هم منطبق می شوند . همچنین بسته بندی کاغذی و کیفیت آن ، بر کالا جنبه تبلغی نیز دارد .

با توجه به کاربرد و شش دسته عمده کاغذ و مقوا تولید و مصرف می شود :

۱ ـ چاپ و تحریر

۲ ـ مقوای ساده و مقوای کنگره ای

ـ روزنامه

۴ ـ مقوای کارتن

۵ ـ کاغذ و مقوای بسته بندی

۶ ـ انواع کاغذهای بهداشتی ( مانند دستمال کاغذی )

مقدار تولید همه انواع کاغذ ارقام بزرگی است.

جالبترین و غالباً پر ارزشترین فرآورده های کاغذی در دسته « سایر موارد » قرار دارد . مثالها در این دسته عبارتند از کاغذ چای کیسه ای ، صافی ها ، اوراق بهادار ، کاغذ فشرده ، کاغذ عایق و کاغذ سیگار [۳] با توجه به آمار سال ۱۹۲ بیش از ۴۰% از تمامی کاغذهای تولید شده  در جهان برای هدفهای ارتباطی و اطلاع رسانی مصرف می شود . ( روزنامه ، چاپ و تحریر ) و بیش از ۵۰% برای مصارف بسته بندی و بهداشتی به کار می رود ، حدود ۱۰% باقیمانده شامل کاربردهای ویژه مثل کاغذهای صافی و عایق سازی الکترکی در مبدلها و … است .

کاغذ کاهی و روزنامه :

کاغذی است که در خارج برای بسته بندی گوشت و یا میوه کم حجم به صورت پاکت استفاده می شود و سابقاً از کاه گندم ساخته میشد و زرد رنگ بوده است ، در حال حاضر کاغذ روزنامه و مجلات را بطور اشتباه کاهی می نمایند و نظر باینکه مصرف آن یکبار می باشد و بعدا از آن استفاده نخواهد شد احتیاج به مقاومت زیاد ندارد .

[۱] ( Lascaux ) : نام غارهای در جنوب غربی فرانسه ، که بر دیوارهای آن نقاشی های مربوط به دوره پاریند سنگی پیدا شده است .

[۲] (Altamira ) : نام یک غار آهنگی در شمال اسپانیا است که نخستین بار در سال ۱۸۷۹ نقاشی های مربوط به دور آن پاریند سنگی بر سقف و دیوارهای آن کشف شد .

[۳] از بذر گیاهی به نام بذرک و کتان که الیاف بسیار نازک دارند ساخته می شود .

120,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تاریخچه کتابهای درسی در ایران
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.